Zawartość artykułu:
- Niezbyt krótka historia o “nowej grze Riotu”. (A raczej o “nowych grach Riotu”)
- Nowa bijatyka: Tellstones?
Niezbyt krótka historia o “nowej grze Riotu”
(A raczej o “nowych grach Riotu”)
Jeżeli interesuje Was tylko to, co aktualne, sugerujemy przejście do nagłówka Nowa bijatyka: Tellstones?
O “nowej grze Riotu” słyszymy już od kilku lat. W 2013 roku pojawiały się wzmianki na temat tajemniczej domeny Project425.com [1], założonej właśnie przez Riot (domena nadal należy do Riotu, przez lata jednak nic się z nią nie stało – możliwe, że jest to domena służąca do wewnętrznej obsługi firmy) [2].
W grudniu 2014 roku Riot opublikował artykuł Putting the ‘s’ in Riot Games, w którym pojawiła się oficjalna informacja na temat tego, że firma pracuje nad nowymi projektami [3]:
Wspominaliśmy w przeszłości o tworzeniu innych gier niż League of Legends, jednak nie jesteśmy gotowi, by je ogłosić, dyskutować o nich lub je udostępniać w najbliższej przyszłości. Kiedy już będziemy, gracze League of Legends dowiedzą się o tym jako pierwsi. Te przyszłe gry mogą pochodzić od większych lub mniejszych zespołów Riotu, jednak niezależnie od tego, jak dużo osób będzie nad nimi pracować, będą to takie gry, w które wszyscy kochamy grać.
2015 rok przyniósł graczom Ligi i fanom studia prawdziwy powód do ekscytacji: 25 września RiotMorello dodał tweeta [5]:
Hej, przepraszam, ale nie mogę odpowiedzieć na pytania związane z LoL-em, jako że pracuję w R&D [ang. research and development – prace badawczo-rozwojowe – dop. red.].
Jeden z graczy dopytał, czy Morello całkowicie zmienił pracę. Rioter odpowiedział [6]:
Nie, nadal jestem w Riocie, po prostu już nie zajmuję się Ligą. R&D to nasze rzeczy związane z nową grą.
Dodał [7]:
Na razie bez żadnych detali, ale pracujemy nad urzeczywistnieniem “-s” w “Riot Games”.
Na pytanie o rozmiar projektu odpowiedział [8]:
To będzie coś większego, coś jak całkowicie samodzielna gra (przynajmniej dla mojego projektu).
W grudniu Riot zarejestrował jako znak handlowy nazwę League of Legends: Supremacy [9], w opisie rejestracji podając:
LEAGUE OF LEGENDS: SUPREMACY is downloadable computer and video game software; downloadable electronic games via the Internet and wireless devices; downloadable computer application software in the field of games; interactive computer and video game programs; downloadable multi-player interactive online computer game programs.
Niektórzy podejrzewali, że będzie to karcianka w stylu Hearthstone. Choć do tej pory nie zobaczyliśmy gry o tym tytule, to nadal nazwa ta jest zarejestrowana jako znak handlowy [10].
W maju 2016 roku na Reddicie pojawiły się kolejne doniesienia o potencjalnych pracach Riot Games nad nowym projektem: jeden z graczy udostępnił ankietę, do której miał zostać losowo wybrany i w której zapytano go o preferowane rodzaje gier oraz o to, “za jak bardzo niewygodną uważałby osobną walutę dla nowej gry” [11].
Kolejne wiadomości na temat nowych gier od Riotu pojawiły się we wrześniu, kiedy to Riot Ghostcrawler odpowiadał na pytania od graczy na swoim Ask.fm. Nie były one zbyt konkretne – można w nich jednak dostrzec pewną reprezentacje podejścia firmy do dalszych projektów [12]:
Pytanie: […] Jak widzisz Riot Games za pięć lat?
Odpowiedź: […] Jeśli chodzi o Riot, mam wielką nadzieję, że za pięć lat będziemy mieli wiele gier, a wy każdego wieczora będziecie mieli kłopot z wyborem, do której z tych gier się zalogować 🙂
Riot, zostały tylko dwa lata na realizację tego założenia!
Pytanie: Czy Riot Games już pracuje nad stworzeniem innej gry?
Odpowiedź: Mamy kilka projektów w różnych fazach rozwoju i planowania. Z doświadczenia wiem, że nie wszystkie z tych gier trafią do produkcji, ale mam nadzieję, że kilku się to uda.
