Zobacz też:
Artykuł zaktualizowany o zmiany z patcha 9.20.
Czym jest Teamfight Tactics?
Teamfight Tactics (pol. Potyczki Taktyczne, w skrócie TFT) to zupełnie nowy tryb gry, którego premiera odbyła się w aktualizacji 9.13 (wersja beta). Rozgrywka znacząco różni się od poprzednich trybów gry – w założeniach czerpie z nowego gatunku auto chess, który poznaliśmy głównie za sprawą gry Dota Auto Chess.
W trybie TFT bierze udział osiem rywalizujących ze sobą graczy. Rozgrywka polega na tworzeniu jak najsilniejszej kompozycji drużyny, która samodzielnie będzie konfrontować się z wrogimi pionkami. Rola gracza ogranicza się do kupowania nowych przedmiotów, wybierania bohaterów… To, co się dzieje bezpośrednio na planszy, to decyzje podejmowane przez championów bez pośrednictwa przywoływacza.
Celem gry w Potyczkach Taktycznych jest utrzymanie się do końca na placu boju.
TFT na Twitchu
Ze względu na swoją złożoność i zupełnie odrębną rozgrywkę niż w League of Legends tryb otrzymał własną kategorię na Twitchu.
Postacie w Teamfight Tactics
Każda z postaci w TFT posiada swoją klasę oraz pochodzenie (ang. origins), które wpływają bezpośrednio na jej statystyki. Przykładowo Yasuo należy do klasy Blademaster, a jego pochodzenie to Exile.
Nie każdy z bohaterów League of Legends znajduje się w Potyczkach Taktycznych.
Dostępni bohaterowie
W trybie Potyczek Taktycznych pojawia się 56 bohaterów z League of Legends (łącznie w LoL-u jest ich 145 – licząc do Qiyany, Cesarzowej Żywiołów). Twórcy gry planują rozszerzać pulę dostępnych postaci.
Wszyscy dostępni w Teamfight Tactics bohaterowie (wraz z ich klasami i pochodzeniem) zostali wypisani na końcu artykułu.
Klasy postaci TFT
Każda z klas postaci zapewnia dodatkowe statystyki w walce.
Assassin
Zabójczy skaczą na cel po 0,395 sekundy.
- Bonus: dodatkowe obrażenia krytyczne w zależności od liczby assassinów na mapie:
- 3 assassinów: +75% obrażeń krytycznych i 5% szansy na trafienie krytyczne,
- 6 assassinów: +150% obrażeń krytycznych i 20% szansy na trafienie krytyczne,
- 9 assassinów: +225% obrażeń krytycznych i 30% szansy na trafienie krytyczne.
Postacie z klasy Assassin
| Nazwa postaci | Koszt postaci (skala 1-5) |
|---|---|
| Akali | 4 |
| Evelynn | 3 |
| Katarina | 3 |
| Kha'Zix | 1 |
| Pyke | 2 |
| Rengar | 3 |
| Zed | 2 |
| Kai'Sa | 5 |
Blademaster
- Bonus: 35% szans na zadanie dodatkowych ataków w zależności od liczby blademasterów na mapie:
- 3 blademasterów: jeden dodatkowy atak,
- 6 blademasterów: dwa dodatkowe ataki,
- 9 blademasterów: cztery dodatkowe ataki.
Postacie z klasy Blademaster
| Nazwa postaci | Koszt postaci (skala 1-5) |
|---|---|
| Aatrox | 3 |
| Draven | 4 |
| Fiora | 1 |
| Gangplank | 3 |
| Shen | 2 |
| Yasuo | 5 |
| Camille (od patcha 9.16) | 1 |
Brawler
- Bonus: dodatkowe punkty zdrowia w zależności od liczby brawlerów na mapie:
- 2 brawlerów: +250 HP,
- 4 brawlerów: +500 HP,
- 6 brawlerów: +900 HP.
Postacie z klasy Brawler
| Nazwa postaci | Koszt postaci (skala 1-5) |
|---|---|
| Warwick | 1 |
| Blitzcrank | 2 |
| Cho'Gath | 4 |
| Rek'Sai | 2 |
| Volibear | 3 |
| Vi (od patcha 9.16) | 3 |
Elementalist
- Bonus: gdy na planszy znajdują się 3 postacie Elementalist, na początku walki przywołują Golema.
