r.

Dlaczego Riot zmienia Yuumi?

Ostatnie zmiany Yuumi wzbudziły wśród graczy wiele kontrowersji. Niektórzy obawiają się, że w standardowych rozgrywkach straci ona jakikolwiek powód do opuszczania sojusznika i stanie się supportem ukierunkowanym wyłącznie na uzdrowienie. Jaki jest cel zmian według Riotu?

Zmiany na PBE

10 lipca

Yuumi

  • Zoomies (E)
    • Maksymalne uzdrowienie zmniejszone z [2,5× bazowa wartość uzdrowienia] do [2,3× bazowa wartość uzdrowienia].
      • W porównaniu z serwerami live: z [2× bazowa wartość uzdrowienia] do [2,3× bazowa wartość uzdrowienia].

9 lipca

Bop’N’Block (pasyw)

  • [Usunięto] Nie zwraca już many.
  • Tarcza zmieniona z [80-300] na [50/55/60/72/84/96/111/126/141/156/174/192/210/228/246/264/282/300].

Prowling Projectile (Q)

  • Koszt many zwiększony z 60/65/70/75/80 do 75/80/85/90/95.
  • Wzmocnione obrażenia zmienione z [60/105/150/195/240 (+60% AP)] na [50/95/140/185/230 (+65% AP)].

Zoomies (E)

  • Koszt many zmniejszony z 60/65/70/75/80 do 30/40/50/60/70.
  • Maksymalne uzdrowienie zwiększone z [2× bazowa wartość uzdrowienia] do [2,5× bazowa wartość uzdrowienia].

Kontekst zmian

Znerfiono więc jej pasyw i koszt użycia Q, zbuffowano E i zmieniono sposób naliczania wartości wzmocnionych obrażeń z Q (bazowa wartość została zmniejszona, ale zwiększył się przelicznik AP).

Riot Maxw3ll wyjaśnił, z czego wynikają te zmiany:

Yuumi nadal często pojawia się w rozgrywkach profesjonalnych i podejrzewamy, że będzie jeszcze gorzej, jako że Karma otrzymała nerfy.

Przypomnijmy: w aktualizacji 9.13 znerfiono czas trwania premii do prędkości ruchu na E (2,5 sekundy ⇒ 1,5 sekundy). Wróćmy jednak  do kwestii związanych z Magiczną Kotką:

Naszym celem jest stworzenie słabości na wczesnych poziomach, ale pozostawienie jej siły w late game nienaruszonej. Generalnie chcemy to osiągnąć przez zmiany many (spodziewamy się, że jej problemy z maną będzie można szybko rozwiązać za pomocą odpowiednich przedmiotów). Uderzenie w część pasywu związaną z maną jest próbą nieproporcjonalnego uderzenia w pro graczy, którzy potrafią wykorzystywać ją w trakcie cooldownu.

Gracze zarzucają, że usunięcie zwrotu many na pasywie wiąże się z odebraniem Yuumi właściwie ostatniego powodu do opuszczania sojusznika. Riot Maxw3ll odparł ten zarzut:

Tarcza to nadal duży plus, jako że pozwala harassować na niższych poziomach. AFK kot nie jest celem, nie martwcie się.

Mimo wszystko wiele osób uważa, że Riot chce zrobić z Kotki postać wyłącznie do przyczepiania się i sporadycznego wciskania E. Co na to rioter?

Jej Q nie traci tak wiele siły po kilku pierwszych poziomach, więc wątpię, że będzie jedynie wciskać E. Jeśli stanie się wyłącznie uzdrawiającym botem, nie sądzę, żeby została taka na długo.

Możemy więc spodziewać się wtedy odpowiedniej reakcji ze strony Riotu. Pytanie jednak, czy zmiany wycelowane wyłącznie w profesjonalne rozgrywki w tym przypadku to dobry pomysł – na ARAM-ach Yuumi jest czwartą najgorszą postacią pod względem win rate’a [dane od Riot Morta]. Na szczęście na solo kolejce radzi sobie nieco lepiej (we wszystkich regionach i we wszystkich dywizjach ma ona 48,2% win rate [źródło]).