League of Legends r.

Jak wygląda jungla w patchu 8.12?

Chcecie dowiedzieć się, w jakim stanie jest obecnie jungla? Dlaczego widujecie Taliyah w lesie? Nawet jeżeli nie masz z junglą nic wspólnego, polecamy zapoznać się ze obecnym statusem lasu.

Doświadczenie za obozy w jungli

Patch 8.10 jest zdecydowanie najbardziej odpowiedzialny za to, co obecnie dzieje się z ligą. Zmiany wycelowane w las w tym patchu wywróciły tę pozycję do góry nogami, zmieniając ścieżki leśników, ich wpływ na mapę i to, jak szybko farmią. Przypomnijmy sobie niektóre zmiany wprowadzone w patchu 8.10. Osłabiono doświadczenie ze wszystkich obozów na wczesnych poziomach oraz pozbyto się zmniejszania doświadczenia, gdy czempion miał wyższy poziom niż obóz.

Riot zmniejszając doświadczenie za obozy, usunął najpopularniejszą ścieżkę polegającą na zabraniu dwóch wzmocnień i małego obozu, co dawało nam trzeci poziom i możliwość ganku, gdy lanerzy mieli jeszcze drugi poziom doświadczenia. Był to praktycznie jedyny słuszny sposób czyszczenia jungli. Zmieniono w ten sposób różnice doświadczenia między lanerami a leśnikami, a także dzięki temu jungler nie jest zmuszony do ganku na trzecim poziomie.

Usuwając zmniejszanie doświadczenia wraz z różnicą doświadczenia bohatera nad obozem, powiększono wpływ efektywnego czyszczenia lasu oraz podbierania obozów przeciwnika. Bohaterowie, którzy szybko czyszczą las, na wysokim poziomie zdrowia i many zyskali na wartości, gdyż mogą wyczyścić swoją część lasu i gankować linie. Dlatego postacie typu Graves, Taliyah, Xin Zhao górują na tierlistach w tym patchu.

Counter-jungling stał się bardziej znaczący niż wcześniej. Gracze zdają sobie sprawę z tego, jak ważna stała się współpraca leśnika i lanerów. Leśnik bez farmy jest bardzo stratny i trudno mu wrócić do gry. Częsty jest widok totemów kontroli na rzece oraz przy buffach.  Ważne jest, gdy podbieramy las przeciwnika, abyśmy patrzyli na mapę. Im szybciej zauważymy, że przeciwnik schodzi z linii w naszym kierunku, tym większa szansa na przeżycie.

Wędrujący Krab

Kolejną ważną zmianą są nagrody za przejęcie Wędrującego Kraba.
Riot przenosząc EXP z małych campów na Wędrującego Kraba, chce zwiększyć interakcje między leśnikami. Przypływ złota i doświadczenia z kraba jest bardzo pożądany, a ołtarzyk, którym krab zapewnia wizję sojusznikom, tylko zwiększa jego wartość. Na dodatek obóz ten nie zadaje obrażeń i przywraca brakującą manę. Riot zmienił także zasady pojawiania się krabów. Po zabiciu dwóch pierwszych z nich, pojawiających się na początku gry po obu stronach rzeki, będzie się pojawiał tylko jeden. Promowana jest w ten sposób kontrola rzeki po pierwszym clearze.

Z każdym kolejnym krabem pula golda i EXP-a ma coraz większą wartość, co zwiększa priorytet dla tego objective’u. Wcześniej ta wartość była stała. Zmiana w patchu 8.10 zwiększyła doświadczenie za przejęcie Wędrującego Kraba bardzo znacząco, na dodatek z każdą minutą złoto i doświadczenie się powiększają do dziewiątego poziomu Wędrującego Kraba (jego poziom zależy od średniego levelu wszystkich czempionów).

Na pierwszym poziomie kraba wartość w złocie i doświadczeniu jest porównywalna do wilków. Dlatego jeżeli stracicie go na początku gry, ale zabierzecie w zamian zwykły obóz, nie będziecie stratni do przeciwnika. Z każdą kolejną minutą gry ta wymiana będzie coraz bardziej niekorzystna w związku z przyrostem liczb na Wędrownym Krabie. Dwukrotnie zwiększona wartość złota między minimalnym a maksymalnym poziomem mówi za siebie.

Style gry w jungli

Pierwszy styl gry opiera się na kontroli pierwszych Wędrujących Krabów, efektywnym czyszczeniu lasu i szukaniu okazji na wczesny gank. Najpopularniejszy oraz najbardziej optymalny styl gry w solo kolejce, gdyż early determinuje obecnie całą rozgrywkę. Postacie reprezentujące ten styl dobrze się snowballują, przez co mała przewaga daje im dużo mocy, na przykład jeszcze szybciej czyszczą las bądź są w stanie zabić przeciwnego leśnika 1vs1.

Drugim, zdecydowanie bardziej nowatorskim, jest tzw. gold funneling, o którym już pisaliśmy (klik!). W skrócie jungler zbiera złoto i doświadczenie z campów oraz z mida, przez co ma zdecydowaną przewagę w itemach i poziomie. Warto dodać, że oprócz Mastera Yi i Tarica/Brauma w tej strategii sprawdzają się jeszcze Karthus i Nunu. Riot już potwierdził, że zostanie ona osłabiona, więc jeżeli macie partnera do gry, warto spróbować zagrać w ten sposób, póki ona działa.

Snowball jest teraz zdecydowanie kluczowym punktem obecnego patcha. Wszystkie zmiany, jakie Riot obecnie wprowadza, mają za zadanie wpłynąć na to, aby wczesna faza gry miała jak największy wpływ na cały mecz. Zmiany w doświadczeniu, w nagrodach za serie zabójstw – wszystko sprowadza się do tego, aby mecze były krótsze. Dlatego na przykład nie widujemy ADC na bocie. Ich statystyki zostały osłabione na początku gry, przez co stracili na sile w najważniejszym obecnie stadium gry.

Obecny patch zdecydowanie jest różnorodny pod względem picków chyba na każdej linii. Widok postaci na innych pozycjach niż domyślne stał się normą. Riot zdecydowanie namieszał ostatnimi patchami w mecie do tego stopnia, że sam nie wie, co się dzieje z jego grą, patrząc na obecne tierlisty, gdzie górują postacie tworzone z myślą o grze na innych pozycjach. Taliyah jungle, Braum mid, Yasuo ADC to tylko niektóre ze smaczków obecnego patcha, zdecydowanie najbardziej różnorodnego pod względem mety od paru sezonów.

O autorze: Jackob2k

AvatarGracz Ligi od drugiego sezonu. Ciągle wspomina AP Mastera i AP Rengara. Uwielbia nowatorskie i niestandardowe podejście do gry. Głównie gra ze znajomymi, gdzie może pozwolić sobie na cynizm i czarny humor.