League of Legends r.

Problemy z Nidalee

Dziś trochę historii. Przekonamy się, jak na przestrzeni ostatnich aktualizacji zmieniała się Nidalee, oraz jakie były i są jej największe problemy.

Jakiś czas temu mogliście przeczytać o tym, co na przestrzeni ostatnich aktualizacji stało się z Kindred – link. Zajmijmy się teraz kolejnym trudnym do zbalansowania leśnikiem. Wszyscy wiemy bowiem, jak bardzo broken była kocica przed presezonem. Mimo ciągłych nerfów wciąż trzymała się mocno w mecie, będąc dominującym junglerem, pickowanym lub banowanym niemal w każdym meczu na wyższym poziomie. Co doprowadziło ją do takiego stanu? Jak powinna wyglądać zdrowa rozgrywka Nidalee? Odpowiedzi na te pytania znajdziecie poniżej!

Startowy rework (4.10)

Zwierzęca Łowczyni otrzymała aktualizację wraz z patchem 4.10. Jako powody zmian, Riot podał:

Dzięki dużym obrażeniom zadawanym oszczepami oraz kociej zwinności, Nidalee od dawna cechowała się niskim ryzykiem i interakcją z innymi bohaterami. Sposób gry starą Nidalee często skupiał się wokół pytania: “Kiedy przestać rzucać oszczepami?”, na które odpowiedź w większości wypadków brzmiała “nigdy”.

Nikt oczywiście nie miał nic przeciwko takiej decyzji. Każdy gracz, włączając to mainów Nidalee zgadzał się, że obrażenia, które zadaje dzidami oraz ponadprzeciętna mobilność to ogromna przesada.

Gracze szybko odnaleźli najefektywniejsze sposoby gry kocicą. Był to czas, kiedy grano ją na górnej alei pod AD. Sprawdzało się to świetnie, jeśli tylko miała dobry start. Jej domem stał się również środek, gdzie osiedliła się jako krzyżówka poke’ującego maga-zabójcy ze świetnym potencjałem do roamowania. Ten, dość dobry stan koteczki, utrzymywał się przez około rok.

Widziano ją potem również na profesjonalnej scenie. Najpierw na topie, a później midzie, kiedy jej skalowanie z obrażeniami od ataku zostało osłabione względem mocy umiejętności.

Aktualizacja 5.1

W tym momencie Zwierzęca Łowczyni nie była aż tak mocno pożądanym pickiem, jednak widać było, że gracze chętnie po nią sięgają (~5.2% mid, ~4.2% top oraz niewiele ponad 1% wybierało ją do lasu). Nidalee była wtedy bohaterką, która bardzo dobrze działała na aż trzech pozycjach. Patrząc na jej stosunek wygranych, można było dojść do wniosku, że jest niemal idealnie zbalansowana:

  • Mid – 49.74%
  • Top – 49.81%
  • Jungla – 49.83%

Tak, Nidalee miała normalne win ratio. Było to jednak zanim zdecydowano się na to, by jej pasywka działała (i nakładała unieruchomienie) również na neutralnych potworach.

Aktualizacja 5.2

Nagle, w opisie patcha czytamy:

NOWOŚĆ Dosłowna definicja : Nidalee może teraz Polować na neutralne potwory.

W naszych głowach pojawiło się więc pytanie: Po co wzmacniać postać, która i tak wygrywa ~50% gier? Na pewno Riot nie spodziewał się, że tak bardzo wzmocni to Nidalkę. Chodziło głównie o to, by kocica, która musi trochę nadgonić w meczu, mogła szybciej wrócić do gry. Chciano również sprawdzić, jak Zwierzęca Łowczyni poradzi sobie jako jungler. Oto wyjaśnienie z opisu aktualizacji:

Umożliwienie Nidalee Polowania na neutralne potwory nie tylko daje jej alternatywne źródło złota, gdy zostaje w tyle, ale także umożliwia jej wspieranie drużyny jako dżungler. W mieście jest nowa kocica. Kocica z oszczepem? Oszczepnica. Dźgająca oszczepnica.

