r.

Toplane Aurelion Sol – poradnik

Kolejny dzień, kolejny poradnik do Aurelion Sola. Dzisiaj analiza jego stylu i podejścia do gry na topie.

Wczoraj wspomniałem, że Aurelion Sol nadaje się na 3 pozycje: mid, top, jungle. Dziś przyszła kolej na topa. Kolejna części już jutro.

Ten tekst to już drugi z czterech poradników do nowego smoka w League of Legends.

Pragnę zauważyć, że niektóre fragmenty tekstów w każdej części poradników mogą być do siebie podobne, ponieważ mówimy o tej samej postaci. Niektóre aspekty gry będą się różnić ze względu na pozycję na jakiej gramy, ale sama rola i nasze zadanie w grze nie zależy od niej i zmienia się znacząco. W skrócie: Aurelion Sol – różne pozycje, ta sama rola. W tym przypadku podobieństw będzie wiele, ponieważ rozpatrujemy Aureliona pod kontem drugiej solo linii.

Kiedy pickować Aurelion Sola na topa?

Ten poradnik zacznijmy inaczej niż zwykle. Aurelion Sol i top to specyficzna kombinacja. Mogę zaryzykować stwierdzenie, że z trzech pozycji: mid, top, jungle, to właśnie top jest najtrudniejszy do zagrania i najbardziej ryzykowny.

W obecnej mecie toplane ma inny zbiór grywalnych bohaterów niż midlane. Większość z nich radzi sobie dobrze z Aurelionem. Nie chcesz wybrać Aureliona, kiedy przeciwnik gra postacią z dashem, umiejętnością mobilną lub wybrał bohatera, który potrafi się do Ciebie przylepić. Gnar, Trundle, Quinn, Fiora, Ekko, Diana zjadają Aureliona na śniadanie. Miej to na uwadze. Chcesz unikać asasynów, agresywnych postaci.

Moim zdaniem Aurelion Sol na topie radzi sobie przyzwoicie i nie przegrywa linii z definicji, kiedy jego przeciwnikiem jest Lissandra, Shen, Illaoi, Malphite, Zac, Rumble, Darius, Rammus. Postacie bez częstych skoków, dashów, błysków.

Więcej informacji w akapicie o liniowaniu. Tymczasem zapoznaj się poniżej z jego plusami i minusami Aurelion Sola w grze.

Plusy i minusy

PLUSY

  • Ciągłe i częste obrażenia, ze względu na niski cooldown na [Q] oraz [W]
  • Obszarowy stun (ogłuszenie) dzięki swojemu [Q][R]
  • Szybka animacja autoataku, co pozwala wygodniej dobijać miniony
  • Duża prędkość dzięki swojemu [E]
  • Domyślny build jest bardziej tankowny niż dla innych AP postaci
  • Wave clear (czyszczenie fali z minionów) stoi na bardzo wysokim poziomie
  • Dobry burst i combo z wykorzystaniem [Q][R] i Thunderlord’s Decree (Dekretu Władcy Piorunów)

MINUSY

  • Bardzo powolny jeśli nie ma zebranych ładunków na [E]
  • Prosty do zgankowania przed 6 poziomem oraz jeśli nie posiada [Q] 
  • Bardzo słabo radzi sobie przeciwko toplanerom z dashem albo mechaniką, pozwalającą na doklejenie się do siebie (Fiora, Quinn, Tryndamere, Trundle, Gnar)
  • Pcha linię automatycznie dzięki swojemu pasywowi, co naraża go na ganki, szczególnie na długiej linii jaką jest top
  • Gra się nim optymalnie tylko na odległość swoich orbitujących trzech gwiazd, każda postać posiadająca większy zasięg lub przedzierająca się przez jego gwiezdny okrąg sprawia wiele trudności

