r.

Teleport – najgroźniejsza broń na Summoner’s Rift?

W aktualnej mecie górna aleja jest niesamowicie ważna. Możliwość grania prawie każdym top lanerem i carrowania na soloQ jest kwestią sporną pomiędzy tym, co różni dobrego od świetnego Top Lanera. Taką główną różnicą pomiędzy nimi jest teleport. Możliwość użycia go potrafi całkowicie zmienić przebieg gry, a czasami nawet odwrócić przegraną w wygraną.

Więc kiedy, gdzie i dlaczego powinieneś używać teleportu jako top laner?

Zanim zrobisz cokolwiek: poznaj swoją postać.

Jest kilka różnych typów bohaterów nadających się na górną aleję np. Rivem albo Fiora, gdzie wybranie teleportu nie jest tak dobrym pomysłem jak wzięcie podpalenia. Jeżeli grasz postacią na wczesną fazę rozgrywki z dobrym split pushem i odpowiednimi mechanikami do duelu dużo lepszą opcją będzie dobranie podpalenia do swojego zestawu.

Najlepszymi postaciami do teleportowania są tanki z mocnym CC. Perfekcyjnym przykładem są Maokai i Gnar. W obecnej mecie te dwie postacie czują się jak ryba w wodzie. Nie ważne czy znajdą się one za czy przed przeciwnikiem, ich możliwość inicjacji jest bardzo elastyczna.

Zanim weźmiesz teleport rozważ, czy lepszą opcją będzie snowballowanie linii i ostry split push, czy pomoc sojusznikom i kontrola obiektów.

Kiedy?

Pierwszą myślą do rozważenia przed użyciem teleportu jest „Co mogę dostać kiedy go użyję?”. Przede wszystkim nagroda musi być dużo ważniejsza niż CS’y na Twojej linii. Specyficzne przypadki mogą być nieco różne, ale poniżej znajdziecie listę, kiedy należy używać teleportu.

  1. Teamfighty – to one decydują o wygranej lub przegranej na każdym poziomie ELO. Przeważnie należy teleportować się w miejsca, z których możesz dorwać kluczowego przeciwnika. Należy także pamiętać o baronie czy dragonie – to znaczy, że zawsze musisz mieć oko na swoich sojuszników kiedy zbierają się do walki. Wtedy możesz decydować o jej przebiegu, używając dobrego Teleportu. Najgorszą z możliwych rzeczy jest niezdecydowanie i późne użycie teleportu do Teamfightu który od dawna jest już przegrany.

  2. Potyczki – jeżeli widzisz sojuszników podczas potyczki i są oni na przegranej pozycji, musisz rozważyć, czy swoim teleportem możesz im pomóc czy zaszkodzić. Czasem takie sytuacje mogą zamienić się w jeszcze większą przegraną, lub całkowicie obrócić się na Twoją korzyść.

  3. Pomoc na linii – kiedy teleportujesz się na linię, zawsze musisz obliczyć różnicę sił pomiędzy sojusznikiem a przeciwnikiem. Najbardziej efektywnym miejscem do teleportu, jest ward w krzaku za przeciwnikiem na dolnej alei.

  4. Split push – jest to bardzo sytuacyjna taktyka i zależy od wybranego bohatera. Teleport na linię, aby kontynuować split pushing zmniejszy Twoją presję na neutralne obiekty. Powinieneś teleportować się w ten sposób tylko gdy masz pewność wzięcia turreta lub pokonania przeciwnika. Najlepszymi postaciami do tego są: Jax, Nasus, lub inne, które potrafią szybko zniszczyć wieżę.

Gdzie?

Zawsze będzie nieskończoność miejsc do których możesz użyć teleportu, zależnie od Twojego osądu, ale poznanie ich może być kluczowe podczas walk.

  1. Neutral Objectives – Baron i Dragon oferuje zazwyczaj największe TF, w których kluczowy będzie właśnie Twój teleport. Należy użyć go tak, aby następnie trafić CC w jak największą ilość przeciwników lub całkowicie wyeliminować kluczowego przeciwnika. Jeżeli zauważysz obie drużyny krążące wokół tych obiektów, przygotuj sobie miejsce do teleportu.

  2. Bot lane – teleport na dolną aleję jest najbezpieczniejszym teleportem. Możesz użyć go do warda w krzaku i teleportować się praktycznie niewidzialny. Dodatkowo pomoc swojemu ADC sprawi, że będzie on mocniejszy w późniejszych etapach rozgrywki, co stanowczo ułatwi ci pracę tanka.

  3. Top lane – Jeżeli nie ma zagrożenia ze strony przeciwnika, że użyje on swojego TP, jest wczesna faza rozgrywki, nie ma neutralnych obiektów do kontroli, wtedy dobrym wyjściem jest teleportowanie się na swoją linię. Takie użycie sprawi, że nie ominie Cię nagroda za potworki. Pamiętaj, żeby teleportować się do wieży! Skraca to czas odnowienia naszej umiejętności.

Rozważania:

Teleport jest najgroźniejszym summoner spellem w grze, jeżeli używany jest z pełnym jego potencjałem. Może odwrócić losy walk i wygrać niemal całą grę. Jednak pamiętaj, że kluczem jest dobre zgranie z sojusznikami, więc komunikacja jest niezbędna.

Jeżeli macie jakieś ciekawe pomysły na użycie teleportu lub odwaliliście kawał dobrej roboty teleportując się w idealne miejsce w idealnym czasie, nie wahajcie się tym podzielić ze mną w komentarzach!

Źródło: Team Dignitas