r.

Strony runek na start – poradnik dla mniej majętnych

Propozycje podstawowych stron runek dla tych, którzy wolą skupić się na kupowaniu champów.

Jedną z najważniejszych rzeczy dla każdej osoby, która postanawia grać mecze rankingowe, są runy. Nie udawajmy, że są nieistotne – możliwość rozpoczęcia meczu z dodatkowymi obrażeniami, defensywą lub czystym utility w stylu 5% CDR jest czymś, co potrafi zdecydować o losach pojedynku między graczami o równych umiejętnościach. Z tego też powodu osoby początkujące mają tendencję do zadawania prostego pytania: jak powinna wyglądać moja pierwsza strona? Swoją wersję odpowiedzi na to pytanie [pamiętajmy, co gracz, to inne spojrzenie na problem] postanowił przedstawić user TomboneLegend z blogu Team Dignitas.

1. Strona czysto pod AD Carry

Skupia się na: early game (CS-owanie oraz wymiany)

Całkowity koszt IP: 8610*

Statystyki:

  • +12 mres
  • +8.5 AD
  • +9 armor
  • +14% attack speed

Po pierwsze, skupmy się na zwyczajnej stronie dla ADC. Jest raczej standardowa i używana przez każdego ADC na profesjonalnej scenie. Dlaczego nie AD quinty, dlaczego attack speed? Cóż, attack speed pomaga nam na wiele sposobów. Po pierwsze, jesteśmy w stanie lepiej freezować linię, ponieważ nie będziemy zadawać tylu obrażeń z każdym autoatakiem. Z drugiej jednak strony, pozwala nam on na wykonanie większej ilości ataków w określonym czasie, co da nam większą szansę na lasthitowanie, gdy farmimy pod wieżą lub nawet wtedy, gdy dwa miniony mają mało zdrowia. Żółte armory i niebieskie mres-y są raczej standardowe.

Jeśli chodzi o żółte – raczej nic nie da nam więcej niż te runy. Autoataki przeciwnego ADC i supporta bez tych runek po prostu będą wchodzić w Was jak gorący nóż w masło. Mres-owe niebieskie runki zmniejszają także obrażenia od supporta lub roamów przeciwnego mida. Nie są jednak tak kluczowe, jak posiadanie 9 sealów na armora. Możecie więc zainwestować w 5 niebieskich runek pod mana regen oraz trzymać się 4 mresów, ale to już kwestia gustu. Po prostu nie chcecie wpaść na linię Corki-Sona z minimalnym możliwym mres-em. Poza ADC, ta strona jest także bardzo dobra dla Yasuo, junglerów opartych na AA jak Yi, WW czy Reksai, a także bruiserowych topów takich jak Gnar, Irelia czy Jax.

3x Quint pod Attack Speed (Większa Esencja Prędkości Ataku)

9x Mark pod Physical Dmg (Większy Znak Obrażeń od Ataku)

9x Seal pod Armora (Większa Pieczęć Pancerza)

9x Glyph pod Magic Resistance (Większy Glif Odporności na Magię) – opcjonalnie: 5x mana regen (Większy Glif Regeneracji Many) + 4x mres (Większy Glif Odporności na Magię)

2. Runki czysto pod supporta

Skupia się na: early game (wyłapywanie obrażeń za carry i harassowanie AA)

Całkowity koszt IP: 8610*

Statystyki:

  • +12 mresa
  • +8.5 AD
  • +22 armora

Skoro jesteśmy już przy temacie botlane’a, to omówmy także support. Dawno, dawno temu ludzie korzystali z gold runek z powodu kompletnego braku złota. Jednak dzięki zmianom w sezonie 4 i nowym itemom dla supportów, to już nie jest problem. W dodatku – jedyną rzeczą, którą będziecie zmieniać w stosunku do poprzedniej, są Quinty, które wymienimy na te dające nam armora. Armor pomoże nam w wielu trade’ach, jako że nie będziecie zadawać zbyt dużych obrażeń w związku z małym przyrostem złota na początku meczu. AD marki są wręcz wspaniałe do zadawania obrażeń przeciwnym lanerom. Kiedy przyjdzie czas, będziecie chcieli zainwestować w żółte runy pod HP, ale jako że są one dość drogie, to możecie się z tym wstrzymać. Póki na nie nie zarobicie, to ta strona jest jedną z najlepszych możliwych dla supportów.

3x Quint pod Armora (Większa Esencja Pancerza)

9x Mark pod Physical Dmg (Większy Znak Obrażeń od Ataku)

9x Seal pod Armora (Większa Pieczęć Pancerza)

9x Glyph pod Magic Resistance (Większy Glif Odporności na Magię)

3. Runki pod AP

Skupiają się na: early game (użycie wczesnego przebicia odporności do harassowania przeciwnego lanera, zwłaszcza przez magów)

Całkowity koszt IP: 10455*

Statystyki:

