League of Legends r.

Protect-the-ADC, czyli jedna z najpotężniejszych strategii!

League of Legends to gra zespołowa, w której zwłaszcza na wysokim poziomie liczą się umiejętności i strategia gry. Jest ich od groma, jednakże dziś przyjrzymy się potężnej kompozycji, jaką jest Protect-the-ADC!

Ogólna strategia

Kompozycje Protect-The-ADC są zorientowane głównie na późniejszą fazę gry, gdzie ADC jest głównym zagrożeniem dla wrogów. Dlatego drużyna musi skoncentrować się na tym, aby strzelec nie został w tyle, ponieważ stawia to zespół w poważnych tarapatach ze względu na brak obrażeń, aby odeprzeć ataki wroga.

Głównym celem kompozycji jest ochrona ADC podczas potyczek tak, aby mógł on zadać maksymalne obrażenia wrogom bez rozbicia. Z tego właśnie powodu istnieje kilka ról, które są niezbędne do tej kompozycji.

AD Carry

AD Carry stanowi główne zagrożenie dla drużyny, a w większości przypadków tylko true damage. Z tego powodu strzelec powinien być hypercarry. Tacy bohaterowie są najsilniejsi w późniejszej fazie gry, wymagający ukończenia kilku niezbędnych przedmiotów przed pojawieniem się w życiu drużyny. Gdy tylko osiągną odpowiednią moc, wówczas mogą przełamać drużynę wroga, linie frontu lub podporę.

AD Carry powinien zagrać wczesną fazę gry, skupiając się na zebraniu jak największej ilości CS-ów. Natomiast stanowczo nie powinien uczestniczyć w walkach o przewagę, chyba że powstaną wyraźne okazje wraz z resztą drużyny. Gdy nabędziesz odpowiednie przedmioty, będziesz bardziej agresywny, o ile zyskasz odpowiednią ochronę. Jednakże pamiętaj, aby nie odejść za daleko od drużyny i nie zginąć, ponieważ w zespole jest tylko jeden strzelec.

Przykłady Hypercarry: Twitch, Kog’Maw, Jinx

Wsparcie

Support nie występuje wyłącznie na dolnej alei. Wsparcie w tej kompozycji oznacza ochronę dowolnego bohatera, który zapewnia ochronę i buffy dla AD. Zadaniem wspierającego jest prowadzić, a zarazem kontrolować tłum, byle tylko powstrzymać wroga. Czołowi bohaterowie mogą znajdować się w jungli lub na dolnej alei, w zależności od miejsca jego wyboru i roli, jaką ma odegrać w zespole. Zapewnia to bezpośrednią ochronę ADC.

Wspierający powinien być na tyle blisko AD w walkach, żeby zawsze znajdował się w zasięgu zaklęć i mógł go ochronić. Jeżeli zaś oboje są od siebie odcięci, wówczas Carry jest bardziej podatny na obrażenia przeciwników. Jeśli drużyna podzielona jest na kompozycję 1-3-1 lub 4-1 ze splitpusherem, wsparcie powinno pozostać blisko ADC, byle tylko zapewnić mu ochronę.

Przykłady bohaterów wspierających:

Jungle: Ivern

Mid: Orianna, Karma, Lulu

Support: Karma, Lulu, Nami, Soraka

Tank

Inaczej czołg, oznacza bohatera, który charakteryzuje się ciężką obroną i dużą ilością zdrowia, a także zapewnia silną kontrolę nad tłumem. Zazwyczaj grany jest na górnej alei lub w jungli, ale można nimi zagrać również na dolnej alei. Ich zadaniem jest zapobieganie wrogowi dotarcia do strzelca i uszkodzenie go. Natomiast drugą główną rolą jest walka. Ze względu na silną kontrolę tłumu, tacy bohaterowie mogą być wykorzystani do organizowania walk dla swojego zespołu i zatrzymywania blokad, które mają na unieszkodliwić AD.

Tanki powinni znajdować się na froncie drużyny. Pozwala to na wyciągnięcie słabszych przeciwników lub rozbicie wrogiej drużyny. Jeżeli czołg posiada teleport lub umiejętność pozwalającą na poruszanie się po mapie (Shen czy Galio), może pozwolić sobie na oderwanie się od grupy, aczkolwiek musi być gotowy do walki.

