Kolejna część serii! Nadszedł czas na sezon trzeci. Czas w którym LoL ustanowił światowe rekordy popularności, zmieniono system gier rankingowych, zapowiedziano system powtórek. Oczywiście to nie wszystko! Po więcej zapraszam do artykułu!
Nim zaczniemy – poprzednie części cyklu znajdziecie tutaj:
A teraz – zaczynamy naszą podróż do przeszłości! Przedsezon trzeci rozpoczął się 3 grudnia 2012 r. Początek sezonu datujemy natomiast na 1 lutego 2013 r. a jego koniec – na 12 listopada 2013 r.
Przedsezon
Wraz z nadejściem przedsezonu do gry została wprowadzona ogromna ilość zmian – zmiany w lesie, ogromne zmiany w przedmiotach i czarach przywoływacza. Warto wyróżnić tu usunięcie Serca ze Złota, osłabienie Butów Szybkości (przed zmianami były kupowane na każdą linię z wyjątkiem supporta), oraz wzmocnienie Czarnego Tasaka i Plemiennej Zbroi. Niektórzy nawet prześmiewczo mówili wtedy o grze “League of Black Cleaver”. Przez te wszystkie zmiany LoL został doprowadzony do stanu ogromnego braku balansu, jednego z największych w całej jego historii. Oczywiście, z czasem zaszły kolejne zmiany które poprawiły sytuację.
Najważniejsze zmiany i funkcjonalności
Nowi bohaterowie
Nowe specjalizacje Podobnie jak w specjalizacjach z sezonu drugiego warto zwrócić uwagę na fakt, że nie było wtedy specjalizacji kluczowych. Zamiast tego w każdym drzewku na jego końcu była tylko… Jedna specjalizacja. Przez to taktyki typu 16/14/0 czy 18/6/6 były całkowicie normalne i często sprawdzały się lepiej niż wkładanie 21 punktów w dane drzewko celem zdobycia ostatniej specjalizacji.
Zmiany w Czarach Przywoływacza – usunięto Przypływ Mocy (Surge) oraz Awans (Promote), udostępniono dla wszystkich trybów gry Barierę (Barrier).
Dodano ulepszenia butów – od teraz każde buty drugiego poziomu można było dodatkowo ulepszyć.
Nowe i zmienione przedmioty. Lista jest bardzo, bardzo długa (możecie ją sprawdzić tutaj). Wspomnę tylko o niektórych, moim zdaniem najważniejszych:
Usunięto: Hearth of Gold (Serce ze Złota), Force of Nature (Siła Natury),
Zmieniono: Phantom Dancer (Widmowy Tancerz), Guardian Angel (Anioł Stróż), Lich Bane (Zmora Licza) Randuin’s Omen (Omen Randuina) The Black Cleaver (Czarny Tasak) Aegis of the Legion (Egida Legionu) Warmog’s Armor (Plemienna Zbroja)
Nowe przedmioty: Hunter’s Machete (Maczeta Łowcy) Spirit Stone (Kamień Duchowy) Spirit of the Ancient Golem (Duch Pradawnego Golema) Spirit of the Spectral Wraith (Duch Upiornego Widma) Spirit of the Elder Lizard (Duch Starszego Jaszczura) Mikael’s Crucible (Tygiel Mikaela) Twin Shadows (Bliźniacze Cienie) Runaan’s Hurricane (Huragan Runaan) Blade of the Ruined King (Ostrze Zniszczonego Króla) Ohmwrecker (Omowy Niszczyciel) Sightstone (Kamień Widzenia) Crystalline Flask (Kryształowa Piersiówka)
Dodanie możliwości wysyłania prezentów
Nowy system gier rankingowych – Pozbyto się systemu ELO i wprowadzono system ligowy, który funkcjonuje do dziś. Zapewne większość z Was doskonale wie o co chodzi, jednak dla mniej zaznajomionych z tematem – każdy gracz zostaje przydzielony do danej dywizji oraz ligi na podstawie jego osiągnięć z przedsezonu (o ile grał) oraz 10 gier na początku sezonu – są to tzw. “placements”, czyli gry, które mają za zadanie ustalić nasze miejsce w hierarchii na podstawie wyników jakie w nich osiągnęliśmy. Wyróżniamy następujące dywizje (od najniższej do najwyższej): Brąz, Srebro, Złoto, Platyna, Diament, Master tier (krąg Mistrzowski) oraz Challenger tier (krąg Pretendenta). W każdej z tych dywizji jest 5 lig – aby awansować do wyższej ligi musimy zebrać 100 punktów i wygrać 2 z 3 kolejnych meczy (3 z 5 w przypadku przejścia do wyższej dywizji). Wyjątkiem jest Master oraz Challenger tier, jednak nie będę tego omawiał – po więcej informacji zapraszam tutaj* oraz tutaj.
*warto pamiętać, że w sezonie trzecim nie było dynamicznej kolejki
Nowy system pingów
Otwarta beta League of Legends na komputery Mac
Ograniczenia czatu
LCS – Riot Gamesstworzyło swoją własną ligę dla profesjonalnych graczy – League Championship Series. Dzięki takiemu posunięciu firma zyskała w zasadzie całkowitą kontrolę nad e-sportem. Ma to swoje dobre strony, dzięki temu rozgrywki są na wysokim poziomie organizacyjnym, jednak w ten sposób “zabito” różnorodność. Kiedyś było wiele turniejów, obecnie praktycznie tylko LCS się liczy.
