Tym razem obejdzie się bez większego wstępu – oto dość długi temat z askiem Ququroona, członka ekipy ChampUp w RiotGames. Dotyczy on głównie championów – ewentualnych reworków gameplayowych, graficznych, voice actingu… Tak więc – zaczynajmy!
Wiem, że to trochę zbyt wczesne pytanie, ale co byście chcieli zmienić w reworku Nunu w przyszłości? Czy zachowa on swoją kontrolę nad stworami neutralnymi? Czy będzie supportem, jak jest określany na chwilę obecną w grze? Czy zachowa swojego słynnego ulta?
Zbyt wczesne pytania. Pewnie będziemy sprawdzać różne opcje, to, jak ludzie czują się z nim w jego obecnym stanie itp. Jedna z nich będzie mogła dotyczyć supportowania, a druga mocnego counterjungle’owania. No i nie widzę powodu, żebyśmy usunęli jego obecnego ulta. Może dodamy coś ciekawego do niego, jak np. obrażenia zadawane z biegiem czasu w całym obszarze albo stworzenie małej dziury w środku działania, do której mogliby wpełznąć wrogowie, żeby uniknąć obrażeń, ale ogólnie jest to dość solidna umiejętność.
Bardzo podoba mi się to, jak Riot dba o zróżnicowanie etniczne i wsparcie dla LGBT w swoim poradniku zachowania dla graczy. Istnieje także kilka postaci o innym odcieniu skóry (Lucian, Karma, Nida, Ekko)! Ale czuję, że brakuje jakiejś reprezentacji LGBT+, czy planujecie zrobienie z Tarica postaci non-het w kanonie tak, jak robi to obecnie wielu graczy?
Rozumiem to, jak czujesz się z brakiem reprezentacji tej grupy. Jeśli chodzi o takie rzeczy jak kolor, to rzecz czysto wizualna i zazwyczaj łatwo ją zobaczyć. Jeśli chodzi o LGBT, to nie jest to coś zawsze widocznego na pierwszy rzut oka i nie jesteśmy pewni jak mielibyśmy sprawić, by jakaś postać postanowiła pokazać swoją seksualność.
To jest coś, co moglibyśmy zrobić na Taricu. A może tego nie zrobimy. Nadal się nad tym zastanawiamy. Ale wiedzcie, że – nawet jeśli nie będziemy nigdzie wspominać o jego orientacji – nie zamierzamy składać żadnych jednoznacznych deklaracji na ten temat.
Czy Rammus dostanie uaktualnienie do splash arta? Zdaje mi się, że nie dostał żadnego już od baaaaaaardzo dawna.
Taaaa… jest raczej straszny. Naprawdę, chcę pozbyć się wszystkich “modelowych” splashów z gry. Na wczoraj.
Z tego, co wiem, obecnie gdzieś znajduje się jeden niedokończony splash, ale nikt nie ma czasu, żeby go wykonać.
Czy rozpatrujecie to, że Sona potrzebuje update’a, jeśli chodzi o gameplay tak, by był bardziej zgodny z jej historią? Nie powinna ona raczej manipulować emocjami wrogów i motywować sojuszników za pomocą jej Etwalha, zamiast być maszyną do zabijania, zwłaszcza w momencie, gdy się nafeeduje?
Hm, słuszna uwaga. Myślę, że całe jej stackowanie Power Chorda w celu zrobienia QP bursta jest dość słabe, nawet poza charakterem jej postaci. Nie wydaje mi się jednak, że powinna być całkowicie pasywna, widzieliśmy to już w przeszłości przed zmianami w jej Power Chordzie.
Nie sądzę, żebyśmy mieli robić jakieś wielkie zmiany w jej kicie w najbliższej przyszłości (pamiętajcie zeszłoroczną zmianę z jej strefami), ale może usuniemy część bursta w celu zwiększenia części supportującej? Nie jestem pewien.
Jeśli miałbym nieskończony czas i surowce… Granie Soną powinno przypominać tworzenie kompozycji albo granie na jej Etwahlu przez samego gracza. Może coś w stylu jakieś gry rytmicznej?
Czy VU Fiory było naprawdę potrzebne? Zacząłem grać nią całkiem często i muszę wam powiedzieć, że jej nowy gameplay jest fantastyczny (don’t nerf pls). Jedna rzecz, która mnie jednak dręczy, to jej głupi chód, który kompletnie do niej nie pasuje. Jest jakaś szansa na zmienienia tego na coś mniej… śmiesznego?
Cóż, nic nie jest konieczne, ale podejrzewam że to nie jest dobra odpowiedź.
