Paladins r.

Dlaczego Twój support Cię nie leczy?

Ile razy zdarzyło się Wam grać z wrażeniem, że Wasz support w ogóle Was nie uzdrawia albo robi to zdecydowanie zbyt rzadko? Może faktycznie Wasz wspierający minął się ze swoim powołaniem i najzwyczajniej w świecie gra słabo, a może... chodzi o coś innego? 

Faktycznie – może się przydarzyć, że traficie na gracza, który jako healer będzie mieć ledwo tysiąc leczenia, a jego ulubionym zajęciem będzie flankowanie lub bieganie w przypadkowych miejscach, myśląc, że zabije wszystkich na solo. Jeśli dodamy do tego jeszcze niewiedzę na temat tego, czym jest objective, można przypuszczać, że mamy wtedy do czynienia z osobą, która albo niespecjalnie myśli, albo po prostu nie zna zasad gry i dopiero się uczy. Ale co, jeśli tak się nie dzieje, healer utrzymuje się przy życiu całkiem, całkiem, niby uzdrawia sojuszników, a mimo to wciąż wydaje się Wam, że leczy Was zbyt rzadko, co sprawia, że zdenerwowani spamujecie “[VHS] Need healing” co 10 sekund na chacie? Może faktycznie Wasz support minął się ze swoim powołaniem i najzwyczajniej w świecie gra słabo, a może… chodzi o coś innego? Dzisiaj zajmiemy się tą drugą możliwością.

Jakiś czas temu na Reddicie użytkownik DubbleNeg zamieścił wpis, w którym oznajmił, że jest nowym graczem Paladins i szczególnie spodobała mu się rola supporta. Jest on jednak pod wrażeniem tego, ile osób sądzi, że leczenie działa “magicznie” i twierdzi, że ilość spamu z komendy [VHS] jest czasami przytłaczająca. Napisał więc miniporadnik, który – ma nadzieje – przyda się zwłaszcza nowym graczom (takim jak on).

Dlaczego Twój support Cię nie leczy?

1. Znajdujesz się w niewłaściwym miejscu

paladins support

Aby zrozumieć punkt widzenia supporta, powinno się nimi pograć na normalach. Największą korzyścią z bycia wspierającym jest możliwość obserwowania procesu podejmowania decyzji przez swoją drużynę. Jednak styl pozycjonowania się niektórych graczy jest – zdaniem autora – śmieszny i przygnębiający zarazem. Oto kilka porad dotyczących tego aspektu.

Front linerzy

  • Jeśli znajdujesz się w walce 1v5, a reszta Twojego teamu jest martwa, support nie będzie w stanie Ci pomóc. Wycofaj się i przegrupuj.
  • Jeśli znajdujesz się na punkcie w sytuacji 1v3, bez tarczy i skupiasz na sobie wrogi ostrzał, żadna ilość leczenia nie będzie w stanie utrzymać Cię przy życiu.
  • Jeśli stoisz na punkcie i masz bardzo mało HP, większość healerów nie będzie mogła Ci pomóc. Osłoń się tarczą lub schowaj.
  • Zrozum, na czym polega kontrola punktu. Który team właśnie go kontroluje? Jeśli przeciwny, nie ładuj się prosto na wrogów, dopóki nie ma z Tobą reszty Twojej drużyny.

Przykład, jak nie grać front linerem: zobacz.

Napastnicy

  • Jeśli stoisz na punkcie, przyjmując na siebie wszystkie pociski i rakiety, żadna ilość leczenia Ci nie pomoże.
  • Jeśli przeciwny flanker zagonił Cię aż do Twojego punktu spawnu, schowaj się i ulecz. (Mała dygresja: szkoda, że Twoja drużyna nie zajęła się tym flankerem).

Flankerzy

  • Skrzydłowi zazwyczaj są ostatni, jeśli chodzi o priorytety leczenia przez supportów. Bycie w “niewłaściwych miejscach” to Twoje zadanie. Miej plan ucieczki.