Tylko, że… To wcale nie pomagało Nidalce, która była do tyłu. Ta zmiana zapewniła jej bowiem bycie zawsze o krok przed innymi graczami prawie w każdej fazie gry. Co za tym idzie, jej win ratio poszybowało w górę:

  • Mid – 51.98%
  • Top – 53.4%
  • Jungla – 55.01%

Nidalee_Splash_5

Upadek?

Od czasów pamiętnego wzmocnienia, kocica otrzymywała niezliczone nerfy. Osłabiano jej przeliczniki, mechaniki, statystyki bazowe, co doprowadziło do śmierci Midalki oraz AD Nidalee.

Od aktualizacji 5.2 do 5.12, Zwierzęca Łowczyni wygrywała zaledwie 39,81% meczy na środkowej alei. Jej wybór na mida stał się wtedy takim ewenementem, że strona champion.gg przestała śledzić jej statystyki na tej pozycji.

Podobny los spotkał Nidalee na topie, która również zniknęła z champion.gg ze względu na zbyt niski pick rate. Początkowo było to spowodowane tym, że granie kocicą poza lasem nie miało zbytnio sensu, ponieważ to właśnie w jungli radziła sobie najlepiej. Później doprowadziła do tego ogromna seria nerfów, wymierzonych w czającą się w lesie Łowczyni, które jednocześnie osłabiły AD Nidalee aż do momentu, kiedy całkowicie zniknęła z górnej alei.

Oto szybki przegląd zmian dla kocicy, które miały osłabić ją po tym, jak ktoś uznał za dobry pomysł, by jej umiejętność pasywna działała również na potwory w dżungli:

Aktualizacja 5.3

UPS : Naprawiono błąd, który sprawiał, że czasy odnowienia Nidalee nie były prawidłowe przy zmianie z postaci człowieka na pumę.

Ten “bug” towarzyszył Zwierzęcej Łowczyni od patcha 4.11, będąc jednocześnie główną mechaniką wymian tej bohaterki na linii, pozwalając jej na zadanie obrażeń z formy pumy aż dwukrotnie. Tak, to było broken, nawet w dżungli, ponieważ resetowanie czasów odnowienia pomagało w czyszczeniu obozów. Pozbycie się tego zdecydowanie zmniejszyło ogólną siłę Nidalki.

Aktualizacja 5.5

W – Pułapka
OBRAŻENIA : 10/40/60/80/100 (+10/12/14/16/18 (+0,02 pkt. mocy umiejętności)% aktualnego zdrowia) pkt. obrażeń magicznych 40/80/120/160/200 (+0,2 pkt. mocy umiejętności) pkt. obrażeń magicznych.

Było to osłabienie potrzebne, by ograniczyć szybkość, z jaką Nidalee zabijała obozy w jungli. Jest to zmiana z 10% aktualnego zdrowia na zaledwie 30 punktów obrażeń. Od czasów tego patcha, pułapki koteczki stały się raczej narzędziem użytecznym jedynie do pozyskiwania wizji.

Aktualizacja 5.6

Nie ma tu nic do oglądania.

Żadnych zmian. Riot wspomniał tylko, że jest zbyt silna, ale chcą się przekonać, jak meta na wytrzymałych junglerów wpłynie na kocicę, zanim zdecydują się na jej kolejne osłabienia.

Aktualizacja 5.7

PODSTAWOWE ZDROWIE : 541 pkt. ⇒ 511 pkt.
PRZYROST ZDROWIA CO POZIOM : 90 pkt. ⇒ 80 pkt.