W październiku 2017 roku Marc Merrill i Brandon Beck, założyciele Riot Games, ogłosili zmianę swoich ról w firmie (dotychczas działali jako prezesi, skupiając się głównie na League of Legends), by móc bardziej skupić się na grach i w końcu dodać “-s” do “Riot Games” [13]. Ich obowiązki przejęli Dylan Jadeja (CFO), Scott Gelb (CTO) i Nicolo Laurent (CEO).
Pod koniec roku gracze ponownie poczuli falę ekscytacji, ponieważ firma zarejestrowała kolejny znak handlowy, a w Chinach zatwierdzono do sprzedaży nową grę od Riotu i Tencentu (firmy matki Riot Games) [14]. Zapewne kojarzycie tę nazwę: Teemo’s Adventure. Fani League of Legends liczyli na odrębny projekt, ale powiązany z ulubionym tytułem – niestety do tej pory takowy się nie pojawił (podobnie jak w przypadku League of Legends: Supremacy).
Następne informacje pochodzą z maja 2018 roku. Wspomniany wcześniej CEO Riot Games Nicolo Laurent w wywiadzie z Le Monde.fr miał poinformować o pracy firmy nad kilkoma nowymi tytułami [15]. Zgodnie z jego słowami w ciągu najbliższych 10 lat (licząc od 2018 roku, czyli do 2028 roku) Riot ma wydać dwie, trzy lub cztery nowe gry [16].
Grudzień przyniósł pewne zaskoczenie: twórcy serwera Minecraft Hypixel ogłosili stworzenie studia Hypixel Studios i nową grę Hytale (jeszcze niedostępna, czekamy na betę). Co ciekawe, wśród wydawców gry wymieniony został również Riot, który na pewno wsparł Hytale Studios finansowo [17].
W ten sposób docieramy do 2019 roku. W styczniu rioterka Katie Chironis udostępniła na swoim Twitterze ogłoszenie o pracę w Riot Games, dodając następujące informacje [18]:
Mój team w Riocie ma wolne miejsca dla nowych ról związanych z grafiką. Oto, co mogę powiedzieć:
- pracujemy nad świetną grą,
- to nie Liga,
- zespół jest mały, ale różnorodny,
- pijemy MNÓSTWO bubble tea.
Luty również dostarczył pewnych szczegółów. Wiele osób liczyło na to, że nowy projekt zostanie bezpośrednio powiązany z League of Legends jako gra MMO. Niestety rioter The_Cactopus rozwiał nadzieje fanów [19]:
Na pewno tego nie zrobimy, przykro mi. Nie pracujemy nad League MMO.
Nad czymś jednak pracujemy.
Potwierdził to też inny rioter, Bazaam [20].
Natomiast w sierpniu otrzymaliśmy oficjalne ogłoszenie, zgodnie z którym nową grą Riotu będzie… bijatyka. Ale o tym osobno – bo choć oficjalna informacja pochodzi sprzed kilku dni, to historia tej bijatyki jest nieco dłuższa.
Nowa bijatyka: Tellstones?
Przejęcie studia Radiant Entertainment
Cofnijmy się do marca 2016 roku. Riot ogłosił wtedy przejęcie studia Radiant Entertainment, założonego przez braci Toma i Tony’ego Cannonów [21]. Wraz z jego wchłonięciem Riot zatrudnił część ekipy: m.in. Cannonów (Tom Cannon – stanowisko w Riot Games: senior producer; Tony Cannon – stanowisko w Riot Games: tech director) oraz Setha Killiana (stanowisko w Radiant Entertainment: CCO; stanowisko w Riot Games: lead designer) [22].
Radiant Entertainment powstało w 2011 roku. Rozpoczęło prace nad bijatyką Rising Thunder, które przerwano po przejęciu studia przez Riot Games. Gra operowała na systemie free-to-play. Została wydana w 2015 roku jako alfa dla ograniczonej grupy odbiorców. Trzy lata później, w styczniu 2018 roku, Cannonowie udostępnili open-source’ową wersję gry pod tytułem ising Thunder: Community Edition.
Co ciekawe, Rising Thunder posiadało nietypową dla bijatyk mechanikę [23]. Zamiast wciskać kolejne przyciski i łączyć je w combo, by uzyskać specjalne uderzenie, mamy dostęp do tych specjalnych ataków pod kilkoma przyciskami, a każdy po użyciu otrzymuje cooldown. Gra działa więc na podobnej zasadzie, co League of Legends. Dysponujemy w niej bazowymi atakami oraz dodatkowymi ciosami, z których korzystamy podobnie jak z umiejętności w LoL-u (pod klawiszami Q, W, E i R).