Ogólne

  • Jeśli Twój healer jest martwy, musisz radzić sobie sam. Jeśli tego nie zauważasz – zmień w ustawieniach interfejs drużyn tak, aby z łatwością widzieć, kto w danej chwili nie żyje. Autor poradnika dodał, że jest zszokowany ilością spamu z “need healing”, kiedy czeka na swój respawn.
  • Miej na uwadze wrogich flankerów. Ich celem numer jeden powinni być napastnicy, ale wiele z nich idzie prosto na wspierających. Powinieneś wówczas pomóc healerowi w walce – w przeciwnym razie będziesz musiał radzić sobie z brakiem leczenia, kiedy Twój support będzie próbować przetrwać. Skrzydłowych zawsze powinieneś się spodziewać – staraj się ich kontrować.

2. Leczenie Twojego supporta jest na cooldownie

Wiedza o cooldownach i typach leczenia pomoże Ci w lepszym zrozumieniu swoich oczekiwań odnośnie healowania. Jeśli Twój support właśnie uleczył tanka znajdującego się na punkcie, może być mu potrzebne kilka sekund, zanim będzie mógł znowu użyć heala. Jeśli Twój wspierający posiada leczenie w czasie (heal over time), możesz mieć je na sobie (np. znak Jenosa), ale może się zdarzyć, że nie będzie ono w stanie utrzymać Cię przy życiu, biorąc pod uwagę obrażenia, które w danej chwili na siebie przyjmujesz. Jeśli Twój healer buduje Chronosa, jego cooldowny się zmniejszą.

Poniżej znajdziecie rady i podstawowe informacje, które warto mieć na uwadze podczas gry, odnoszące się do każdego bohatera wspierającego. Podane czasy odnowienia umiejętności są podstawowe (czyli są to wartości niepomniejszone żadnymi kartami czy itemem). Pamiętajcie, że większość bohaterów posiada możliwość zmniejszenia cooldownów swoich uzdrawiających umiejętności za pomocą kart.

 Seris (pojedynczy cel)

  • Leczenie w czasie (4-sekundowy cooldown).
  • Musi posiadać linię widzenia, żeby zacząć leczyć. Jeśli nie jesteś w stanie zobaczyć jej bez przeszkód dookoła, nie będzie mogła Cię uzdrowić.
  • Seris nie może robić niczego innego, kiedy leczy. To oznacza, że nie może atakować ani osiągnąć niewidzialności, kiedy używa heala. Jeśli ktoś ją atakuje, raczej nie będzie chciała ani mogła Cię leczyć.

 Pip (wiele celów)

  • Burst heal (8-sekundowy cooldown).
  • Jeśli Pip nie używa Karty Legendarnej Mega Potion, heale są czasami trudne do zauważenia.
  • Potiony Pipa często bywają trudne do wycelowania nawet dla doświadczonych graczy. Nie spodziewaj się bardzo efektownych healów, jeśli znajdujesz się w powietrzu lub często w pobliżu ścian.

 Grover (pasywne leczenie AoE; wiele celów)

  • Burst heal (12-sekundowy cooldown).
  • Pasywne leczenie wynosi 80 na sekundę, jeśli znajdujesz się blisko Grovera.
  • Posiada też leczący ultimate (powtarzający się burst heal).
  • Grover musi znajdować się dosyć blisko Ciebie, żeby Cię uleczyć. Jeśli nie widzisz go w pobliżu, nie zostaniesz uleczony.
  • Jeśli potrzebujesz niewielkiego leczenia, stań blisko niego. Jego pasyw nieco Cię uzdrowi.
  • Arcyzdolność Grovera oznacza “naprzód”. Jeśli ultuje on blisko Ciebie, zacznij atakować, nie bojąc się, że zginiesz (…chyba że u przeciwników jest Kauteryzacja na poziomie III).