A jednak, meta czołgów w lesie nie wystarczyła i Nidalee musiała zostać osłabiona. Oznacza to utratę około 200 punktów zdrowia na 18. poziomie. Nie osłabia to raczej leśnej kotki, ponieważ wciąż mogła zabijać potwory bez utraty większej ilości HP w każdej fazie gry. Co jednak z Nidalką z alei? No tu jest już trochę gorzej, ponieważ utrata 30 punktów zdrowia na 1. poziomie oraz otrzymywanie 10. HP mniej co level jest ogromnym nerfem dla lanera, zwłaszcza takiego, którego rozgrywka polega na ciągłych wymianach.

Aktualizacja 5.15

Q – Rzut Oszczepem
CZAS RZUCENIA : 0,125 sek. 0,25 sek.
OBRAŻENIA OD OSZCZEPU : 50/75/100/125/150 pkt. 50/70/90/110/130 pkt.
MAKSYMALNE OBRAŻENIA OD OSZCZEPU : 150/225/300/375/450 pkt. 150/210/270/330/390 pkt.

W – Pułapka
ZASIĘG WIZJI PO RZUCENIU : 1200 jednostek przez 0,5 sek. ⇒ 400 jednostek przez 0,5 sek.

Dość duże zmiany, które znowu uderzyły głównie w Nidalee z alei. Podwojenie czasu rzucenia Q nie ma raczej znaczenia w dżungli, kiedy na kogoś polujemy. Na linii jednak, Q służyło jako środek do nałożenia pasywki z krótkiego dystansu, dla combo z obrażeniami postaci pumy. Takie osłabienie zwiększyło czas, w jakim kocica zadaje obrażenia. Swoją drogą, szkody, jakie wyrządza dzida, również zostały znacznie zmniejszone.

Jeśli chodzi o pułapki, to przypomnijmy sobie, że od czasu aktualizacji 5.5 służyły one głównie do zdobywania wizji. Ta została jednak ograniczona do 1/3. Najpierw odebrano obrażenia, a teraz nawet wizja, którą zapewniały, były jakimś ponurym żartem… Od tego momentu pułapki służyły głównie do nakładania pasywki na potwory i resetowania czasu odnowienia skoku.

Aktualizacja 5.24

Q – Rzut Oszczepem
OBRAŻENIA : 50/70/90/110/130 pkt. 60/77,5/95/112,5/130 pkt.
MAKSYMALNE OBRAŻENIA : 150/210/270/330/390 pkt. 180/232,5/285/337,5/390 pkt.

Rito? Buffy dla Nidalee? No, tak jakby… Q jest zawsze maksowane jako pierwsze, więc jest to wzmocnienie do 9. poziomu kocicy. Jednak na 1. levelu jest to spora różnica. Oczywiście na plus!

Aktualizacja 6.6

Biernie – Grasowanie
USUNIĘTO SEZON MYŚLIWSKI : Polowanie na potwory już ich nie unieruchamia

W – Sus
USUNIĘTO DZIKIE ATAKI : Nie resetuje już podstawowych ataków Nidalee
PODSTAWOWE OBRAŻENIA : 50/100/150/200 pkt.65/110/155/200 pkt.

Usunięcie unieruchomienia dotyka głównie leśnej Nidalki, będąc jednocześnie nic nieznaczącą zmianą dla kocicy z alei. To się Riotowi udało! Niestety, usunięcie resetowania animacji podstawowego ataku przez jej W jest bezpośrednim uderzeniem w jej skill cap. Nie jest do duże osłabienie dla magicznej Nidalee, jednak dotykając autoataków, osłabiono głównie AD Łowczynię. Jak zauważycie dalej, jest to początek śmierci Nidalki pod obrażenia ataku.

Aktualizacja 6.7

W – Sus
OBRAŻENIA : 65/110/155/200 pkt.60/110/160/210 pkt.

Delikatne osłabienie wave clearu oraz jungle clearu Nidalee przed poziomem 6. Nie wpłynęło to jednak zbyt zauważalnie na to, jak kocica radzi sobie w lesie oraz nie dotknęło alejowej Łowczyni.

