r.

5 najlepszych mid lanerów w 10.11 według DotEsports. Silne i słabe strony oraz runy

Mid lane zapewnia olbrzymie możliwości wpływania na swoją drużynę. Niektórzy championi są jednak silniejsi od innych na środkowej alei. Nie można narzekać na brak różnorodności na midzie: mamy i magów, i wojowników, i zabójców.

Oryginalnie stworzoną tierlistę z DotEsports rozszerzyliśmy o dodatkowe, bardziej szczegółowe informacje na temat rozgrywki konkretnych postaci oraz zasadności wyboru określonych run.

Yasuo

Plusy

  • Pasyw (szansa na nałożenie podwójnego kryta),
  • Olbrzymia mobilność,
  • Możliwość samodzielnego carrowania gier.

Minusy

  • Dash celowany na cel,
  • Potrzebuje czasu, aby zacząć działać.

Priorytet rozwoju umiejętności

R > Q > E > W

Runy i przedmioty

Kluczowa runa

Conqueror. Dobrze się skaluje i pozwala z łatwością wkrajać się w tanki.

Runy

Triumph pozwoli odzyskać zdrowie i trochę złota podczas ryzykownych zagrań, balansujących na granicy low HP. Legend: Alacrity zwiększy prędkośc ataku Yasuo, wzmiacniając go w krótkich i dłuższych wymianach na linii. Coup de Grace pozwoli zabezpieczyć kille – zwłaszcza we wczesnej fazie gry.

Drugie drzewo

Dominacja. Posiada dwie runy, które jeszcze bardziej ułatwią przeżywanie w niebezpiecznych zagraniach i zdobycie najważniejszych przedmiotów. Taste of Blood i Ravenous Hunter zwiększą heal Yasuo.

Kluczowe przedmioty

  • Pierwszy przedmiot: Statikk Shiv lub Phantom Dancer,
  • Infinity Edge.

W przypadku łatwiejszych matchupów – Statikk Shiv. Trudniejsze – Phantom Dancer. Pierwszy przedmiot znacząco ułatwi farmienie i poke’owanie oraz zadawanie obrażeń przeciwnikowi (pod warunkiem, że ten znajduje się w zasięgu działania Statikka). Phantom Dancer zwiększy przeżywalność Yasuo, co ma szczególne znaczenie wtedy, gdy gra wymusza na nim rolę splitpushera (czyli bohatera do szybkiego niszczenia wież) niż teamfightera.

Rozgrywka

  • Postaraj się jak najszybciej zdobyć Statikka lub PD. Farm, a w razie trudności proś junglera o pomoc.
  • Yasuo to najpopularniejszy bohater w całej grze. Musisz liczyć się z tym, że w kolejnej grze może być zbanowany albo co gorsza – nadgorliwie focusowany.
  • Yasuo na midzie jest bardzo łatwy do zgankowania. Nie pushuj zbyt ofensywnie we wczesnej fazie gry. Nie zapominaj również o roamowaniu bota dla darmowych killi i asyst!

Twisted Fate

Plusy

  • Globalny ultimate,
  • Elastyczny build (AP, AD lub hybryda).

Minusy

  • Wysokie koszty many,
  • Potrzebuje czasu do skalowania.

Priorytet rozwoju umiejętności

R > Q > W > E

Runy i przedmioty

Kluczowa runa

Unsealed Spellbook. Tak, to ten keystone z drzewka Inspiracji. Dlaczego nie Sorcery, Dominacja? Bo polegamy na elastyczności TFate’a. Wybór tej runy umożliwił m.in. Curtisowi Morganowi, byłemu coachowi Dire Wolves, wbicie Challengera.

Runa pozwoli wymieniać swoje czary przywoływacza w trakcie gry, dostosowując je do obecnej sytuacji.

Runy

Inspiracja wzmocni fazę laningu Twisted Fate’a. Stopwatch przyda się szczególnie w walce z bohaterami polegającymi na burście, Minion Dematerializer ułatwi farmienie minionów (w szczególności dużych minionów oblężniczych), a Time Warp Tonic (który jest swoją drogą całkiem silną runą) jeszcze bardziej wzmocni życiodajny efekt potionów, które zakupisz na początku gry i wykorzystasz przy bardziej ryzykownym zagraniu.

Drugie drzewo

Resolve. Tak, Resolve. TF potrafi być papierowy, zwłaszcza we wczesnej fazie gry, kiedy nie zadaje tak wielu obrażeń. Demolish zwiększy push TFate’a (wykorzystaj go do zebrania złota z plate’ów), a Bone Plating zwiększy szanse w bezpośredniej walce, gdy wszystkie umiejętności są na cooldownie.

Kluczowe przedmioty

  • Rod of Ages.