 Mal’Damba (czasowe leczenie wielu celów; czasowe leczenie pojedynczego celu)

  • Mending Spirits [PPM] (3-sekundowy cooldown).
  • Gourd [Q] (10-sekundowy cooldown).
  • Mending Spirits [PPM] jest całkiem trudne do trafienia dla większości graczy, nawet jeśli ma krótki cooldown. Jeśli Mal’Damba Cię nie trafi, powinieneś sam zadbać o swoje bezpieczeństwo.
  • Jeśli Damba jest flankowany, zazwyczaj użyje Gourd [Q] dla samego siebie. To oznacza, że nie otrzymasz od niego leczniczego pola przez 10 sekund.
  • Escape Mal’Damby jest najsłabsze ze wszystkich supportów. W nieskoordynowanych zespołach może on spędzić całkiem dużą część czasu na bieganiu lub respawnowaniu.
  • Dobry Damba w skoordynowanym teamie potrafi przebić w leczeniu prawie wszystkich innych healerów, jak i pomóc swoim flankerom z daleka.
  • Ponieważ jego heale są czasowe, rzadko jest on w stanie przywrócić Cię do pełnego zdrowia, kiedy prawie umierasz. Nawet jeśli posiada Kartę Legendarną Spirit’s Chosen, która zwiększa heale o 300, każdy inny podstawowy atak wroga może wyrównać to małe wzmocnienie. Naucz się pozycjonować w taki sposób, aby skorzystać na czasowym leczeniu jak najwięcej.
  • Damba zazwyczaj próbuje stunować każdego, kto się przed nim znajduje, za pomocą przeładowania. Wykorzystaj okazję, gdy przeciwnik jest ogłuszony i focusuj go ze swoją drużyną.

 Ying (długotrwałe leczenie)

  • Iluzje (5-sekundowy cooldown).
  • Ying nie może Cię uzdrowić, jeśli nie widzisz w pobliżu siebie jej iluzji (i jeśli nie ultuje). Wypatruj ich i je wykorzystuj. Dobra Ying rozmieszcza swoje iluzje tak, aby leczyły cały team i zapewniały mu elastyczność.
  • Iluzje mogą leczyć tylko jednego sojusznika w danym momencie, chyba że Ying posiada Legendarkę Lifelike. Jeśli znajdujesz się w pobliżu iluzji, może ona akurat uzdrawiać kogoś innego.
  • Są one całkiem łatwe do zniszczenia. Jeśli jesteś tankiem i stoisz na punkcie, pamiętaj o tym i zwracaj uwagę na swoją najbliższą leczącą iluzję. Może ona zostać zniszczona, a wtedy będziesz walczyć “nago”.
  • Tak jak w przypadku Grovera – arcyzdolność Ying oznacza “naprzód”. Jeśli ultuje, zacznij atakować, nie bojąc się, że zginiesz (…chyba że u przeciwników jest Kauteryzacja na poziomie III).

 Jenos (leczenie w czasie – aplikacja na jeden cel, użyteczność na wiele celów)

  • Astral Mark [PPM] (8-sekundowy cooldown, 10 sekund trwania).
  • Może leczyć przez ściany – jeśli Cię widzi, jest w stanie Cię uzdrowić.
  • Ponieważ Astral Mark [PPM] jest leczeniem rozłożonym w czasie i wynosi niewiele (220 zdrowia na sekundę), ukryj się, jeśli masz mało HP. Jego umiejętność szybko Cię będzie odbudowywać, ale nie da Ci natychmiastowego “zastrzyku” uzdrowienia.
  • 8 sekund to w grze wieczność. Dopóki Jenos nie kupi Chronosa na II poziomie, nie oczekuj, że heale od niego będą nieustannie przepływać przez cały team.
  • Jeśli Jenos z Twojej drużyny posiada kartę Falling Star, która redukuje jego cooldowny przez zabicie wroga, kiedy ten jest podniesiony za pomocą [Q] Jenosa, focusuj podniesionych przeciwników, żeby pomóc całej swojej drużynie w otrzymaniu większej ilości uzdrowień.