Runy i masterki

Aurelion Sol runy toplane midlane

  • 9 x Większa Esencja Mocy Umiejętności +4.95 mocy umiejętności
  • 9 x Większy Znak Przebicia Odporności +0.87 przebicia odporności
  • 9 x Większa Pieczęć Pancerza +1 pancerza
  • 9 x Większy Glif Skalowania Skrócenia Czasu Odnowienia +0.09% skrócenia czasu odnowienia na poziom (1.67% na 18 poziomie)

Podobne do standardowych run na mida, prawda? Zauważcie, że dalej gramy na solo linii, więc podobieństw będzie dużo. Jednakże domyślnie włożyłem tu Armor za miast skalującego się HP, ponieważ zazwyczaj spotykam więcej postaci AD na topie. Tak jak wspomniałem wczoraj, runy można dowolnie modyfikować w zależności od naszych potrzeb. W przypadku Aureliona na topie mamy ogromny wachlarz możliwości, runy to akurat najmniej ważna część tego poradnika, ponieważ nie da się idealnie podać najlepszej kombinacji.

Esencje i znaki polecam jednak zostawić, a w razie potrzeby zmieniać tylko Pieczęci i Glify. Proponowane zamienniki to

  • 9 x Większa Pieczęć Skalowania Zdrowia +1.33 zdrowia na poziom (24 na 18 poziomie)
  • 9 x Większa Pieczęć Skalowania Pancerza +0.16 pancerza na poziom (3 na 18 poziomie)
  • 9 x Większy Glif Skalowania Odporności na Magię +0.15 odporności na magię na poziom (2.7 na 18 poziomie)
  • 9 x Większy Glif Odporności na Magię +1.34 odporności na magię

Ponowna uwaga. Cooldown Reduction (Czas Odnowienia) jest bardzo ważny na Aurelion Solu, ponieważ build jaki do niego pasuje, nie zawiera żadnych przedmiotów, które podwyższają mu tę statystykę.

Aurelion Sol - poradnik masteries mid top

Tak natomiast prezentują się Masterki (Specjalizacje) na toplane Aureliona. Czerwonym prostokątem, zaznaczyłem te, które możecie sobie zmienić w zależności od preferencji. Osobiście nie mam problemów z dobijaniem minionów na linii oraz umiem umiejętnie zarządzać swoją maną, więc nie skorzystałem z zamienników.

Zastanawiałem się i testowałem wersję 0/12/18 biorąc na Keystone Mastery Strength of the Ages (Siła Wieczności), jednakże zrezygnowałem z tej opcji. Założeniem było przetestowania jak dużo na wytrzymałości zyskami. Jendak ten układ specjalizacji za bardzo szkodził i tak już słabej fazie liniowania.

Umiejętności i Summoner Spelle

Co maksujemy najpierw? [Q] AurelionSol_Q -> [W] AurelionSol_W -> [E] AurelionSol_E

Oczywiście [R] AurelionSol_R wybieramy na poziomie 6, 11, i 16.

Summoner Spelle (Czary Przywoływacza) jaki polecam to Flash Flash (zawsze) i Teleport Teleport. Pozwoli on nam na szybki powrót na linię w naszym słaby early game lub po prostu umożliwi nam więcej możliwości roamowania na inne linie i nie tracenia presji i minionów na własnej linii. W przypadku grania na midzie podałem inne możliwości i zamienniki, na topie nie mamy tej swobody. Zawsze wybieramy te dwa czary.

Przedmioty i build

StartPier cie _Dorana_przedmiot HealthPotion Warding_Totem_item
Inny Start2033_Corrupted_Potion Warding_Totem_item
 Pierwszy powrót Catalyst_the_Protector_item Boots_of_Speed_item Vision_Ward_item
Obowiązkowe przedmioty Rod_of_Ages_item Rylai's_Crystal_Scepter_item Boots_of_Swiftness_item
 Pozostałe itemy Abyssal_Scepter_item (1) zhonya Liandry's_Torment_item
 Sytuacyjne itemy Ca un_Banshee_przedmiot Rabadon's_Deathcap_item Echo_Luden_przedmiot Void_Staff_item

Dlaczego takie przedmioty?

