League of Legends r.

LoL-owe wspomnienia! Sezon pierwszy

Jeśli zastanawiałeś się, jak kiedyś wyglądał LoL, to ten wpis jest dla Ciebie. W tej części pozostaniemy w dawnej historii, gdy gra dopiero zbierała popularność. Zapraszam do drugiej części cyklu LoL-owych wspomnień!

Jeśli ktoś jeszcze nie czytał części pierwszej i chce poznać całą historię, to zapraszam:

LoL-owe wspomnienia! Beta testy

A teraz już do rzeczy! Początek sezonu pierwszego jest również uznawany za początek prawdziwych zmagań między graczami. Został wprowadzony system gier rankingowych (wraz z systemem ELO, do którego wrócę później), a pod koniec tego właśnie sezonu rozegrane zostały pierwsze Mistrzostwa Świata. Aktualizacja sezonu pierwszego została wprowadzona 13 lipca 2010 roku. Pewnie część z Was zauważyła, że jest to inna data niż oficjalne wydanie gry (które miało miejsce 21 października 2009) i zastanawiacie się, co działo się z LoL-em w tym czasie. Dobre pytanie, ale odpowiedź przynosi raczej rozczarowanie – nie działo się wiele. Gra była nadal balansowana, zostało wprowadzonych kilku bohaterów:

  • Akali
  • Ezreal
  • Garen
  • Gragas
  • Kennen
  • Kog’Maw
  • Malzahar
  • Mordekaiser
  • Nidalee
  • Olaf
  • Pantheon
  • Poppy
  • Shen
  • Udyr

No, ale to by w zasadzie było na tyle, jeśli chodzi o przedsezon pierwszy.

Sezon pierwszy

Zacznijmy od tematu bohaterów. Oto lista postaci wprowadzonych w czasie trwania sezonu:

  • Brand
  • Caitlyn
  • Cassiopeia
  • Galio
  • Irelia
  • Jarvan IV
  • Karma
  • LeBlanc
  • Lee Sin
  • Leona
  • Lux
  • Maokai
  • Miss Fortune
  • Nocturne
  • Orianna
  • Renekton
  • Rumble
  • Skarner
  • Sona
  • Swain
  • Talon
  • Trundle
  • Urgot
  • Vayne
  • Vladimir
  • Wukong
  • Xin Zhao
  • Yorick

Najciekawsze jest jednak stanowisko Riot Games nt. używania bohaterów w grach rankingowych:

Myśleliśmy nad tym dużo i w najbliższym czasie będziemy wypuszczać nowych bohaterów. Na dłuższą metę: pierwszy sezon będzie zawierał wszystkich bohaterów, lecz następne będą miały tylko zredukowaną ich ilość. Znaczy to – możesz zawsze grać wszystkimi bohaterami w normalnych grach, jednak gry rankingowe będą miały mniejszy zestaw dostępnych postaci, który będzie zmieniał się cyklicznie wraz ze zmianami sezonów. To pozwoli nam ożywiać metę; jeśli dana strategia staje się naprawdę silna, jedną z interesujących możliwości jest zmiana rotacji bohaterów. Zmniejsza to też czas nauki dla nowych graczy, powoduje, że nie muszą się uczyć 60 championów – zamiast tego będzie to 35 lub 40 lub jakakolwiek liczba, którą wybierzemy.

Jak wiecie, Riot Games zrezygnowało z tego (na szczęście!) i dziś możemy cieszyć się wszystkimi postaciami podczas gier rankingowych.

Najważniejsze funkcjonalności sezonu pierwszego

  • Gry Rankingowe – w sezonie pierwszym przywoływacze na poziomie 30 dostali możliwość skorzystania z systemu gier rankingowych. Na początku gracze rankingowi mogli dołączyć do jednej z trzech kolejek: 3v3 premade, 5v5 premade lub 5v5 solo. Dla każdego queue istniał osobny, całkowicie niezależny ranking. ranked_season_one
  • Drabinki – wraz z rozpoczęciem gier rankingowych gracze, którzy zdecydowali się na uczestnictwo w nich, mogli zobaczyć swoje ELO – wyświetlane publicznie na drabince League of Legends. Tam każdy mógł sprawdzić, jak wygląda jego pozycja na tle innych graczy. Drabinka była dostępna na stronie społeczności LoL-a.lol_ladder_season_one
  • Tryb wyboru draftowego – na początku wyboru postaci kapitanowie obu drużyn wykluczają z danej rozgrywki po dwóch bohaterów (tak, dwa bany zamiast trzech). Oczywiście zbanowane postacie nie mogły zostać użyte przez żadną z drużyn. Później następowała faza dobrze znanego nam draftu. Chyba każdy kojarzy jego zasady, więc tłumaczenie tego sobie daruję.
  • Zmiany wizualne – w związku z renowacjami potrzebnymi do wprowadzenia gier rankingowych do klienta gry, Riot Games zdecydowało się na kompletną zmianę jego wyglądu. Celem było uproszczenie użytkowania oraz poprawa stylu.sezon pierwszy

Wielu z Was zapewne pamięta jeszcze taki wygląd klienta, bo dość długo prezentował się on tak lub bardzo podobnie. Jak widać, w sezonie pierwszym postawiono wiele fundamentów, które utrzymują się do dziś – zmienione mniej lub bardziej. Dla mnie osobiście to właśnie w sezonie pierwszym LoL stał się tym, czym jest i dziś. Owszem, już w becie były podstawy rozgrywki, ale dopiero z początkiem sezonu pojawiły się rankedy oraz całkowicie zmieniono wygląd klienta. Moim zdaniem to właśnie wtedy produkcja Riot Games stała się kompletna, później były już tylko modyfikacje.

