League of Legends r.

Zmiany, które zabiły postacie

Gry multiplayer mają to do siebie, że dosyć często są dodawane do nich różne zmiany. Czasami są to nerfy przedmiotów, a czasami zupełnie nowe zaklęcia. Dzisiaj jednak zajmiemy się nerfami. I to takimi, które były najbardziej odczuwalne dla postaci!

Nerf. Nerf nigdy się nie zmienia. A przynajmniej w LoL-u. Riot prawie zawsze bierze się za te postacie, za które nie trzeba. Często też jeżeli biorą się za jakąś postać, to albo jej osłabienia są znikome, albo dosłownie ją zabijają, usuwają z mety. Dzisiaj właśnie zajmiemy się takimi postaciami, których zmiany były na tyle dotkliwe, że przez długi czas były praktycznie niegrywalne (niektóre nadal nie są, LOL). Pragnę zaznaczyć, że brałem pod uwagę pojedyncze zmiany, które osłabiły postacie na tyle, że przestały być grane, a nie skumulowane nerfy!

Najgorsze zmiany w historii

Rengar – patch 4.5

Patch 4.5 przyniósł sporo zmian związanych z przedsezonem 2015. Oprócz dodania kilku nowych przedmiotów oraz zmian w runach, aktualizacja ta dotknęła również Rengara. I to dosyć dotkliwie. Otrzymał on wtedy dosyć spory rework, który okazał się być głównie serią nerfów. Zmniejszone zostały obrażenia na praktycznie każdej umiejętności, Kościany Naszyjnik otrzymał sporo zmian związanych z bonusami za zabójstwa, a jego E – Bola została zmieniona z umiejętności “onclick” na skillshot. Po tych zmianach jego win rate spadł do niecałych 43%.

Diana – patch 1.0.0.153

Aktualizacja, w której wyszła Vi, oznaczała dla Diany dosyć spore osłabienia. Wcześniej była ona jednym z lepszych midlanerów, jednak po tych zmianach automatycznie zyskała miano jednej z gorszych postaci. A co zostało dokładnie zmienione? W teorii nie dużo, ponieważ zmniejszone zostały obrażenia na jej Q oraz obniżono zasięg podbicia na jej E. Jednak to, co zabolało graczy najmocniej, to zmniejszenie zasięgu doskoku na R o 150 jednostek (z 900 do 750).

Olaf – patch 3.01

Patch 3.01 oznaczał wprowadzenie do gry nowego systemu rankingowego, który istnieje z nami do dziś. Oprócz zmienienia ELO na ukryte MMR oraz dodania możliwości gry przeciwko Botowi Jarvanowi, zmian doczekał się Olaf. Zmiany te dotyczył jego Q, W oraz R, ale właśnie zmiany umiejętności specjalnej okazały się być najbardziej dotkliwe. Usunięta została penetracja pancerza, która była dodawana na czas trwania ulta. Wtedy to jego win rate spadł poniżej 40%.

Zilean – patch 4.19

W teorii mały nerf, który dotyczył tylko jego pasywki, okazał się gwoździem do trumny dla i tak już słabej postaci. Przed reworkiem jego umiejętność pasywna zwiększała doświadczenie dla wszystkich sojuszników na mapie (bez możliwości zwiększenia poziomu sojusznika, tak jak jest to teraz). Jednak po aktualizacji 4.19 jego pasyw miał zasięg… 1800 jednostek. To kompletnie zabiło, dosyć popularnego wtedy, Zileana na midzie. Wówczas jego win rate spadł z 50% do 43%.

Evelynn – patch 1.0.0.120

Kolejna na tej liście aktualizacja z sezonu drugiego. Tym razem na celownik Rito Gems została obrana Evelynn. Jej niewidzialność, która kiedyś była normalną umiejętnością, działała podobnie do Q Shaco. Po zaatakowaniu przeciwnika, w trakcie trwania jej starego W, przeciwnik otrzymywał stun na 2 sekundy. Po aktualizacji 1.0.0.120 stun został zamieniony na slowa, co bardzo zabolało Evelynn. Jednak to nie wszystko. Jej stary ult przywracał zdrowie oraz dawał jej bonus do prędkości ataku. Obydwa te bonusy zostały osłabione o połowę dotychczasowych statystyk.

Kassadin – patch 4.4

Mój osobisty faworyt na tej liście, ponieważ Kassadin był moim pierwszym mainem, więc to osłabienie trafiło we mnie dosyć mocno. Zmiany te były jednak zasłużone – w końcu ban ratio Kassadina sięgało wtedy 99%! Nerf ten, nazywany również reworkiem, dotyczył każdej jego umiejętności. Usunięta została premia do prędkości ruchu za magic resisty, uciszenie z jego Q zostało zastąpione jakąś tarczą na kiju, zmniejszone zostały obrażenia z E, a jego umiejętność specjalna również doczekała się zmian. Przelicznik AP został zastąpiony bonusem za maksymalną manę, a zwiększenie kosztów Kroku Przez Wymiary zostało zmienione ze 100 many za każdy skok na podwojenie kosztów za każdy skok…

Zed – patch 5.9

Na sam koniec pamiętny nerf Zeda, który przez wielu był uważany za najgorszą jego zmianę w historii. Dotyczyła ona tylko jego umiejętności specjalnej. W tej aktualizacji Zed nie mógł już od razu cofnąć się do swojego Cienia po użyciu superumiejętności. Musiał bowiem odczekać sekundę, żeby móc spokojnie wrócić na swoją pozycję. Nerf ten okazał się na tyle duży, że win rate Zeda spadł z 50% do 44%…

Jest to oczywiście tylko część ze zmian, które odbiły się na postaciach w dosyć widoczny sposób. Wymieniłem tylko te, które moim zdaniem były najbardziej istotne. A Waszym zdaniem, który nerf był najmocniejszy i zabił daną postać na okres co najmniej kilku aktualizacji?