Zapowiedź systemu powtórek – pewnie niewielu z Was wie, ale w sezonie trzecim został zapowiedziany system powtórek. Jego wczesne wersje były dostępne na PBE, lecz Riot Games wycofało się z tego pomysłu z powodu problemów – niestabilność serwerów, nadużycia i inne. Szkoda. Jeśli ktoś chce oglądać swoje powtórki to do tej pory musi korzystać z programów firm trzecich z którymi jest różnie – czasem działają a czasem nie.
Nowy (przynajmniej oficjalnie) tryb gry, ARAM – w sezonie trzecim społeczność ludzi grających ARAMY na meczach niestandardowych była ogromna. Z tego właśnie powodu firma zdecydowała się stworzyć tryb przeznaczony specjalnie do takich rozgrywek.
Pierwszy rework postaci – Karmy. Zdecydowano się na taki krok, ponieważ Karma miała dramatycznie niskie win-ratio – wynosiło ono zaledwie 37 %! Jako ciekawostkę warto wspomnieć, że każdy kto posiadał Oświeconą przed reworkiem dostał do niej skina – Traditional Karma (Tradycyjna Karma).
Pierwszy czasowy tryb gry: Jeden za Wszystkich. Tryb polegający na tym, że cała drużyna gra tym samym bohaterem. Co ciekawe firma z czerwonym logo wpadła na ten pomysł przez exploit znaleziony przez jednego z graczy.
O popularności słów kilka
W październiku twórcy gry pochwalili się wynikami popularności. 32 miliony graczy miesięcznie, 70 milionów zarejestrowanych kont. Robi wrażenie, nie? Od tamtej pory League of Legends nieprzerwanie dzierży tytuł najpopularniejszej gry MOBA. Jednak to nie wszystko! W tym samym miesiącu został pobity kolejny rekord – 32 miliony oglądających Mistrzostwa Świata. Do tej pory żadne inne wydarzenie e-sportowe nie zdołało zebrać większej rzeszy odbiorców.
Mistrzostwa Świata Sezonu Trzeciego
Kwalifikacje rozpoczęły się już 17 sierpnia 2013 r, wraz z pierwszymi kwalifikacjami mającymi miejsce w południowo-wschodniej Azji. Mistrzostwa Świata odbyły się w Los Angeles 16 września i zakończyły się zwycięstwem SK Telecom T1.
Azja południowo-wschodnia (2 miejsca): Gamania Bears Team Mineski
Chiny (2 miejsca): OMG Royal Club
Korea (3 miejsca): NaJin Black Sword Samsung Ozone SK Telecom T1
Dzika karta (1 miejsce): GamingGear.Eu
Podział na grupy:
Grupa A
OMG
SK Telecom T1
Lemondogs
TSM Snapdragon
GamingGear.eu
Grupa B
Fnatic
Gambit BenQ
Samsung Galaxy Ozone
Team Vulcun
Team Mineksi
Grupa C*
Cloud 9 HyperX
Royal Club
NaJin Black Sword
Gamania Bears
*Zwycięzcy lokalnych playoffów
Rozgrywki były prowadzone bardzo podobnie do poprzedniego sezonu. Na początku z grupy A oraz B wyłaniane były po dwie najlepsze drużyny. Później te drużyny walczyły ze zwycięzcami lokalnych playoffów w trybie bo3 single-elimination, czyli najlepszy z 3 meczy, przegrany odpada. Zwycięzcy klasyfikowali się do półfinałów (bo5, najlepszy z 5 meczy). W finale zmierzyło się SK Telecom T1 z Royal Club. Zwyciężyło SKT z wynikiem 3:0.
Nagrody na zakończenie sezonu
Gracze znajdujący się w Złocie lub wyżej w nagrodę za swoje umiejętności skórkę do Elise – Zwycięską Elise (Victorius Elise).
Oprócz tego dla każdego gracza znajdującego się w srebrze lub wyżej czekał unikatowy skin do totemu – Season 3 Victorius Ward (Zwycięski Totem Sezonu 3).
W okolicach Mistrzostw Świata (a więc i końca sezonu) był dostępny do kupienia unikalny skin do Thresha – Championship Thresh (Mistrzowski Thresh)
Podsumowanie
I tak dobrnęliśmy do końca. Sezon trzeci to sezon wielkich liczb (rekordy) oraz wielkich zmian (balans). Wydaje mi się, że był to najlepszy moment do rozpoczęcia dla nowego gracza. O grze było bardzo głośno, dużo się działo a e-sport był bardzo ciekawy i dynamiczny. Rozgrywki były intensywne i przyjemne do oglądania, od pierwszych minut dużo się działo. Bardzo miło wspominam ten okres.
A Wy? Graliście? Jakie macie wspomnienia? Dajcie znać w komentarzach!
Wiesz, co tu będzie napisane. Jeśli nie chcesz używać ciasteczek, wyłącz je w przeglądarce, ponieważ podobnie jak każda inna strona w Internecie używamy plików cookie. Pomagają w celach statystycznych i w sprawnym funkcjonowaniu strony. ZgodaPolityka cookies