System ELO

W starym systemie rankingowym nie było czegoś takiego jak ligi czy dywizje. Zamiast tego był system punktowy zwany ELO. Cały pomysł rankingu został stworzony w oparciu o system znany z szachów, “system elo”, który został wymyślony przez profesora o takim samym nazwisku (więcej na ten temat: Elo rating systemArpad Elo). Jego działanie było dość proste i przypomina obecne MMR. W przypadku wygranej dostawaliśmy punkty, a w przypadku przegranej – traciliśmy je. To, ile punktów zyskaliśmy/straciliśmy, zależało od tego, z jak dobrymi przeciwnikami gramy. Jeśli mieli więcej ELO od nas, to przegrana nie kosztowała dużo punktów – w końcu to nie wstyd przegrać, gdy przeciwnik jest lepszy, nie? Jeśli jednak udało nam się pokonać teoretycznie lepszych przeciwników to zyskiwaliśmy więcej punktów, a przeciwnicy dużo tracili. Pokazałeś, że umiesz wygrać z lepszym? Należy Ci się nagroda! System prosty i skuteczny, część z graczy do dziś za nim tęskni.

Oczywiście pod koniec sezonu były nagrody za osiągnięcia, poniżej ich lista:

  • Platyna (najlepsze 0,2% graczy) – 1900 i więcej (3v3 1700+, premade 5v5: 1750+): platynowa ikona, platynowy baner w profilu, platynowa odznaka na forum i skórka – Zwycięski Jarvan IV.
  • Złoto (najlepsze 3% graczy) – między 1520 i 1899 (3v3: 1490 – 1699, premade 5v5: 1500 – 1749): złota ikona, złoty baner w profilu, złota odznaka na forum i skórka – Zwycięski Jarvan IV.
  • Srebro (najlepsze 10% graczy) – między 1400 a 1529 (3v3: 1410-1489, premade 5v5: 1410-1499): srebrna ikona i srebrny baner w profilu.
  • Brąz (najlepsze 25% graczy) – między 1249 i 1399 (3v3: 1249-1409, premade 5v5: 1249-1409): brązowy baner w profilu.

Oprócz tego każdy, kto grał w sezonie pierwszym, dostał ekskluzywnego skina do Kayle – Kayle Sędzia.

Mistrzostwa Świata Sezonu Pierwszego

Pod koniec sezonu rozegrano pierwsze Mistrzostwa Świata. Miały one miejsce podczas imprezy Dreamhack 2011 odbywającej się w Jönköping w Szwecji. W zmaganiach udział wzięło 8 drużyn (3 z Europy, 3 z Ameryki Północnej, 2 z Południowej Azji) a w puli znalazło się “zaledwie” 100 000$. Zaledwie, bo w porównaniu z obecnymi nagrodami, ta kwota faktycznie nie wydaje się być tak wysoka. Poniżej pełna lista drużyn:

  • against All authority (Francja)
  • Counter Logic Gaming (USA)
  • Epik Gaming (USA)
  • gamed!de (Niemcy)
  • FnaticMSI (Europa)
  • Team Pacific (Filipiny)
  • Team SoloMid (USA)
  • Xan (Singapur)

Mecz finałowy odbył się 20 czerwca 2011 r. Zwyciężyło Fnatic pokonując aAa 2 do 0.

Tutaj możecie zobaczyć filmik promujący imprezę:

Podsumowanie

Sezon pierwszy był krokiem milowym dla League of Legends. Wkroczenie na ścieżkę rywalizacji na tak dużą skalę było strzałem w dziesiątkę. Prawdopodobnie to właśnie te zmiany doprowadziły do tego, że dziś Riot Games jest tak ogromną firmą, a w ich grę grają miliony. Dla mnie sezon pierwszy ma specjalne miejsce w sercu – to właśnie wtedy wbiłem 30 poziom i zacząłem grać gry rankingowe. Byłem strasznym noobem, to fakt – nie udało mi się zdobyć Zwycięskiego Jarvana. Jednak po dziś dzień, gdy czasem gram Sędzią Kayle, to kręci się łezka w oku, przypominając o starych czasach.

Jak Wam podobają się wspomnienia z sezonu pierwszego? Uważacie, że stary system rankingowy był lepszy? A może sami mieliście okazję grać w tym czasie albo macie jakieś pytania? Dajcie znać w komentarzach!

[latest_posts category=”leagueoflegends” count=”9″]

Źródła: sezon pierwszy, mistrzostwa świata sezonu pierwszego, system ELO, Arpad Elo.