  • +15 AP
  • +12 mresa
  • +9 armora
  • +7.8 magic penetration

Kolejna strona nie jest przypisana jednej linii, ale raczej całej gamie postaci korzystających z AP. Jak to widzieliśmy w przypadku poprzednich stron, zachowaliśmy żółte i niebieskie runy pod armora i mres-a. Jednakże, teraz razem z quintami wymieniamy też czerwone runy. Quinty oczywiście zmieniamy w te dające nam AP (powody są oczywiste), a marki zmieniamy w magic penetration. Czemu zamiast nich nie skorzystać z AP marków, jak w przypadku AD? Ponieważ w przypadku obrażeń fizycznych obrażenia zadajemy cały czas przy każdym kolejnym ataku oraz zaklęciach z obrażeniami fizycznymi. Podstawowe zaklęcia z małym bonusowym AP raczej nie przebiją się przez bazowy magic resist (razem z pomocą runek) przeciwnika. Jeśli jesteś pewien swoich umiejętności, możesz wymienić mres-owe niebieskie runy na AP glyphy, które są całkiem tanie, ale jest to duże ryzyko. Kiedy będziesz miał lepszą dywizję i więcej stron, to te glyphy są świetne przeciwko AD midlanerom. Ta strona może być użyta przez każdego maga, AP asasyna, AP supporta, AP junglera, a nawet AP toplanera jak Maokai czy Rumble.

3x Quint pod AP (Większa Esencja Mocy Umiejętności)

9x Mark pod Magic Penetration (Większy Znak Przebicia Odporności)

9x Seal pod Armora (Większa Pieczęć Pancerza)

9x Glyph pod Magic Resista (Większy Glif Odporności na Magię) – opcjonalnie: 9x AP (Większy Glif Mocy Umięjętności)

4. Bohaterowie ze sporym AD

Skupia się na: midgame (zdobycie przedmiotów oraz czystego AD z bazowych statystyk, run i masterek pozwoli Wam na niszczenie tylnej linii przeciwnika)

Całkowity koszt IP: 12300*

Statystyki:

  • +9 mresa na lvl18
  • +15 AD
  • +9 armora
  • -5.00% CDR

To ostatnia strona, z którą mam największe problemy, jeśli chodzi o polecenie jej, ponieważ style gry na jungli są różne w zależności od gracza. Ta strona jest optymalna dla takich junglerów, którzy są asasynami i mają możliwość szybkiego stopienia przeciwników trzymających się na plecach drużyny, jak Kha’zix czy Rengar. W jungli mamy buffy ze smite’ów, podpalenie z maczety oraz czerwonego buffa, co nam pomoże. Ta strona jest także niezła dla AD asasynów takich jak toplane’owy Jarvan IV, Talon czy Zed. Ich burst pochodzi w dużej części z umiejętności skalujących się z AD, które mają w założeniach zniszczyć przeciwnego carry. Po raz kolejny zachowujemy żółte runy – przetrwanie jungli bez nich jest zbyt trudne. Tym razem jednak nie zachowamy runek pod mres-a, ponieważ potrzebujemy CDR oraz skalujących się z poziomem mres-ów. Na pewien czas AD marki wystarczą, ale w końcu będziemy chcieli zainwestować w przebicie pancerza. CDR jest ważne, jeśli chcemy szybko czyścić junglę, z powodów po raz kolejny oczywistych. Skalujące się runy pod mres-a są za to ważne pod lategame’a, jako że troszkę zwykłego mres-a na start nie będzie mieć żadnego znaczenia.

3x Quint pod AD (Większa Esencja Obrażeń od Ataku)

9x Mark pod AD (Większy Znak Obrażeń od Ataku) – z biegiem czasu: armor penetration (Większy Znak Przebicia Pancerza)

9x Seal pod Armora (Większa Pieczęć Pancerza)

6x Glyph pod Cooldown Reduction (Większy Glif Skrócenia Czasu Odnowienia)

3x Glyph ze skalującym się Magic Resistem (Większy Glif Skalowania Odporności na Magię)

Podsumowując, praktycznie żadna osoba grająca w niskim ELO nie będzie mieć wystarczająco dużo IP, by móc zakupić wszystkie potrzebne jej runki specyficznie pod każdego wybranego przez nich champa. Te cztery strony są NIESAMOWICIE uniwersalne i są idealnym zestawem dla kogoś na sam początek. Kiedy już będzie nas stać na kolejne runy, warto zerknąć na stronę ProBuilds – jest to niesamowicie fajny portal, na którym możecie podejrzeć między innymi strony runek profesjonalnych graczy. Pamiętajcie jednak, że tamci gracze posiadają 20 stron – dopóki nie postanowicie dokupić dużej ich liczby za RP, to zajmie Wam sporo czasu by ich tyle uzbierać (razem z innymi runami i champami). W pierwszej kolejności, poza tymi umieszczonymi powyżej, będziecie chcieli kupić seale pod health dla supporta oraz marki z armor penetration dla junglera/asasyna.

Podsumujmy koszt runek, które nas interesują:

Quinty (Esencje)

3x Attack Speed (Większa Esencja Prędkości Ataku)

3x Armor (Większa Esencja Pancerza)

3x AD (Większa Esencja Obrażeń od Ataku)

3x AP (Większa Esencja Mocy Umiejętności)

Marki (Znaki)

9x AD (Większy Znak Obrażeń od Ataku)

9x Magic Penetration (Większy Znak Przebicia Odporności)

Seale (Pieczęcie)

9x Armor (Większa Pieczęć Pancerza)

Glyphy (Glify)

9x Magic Resist (Większy Glif Odporności na Magię)

6x CDR (Większy Glif Skrócenia Czasu Odnowienia)

3x skalowanie Magic Resist (Większy Glif Skalowania Odporności na Magię)

Łączny koszt zestawu: 27060 IP

Źródło: blog Team Dignitas