League of Legends r.

LoL-owe wspomnienia! Sezon trzeci

Kolejna część serii! Nadszedł czas na sezon trzeci. Czas w którym LoL ustanowił światowe rekordy popularności, zmieniono system gier rankingowych, zapowiedziano system powtórek. Oczywiście to nie wszystko! Po więcej zapraszam do artykułu!

Nim zaczniemy –  poprzednie części cyklu znajdziecie tutaj:

LoL-owe wspomnienia! Beta testy

LoL-owe wspomnienia! Sezon pierwszy

LoL-owe wspomnienia! Sezon drugi

 A teraz – zaczynamy naszą podróż do przeszłości! Przedsezon trzeci rozpoczął się 3 grudnia 2012 r. Początek sezonu datujemy natomiast na 1 lutego 2013 r. a jego koniec – na 12 listopada 2013 r.

Przedsezon

Wraz z nadejściem przedsezonu do gry została wprowadzona ogromna ilość zmian – zmiany w lesie, ogromne zmiany w przedmiotach i czarach przywoływacza. Warto wyróżnić tu usunięcie heart of goldSerca ze Złota, osłabienie Boots of SpeedButów Szybkości (przed zmianami były kupowane na każdą linię z wyjątkiem supporta), oraz wzmocnienie The Black CleaverCzarnego Tasaka i Warmog's ArmorPlemiennej Zbroi. Niektórzy nawet prześmiewczo mówili wtedy  o grze “League of Black Cleaver”. Przez te wszystkie zmiany LoL został doprowadzony do stanu ogromnego braku balansu, jednego z największych w całej jego historii. Oczywiście, z czasem zaszły kolejne zmiany które poprawiły sytuację.

Najważniejsze zmiany i funkcjonalności

  • Nowi bohaterowie
  • Nowe specjalizacjeLeague-Season-3-masteries Podobnie jak w specjalizacjach z sezonu drugiego warto zwrócić uwagę na fakt, że nie było wtedy specjalizacji kluczowych. Zamiast tego w każdym drzewku na jego końcu była tylko… Jedna specjalizacja. Przez to taktyki typu 16/14/0 czy 18/6/6 były całkowicie normalne i często sprawdzały się lepiej niż wkładanie 21 punktów w dane drzewko celem zdobycia ostatniej specjalizacji.
  • Zmiany w Czarach Przywoływacza – usunięto surgePrzypływ Mocy (Surge) oraz promoteAwans (Promote), udostępniono dla wszystkich trybów gry barrier_oldBarierę (Barrier).
  • Dodano ulepszenia butów – od teraz każde buty drugiego poziomu można było dodatkowo ulepszyć.
  • Nowe i zmienione przedmioty. Lista jest bardzo, bardzo długa (możecie ją sprawdzić tutaj). Wspomnę tylko o niektórych, moim zdaniem najważniejszych:
    • Usunięto:
      heart of goldHearth of Gold (Serce ze Złota),
      force of natureForce of Nature (Siła Natury),
    • Zmieniono:
      Phantom DancerPhantom Dancer (Widmowy Tancerz),
      Guardian AngelGuardian Angel (Anioł Stróż),
      Lich BaneLich Bane (Zmora Licza)
      Randuin's OmenRanduin’s Omen (Omen Randuina)
      The Black CleaverThe Black Cleaver (Czarny Tasak)
      aegis of the legion egida legionuAegis of the Legion (Egida Legionu)
      Warmog's ArmorWarmog’s Armor (Plemienna Zbroja)
    • Nowe przedmioty:
      Hunter's MacheteHunter’s Machete (Maczeta Łowcy)
      spirit stoneSpirit Stone (Kamień Duchowy)
      Spirit of the Ancient GolemSpirit of the Ancient Golem (Duch Pradawnego Golema)
      Spirit of the Spectral WraithSpirit of the Spectral Wraith (Duch Upiornego Widma)
      Spirit of the Elder LizardSpirit of the Elder Lizard (Duch Starszego Jaszczura)
      Mikael's CrucibleMikael’s Crucible (Tygiel Mikaela)
      twin shadowsTwin Shadows (Bliźniacze Cienie)
      Runaan's HurricaneRunaan’s Hurricane (Huragan Runaan)
      Blade of the Ruined KingBlade of the Ruined King (Ostrze Zniszczonego Króla)
      OhmwreckerOhmwrecker (Omowy Niszczyciel)
      SightstoneSightstone (Kamień Widzenia)
      crystalline flaskCrystalline Flask (Kryształowa Piersiówka)
  • Dodanie możliwości wysyłania prezentów
  • Nowy system gier rankingowych – ligi_lol
    Pozbyto się systemu ELO i wprowadzono system ligowy, który funkcjonuje do dziś. Zapewne większość z Was doskonale wie o co chodzi, jednak dla mniej zaznajomionych z tematem – każdy gracz zostaje przydzielony do danej dywizji oraz ligi na podstawie jego osiągnięć z przedsezonu (o  ile grał) oraz 10 gier na początku sezonu – są to tzw. “placements”, czyli gry, które mają za zadanie ustalić nasze miejsce w hierarchii na podstawie wyników jakie w nich osiągnęliśmy. Wyróżniamy następujące dywizje  (od najniższej do najwyższej): Brąz, Srebro, Złoto, Platyna, Diament, Master tier (krąg Mistrzowski) oraz Challenger tier (krąg Pretendenta). W każdej z tych dywizji jest 5 lig – aby awansować do wyższej ligi musimy zebrać 100 punktów i wygrać 2 z 3 kolejnych meczy (3 z 5 w przypadku przejścia do wyższej dywizji). Wyjątkiem jest Master oraz Challenger tier, jednak nie będę tego omawiał – po więcej informacji zapraszam tutaj* oraz tutaj.

