r.

Riot August przeprasza za nazwanie danych z U.GG “śmieciowymi”. Jak należy je czytać?

U.GG, OP.GG, Lolalytics i inne portale ze statystykami kontra Riot Games.

Dawniej gracze ograniczali się do kilku stron i nie mogli liczyć na dokładność prezentowanych przez nie danych. Gracz z sezonu 10. ma już całkiem pokaźny wybór: czy to Lolalytics, LeagueOfGraphs, Mobalytics, OP.GG, czy też U.GG. Powstały również bardziej specjalistyczne strony, jak na przykład MurderBridge, które skupiają się głównie na jednym trybie gry – w tym przypadku ARAM.

Gracze z sezonu 10. mają całkiem pokaźny wybór stron z danymi dot. championów, w porównaniu z tym, co było w przeszłości… piękne czasy polecanych buildów z Mobafire.

Podczas swojego streama Riot August stwierdził, że “dane z U.GG są śmieciowe“.

Nie wiem, co jest z tą stroną, ale zawsze, gdy ktoś odnosi się do danych z U.GG, to się myli.

Fragment ze streama szybko trafił na r/leagueoflegends, a tam czekali już gracze domagający się wyjaśnień. Danymi z U.GG posługuje się często inny rioter: Blaustoise… [Przykład: tweet o Akali w 10.2]

Dane z U.GG są wykorzystywane również w prowadzonej przez oficjalny kanał Lol Esports serii “This or That”. Czy Riot August właśnie stwierdził, że Riot posługuje się “śmieciowymi danymi”?

Riot August: “U.GG MA DOBRE DANE, jeśli…”

Gdy tylko post trafił do gorących, Riot August postanowił przeprosić ludzi i wyjaśnić, co miał na myśli.

Najpierw chciałbym przeprosić ludzi z U.GG. Używanie tak hiperbolicznych terminów, jak “śmieciowy”, nie jest zbyt przydatne. U.GG MA DOBRE DANE, jeśli patrzysz na właściwe miejsca, ale zanim im zaufasz, musisz wziąć pod uwagę wielkość próbki danych.

Dostęp do największej próbki danych ma Riot Games. Żadna inna strona z danymi dotyczącymi LoL-a (czy innych produkcji Riotu) nie ma dostępu do tak olbrzymich ilości danych.

Riot August zwrócił uwagę na to, jak niektórzy gracze powtarzali mu o tym, jak bardzo broken jest Ivern – zwłaszcza w Diamencie+. W końcu miał aż 59% win rate! Jak się okazało, wielkość próbki danych wynosiła tylko 120 gier

Na How2Play staramy się podawać Wam liczbę przeanalizowanych gier obok win rate danej postaci. [Patrz na przykład: Wraca funneling i Taric na midzie – patch 10.2].

W czym można zaufać U.GG?

Riot August postanowił wymienić, w czym gracze mogą ufać stronom umożliwiającym analizowanie pick/ban/win rate postaci.

Strony jak Lolalytics czy U.GG są świetne w określaniu względnego balansu (jak dobry jest bohater X przeciwko innym postaciom) w Platynie+ w przypadku postaci, które nie są krytycznie niepopularne.

Rioter postanowił sprecyzować, że niedokładność takich stron zaczyna się na poziomie Diamentu+ oraz Mastera+.

Są one o wiele gorsze w ustalaniu dokładnego poziomu win rate / mocy danego championa, szczególnie powyżej Diamentu+ lub Mastera+. Wielkość próbki danych po prostu nie jest wystarczająco duża, a jeszcze bardziej pogarsza się na początku patcha, gdy zebrane są tylko kilkudniowe dane (w tym momencie nawet dane z Platyny+ nie są wiarygodne.

Co to oznacza?

Portale typu U.GG pozwalają nam dość rzetelnie ocenić siłę bohatera względem innych bohaterów (kontry). Nie biorą jednak pod uwagę wielu czynników, które decydują o ogólnej sile bohatera.

Czy Riot stworzy kiedyś własną stronę ze statystykami?

Nie.

W 2018 roku Riot Pwyff stwierdził, że “prawdopodobnie utrzymywanie platformy z takimi danymi nie jest w ich przyszłych planach”. [Źródło]

Rioterzy uzasadniają decyzję głównie takimi czynnikami, jak to, że byłyby to niekompletne dane (win/pick/ban rate nie są jedynymi kryteriami balansowania postaci), co mogłoby też prowadzić do niewłaściwych wniosków.

Innym istotnym czynnikiem jest zbyt wysoki koszt utrzymania takiej platformy: od infrastruktury, po zatrudnianie żywych osób do nadzorowania tego. Efekt prac? Niewspółmierny do efektów.