Aktualizacja 6.9

Q – Dobijanie
PREMIA DO OBRAŻEŃ WYKOŃCZENIA : 1,5% za każdy 1% brakującego zdrowia celu1/1,25/1,5/1,75% za każdy 1% brakującego zdrowia celu (zależnie od poziomu R – Postaci Pumy).

Kolejne osłabienie, wycelowane głównie w leśną Nidalee, które jednocześnie zabolało jej wersję z alei. Lekkie wzmocnienie na 16. poziomie niewiele tu wynagradza, ponieważ w późnej fazie gry, używając tej umiejętności i tak najczęściej zabijała swój cel. Koniec końców, jest to nerf, który miał osłabić dżunglę Nidalki, ale dotknął jednocześnie to, jak wyglądały jej wymiany w alei.

Aktualizacja 6.11

Biernie – Grasowanie
ZASIĘG PREMII DO PRĘDKOŚCI RUCHU : Premia od prędkości ruchu zostaje zwiększona podczas poruszania się w kierunku widocznych wrogich bohaterów znajdujących się w odległości 5500 jedn. 1400 jedn.

W – Sus
RESETOWANIE NA CELACH POLOWANIA I PRZY ZABICIU : 70% czasu odnowienia40/50/60/70%

Całkiem sprawiedliwe zmiany, które osłabiają niezwykle silną mobilność Zwierzęcej Łowczyni, jednocześnie nie dotykając Nidalee z alei. Jeśli chodzi o zmiany na W, to jest to kolejny przykład nerfa wycelowanego do grasującej w lesie kocicy, który rykoszetem trafił biedną Nidalkę z lini. Resety skoku były znaczącą częścią jej zdolności do czyszczenia fal we wczesnej fazie gry. Nie jest to duży nerf, ale boli.

Aktualizacja 6.15

Q – Rzut Oszczepem
MINIMALNE OBRAŻENIA : 60/77,5/95/112,5/130 pkt. 70/85/100/115/130 pkt.
MAKSYMALNE OBRAŻENIA : 180/232,5/285/337,5/390 pkt. 210/255/300/345/390 pkt.

Q Pumy – Dobijanie
MINIMALNE OBRAŻENIA : 4/20/50/90 pkt. 5/30/55/80 pkt.
MAKSYMALNE OBRAŻENIA : 8/45/125/248 pkt. 10/67,5/137,5/220 pkt.
SKALOWANIE : 0,33 pkt. mocy umiejętności 0,4 pkt. mocy umiejętności.
ZWIĘKSZENIE OBRAŻEŃ PRZECIW CELOM POLOWANIA : 33% dodatkowych obrażeń przeciw celom polowania 40% dodatkowych obrażeń przeciw celom polowania.

W Pumy – Sus
NAPRAWA BŁĘDU : Minimapa nie przechwytuje już kursora, gdy Nidalee używa Susa. Innymi słowy, nie skoczy w losowym kierunku, gdy kursor znajduje się nad minimapą.

R – Postać Pumy
USUNIĘTO SZYBKIE OSZCZEPY : Nie resetuje już podstawowych ataków Nidalee.

R Pumy – Postać Pumy
USUNIĘTO SZYBKIE CIOSY : Nie resetuje już podstawowych ataków Nidalee.

