League of Legends r.

Azja i jej wierzenia w LoL-u!

Jakie odniesienia do mitologii możemy spotkać w League of Legends? Ile postaci wzorowanych jest na bóstwach czy legendach? Jak wiele religii ukrytych jest w skinach i projektach bohaterów? Oraz czy w LoL-u są fakty historyczne? Dzisiaj Azja i wierzenia z niej pochodzące.

Czas na kolejny wpis z serii powiązań League of Legends z mitologią, wierzeniami i historią. Oczywiście zapraszam również do poprzednich wpisów – dla tych, co jeszcze ich nie widzieli:

Starożytny Egipt w LoL-u!
Starożytna Grecja w LoL-u!
Starożytny Rzym w LoL-u!

Tym razem nieco inaczej. Mimo że seria ta sama, wierzenia pochodzące z Azji są bardzo różnorodne, a poszczególne kraje nie mają aż tyle odniesień w League of Legends, by pisać o tym oddzielny artykuł. Dlatego postanowiłam połączyć wierzenia pochodzące m.in. z Japonii i Chin. Także mimo kontynuacji serii wpis będzie nie o konkretnej mitologii, ale ogólnych wierzeniach pochodzących z tej części świata. Mam nadzieje, że Wam się spodoba. Zapraszam do czytania.

Wierzenia z Azji w LoL-u!

ahri azja

Ahri, Lisica o Dziewięciu Ogonach

Inspiracją do stworzenia Ahri był Dziewięcioogoniasty Lis – Kumiho (Gumiho) – mitologiczna istota z Azji Wschodniej (szczególnie Korei i Japonii), która później stała się elementem współczesnej fantastyki.

Przez okres projektowania było wiele różnych imion dla tej bohaterki. Wśród propozycji pojawiły się takie imiona jak Gumiho i Kumiho.

Bard, Wędrujący Opiekun

Jego wzorcem mógł być Shoki, pogromca demonów z chińskiej mitologii.

Cassiopeia, Wężowy Uścisk

Bohaterka może mieć odniesienie do Nag. Nagi w mitologii hinduskiej były to wężokształtne bóstwa. Czasami przedstawiono je jako pół ludzi, pół węże.

diana azja

Diana, Pogarda Księżyca

Księżycowa Bogini Diana:

  • Na jej portrecie jest widoczna chmura w kształcie królika (obok czubka jej broni). Jest to odniesienie do Chang’e – chińskiej bogini Księżyca.
  • W chińskiej wersji klienta, ta skórka jest nazwana jako 广寒仙子 嫦娥 (Duch Księżyca Chang’e), również odnosząc się do chińskiej bogini.

Illaoi, Kapłanka Krakena

Nagakabouross jest mieszanką starożytnych mitów dotyczących chaosu (m.in. taoizm, hinduizm, religia sumeryjska, religia babilońska, Cthulhu).

Imię Nagakabourossy, bogini czczonej przez Illaoi, złożone jest z kilku znaczących słów. Jednym z nich jest:
Naga, tak jak w przypadku Cassiopei, odnosi się do Nag – grupy hinduistycznych wężowych bóstw, będących duchami natury i obrońcami źródeł, studni i rzek. Przynoszą deszcz, a więc i urodzaj, ale są również uważane za przynoszenie takich katastrof jak powodzie i susze.

karma zacja

Karma, Oświecona

Jej imię pochodzi od japońskiego słowa kharma, oznaczającego los lub przeznaczenie.
Dodatkowo jej imię oraz tytuł Oświecona są związane z Buddą.
Karma to w wierzeniach buddystów wola boska.

Super umiejętność Karmy nazywa się Mantra. Mantra w buddyzmie, hinduizmie i ezoteryce to formuła, werset lub sylaba, która jest elementem praktyki duchowej. Jej powtarzanie ma pomóc w opanowaniu umysłu, zaktywizowaniu określonej energii, uspokojeniu, oczyszczeniu go ze splamień.

Jej cytat: “Widziałam dwie drogi, wybrałam trzecią, po środku” może odnosić się do Drogi Środka w buddyzmie.