Dwa różne starty. Start z Corrupting Potion (Miskturą Skażenia) polecam, gdy wiemy, że nasz przeciwnik będzie chciał się często harassować. Flaszka daje nam więcej regeneracji oraz wzmacnia nasze auto ataki. Uważam to za dobry start. Warto też pamiętać, że mamy z nią gorszą regenerację many, więc bardziej musimy przyłożyć się do dobijania minionów z auto ataków.

W przypadku poradnika na mida podałem troszeczkę inny zestaw przedmiotów. Dlaczego tutaj polecam Abyssal Scepter (Berło Otchłani) Liandry’s Torment (Udrękę Liandry’ego)? Prawdopodobnie, będziesz grał/-ła Aurelionem na na tanka/offtanka. Te dwa przedmioty też powodują, że sam Aurelion staje się wytrzymalszy i jednocześnie daje AP/Magic Resist ale przede wszystkim zmniejsza odporność na magię u przeciwnika.

Aurelion Sol jest bardzo manożerny, dlatego Rod of Ages (Różdżka Wieków) przyda się w zapewnieniu mu odpowiedniej ilości many. Natomiast Rylai’s Crystal Scepter (Kryształowy Kostur Rylai) zapewnia nam spowolnienie przeciwnika, za każdym razem kiedy zostanie uderzony gwiazdą z naszego pasywu. Ponadto obydwa te przedmioty zapewnią odpowiednią ilość HP, co zwiększa naszą przeżywalność podczas teamfightów.

Buty to Boots of Swiftness (Buty Prędkości). Aurelion Sol jest powolny a potrzebuje zwinności aby dobrze manewrować swoimi trzema orbitującymi wokół niego gwiazdami. Dodatkowo toplane jest długą linią i prędkość ruchu przyda się przy unikaniu ganków.

Dobór reszta przedmiotów zależy od sytuacji, jaka aktualnie panuje w grze.

Pamiętajcie o pinkach Vision_Ward_item ! Sam żółty trinket nie wystarczy. Pamiętajcie aby wardować rzekę i tribush, niezależnie po której stronie mapy gracie. Aurelion jest powolny, więc gank zza pleców prost spod Twojej wieży jest możliwy i wcale nie taki trudny do wykonania. Warto wydać 75g na pinka, przeżć i móc farmić dając sobie zapewnienie wizji a także całej drużynie informacje o przeciwnym junglerze, niż zaoszczędzić to złoto na kupno przedmiotu co zmusza nas do grania niepewnie, ponieważ nie mamy odpowiedniej wizji na mapie.

Top i gra na linii

Faza liniowania jest na topie jest trudna. Aurelion Sol przez swoją pasywkę automatycznie pcha linię, co sprawia, że bardzo narażamy się na ganki od przeciwnego junglera. Przeciwnik zepchany pod swoją wieżę, jeżeli umiejętnie zmanipuluje minionami, może zamrozić linię. Zamrożona linia dla powolnego Aureliona to wyrok śmierci. Taka zła pozycja aż prosi się o ukaranie. Warto nad tym myśleć i uważnie monitorować ruch naszych gwiazd, żeby nie pchać linii non-stop.

Twoje domyślne combo na linii to [Q] -> [W] -> auto atak, co powoduje zużycie Thunderlord’s Decree (Dekretu Władcy Piorunów).

Pamiętaj, że przed poziomem 6 Aurelion jest słaby na linii jeżeli chodzi o obrażenia. Ponadto, postacie na topie są zazwyczaj bardziej wytrzymałe niż bohaterów grających na innych rolach, co powoduje, że zdobycie zabójstwa jest trudnym wyzwaniem.

Pamiętaj, że Twoje [E] nie stanowi dasha i ucieczki od ganku, każde obrażenia pozbawiają Cię momentum przez co umiejętność nie jest dostępna. Używaj jej zawsze do powrotów na linię lub do ganków na inne aleje.