Miło mi usłyszeć, że podoba Ci się jej nowy gameplay. Od jakiegoś czasu cały jej kit był już ukończony i chcieliśmy znaleźć odpowiedni moment na wypuszczenie go. Jako że miał troszkę zmian wizualnych, które były potrzebne do gameplayu (praktycznie cały zestaw VFX i animacje), postanowiliśmy pójść krok dalej i od razu wypuścić zmiany w modelu/wyglądzie/animacji.
Fiora miała już trochę problemów, z czego największym było to, że jej sylwetka wyglądała bardzo słabo – i to stanowiło główny powód zmian jej modelu. Jej osobowość i temat też wydawały się nieco marne, była zwyczajnie… laską z mieczem. Nie chcieliśmy zniszczyć tego, kim była wcześniej, ale chcieliśmy ją bardziej utożsamić z tym, jak ją widzieliśmy. Mieliśmy okazję i skorzystaliśmy z niej. Mamy nadzieję, że będzie Wam się podobać jako całość.
Naszym celem w nowym zestawie animacji było zwiększenie dynamiki i ekspresji w trakcie jej ruchu – to coś, co można zaobserwować, porównując stare animacje do nowych. Jednakże, możliwe, że nieco przesadziliśmy z jej biegiem. Mogę jutro porozmawiać z jej animatorem i przekazać Twoje uwagi.
Czy nowy Taric będzie grywalny na innych pozycjach (top,jg…)?
Skupiamy się głównie na supporcie. Nie jestem pewien, jak poradzi sobie w innych rolach.
Naprawdę nie zamierzam już nigdy więcej zagrać Cassio albo Skarnerem po ich reworkach (a mam Battlecast Skarnera). Gra ignoruje osobowość champów w zamian za coś wymuszonego, co sprawia wrażenie, że Riot po prostu chciał tego albo tego w grze. Czemu Riot jest tak niechętny do wycofania się z radykalnych zmian w championach?
Zacznijmy od skupienia się na dwóch sprawach, jeśli to nie problem. Chciałbym pokazać to, dlaczego uaktualniamy bohatera i kiedy zdecydujemy się to zrobić.
Po pierwsze, żadna zmiana nie spowoduje, że 100% ludzi będzie zadowolonych. To smutne, ale prawdziwe. Ludzie mają swoje preferencje i próba zadowolenia wszystkich skończy się w marnie. Zauważ, że to nie wymówka. Staramy się nie ignorować ludzi i czasami popełniamy błędy. Przez cały czas patrzymy w przeszłość na update’y, które wypuściliśmy, identyfikujemy to, co moglibyśmy w nich ulepszyć, co zrobiliśmy dobrze etc. Jeśli taka zmiana jest możliwa, wypuszczamy ją później, ale w pewnych momentach musimy skupić się na kolejnym projekcie itd.
Dużym powodem większych zmian jest to, że champion żyje w krainie niezbalansowania. Niektórych postaci po prostu nie da się zbalansować – są albo całkiem OP, albo całkiem UP, to nie ma nic wspólnego z liczbami. Z tego, co – mniej więcej – rozumiem, Cassiopeia była trudnym bohaterem, ponieważ jej DoT był niesamowicie ciężki do docenienia, nawet kiedy był drastycznie przesadzony. Jeśli chodzi o Skarnera, żył on w dziwnym miejscu, w którym zazwyczaj wolałbyś wybrać innego tanka zamiast niego, zwłaszcza, że meritum jego siły tkwi w ulcie.
Nie mogę się w pełni wypowiedzieć na temat Cassio (brakuje mi kontekstu), ale jeśli chodzi o Skarnera, chcieliśmy dodać coś do jego osoby. Nadal ma swój straszny potencjał wyciągania wrogów za pomocą ulta (ku przerażeniu ADC), ale teraz dodaliśmy też troszkę iglic, by zwiększyć jego zabawę na jungli. Jego gameplay się zmienił, ale osobowość powinna być podobna, prawda?
Jest mi przykro czytać, że nie jesteś fanem nowych reworków. Będziemy kontynuować dostrajanie ich, jako że teraz posiadają więcej dźwigni, które na to pozwalają, więc mamy nadzieję, że znajdziemy złoty środek między tym, co znałeś, a tym, kim się stali.
Jeśli chcesz usłyszeć więcej na temat designu, proponuję zadanie tego samego pytania @RiotGhostcrawlerowi. Wie więcej na ten temat niż ja.
Cześć! Jakiś czas temu ktoś zadał pytanie na temat uaktualnień związanych z głosami postaci. Chciałbym dołożyć moje. W przypadku pewnych VO albo bohaterów, kilku podkładających głosy aktorów [org. voice actor] pokazało swoje zainteresowanie nagraniem nowych linii tekstu. To zmniejszyłoby stopień pracy, jaki musi wykonać ekipa za to odpowiedzialna, dlaczego więc to się nie zdarzyło?