Do buddyzmu odnoszą się też takie cytaty Karmy:

  • “Po to przerwałam swoją medytację?”
  • “Pokój to stan umysłu.”
  • “Gdy pokonasz siebie, pokonasz wszystko.”

wukong

Wukong, Małpi Król

W mitologii chińskiej istnieje postać, która nazywa się Sun Wukong, znany powszechnie jako Małpi Król.

Koncept postaci Wukonga jest zainspirowany i opiera się na Sun Wukongu, głównym bohaterze chińskiej powieści Journey to the West (Wędrówka na Zachód). Wukong jest także jedną z postaci wzorowanych na postaci z mitologii. (Sun Wukong jest również zapisywany jako “Son Gokuu” w japońskim on’yomi).

Obie postacie posiadają tytuł “Małpiego Króla”, używają tego samego rodzaju broni (wydłużony kostur) i poruszają się na tym samym rodzaju chmury nimbus.

Wukong jest jedną z niewielu postaci konkretnie wzorowanych na bohaterze z literatury.

Umiejętności Wukonga, Cios Nimbu [E] i Przynęta [W] są odwołaniem do umiejętności Sun Wukonga, który poruszał się na chmurach dzięki swojej technice “Somersault Cloud” (筋斗雲, Jīndǒuyún/Kinto’un) i potrafił stworzyć swojego klona używając odpowiednio kosmyków swoich włosów. Obu tych umiejętności nauczył go jego poprzedni nauczyciel (który również nadał mu imię).

Fakt, że Wukong był nauczany przez Mastera Yi, jest również kolejnym prawdopodobnym odniesieniem do oryginalnego nauczyciela Sun Wukonga, często określanego jako Master Bohdi lub do nieco bardziej znanego nauczyciela towarzyszącego mu podczas pielgrzymki na Zachód, który nazywał się Xuanzang Sanzang (Genjou Sanzou w japońskim).

Umiejętność pasywna (Kamienna Skóra) jest prawdopodobnym odniesieniem do tego, że Sun Wukong został narodzony z kamienia i mówiono o nim, że urodził się z samej ziemi.

Potwierdzeniem tego jest fakt, że w swojej historii Wukong “narodził” się z kamienia runicznego. Ponadto, gdy umiera w grze, zamienia się w kamień.

Na chińskich serwerach, Wukong jest bezpośrednio określany jako Sun Wukong we własnej osobie, a nie jako bohater luźno oparty na tej postaci.

Animacja krytycznego uderzenia Wukonga jest prawdopodobnym ukłonem w stronę ruchu używanego przez wiele inkarnacji oryginalnego Sun Wukonga, zwłaszcza w adaptacjach telewizyjnych “Wędrówki na Zachód” oraz w jego inkarnacjach w Warriors Orochi/Musou Orochi.

Podczas animacji żartu Wukonga, stawia on kostur na ziemi i znacznie zwiększa jego długość. Jest to sposób w jaki kostur, znany jako Ruyi Jingu Bang/Nyoi Kinko Bou (如意金箍棒), rzeczywiście działał w oryginalnej powieści w celu dosięgnięcia lub zaatakowania celu, który znajdował się daleko. Wukong nawet sam napawa się tym, że potrafi zaatakować bazę przeciwników z takiej pozycji (chociaż z oczywistych względów rozgrywki, nie może być to wykonane w taki sposób).

Wspomniany kostur miał również ważyć około 8,100 kg i być wykonany z “kruczego żelaza”, rzadkiej formy czarnego żelaza.

Na chińskim splash artcie klasycznego Wukonga wodny smok może odnosić się do smoka, który połknął górę Xuanzanga w “Wędrówce na Zachód”, co spowodowało, że Wukong musiał z nim walczyć [ze smokiem].

To już koniec odniesień do Azji i jej wierzeń. Wiedzieliście o nich, czy były dla Was ciekawostką? Być może znacie jakąś inną, mniej znaną ciekawostkę związaną z Japonią, Chinami, Indiami itp., którą można znaleźć w League of Legends? Napiszcie w komentarzach, co sądzicie o artykule. Lubicie grać bohaterami, którzy nawiązują do Azji lub posiadają związane z nią skórki?