Drugi projekt Radiant Entertainment to udostępniony w 2015 roku w Steam Early Access Stonehearth, określany jako symulator konstrukcji i zarządzania ze światem generowanym proceduralnie. Mechanika budowania czerpała z gier z serii Sim i Dwarf Fortress, natomiast system klas – z Final Fantasy Tactics i Tactics Ogre: Let Us Cling Together. Choć Riot zapewniał o kontynuacjach prac nad tytułem [24], wsparcie gry zakończono w 2018 roku. Niektórzy dostrzegają inspirację Stonehearthem w Hytale.
Ogłoszenie prac nad bijatyką
W dniach 2-4 sierpnia 2019 roku miało miejsce Evolution Championship Series – coroczne wydarzenie e-sportowe skupiające się na bijatykach. Po raz pierwszy odbyło się ono w 1996 roku. Za jego twórców uważa się wspomnianych już Toma i Tony’ego Cannonów, Setha Killiana oraz Joeya Cuellara (prezes EVO).
Podczas tegorocznego EVO w jednym z podcastów wypowiedział się Tom Cannon [25]:
W 2016 roku, kiedy połączyliśmy siły z Riotem, mówiłem, że na chwilę znikniemy, i chciałbym teraz wprowadzić ludzi w być może najgorzej ukrywany sekret we wszechświecie, który mogę potwierdzić: pracujemy nad bijatyką dla Riotu.
Xiaomi Redmi Note 7 4G Phablet Global Version 4GB RAM only $182.99
Tellstones nową grą Riotu?
Nowe znaki handlowe: Tellstones
W ten sposób dochodzimy do tytułowego Tellstones. 29 lipca tego roku Riot złożył wniosek o rejestrację nazwy Tellstones jako znaku handlowego w kilku klasach (które są jednak bardzo ogólne i narzucone ustawowo – odradzamy sugerowanie się ich zawartością, do tego bardziej odpowiednia jest lista niżej – z deklaracjami firmy):
- naukowe, morskie, pomiarowe, elektryczne, fotograficzne, kinematograficzne, optyczne, wagowe, miarowe, sygnałowe, sprawdzające (kontrolne), ratunkowe i edukacyjne urządzenia i narzędzia; urządzenia do nagrywania, transmitowania lub reprodukcji dźwięku lub obrazów; nośniki magnetyczne, dyski; maszyny do automatycznej sprzedaży i mechanizmy do urządzeń obsługiwanych przez monety; kasy, maszyny obliczeniowe, wyposażenie i komputery do przetwarzania danych; urządzenia przeciwpożarowe [26];
- gry i zabawki; artykuły gimnastyczne i sportowe niewymienione w innych klasach; ozdoby choinkowe [27];
- edukacja; organizacja treningu; rozrywka; zajęcia sportowe i kulturalne [28];
- ubrania, obuwie, nakrycia głowy [29].
Dla nas bardziej interesujące są jednak konkretniejsze deklaracje firmy złożone przy każdym wniosku. Są to odpowiednio (zgodnie z kolejnością w poprzednim wyliczeniu):
- pobieralne oprogramowanie gry wideo; nagrywalne oprogramowanie gry wideo;
- gry planszowe; wyposażenie sprzedawane jako elementy do gier planszowych i gier stołowych; gry stołowe;
- organizacja i przeprowadzanie na żywo zawodów, wystaw i turniejów związanych z grami planszowymi, grami stołowymi i grami wideo; usługi rozrywkowe, dostarczane przez gry wideo online; dostarczanie informacji online o grach planszowych, grach stołowych i grach wideo;
- nakrycia głowy; bluzy z kapturem; kurtki; spodnie dresowe; bluzy; koszulki.
Czego więc możemy się spodziewać po wymienionych deklaracjach? Poniżej przedstawiamy nasze przypuszczenia (nie są to informacje oficjalne!):
- Nowa gra (którą można pobierać i nagrywać – by następnie tworzyć z niej filmy, streamy etc.).
- Gra planszowa (co nie powinno dziwić – w końcu Riot już wydał jedną planszówkę: Mechs vs. Minions). Możliwe jednak, że nie chodzi tu o całą grę, a jedynie o takie akcesoria, jak figurki – podobne do tych, które możemy kupować w Riot Merch.
- Prawdopodobnie Riot chce kontynuować e-sportową ideę kolejnych gier. Możliwe też, że jeśli powstanie gra planszowa, to również będą organizowane związane z nią turnieje.
