r.

Shyvana z możliwym VGU w 2020? Koncepty, problemy i mały bonus

Shyvana na pewno dostanie pełny rework. Pytanie jednak, kiedy... Z jakimi problemami mierzy się anorektyczny smok?

Shyvana na pewno dostanie jakiś rework

Riot Meddler zdradził, że Shyvana jest jedną z postaci, która znajduje się na liście kandydatów do VGU (Visual Gameplay Update), czyli całościowego reworku od modelu postaci po jej linie tekstowe i umiejętności w grze. Była to jedyna nowa wzmianka na temat Shyvany od 17 stycznia tego roku.

Część z Was pewnie pamięta, że Shyvana pojawiła się w ankiecie “Wybierz, która postać otrzyma kolejny rework” obok Nocturne’a, Dr Mundo, Volibeara lub Fiddlesticksa. Ze względu na wyrównaną liczbę głosów rework w 2020 roku przejdą Volibear i Fiddlesticks. Shyvana zajęła w globalnej ankiecie trzecie miejsce, a w samym regionie chińskim pierwsze. Tak przy okazji bohaterka została podpisana jako “Shyvanna“.

Riot obiecał przyjrzeć się bohaterce po reworku Volibeara i Fiddlesticksa, które powinny pojawić się po wydaniu Setta, czyli… już niedługo. Nie oznacza to automatycznie, że dostanie tak szybko rework!

Co na razie wiemy?

Z ankiety:

Chcemy lepiej zrealizować motyw Shyvany jako “wojowniczki, która przemienia się w ziejącego ogniem smoka” i skupić się na oddaniu tego motywu w jej rozgrywce w smoczej postaci.

Wiemy też, że Shyvana na pewno dostanie jakiś rework. Nie wiemy jednak, kiedy.

Problemy z Shyvaną

Nie ma jej w e-sporcie

Ostatni raz w głównej części turnieju Worlds pojawiła się w 2013 roku [sic!]. Nie było jej więc na Worlds 2019, 2018, 2017, 2016, 2015, 2014.

Co wtedy robiła Shyvana? Niewiele. Obydwie gry nią były przegrane (wybrali ją Steak z Gamania Bears vs SKT T1 oraz Darien z Gambit Gaming vs Fnatic). Ich KDA wynosiło odpowiednio 1/4/2 i 0/5/1.

Dla porównania wybrani w ankiecie kandydaci do reworków, czyli Volibear i Fiddlesticks, wystąpili w top 5 ligach [wg. gol.gg] w 3,9% i 2,4% gier. Pick/ban Volibeara wynosił 52/32, a Fiddlesticksa 26/26.

Nie każda postać ma potencjał e-sportowy, ale powinna przynajmniej czasem pojawiać się w rękach profesjonalistów. Wyjątkiem od tej reguły jest zaledwie kilka postaci – m.in. Dr Mundo. Bohater świetnie sprawdza się na soloQ, a zwłaszcza na niskich dywizjach, gdzie mało kto ma świadomość budowania Morellonomiconu czy Mortal Reminder w walce przeciwko ciągle uzdrawiającemu się potworowi. Gracze e-sportowi wiedzą, że istnieją postacie o większym potencjale e-sportowym niż Mundo… i Shyvana.

Brak CC i duża podatność na CC

Jej kontrola tłumu pochodzi głównie z przedmiotów. Podstawowy kit Shyvany zapewnia tylko jedną możliwość narzucenia CC – przez odrzucenie z ultimate’a.

Wystarczy jedno [Q] Morgany, by uziemić smoka na dobre.

Jedna umiejętność… no, może dwie

Shyvaną można grać pod tanka/bruisera lub jako AP miotacz ognia wykorzystujący swoje [E] w smoczej formie. Podobno żyją w tym sezonie śmiałkowie, którzy grają Shyvaną pod AD…

Bohaterce brakuje jakiejś użyteczności na swoich umiejętnościach. Czegoś innego niż “dookoła Shyvany kręci się płomień, może też zadawać większe obrażenia”. Pewnego… odświeżenia. Czegoś na wzór reworku ulta Pantheona. Obecna Shyvana przypomina bardziej anorektycznego smoka, a jej lore wydaje się od niej ciekawsze (podobnie jak z Volibearem).

Farming jungler

Obecnie dużym problemem Shyvany jest to, jakim jest junglerem. Nie polega na wbijaniu killi czy asyst (jak np. Jax), nie zapewnia drużynie możliwości wbijania killi (jak np. Sejuani). Shyvana jest typem farmiącego junglera – zwiedza każdy obóz, wbija pasek furii, a dopiero później gankuje jedną z linii.

Bohaterka jest jedną z niewielu postaci, które dobrze radzą sobie w walce ze smokiem we wczesnych etapach gry.

Mimo wszystko…

Shyvana nie jest jednak taka najgorsza

Zachowuje win rate bliski 50%, nie ma najgorszego pick rate’a, posiada naprawdę silne [E], a jej ult potrafi odmienić oblicze niejednej walki. Świetnie się skaluje, a zestaw umiejętności Shyvany jest definitywnie przeznaczony do walk drużynowych. Obecna meta faworyzuje jednak wczesne snowballowanie, którego Shyvanie brakuje.

Zaryzykuję stwierdzeniem, że gracze Shyvany chcą po prostu zobaczyć coś nowego.

Bohaterka nie przeszła żadnej większej zmiany od 2011 roku oprócz aktualizacji splash artów i pasywu/furii w związku z nowymi smokami żywiołów. Shyvana była tworzona względem “starych wytycznych”, które dziś możemy opisać jako “stat stick”, czyli championy z prostymi umiejętnościami, które bazują na statystykach. Ich punktem wspólnym zazwyczaj jest pasyw, który wpływa na jedną ze statystyk (przykładowo Dr Mundo ma dodatkową regenerację HP na pasywie, nic więcej). Jednym ze “stat sticków” jest Shyvana.

Aktualizacja wyglądu

W 2015 roku, czyli 4 lata po wydaniu, Shyvana otrzymała aktualizację swojego wyglądu razem z Poppy, Shaco i Teemo. Zmiana dotyczyła jednak poprawek tekstur na istniejącym modelu, który nie do końca wpasowuje się w dzisiejsze standardy…

 

Koncepty VU Shyvany

© Walther Sorg

 

© Jason Namgung

 

© Ron Brode

 

© Ron Brode

 

© Sorin Lupu

 

© Sorin Lupu

A na zakończenie…

Shyvana – Warrios (Imagine Dragons)