Chodzi mi o to, że uważacie zmiany w VO za coś wielkiego, co wymaga wiele pracy. Jednakże w kilku przypadkach mieliście artystów, którzy wręcz pukali do Waszych drzwi (Danielle McRae, Karma jako przykład). Nawet sami fani pytali, czy są oni chętni do powtórzenia swojej pracy, a oni się zgodzili.
Tak więc, to oznacza, że mielibyście dużo mniej roboty, zaczynając od przesłuchań, krótszej pracy i w ogóle. Dlaczego więc nikt nie skorzystał z tej podpowiedzi? Tristana jest kolejnym dobrym przykładem, Elspeth podkładała pod nią głos i jest z youtube’a. Koszt byłby o wiele mniejszy. Proste, prawda?
W porządku. Istnieje kilka różnych powodów, dla których postanowiliśmy zmienić aktorów podkładających głos. Zmiana tonu, przekazanie innych emocji, zmiana tego, jak odbieramy bohatera, znalezienie kogoś, kto lepiej mógłby pokazać charakter postaci etc.
Zwyczajne skorzystanie z tego samego artysty mogłoby uprościć sprawę, pewnie. (Zaznaczam: mogłoby – mogłoby też wszystko bardzo skomplikować). Ale pomysłem w zmianach jest to, by cała paczka wyglądała na lepszą, więc zostawienie czegoś po staremu mogłoby być złym podejściem, nawet jeśli chodzi o zachowanie tradycyjnych rzeczy. Elspeth jest przykładem, kiedy szukaliśmy nowego voice aktora właśnie z tego powodu: stary głos przy nowym wyglądzie mógłby być nieco nietrafiony, nie uważacie?
Poza tym, mimo że już udało nam się to zrobić (chyba Master Yi?), wolelibyśmy unikać mieszania starych tekstów z nowymi. Tak wiele rzeczy może się zmieniać, nawet subtelnie, a to będzie prowadziło do gorszej jakości.
Nawet po zmianie tekstury, mam wrażenie że Swain potrzebuje trochę pomocy. Co o tym myślisz?
Zgadzam się. Jego model jest raczej słabszy, animacje – sztywne, a kit – trochę dziwny. Biorąc pod uwagę, że jest GIGANTYCZNYM PTASIM DEMONEM i w ogóle, jest dość dużo rzeczy, które moglibyśmy z nim zrobić.
Hej, jakie są twoje myśli na temat Kennena? Dostanie reworka albo co najmniej visual update?
Niczego obecnie nie planujemy, ale tak, przydałyby mu się chyba obie te rzeczy.
Przede wszystkim, dostałby nowe proporcje ciała Yordle’ów (KOLANA), dałoby mu to nieco bardziej dynamiczną sylwetkę, lepsze animacje, VFX-y w niezłej ilości… Tak, to byłoby fajne.
Dlaczego championi są nerfieni po tym, jak wyjdą skiny do nich?
Jest mnóstwo przypadków, kiedy kogoś znerfiliśmy, a potem wypuściliśmy skina, a także takich, kiedy wypuściliśmy skina, a potem znerfiliśmy champa. Szczerze? Skiny nie dyktują balansu.
Staramy się unikać wypuszczania skina, a potem natychmiastowego reworkowania bohatera, pewnie, ale balans nie ma nic wspólnego z samymi skinami.
Okej, porozmawiajmy na temat podkładania głosu. […] (Sporo różnych komentarzy pisanych z rzędu i pytań na temat VO i voice aktorów. Przeklejone: http://pastebin.com/raw.php?i=HHbgAyjf ) [jeśli chcecie, przetłumaczę te pytania i wrzucę je tu w artykuł ~n4z]
Cóż. Nie mam wątpliwości, że masz dużo pasji, jeśli chodzi o ten temat. Osobiście, nie mam nic do tego, jaki artysta zostaje wybrany albo i nie, zależy mi bardziej na tym, żeby widzieć, jak wygląda całość zamiast tego, kto to wykonuje. Mimo to, lubię Danielle, myślę, że jest fajna i dobrze się sprawdziła, jeśli chodzi o starą Karmę.
Głosy i bohaterowie, których reprezentują, to temat pełen niuansów. Ton głosu jest niesamowicie subiektywny i jest nieskończenie wiele i jeszcze jedna różnych ścieżek tego, jak pewna subtelna zmiana może zmienić odbieranie całej postaci.