Trochę dziwne zmiany… Nie uderzyły bowiem w to, jak Nidalee radzi sobie w dżungli, ponieważ obrażenia, które straciła przez utratę resetu autoataków, zostały nadrobione przez wyższe obrażenia Q w obu formach. Jednakże warto zwrócić uwagę, że jest to solidne uderzenie w umierającą gdzieś w zapomnieniu AD kocicę. Mimo że nie była już tak silna, jak na początku, to zmiany Trinity Force świetnie z nią współgrały (więcej CDR i prędkości ataku). W połączeniu z Ferworem, który dość dobrze działał z jej wieloma szybkimi atakami podstawowymi, Nidalka pod obrażenia ataku mogła wrócić… No ale to przecież Riot. Jak widzicie wyżej, ilość możliwych resetów auto ataków została zmniejszona z 3 do 1. Miało to oczywiście ułatwić nieco mechanikę tej postaci dla początkujących graczy, jednak w rezultacie przypieczętowało śmierć AD kocicy. Trochę szkoda, że cały dodatkowy styl rozgrywki został całkowicie zniszczony przez tak niewielką zmianę.

Aktualizacja 6.21

Postać Pumy Q — Dobijanie
CZAS ODNOWIENIA : 5 sek. na wszystkich poziomach 6 sek. na wszystkich poziomach.

Postać Pumy W — Sus
CZAS ODNOWIENIA : 5 sek. na wszystkich poziomach 6 sek. na wszystkich poziomach.

Postać Pumy E — Zamach
CZAS ODNOWIENIA : 5 sek. na wszystkich poziomach 6 sek. na wszystkich poziomach.

Postać Ludzka E — Pierwotna Moc
LECZENIE : 45/85/125/165/205 pkt. 25-50/45-90/65-130/85-170/105-210 pkt. (w zależności od brakującego zdrowia)
SKALOWANIE : 0,5 pkt. mocy umiejętności 0,275-0,55 pkt. mocy umiejętności (w zależności od brakującego zdrowia)

Dosyć proste zmiany, osłabiające jej podstawowe umiejętności w formie pumy. Dotyka to również jej leczenia – no chyba, że nasz cel jest na skraju śmierci. Dotyka zarówno dżunglową Nidalee, jak i tą z alei, choć ta druga i tak jest już martwa, więc raczej tego nie poczuje.

Nidalee_Splash_4

Skutek?

Na dzień dzisiejszy kocica otrzymała około 15 nerfów i 1 buffa (!) od czasu aktualizacji 5.2.

  1. AD Nidalee nie żyje.
  2. Midalka w sumie też (no chyba, że zadowala Was 34,81% win ratio).
  3. Zwierzęca Łowczyni jest 100% pick/banem, wygrywając ponad 70% meczy na Mistrzostwach Świata (granych w patchu 6.18).

Od aktualizacji 5.1 do 6.18 przeszliśmy od championa, który ma niemalże idealne 50% win ratio na różnych pozycjach i buildach, do postaci, która jest niegrywalna na dwóch z nich, będąc jednocześnie 100% pick/banem na najwyższym poziomie.

Od czasu mistrzostw osłabiono ją jeszcze w kilku aspektach, a Siła Wieczności została zastąpiona Odwagą Kolosa. Zrzuciło to Nidalee do poziomu, na którym wygrywa zaledwie 42,49% gier w dżungli. Wiadomym jest, że musimy poczekać, aż gracze “wgryzą” się w te wszystkie zmiany w lesie i dostosują swoje style rozgrywki. Jednak nie trzeba być jasnowidzem, żeby nie przewidzieć nadchodzących wzmocnień, które znów uczynią ją “broken”. Po prostu taka jest jej natura… Albo działa za dobrze i jest banowana/pickowana w każdym meczu na Worldsach, albo tak słaba, że lepiej jest połamać sobie ręce niż nią grać.

Jak naprawić Nidalee?

Wystarczyłoby oddalić ją od dżungli. Kiedy kocica jest silna w lesie, to tak naprawdę ciężko jest znaleźć na nią kontrę, ponieważ jedyne, czego Zwierzęca Łowczyni potrzebuje, to jungla, którą może czyścić. To wystarczy jej do wyprzedzenia drugiego leśnika pod względem doświadczenia i złota, a świetna mobilność pozwala kocicy na ucieczkę z wielu niefortunnych spotkań i powrócenie na swoją farmę.

