Gram, więc myślę, czyli czego uczą nas gry komputerowe

Trudno nie zgodzić się ze stwierdzeniem, że gry komputerowe to obecnie jedna z największych gałęzi przemysłu rozrywkowego na świecie. I od samego początku budząca kontrowersje. Z jednej strony pojawiają się badania mówiące o ich szkodliwości, z drugiej jednak naukowcy często udowadniają, że granie przynosi wiele korzyści. Przyjrzymy się dziś tej drugiej, jasnej stronie medalu.

Gry komputerowe są z nami już od ponad (dużo ponad) 40. lat i przypinanie im etykiety “zła totalnego” to błąd. Obecni gracze to już nie tylko dzieci, młodzież i młodzi dorośli, ale też osoby w średnim wieku, a nawet starsze. Współcześnie grami interesują się zarówno mężczyźni, jak i kobiety z przeróżnych klas społecznych. Dlatego coraz częściej mówimy o pozytywnych stronach gier komputerowych.

Gram, więc myślę

Do niedawna panował pogląd, że gry nie wnoszą niczego do edukacji. A ich jedynymi dostrzeganymi przez psychologów i pedagogów zaletami były usprawnienie koordynacji wzrokowo-ruchowej oraz wyobraźni przestrzennej. Nie negowano faktu iż gry komputerowe wpływają w istotny sposób na pracę i zdolności mózgu związane z poprawą refleksu, ale odmawiano im jakichkolwiek walorów edukacyjnych.

Gry to nie samo zło. Przeciwnie, mają pozytywny wpływ na inteligencję i zdolności dzieci, czego dowodzi coraz więcej badań. Gry nie tylko rozwijają spostrzegawczość, uczą myślenia przestrzennego i strategicznego, ale także wpływają na rozwój mózgu, sprawiając, że mały gracz potrafi wykonywać kilka zadań równocześnie.

Na nasze (gamerskie) szczęście przez lata badań zauważono, że mózg gracza nabywa coraz większych zdolności do nieszablonowego myślenia. Każda gra wymaga też innych umiejętności (przeważnie) i uruchamiając kolejny tytuł mamy do czynienia z procesem aktywnego uczenia się i opanowywania nowych umiejętności.

Czego uczą nas gry?

W najnowszych pracach z dziedziny psychologii i pedagogiki podkreśla się fakt, że korzystanie z gier z umiarem pozwala na szybki rozwój wielu umiejętności. Zauważa się też, że gracze potrafią przyswoić znacznie więcej informacji w krótkim czasie niż osoby grające rzadko. Gry wymagają łączenia i analizowania zdobytych wcześniej informacji i odnoszenia się do nich. Warto również wspomnieć iż dzięki grom rozwijamy umiejętności takie jak: logiczne myślenie, dokładność, zdolności do współpracy oraz doświadczenie w planowaniu.

Zaliczana do kategorii MMO (gra komputerowa rozgrywana przez wielu graczy jednocześnie w sieci) gra World of Tanks jest fenomenem na skalę światową. Spowodowała ona ogromne zainteresowanie historią, w szczególności historią wojskowości. W tym miejscu należy również wymienić całą serię Assassin’s Creed, która mimo wielu nagięć, wiernie odwzorowuję wiele okresów historycznych. Nie zapominajmy też o naszym rodzimym Wiedźminie 3, opartym na prozie Andrzeja Sapkowskiego, przenoszącego nas do fantastycznych światów stworzonych na bazie słowiańskich mitologii.

gram, więc myślę

Przy okazji zwróćmy także uwagę na to, że dzięki grom można nauczyć się (nie chodzi tu o zainteresowanie, o to chodziło w akapicie wyżej) dużo o historii i ekonomii. W tym kontekście można wymienić takie tytuły jak: Age of Empires III, Europa Universalis IV, Anno 2205 czy Total War: Rome II. Dzięki dużej złożoności współczesnych gier, które wymagają od gracza rozwiązywania w krótkim czasie wielu, niekiedy bardzo skomplikowanych problemów uczymy się analizy faktów oraz strategicznego myślenia i szybkiego podejmowania decyzji. Dzięki rozrywce komputerowej gamerzy mogą też rozwijać swoją wyobraźnię, świetnym przykładem jest Minecraft, który stał się nawet oficjalnym przedmiotem w niektórych szwedzkich szkołach. To jednak nie jedyne zalety

Warto też zauważyć, że gracze często są znacznie bardziej zaawansowanymi użytkownikami komputerów i lepiej potrafią je obsługiwać. Niezależnie czy do grania wykorzystują notebooka czy komputer stacjonarny, muszą wybrać odpowiednią, wystarczającą do rozgrywki konfigurację sprzętową, modyfikując gry muszą wiedzieć gdzie i jak skopiować/wrzucić odpowiednie pliki, wiedzą co to karta graficzna, pamięć RAM/ROM/HDD itd. Jeżeli korzystamy zatem z wirtualnego świata gier, trzeba też co nieco wiedzieć o sprzęcie komputerowym, a ta wiedza, wbrew pozorom może przydać się w codziennym lub zawodowym życiu.

Wszystko z umiarem

Gry nas rozwijają i kształcą, są też świetnym narzędziem edukacji, lecz tylko gdy korzystamy z nich z umiarem. Łatwo bowiem popaść w uzależnienie, wtedy to zamiast się rozwijać będziemy się staczać. Ku przestrodze i informacji odsyłam do artykułu Kiri, w którym zobaczycie ciemną stronę medalu (klik).

Jeśli temat Was zainteresował, polecam 7 przemówień z TEDa, które możecie obejrzeć TUTAJ.

 

[latest_posts category=”gamerlifestyle” count=”6″]

O autorze: FiLip2201

Jestem dziwny, wredny, ogólnie nie należę do ogółu. Interesuję się głównie grami, architekturą, grafiką komputerową oraz stronami internetowymi. O jeszcze jedno koffam Barda.