    *warto pamiętać, że w sezonie trzecim nie było dynamicznej kolejki
  • Nowy system pingów
  • Otwarta beta League of Legends na komputery Mac
  • Ograniczenia czatu
  • LCSRiot Games stworzyło swoją własną ligę dla profesjonalnych graczy – League Championship Series. Dzięki takiemu posunięciu firma zyskała w zasadzie całkowitą kontrolę nad e-sportem. Ma to swoje dobre strony, dzięki temu rozgrywki są na wysokim poziomie organizacyjnym, jednak w ten sposób “zabito” różnorodność. Kiedyś było wiele turniejów, obecnie praktycznie tylko LCS się liczy.
  • Zapowiedź systemu powtórek – pewnie niewielu z Was wie, ale w sezonie trzecim został zapowiedziany system powtórek. Jego wczesne wersje były dostępne na PBE, lecz Riot Games wycofało się z tego pomysłu z powodu problemów – niestabilność serwerów, nadużycia i inne. Szkoda. Jeśli ktoś chce oglądać swoje powtórki to do tej pory musi korzystać z programów firm trzecich z którymi jest różnie – czasem działają a czasem nie.
  • Nowy (przynajmniej oficjalnie) tryb gry, ARAM – w sezonie trzecim społeczność ludzi grających ARAMY na meczach niestandardowych była ogromna. Z tego właśnie powodu firma zdecydowała się stworzyć tryb przeznaczony specjalnie do takich rozgrywek.
  • Pierwszy rework postaciKarma_MINKarmy. Zdecydowano się na taki krok, ponieważ Karma miała dramatycznie niskie win-ratio – wynosiło ono zaledwie 37 %! Jako ciekawostkę warto wspomnieć, że każdy kto posiadał Oświeconą przed reworkiem dostał do niej skina – Traditional Karma (Tradycyjna Karma). traditional karma
  • Pierwszy czasowy tryb gry: Jeden za Wszystkich. Tryb polegający na tym, że cała drużyna gra tym samym bohaterem. Co ciekawe firma z czerwonym logo wpadła na ten pomysł przez exploit znaleziony przez jednego z graczy.