 Grohk (leczenie w czasie za pomocą instalacji)

  • Totem (15-sekundowy cooldown).
  • Uzdrawiający ultimate.
  • Gracze Grohka zazwyczaj stoją na punkcie razem z tankiem lub ukrywają się “na plecach”. Jeśli sojuszniczy Grohk znajduje się gdzie indziej, będziesz musiał rozejrzeć się za leczącymi totemami.
  • Jeśli potrzebujesz leczenia, rozglądaj się za totemem – nie wychodź z jego zasięgu, jeśli Grohk stawia go celowo przy Tobie, aby Cię uzdrowić.
  • Jeśli tankujesz i masz tarczę, bronienie totemu przed zniszczeniem może zwiększyć szanse Twojej drużyny na przejęcie punktu i dać Wam większe możliwości w rywalizacji o jego przejęcie.
  • Pamiętaj, że niektórzy gracze Grohka posiadają Kartę Legendarnę Totemic Ward, grając przeciwko drużynom z wieloma efektami CC. Powoduje ona, że sojusznicy leczeni przez totem zyskują niewrażliwość na CC przez 2 sekundy. Totem z taką Legendarką postawiony w odpowiednim momencie może nawet wygrać grę.

3. Kauteryzacja i redukcja leczenia

  • Jeśli masz na sobie w danej chwili efekt Kauteryzacji, wszystkie leczenia, które otrzymujesz, będą obniżone. Jest to niesamowicie widoczne w late gamie, kiedy Cauterize redukuje uzdrowienie aż o 90%.
  • Przyglądaj się temu, co kupują wrogowie. Jak wiele mają w swoim buildzie Kauteryzacji? Kto ją posiada? Jeśli ci gracze trafią Cię nawet pojedynczym podstawowym atakiem, musisz oczekiwać obniżonego leczenia.
  • Dobrzy wspierający powinni pamiętać, że należałoby odczekać, aż efekt z Cauterize przestanie działać, nim Cię uleczą.
  • Uważaj na postacie, które mogą efekt Kauteryzacji z łatwością przenieść na wielu wrogów za pomocą np. jednej umiejętności.
  • Nie spamuj [VHS], gdy znajdujesz się w Dead Zone [PPM] Willo! Kiedy stoisz w miejscu działania tej umiejętności (a jej czas trwania to 5 sekund), nie otrzymasz leczenia. Pamiętaj, że nawet gdy z niej wyjdziesz, nie będziesz mógł się uzdrowić jeszcze przez 2 sekundy.

Kilka słów do osób grających supportami (zwłaszcza początkujących)

Znajcie swoje możliwości i ograniczenia. Choć nie możecie być wszędzie i być w stanie pomóc każdemu, pamiętajcie o swojej roli i o tym, co jest Waszym celem, kiedy gracie wspierającym – powinniście przede wszystkim leczyć, a priorytetem jest leczenie tanka. Healer nie powinien samotnie biegać po skrzydłach mapy w poszukiwaniu zabójstw, dbając o poziom tylko własnego zdrowia czy całą grę deptać po piętach flankerom, nie wiedząc jednocześnie, czym jest objective. Support ma wspierać, a na pierwszym miejscu w tym wspieraniu jest utrzymanie przy życiu front linera. I choć warto się zastanowić, jeśli ktoś ciągle spamuje na chacie [VHS], to miejcie na uwadze to, że posiadacie też swoje ograniczenia (w zależności m.in. od tego, którym bohaterem gracie) i rozważcie, które z tych komend w danej sytuacji są zasadne, a które nie.

Wzajemne rozumienie swoich ról w drużynie i możliwości poszczególnych bohaterów – a to tyczy się już każdego gracza niezależnie od klasy postaci, którą gra – znacznie ułatwia współpracę w teamie. Ważne, żeby starać się podchodzić do tego rozsądnie.

Powiedzcie, co sądzicie o powyższym poradniku. Jak często trafiacie na supportów, którzy niespecjalnie wywiązują się ze swojej roli? A może znaleźliście w tym tekście jakieś cenne wskazówki odnośnie swojego stylu gry? Co chcielibyście do tego artykułu (być może) dodać lub z czym się nie zgadzacie? Podzielcie się swoimi opiniami w komentarzach.

Autorka rysunków: Nanashiba.
Autorka rysunku na miniaturze: Deperxe.