- Ubrania związane z nową grą – podobne do tych związanych z League of Legends, które są już dostępne w Riot Merch.
Miejmy nadzieję, że ta rejestracja znaków handlowych nie skończy się jak poprzednie – te związane z League of Legends: Supremacy i Teemo’s Adventure.
Domeny i strony Tellstones
W czerwcu tego roku Riot zarejestrował też szereg domen związanych z nazwą Tellstones, m.in.: tellstones.com, tellstones.net, tellstones.org, tellstones.pl, tellstones.ru, tellstones.fr, tellstones.cz (i inne domeny regionalne). Na razie nie są one podpięte pod żadną stronę – jeżeli wpiszemy je w przeglądarce, nie zobaczymy żadnej zawartości.
Co ciekawe, powstał też subreddit Tellstones. Na razie jest on jednak prywatny – musimy mieć do niego zaproszenie, by móc zobaczyć jego zawartość.
Przy okazji stron i domen zapraszamy również na nasze strony powiązane z Tellstones, by śledzić newsy związane z tym tytułem:
- Tellstones Polska – fanpage (w języku polskim),
- Tellstones Polska – grupa FB (w języku polskim).
Oferty pracy w Riot Games
Na stronie Riotu z ofertami pracy pojawiło się wiele nowych ofert opisanych jako Unpublished R&D Product (możemy więc podejrzewać, że chodzi o nową grę):
- 3D Character Artist – Unpublished R&D Product – SF BAY AREA, USA;
- Analyst, Gameplay – Unpublished R&D Product – LOS ANGELES, USA;
- Art Lead – Unpublished R&D Product – LOS ANGELES, USA;
- Associate Brand Manager – Unpublished R&D Product – LOS ANGELES, USA;
- Audio Director – Unpublished R&D Product – LOS ANGELES, USA;
- Data Scientist – Unpublished R&D Product – LOS ANGELES, USA;
- Events Producer – Unpublished R&D Product – LOS ANGELES, USA;
- Game Designer, Content – Unpublished R&D Product – LOS ANGELES, USA;
- Influencer Programs Lead – Unpublished R&D Product – LOS ANGELES, USA;
- Live Producer – Unpublished R&D Product – LOS ANGELES, USA;
- Product Manager – Unpublished R&D Product – LOS ANGELES, USA;
- Publishing Lead, Brand Management – Unpublished R&D Product – LOS ANGELES, USA;
- QA Lead – Unpublished R&D Product – LOS ANGELES, USA;
- QA Lead – Unpublished R&D Product (Contract) – LOS ANGELES, USA;
- Quality Assurance Analyst (Contractor) – Unpublished R&D Product – LOS ANGELES, USA;
- Recruiter – Unpublished R&D Product (Contract) – SF BAY AREA, USA;
- Senior Development Manager – Unpublished R&D Product – LOS ANGELES, USA;
- Senior Game Designer – Unpublished R&D Product – LOS ANGELES, USA;
- Senior Software Engineer – Unpublished R&D Product – LOS ANGELES, USA;
- Senior Software Engineer, Game – Unpublished R&D Product – LOS ANGELES, USA;
- Senior Software Engineer, Gameplay – Unpublished R&D Product – HONG KONG, CHINA;
- Senior Technical Development Manager- Unpublished R&D Product – LOS ANGELES, USA;
- Software Development Engineer in Test – Unpublished R&D Product – HONG KONG, CHINA;
- Software Engineer – Unpublished R&D Product, Build and Release – LOS ANGELES, USA;
- Software Engineer, Game – Unpublished R&D Product – LOS ANGELES, USA;
- Technical Director – Unpublished R&D Product – LOS ANGELES, USA.
Biorąc pod uwagę liczbę ogłoszeń, rodzaj stanowisk (nie tylko te związane z bezpośrednią produkcją gry, ale też stanowiska dotyczące przeprowadzania eventów czy promocji produktu – skupione tylko na nowym produkcie R&D), wymagane doświadczenie (w większości wymagane jest więcej niż 5-7 lat doświadczenia) i miejsce pracy (głównie w Los Angeles, czyli w siedzibie Riotu; zaledwie trzy oferty z 26 znajdują się w innych miejscach: pierwsza dotyczy San Francisco, dwudziesta pierwsza i dwudziesta trzecia – Hong Kongu), prawdopodobnie mamy do czynienia z wielkoskalowym projektem – zaryzykuję stwierdzeniem, że nawet na miarę League of Legends.