Przykłady bohaterów wytrzymałych:

Top: Shen, Galio, Nautilus

Jungle: Gragas, Sejuani

Support: Braum, Alistair, Thresh

Drugi Carry

Drugi Carry to z kolei inne zagrożenie dla przeciwników. Może być hybrydą z innej roli (np. Mag w środku grupy, który zapewnia silne obrażenia oraz właściwości wspomagające lub wyłącznie obrażenia).

Zazwyczaj jest on silny jedynie od początku do środkowej fazy rozgrywki, a jego zadaniem jest pomaganie słabemu ADC we wczesnych etapach gry. Ponadto ich wczesna siła może zostać wykorzystywana do wczesnej przewagi, dzięki silnym gankom, zwłaszcza koło jungli.

Drugi Carry powinien poszukać zabójstw w fazie przepychania linii. Należy to zrobić na własnej alei lub na innych liniach. Jeśli jest możliwość, to można stworzyć przewagę na dolnej alei, żeby przyśpieszyć wzrost mocy ADC przez co zespół będzie mógł w szybszym tempie wejść do gry. Gdyby zawodnik używał bohatera hybrydowego, takiego jak Orianna, to również musi skupić się na ochronie, jak i agresywnej grze. Taki bohater powinien być jeden na zespół.

Przykłady typowych bohaterów pod Carry:

Top: Rumble, Kled

Jungle: Rengar, Kha’Zix

Mid: Syndra, LeBlanc, Zed

Przykłady bohaterów hybrydowych:

Jungle: Lee Sin

Mid: Orianna

Przykład kompozycji

Dobrym przykładem standardowej kompozycji Protect-The-ADC jest układ drużyny Phoenix1 w 2 grze przeciwko Team EnVyUs w letnim splicie obecnego roku.

Każdy z zawodników wybrał bohatera, który został wymieniony w przykładach powyżej. Rolę tanka obrał Zig, który poprzez wybranie Shena zapewniał dobrą inicjatywę, ale i obronę, dzięki swemu silnemu CC oraz za pomocą tarczy Stand United.

Rami jako leśnik wykorzystał Iverna, za pomocą którego pełnił funkcję wsparcia. Zapewniał mocną kontrolę tłumu poprzez uziemienie oraz dzięki Daisy, ale także nie dopuścił do ataku na ADC. Pozostałe dwie umiejętności dawały niewidzialność oraz tarczę, która chroniła strzelca.

Miejsce drugorzędnego Carry objął Ryu, który mimo braku cech wspomagających, był w stanie zniszczyć linie wroga za pośrednictwem ogromnych obrażeń.

Twitch pod władaniem Arrowa spustoszył wroga. Całkowita ilość obrażeń po osiągnięciu podstawowych przedmiotów w połączeniu z jego trucizną, szybkością ataku oraz umiejętnością ostateczną pozwoliła mu stopić przeciwników.

Na koniec Shady, którego odzwierciedleniem w tej grze była Lulu. Tutaj raczej nie trzeba za wiele tłumaczyć. Ogromna ilość buffów, jakie mógł otrzymać Arrow wraz z bazowymi przedmiotami supporta, np. Solari czy Redemption, oraz spowolnieniem lub zamianą przeciwników przy użyciu Fanaberii nie pozwalało im dostać się do ADC. Dodatkowo ult, który nie dość, że uzdrawiał Twitcha, to jeszcze podrzucał przeciwników.

Dlatego jak sami widzicie, kompozycja obrana przez P1 jest typowo standardowym compem pod Protect-The-ADC, a należy pamiętać, że można go dowolnie modyfikować!

Podsumowanie

Ogólnie rzecz biorąc, wcześniej wspomniany mechanizm jest silną strategią, gdy zostanie prawidłowo wykonana. Dobrze sprawdza się przy dobrej komunikacji, dlatego najlepiej wypróbujcie ją w pełnym składnie przy komunikatorze, aczkolwiek nie jest to konieczne.

Oczywiście może zadziałać i w solo kolejce, o ile każdy gracz będzie znał swoją rolę. Jeżeli każdy w zespole będzie znał swoje obowiązki, to wtedy możecie zostać silną drużyną, z którą każdy będzie się liczyć.