Rozgrywka

  • Mapa! Mapa! Minimapa! Dobry TF zwraca olbrzymią uwagę na to, co dzieje się na mapie. Dla ułatwienia możesz skorzystać z dostępnych na YT ćwiczeń do polepszania swojego map awareness – patrz na minimapę wtedy, gdy usłyszysz dźwięk. [Przykładowe ćwiczenie]
  • Używaj Unsealed Spellbook głównie wtedy, gdy zrobisz jakiś użytek z danego czaru. Wymieniaj czary na te, których potrzebujesz w danej chwili (więcej ofensywy – ignite/exhaust, więcej defensywy – bariera/heal/cleanse). Nie bój się brać teleportu – może stanowić świetne uzupełnienie dla ulta TFate’a, zapewniając mu bezpieczną możliwość wycofania się przy niebezpiecznych zagrywkach na ulcie… lub wbicie jeszcze jednego killa i wywarcie jeszcze większej presji na mapie.
  • Staraj się używać [Q] głównie po to, by zabijać miniony. Obijanie przeciwnika to drugorzędna (choć nadal istotna!) kwestia. Pamiętaj, że niebieska karta z [W] działa też na wieżach i zwróci Ci manę. Wykorzystuj ją, by wcześnie zbić plate’a i mieć złoto.
  • Gdy sojuszniczy jungler zbliża się na gank, miej w zapasie żółtą kartę z [W]. Tylko nie ganiaj z nią przeciwnika, cofającego się w tym czasie pod swoją wieżę. Wyczuj swojego wroga i pozwól mu podejść bliżej.

Kassadin

Plusy

  • Częste flashowanie za sprawą ulta,
  • Duże obrażenia AoE,
  • Świetne skalowanie się.

Minusy

  • Słaba faza laningu,
  • Walczy w zwarciu,
  • Musi współpracować z junglerem walcząc z zasięgowymi AD mid lanerami.

Priorytet rozwoju umiejętności

R > Q (do trzeciego poziomu) > E > Q (do piątego poziomu) > W

Innymi słowy:

1Q 2W 3Q 4E 5Q 6R
7E 8E 9E 10E 11R
12Q 13Q 14W 15W 16R
17W 18W

Dzięki wyexpieniu [Q] do 3. poziomu, w momencie zdobycia ulta jesteśmy w stanie zadać całkiem spore obrażenia.

Runy i przedmioty

Kluczowa runa

Wybieramy Fleet Footwork z drzewka Precyzji. Przede wszystkim ten keystone zwiększy jego sustain w early – czyli w fazie laningu, w której to nie radzi sobie aż tak dobrze. Oprócz tego ułatwi wczesne skalowanie się na Kassadinie. Uniwersalnie sprawdzi się na większość matchupów – tych trudniejszych i łatwiejszych.

Alternatywnie można wybrać Electrocute – zmusi nas jednak do innego stylu gry. Kassadin z Electrocute powinien często roamować, snowballować, polegać na swoim burście.

Runy

Precyzja oferuje Kassadinowi runy, które idealnie do niego pasują. Absolutną koniecznością jest wybranie runy Presence of Mind. Bohater potrafi być dość manożerny – runa zwróci mu manę, gdy wbije killa lub asystę, co z kolei będzie można wykorzystać do escape’u z niebezpiecznej sytuacji lub dogonienie jeszcze jednego przeciwnika.

Z Precyzji warto jeszcze wybrać Coup de Grace i Legend: Alacrity. Przyśpieszy i uskuteczni kombo ciosów.

Drugie drzewo

Kassadin ma naprawdę słabą fazę laningu. Bohater szczególnie skorzysta z Dominacji. Taste of Blood i Ravenous Hunter pozwolą Kassadinowi odzyskać zdrowie w różnych sytuacjach.

Kluczowe przedmioty

  • Rod of Ages,
  • Archangel’s Staff,
  • Zhonya’s Hourglass.

Rozgrywka

  • Wyczuj swojego przeciwnika przed zdobyciem 6. poziomu. Ryzykuj tylko wtedy, gdy masz pewność, że przeciwny jungler nie wyskoczy z krzaków na mida. Wczesny kill z użyciem flasha zapewni dominację na linii – nie daj się jednak zabić.
  • Do czasu ulta staraj się jak najdłużej wytrzymać na linii. Nie chodzi o złoto – jeśli nie masz możliwości last hitowania, staraj się nadal stać przy minionach. Priorytetem Kassadina jest przede wszystkim osiągnięcie 6. poziomu.
  • Rozglądaj się po mapie i szukaj okazji do roamów. Wykorzystuj ulta do niezauważalnego przechodzenia przez ściany. Pamiętaj, że każde kolejne użycie (w krótkim odstępie czasu) zwiększa jego koszt – mana pełni istotną rolę u Kassadina.

Cassiopeia

Plusy

  • Olbrzymi wpływ na grę na [R],
  • Duże obrażenia przeciwko pojedynczemu celowi,
  • Efekt uziemienia na skillu (i to podstawowym!),
  • Dobre skalowanie się.

Minusy

  • Brak butów (a zwłaszcza ich efektów),
  • Polega na skillshotach,
  • Do zadawania obrażeń musi znajdować się w dość małym zasięgu.