O popularności słów kilka

W październiku twórcy gry pochwalili się wynikami popularności. 32 miliony graczy miesięcznie, 70 milionów zarejestrowanych kont. Robi wrażenie, nie? Od tamtej pory League of Legends nieprzerwanie dzierży tytuł najpopularniejszej gry MOBA. Jednak to nie wszystko! W tym samym miesiącu został pobity kolejny rekord – 32 miliony oglądających Mistrzostwa Świata. Do tej pory żadne inne wydarzenie e-sportowe nie zdołało zebrać większej rzeszy odbiorców.

Mistrzostwa Świata Sezonu Trzeciego

Kwalifikacje rozpoczęły się już 17 sierpnia 2013 r, wraz z pierwszymi kwalifikacjami mającymi miejsce w południowo-wschodniej Azji. Mistrzostwa Świata odbyły się w Los Angeles 16 września i zakończyły się zwycięstwem SK Telecom T1.

Regiony uczestniczące:

  • Ameryka Północna (3 miejsca):
    Cloud 9 HyperX
    TSM Snapdragon
    Vulcun Techbargains
  • Europa (3 miejsca):
    Fnatic
    Gambit BenQ
    Lemondogs
  • Azja południowo-wschodnia (2 miejsca):
    Gamania Bears
    Team Mineski
  • Chiny (2 miejsca):
    OMG
    Royal Club
  • Korea (3 miejsca):
    NaJin Black Sword
    Samsung Ozone
    SK Telecom T1
  • Dzika karta (1 miejsce):
    GamingGear.Eu

Podział na grupy:

Grupa A
  • OMG
  • SK Telecom T1
  • Lemondogs
  • TSM Snapdragon
  • GamingGear.eu
Grupa B
  • Fnatic
  • Gambit BenQ
  • Samsung Galaxy Ozone
  • Team Vulcun
  • Team Mineksi
Grupa C*
  • Cloud 9 HyperX
  • Royal Club
  • NaJin Black Sword
  • Gamania Bears
*Zwycięzcy lokalnych playoffów

Rozgrywki były prowadzone bardzo podobnie do poprzedniego sezonu. Na początku z grupy A oraz B wyłaniane były po dwie najlepsze drużyny. Później te drużyny walczyły ze zwycięzcami lokalnych playoffów w trybie bo3 single-elimination, czyli najlepszy z 3 meczy, przegrany odpada. Zwycięzcy klasyfikowali się do półfinałów (bo5, najlepszy z 5 meczy). W finale zmierzyło się SK Telecom T1 z Royal Club. Zwyciężyło SKT z wynikiem 3:0.

Nagrody na zakończenie sezonu

Gracze znajdujący się w Złocie lub wyżej w nagrodę za swoje umiejętności skórkę do Elise_MINElise – Zwycięską Elise (Victorius Elise).victorious elise sezon trzeci

Oprócz tego dla każdego gracza znajdującego się w srebrze lub wyżej czekał unikatowy skin do totemu – Season 3 Victorius Ward (Zwycięski Totem Sezonu 3). victorius_ward

W okolicach Mistrzostw Świata (a więc i końca sezonu) był dostępny do kupienia unikalny skin do Thresh_MINThresha – Championship Thresh (Mistrzowski Thresh)champ-thresh

Podsumowanie

I tak dobrnęliśmy do końca. Sezon trzeci to sezon wielkich liczb (rekordy) oraz wielkich zmian (balans). Wydaje mi się, że był to najlepszy moment do rozpoczęcia dla nowego gracza. O grze było bardzo głośno, dużo się działo a e-sport był bardzo ciekawy i dynamiczny. Rozgrywki były intensywne i przyjemne do oglądania, od pierwszych minut dużo się działo. Bardzo miło wspominam ten okres.

A Wy? Graliście? Jakie macie wspomnienia? Dajcie znać w komentarzach!

[latest_posts category=”leagueoflegends” count=”9″]

Źródła: klik, klik, klik.