Jeżeli przypomnimy sobie, jak wyglądała linia Nidalki, to wcale nie było tak źle i niesprawiedliwie. Jej umiejętności w formie pumy nie mogły być ciągle używane do czyszczenia fali, bo pomimo krótkich czasów odnowienia, zmuszały ją one do podchodzenia bliżej przeciwnika i wystawianie się na nękanie, co nie jest problemem w jungli, ponieważ potwory mają krótki zasięg.

Wniosek jest taki, że dżunglowa Nidalee jest niemalże niemożliwa do pokonania przez wzgląd na jej obrażenia i mobilność. Prowadzi to do tego, że kocica zapewnia sobie świetny start do późniejszej fazy gry. W alei nie ma tych problemów, ponieważ można ją tam ukarać za błędy. Nawet w sezonie 3. i 4., kiedy narzekano na jej absurdalne obrażenia dzidy (które naprawdę były przesadzone), miała przynajmniej tę wadę, że forma pumy była dostępna dopiero od 6. poziomu, co zmniejszało jej możliwości czyszczenia fal na początku gry.
Jest chyba tak, że Nidalee ma szansę na znacznie zdrowszą rozgrywkę w alejach niż w jungli, ponieważ tylko tam przeciwnik ma szansę na wykorzystanie jej słabości, podczas gdy obecnie chowają się one w lesie.

Problem jest taki, że aby przywrócić ją do alei, trzeba byłoby albo całkowitego reworku, albo dużych wzmocnień. Druga opcja oczywiście odpada, ponieważ nie można po prostu dać jej buffów i powiedzieć “przestańcie grać nią w dżungli, a zacznijcie w alejach”. Po prostu znowu byłaby niezbalansowanym leśnikiem.

Najlepszym rozwiązaniem wydaje się tu cofnięcie wszystkich zmian, począwszy od aktualizacji 5.2. Oczywiście, teraz nie da się jej wzmocnić, ponieważ znowu zdominowałaby dżunglę. Gdyby jednak stara Nidalee wróciła, to kilka wzmocnień wycelowanych w górną i środkową aleję mogłoby “uzdrowić” jej rozgrywkę bez wpływania na to, jak działa w dżungli. Zamiast być głównym źródłem siły dla większości obecnych kompozycji, zostałaby silnym mid/top lanerem oraz niszowym pickiem do lasu.

Podsumowanie

Nidalee jest jednym wielkim problemem do zbalansowania od około dwóch lat. Kłopotliwy nie jest jej rework, ponieważ to on umieścił jej win ratio na najrozsądniejszym możliwym poziomie na trzech pozycjach w patchu 5.1. Wszystko to zepsuła aktualizacja 5.2, która pozwoliła jej na łowy w jungli. Z tego powodu kocica otrzymała tyle nerfów, że zabiły one jej “midową i topową” wersję, nie przyczyniając się niestety zbytnio do jej zbalansowania w lesie.

Obecnie jej umiejętności pozwalają na takie prowadzenie rozgrywki, że niemal zawsze będzie o krok przed przeciwnym junglerem. Wszystko za sprawą tego, jak szybko Nidalee pozbywa się potworów z lasu. Najlepszym rozwiązaniem byłoby więc przywrócenie jej na środkową i górną aleję, zabierając jej możliwości tak efektywnego junglowania. To, jaka była przed tym przedsezonem, po prostu nie jest fair w stosunku do przeciwników kocicy.

Podsumowanie podsumowania

Rework Nidalee dobry, patch 5.2 zły. Nidalee w alei dobra, Nidalee w dżungli zła.

I to tyle!

A co Wy myślicie o Zwierzęcej Łowczyni? Powinna zostać przywrócona do dawnego stanu, czy może Riot powinien kontynuować walkę z jej zbalansowaniem w dżungli? Piszcie w komentarzach!