Priorytet rozwoju umiejętności

R > E > Q > W

Runy i przedmioty

Kluczowa runa

Conqueror. Cassiopeia jest jedną z lepszych postaci dla Conquerora.

Runy

Idziemy w kierunku heala, spamowania skillami i zadawania zadawania dużych ilości obrażeń. Z Precyzji wybieramy Presence of Mind (dla zwrotu kosztów many po zabójstwie), Legend: Tenacity (jako rekompensatę dla braku butów) i Coup de Grace (maksymalizacja obrażeń).

Drugie drzewo

Dominacja. Wybieramy klasyczne, typowe, ale sprawdzone połączenie, czyli Taste of Blood i Ravenous Hunter. Przydadzą się w szczególności w walkach drużynowych.

Kluczowe przedmioty

  • Tear of the Goddess ⇒ Archangel’s Staff.

Rozgrywka

  • Cassiopeia to postać, która uczy wielu dobrych nawyków tak na midzie, jak i w grze w ogóle. Skup się na falach stworów, zamrażaj linię w odpowiednim czasie, poznaj swoje umiejętności, graj ze swoim junglerem i dla swojego junglera. Zadawaj obrażenia przeciwnikowi, staraj się jak najdłużej wytrzymywać na linii, by odczuć skalowanie się Cassiopei, które w końcu zależy od doświadczenia zdobytego na linii. Odpowiednio zarządzaj maną we wczesnej fazie gry.
  • Krok 1: Q. Krok 2: E.
  • Poznaj swoich przeciwników. Staraj się zapamiętać ich schematy ataku. Pozycjonuj się inaczej względem każdego wroga. Staraj się inicjować walki w miejscach, w których będą mieć niewielkie możliwości ucieczki.
  • To może brzmieć zabawnie, ale zrób krótką rozgrzewkę dłoni przed grą. Krótkie cooldowny Cassiopei sprawiają, że już po chwili można przestać czuć swoje palce. Pozaciskaj parę razy dłoń, poruszaj palcami w różne strony, zrób test szybkości pisania. Zagraj w OSU! albo wejdź do narzędzia treningowego i pouderzaj parę kukieł czy stworów. Jeśli to możliwe, ociepl dłonie – gra powinna stać się przyjemniejsza.

Talon

Plusy

  • Mały counterplay.
  • Niskie koszty many.
  • Posiada jeden z najlepszych mobilnych spelli w grze.

Minusy

  • Słaby przeciwko tankom.
  • By zachować największą przewagę, musi wiedzieć, kiedy roamować.

Priorytet rozwoju umiejętności

R > Q > W > E

Runy i przedmioty

Kluczowa runa

Conqueror. Talon nie powinien mieć problemów ze stackowaniem tego keystone’a. W pełni nastackowany Conqueror pozwoli Talonowi zadawać znaczne obrażenia nawet tankom, z którymi może mieć problemy.

Runy

Spośród trzech pierwszych run, to Triumph ma najwięcej sensu dla Talona. Bohater nie potrzebuje aż tak dodatkowej tarczy z overheala (z czego prawdopodobnie nie będzie korzystać), a zwrot many nie przyda mu się z uwagi na to, jak niewiele jej zużywa. W runach Talona powinny znaleźć się również Legend: Tenacity i Last Stand. Wzmocni to jego podatność na CC (które będzie kierowane głównie przeciwko niemu, gdy będzie zbliżał się do wrogiego ADC).

Drugie drzewo

Z dominacji klasycznie bierzemy zestaw do healowania się, czyli Taste of Blood i Ravenous Hunter.

Kluczowe przedmioty

  • Tiamat.

Rozgrywka

  • Talon nie jest postacią stworzoną do nudnego siedzenia na linii i uderzania kolejnych minionów. Talon to postać stworzona do akcji. Jego siła w late wynika z tego, co zdążył zrobić w trakcie early i mid game.
  • Angażuj się w to, co dzieje się na mapie. Pomóż botowi ze smokiem, zdobądź XP-a oczyszczając obóz w dżungli, korzystaj z [E], by szybko się przemieszczać i rozglądaj się po minimapie, szukając okazji do wbijania asyst oraz zabójstw.
  • Pamiętaj, że [Q] zadaje więcej obrażeń, gdy Talon znajduje się możliwie najbliżej wroga (gdy jest w zasięgu AA).
  • To będzie z pewnością bardzo kontrowersyjne stwierdzenie, ale Talon nie wycarruje sam gry. Choć jest zabójcą, do zwycięstwa doprowadza dzięki uzyskaniu przewagi dla całej stwojej drużyny. Mając dużo złota i doświadczenia stanie się postrachem przeciwników – ale jeżeli tego nie wykorzysta, sytuacja wyrówna się w late game. Celem Talona jest ciągłe wywieranie presji na całej przeciwnej drużynie, co z kolei pozwoli jego sojusznikom zagrać ofensywniej, a to z kolei może doprowadzić do zwycięstwa nawet w około 20 minut.