Jak wspominałem w pierwszej odpowiedzi, jest kilka powodów, dla których głos może być zmieniony. Może chodzić o rozdzielenie postaci od innych z podobnymi głosami (może w przypadku Ashe wszystkie trzy siostry brzmiały zbyt podobnie? Dość ryzykowna zgadywanka). Nie mogę się wypowiadać, nie mam wystarczająco dużo kontekstu za decyzjami i osobami, które je podejmują – ale jestem pewien, że mieli oni swoje powody. Nie chodzi o zmianę dla samej zmiany.
Wiele Twoich przykładów odwołuje się do zmian, które mają obecnie dwa lata. Wiem, że to nie wymówka za błędy wtedy popełnione, ale obecnie staramy się robić to o wiele lepiej. Byliśmy wtedy młodzi. Kiedyś może odwiedzimy te postacie na nowo, ale nie mogę powiedzieć z pewnością, czy są tego warte w porównaniu z innymi.
Popełniliśmy pewne błędy. Karma i Trundle są ich wyjątkowo dobrymi przykładami i ludzie nadal nas za nie rugają. Nie są złymi postaciami, ale nie mają tego charakteru, co dawniej. Nadal będziemy popełniać błędy, ale zaufajcie nam, że robimy wszystko, by ich nie powtórzyć.
I nie, nie wydaje mi się, że MsPudding podkładała głos pod Sivir.
Czy to zamierzona zmiana, że smok Mordekaisera ma nieskończony zasięg “smyczy”? Widziałem Morde, który zabił smoka, recallnął się, a smok pozostał na miejscu i Morde mógł kontrolować go z respa.
To zamierzony efekt, tylko dla Smoka. On i Morde mogą znajdować się po przeciwnych stronach mapy.
Jacy bohaterowie – Twoim zdaniem – są najbardziej problematycznymi postaciami typu “zbyt toksyczni, gdy mocni”?
Shaco, Tryndamere, Nunu top, Swain, Lanewick… Nie myślałem o tym zbyt wiele.
“Karma i Trundle są wyjątkowo dobrymi przykładami tych błędów i ludzie nadal nas za nie rugają.” […] Co przez to rozumiecie? Myślę, że to dobrze, że przyznajecie, że część poprzednich reworków się nie udała. Zwłaszcza dla kogoś pracującego w QA – to są rzeczy, na które trzeba zwracać uwagę, niezależnie od tego, ile czasu minęło.
Mimo to, myślę, że bycie młodym i świeżym nie jest wymówką, zwłaszcza jeśli stwierdzacie, że bohaterowie ci mogą zostać odwiedzeni na nowo albo i nie. To dobra wiadomość, że gracze wybaczają wam różne błędy, ale zapamiętajcie, że błędy z przeszłości nie oznaczają, że temat jest już na stałe zamknięty.
Ogólnie mam nadzieję, że nadal będziecie tacy samokrytyczni w stosunku do siebie. To jest coś bardzo istotnego w QA, jako że jesteście głosem społeczności i pozwalacie błędom Karmy i Trundle’a na pozostanie przypomnieniem tego, czego się robić nie powinno. Czy jest ktoś w Riocie, z kim mogę namiętnie porozmawiać o VO/voice aktorach?
Chodzi mi o to, że Karma i Trundle są dobrymi przykładami na to, że zostajemy rugani przez ludzi – i to słusznie. Jeśli nie robilibyśmy żadnych innych reworków poza tymi w stylu tej dwójki przez… jeju, ostatnie 2 i pół roku albo coś około tego, to pewnie nie byłoby aż tak dobrze. Nadal patrzymy wstecz i używamy dawnych, wypuszczonych wewnątrz firmy przykładów, żeby mieć się nad czym zastanawiać.
Coś, czego nigdy nie chcemy robić, to spoczywanie na laurach. Chcemy dać Wam więcej satysfakcjonujących ulepszeń. Nie doszliśmy tutaj poprzez robienie w kółko tych samych rzeczy. Eksperymentowanie, dorastanie, reflektowanie się.
No i hej, żadnego tematu na stałe nigdy nie zamykamy. Napisz mi DM na Twitterze (albo daj mi znać, jak inaczej mógłbym się z Tobą skontaktować), jeśli chodzi o Twoje ostatnie zdanie.
Jakie są Twoje myśli na temat Ahri na chwilę obecną? Myślę, że jej ogony potrzebują troszkę dopieszczenia (kilka z nich wystaje z jej ud, na poważnie).
Potrzebujemy zająć się jej puchatymi ogonkami. Chodzi zarówno o to, jak są przymocowane do ciała, jak i o ogólną animację. W sumie jej model też mógłby być troszkę bardziej stonowany.
Źródło: ask.fm Ququroon’a