Grasz na topie, pamiętaj o możliwości gankowania po powrocie do bazy na [E], lub z użyciem Teleportu. Pojawienie się na bocie niczym drugi jungler lub jako counter gank pozwala ci na wykorzystanie swojej potęgi obrażeń AOE (obszarowych). Nawet bez Rylai, jesteś w stanie wyzerować paski HP przeciwników.

Granie na topie to trudne zadanie, kilka drobnych błędów prowadzi do stracenia wieży i kontroli nad Heraldem, co w early game może snowballowac inne linie poprze push i burzenie wieżyczek jedna za drugą. Ponadto Aurelion Sol bardzo cierpi po przegraniu linii, będąc do tyłu ze złotem i przedmiotami staje się prostym killem w teamfightach, ponieważ nie wytrzymuje w nich długo. Nie jest tankowny, nie przeżywa wystarczająco długo w środku pola bitwy, a jego przedmioty nie posiadają burstu. Aurelion Sol na topie to odpowiedzialne zadanie.

Farma > kill. Zawsze. Krótko i rzeczowo. Twoje przedmioty są drogie, potrzebują czasu aby uzyskać pełną moc. Bardzo prawdopodobne, że będziesz musiał/-a zużyć za dużo many, czasu a może nawet i Flasha. Ogólnie build pod ROA i Rylai powoduje, że na linii Aurelionowi ciężko zdobyć zabójstwo, nawet na ganku.

Teamfighty

Aurelion Sol pokazuje swoją potęgę w walkach drużynowych! Nie ważne, czy grasz topa, mida, czy jesteś junglerem, Twoje zadanie jest takie same. Dlatego ta część tekstu jest taka sama jak na mida.

Zaplanuj teamfight, pomyśl nad swoją pozycję, nie graj bezmyślnie. Jeżeli dobrze się ustawisz to nalot przy użyciu [E] oraz wcześniej przygotowane [Q], które powinno być rozszerzone na ile tylko wystarczyło czasu i odległości spowoduje dobre wejście do walki.

Pamiętaj o kontrolowaniu odległości swoich trzech gwiazd na pomocą [W]. Nie przejmuj się czasem odnowienia, jest bardzo krótki. Im bardziej w centrum tym więcej obrażeń zadasz każdą gwiazdą, pamiętaj, że z tym buildem Aurelion jest wytrzymały a każda gwiazda spowalnia wrogów.

[R] używaj na jak największej grupie przeciwników, jeżeli dodatkowo jeszcze uda Ci się kogoś podbić to zadanie w pełni wykonane.

Pamiętaj, że masz [E] oraz Teleport. Możesz opuścić walkę, wrócić do bazy i powrócić szybko do swoich sojuszników. Oczywiście trzeba robić to z rozwagą.

Unikaj ogłuszeń, podbić i innych twardych efektów kontroli tłumu. Tracisz wtedy swoje trzy orbitujące gwiazdy oraz resetuje się cooldown na Twoje [W], który jest długi. Chodzi tu o całkowity cooldown na umiejętność, a nie CD na jej przełączanie blisko-daleko.

Aurelion sprawdza się wyśmienicie jako follow do inicjacji walki. Samemu ciężko jest mu ją rozpocząć, jeżeli nie trafi [Q]. Kiedy jednak nadąży za inicjacją, któregoś ze współtowarzyszy to swoim spowolnieniem i ogłuszeniem potrafi zyskać cenny czas dla reszty drużyny na dołączenie do niego.

Podsumowanie

Aurelion Sol na topie jest niezwykle ciekawą, ale jednocześnie trudną postacią do zagrania. Wymaga czujnego oka na minimapie, planowania każdego kroku, oraz umiejętnego użycia Teleportu. Jest trudny, ale dobrze zagrany daje wiele przyjemności.

Powodzenia w grach i zapraszam jutro na część, w której przeanalizujemy Aureliona w dżungli.
784x250
[latest_posts category=”leagueoflegends” count=”9″]