r.

League of Wards – Graj lepiej dzięki wizji

Wiedza na temat położenia przeciwników oraz sojuszników na mapie jest kluczowa. Jednak jak wiemy przeciwnika na mapie zazwyczaj nie widać. Dlatego aby odpowiednio kontrolować mapę musimy korzystać z pomocy wardów. Więcej na ten temat poniżej.

Jasne jest to że drużyna która widzi ruchy przeciwnika ma oczywistą przewagę, można wtedy dostosować swoją taktykę i dzięki temu wygrywać coraz więcej gier. Wizja może być narzędziem z którego korzystamy aby dobić przeciwnika, ale jest także bardzo ważna kiedy mamy problemy. Wyławianie pojedynczo po mapie chodzących przeciwników jest kluczowe jeżeli jesteśmy do tyłu.

Zacznijmy od podstaw:

  • Wizja to zadanie drużynowe.
  • Support może ustawić tylko 4 wardy.
  • Każdy gracz jest odpowiedzialny za część wizji na mapie i dobre ustawienie wardów.
  • Wizja jest podstawą do zwycięstwa.

W grze można wyróżnić wiele faz, a każda faza ma swoje optymalne ustawienie wardów na mapie. Jedną z pierwszych faz jest faza “Laningu”, dobre ustawienie wardów w tym czasie może znacząco uprzykrzyć życie przeciwnemu junglerowi. Poniższe ustawienie wardów zapewnia kontrolę nad campami przeciwnika, przydaje się także w późniejszych fazach gry przy podejściu do Dragona/Barona. Zapewnia informacje na temat tego skąd przyjdzie przeciwnik.

Laning/Baron/Dragon Phase

image1432837981

Z maksymalną ilością wardów wynosząca 4 można spokojnie kontrolować jedną stronę mapy. Ustawienie wardów powinno kierować się następującymi zasadami:

  1. Wardy zapewniają wizje, a dzięki temu twoja drużyna ma wiedzę na temat położenia przeciwnego junglera. Jeżeli jungler nie atakuje campów, może to oznaczać że zaatakuje którąś z linii. Obserwacja przeciwnego junglera jest bardzo ważna do counter-gankowania i umożliwia przewidywanie jego ruchów.
  2. Jeżeli wardy ustawione są poprawnie a mimo tego nadal nie widać przeciwnika to najprawdopodobniej jest w bazie lub po waszej stronie mapy, co oznacza że próbuję kraść creepy z waszej jungli lub zamierza gankować linię od tyłu.
  3. Ustawienie wardów przy wejściu do rzeki zapewnia kontrolę nad Krabem oraz może wskazać nam kiedy przeciwny jungler oraz jego drużyna rozpocznie Dragona/Barona.

Sieging/Grouping Phase

Kolejna faza gry to moment w którym cała drużyna zbiera się w jednym miejscu bądź oblega struktury przeciwnika (także razem). W tej fazie umiejscowienie wardów może być bardzo różne i zależy od danej sytuacji, jednak są pewne zasady którymi powinniśmy się kierować:

  • Zawsze warduj podejście bok/tył swojej drużyny. Dzięki temu unikniesz łatwego podejścia np. Fiddlesticka który może rozpocząć bardzo niekorzystny dla twojej drużyny Team Fight.
  • Wyczyść wardy przeciwnika po bokach swojej drużyny, pamiętaj że przeciwnik może się do nich teleportować i rozpocząć walkę.
  • Bądź pewien że widzisz wszystkich graczy drużyny przeciwnej, a szczególnie tych którzy mogą rozpocząć walkę.

Wszystkie powyższe ustawienia wardów mogą być stosowane po obu stronach mapy. Przede wszystkim polegaj na swoim doświadczeniu skąd może przyjść przeciwnik, będzie to odopowiednie miejsce do zwardowania a dzięki temu możemy uniknąć nieprzyjemnych sytuacji. Pamiętajcie żeby używać ulepszonych trinketów TO TYLKO 250 GOLDA. Dzięki któremu można łatwo wykończyć przeciwnika od początku do końca gry.