- Zdrowie golema: 2200.
- Obrażenia ataku golema: 100.
- Pancerz golema: 20 ⇒ 40.
Postacie z klasy Elementalist
| Nazwa postaci | Koszt postaci (skala 1-5) |
|---|---|
| Lissandra | 2 |
| Kennen | 3 |
| Brand | 4 |
| Anivia | 5 |
Guardian
- Bonus: gdy na planszy znajduje się 2 postacie Guardian, +45 pancerza dla sojuszników (z wyłączeniem strażników), którzy rozpoczynają walkę w ich pobliżu.
Postacie z klasy Guardian
| Nazwa postaci | Koszt postaci (skala 1-5) |
|---|---|
| Braum | 2 |
| Leona | 4 |
| Pantheon | 5 |
Gunslinger
- Bonus: 50% szansy na atak, który zada obrażenia innym postaciom, w zależności od liczby gunslingerów na mapie:
- 2 gunslingerów: atak dla jednej dodatkowej postaci,
- 4 gunslingerów: atak dla dwóch dodatkowych postaci.
- 6 gunslingerów: atak dla czterech dodatkowych postaci.
Postacie z klasy Gunslinger
| Nazwa postaci | Koszt postaci (skala 1-5) |
|---|---|
| Gangplank | 3 |
| Graves | 1 |
| Lucian | 2 |
| Miss Fortune | 5 |
| Tristana | 1 |
| Jinx (od patcha 9.16) | 4 |
Knight
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
- Bonus: blokada obrażeń z podstawowych ataków dla drużyny w zależności od liczby knightów na mapie:
- 2 knightów: blokada 15 obrażeń,
- 4 knightów: blokada 35 obrażeń,
- 6 knightów: blokada 60 obrażeń.
Postacie z klasy Knight
| Nazwa postaci | Koszt postaci (skala 1-5) |
|---|---|
| Darius | 1 |
| Mordekaiser | 1 |
| Sejuani | 4 |
| Garen | 1 |
| Poppy | 3 |
| Kayle | 5 |
Ranger
- Bonus: posiadają procentową szansę na podwojenie prędkości ataku na 3 sekundy w zależności od liczby rangerów na mapie:
- 2 rangerów: 25% szans,
- 4 rangerów: 70% szans.
Postacie z klasy Ranger
| Nazwa postaci | Koszt postaci (skala 1-5) |
|---|---|
| Ashe | 3 |
| Kindred | 4 |
| Varus | 2 |
| Vayne | 1 |
| Kai'Sa | 5 |
Shapeshifter
- Bonus: po transformacji otrzymują bonus maksymalnego HP w ilości zależnej od liczby shapeshifterów na mapie:
- 3 shapeshifterów: +60% maksymalnego zdrowia,
- 6 shapeshifterów: +100% maksymalnego zdrowia.
Postacie z klasy Shapeshifter
| Nazwa postaci | Koszt postaci (skala 1-5) |
|---|---|
| Elise | 1 |
| Gnar | 4 |
| Nidalee | 1 |
| Shyvana | 3 |
| Swain | 5 |
| Jayce (od patcha 9.16) | 2 |
Sorcerer
- Bonus: otrzymują podwójną ilość many przy atakowaniu oraz zwiększają obrażenia umiejętności sojuszników w zależności od liczby sorcererów na mapie:
- 3 sorcererów: +40% obrażeń umiejętności,
- 6 sorcererów: +100% obrażeń umiejętności,
- 9 sorcererów: +175% obrażeń umiejętności.
Postacie z klasy Sorcerer
| Nazwa postaci | Koszt postaci (skala 1-5) |
|---|---|
| Ahri | 2 |
| Aurelion Sol | 4 |
| Karthus | 5 |
| Kassadin | 1 |
| Lulu | 2 |
| Morgana | 3 |
| Veigar | 3 |
| Twisted Fate | 2 |
Pochodzenie (origins) postaci TFT
Pochodzenia zapewniają unikalne statystyki. Jedna postać może mieć dwa różne pochodzenia (np. Swain jest jednocześnie z pochodzenia Imperial i Demon).
Demon
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
- Bonus: ataki podstawowe demonów mają 40% szansy na wypalenie 20 pkt. many celowi i przywrócenie atakującemu ilości many zależnej od liczby demonów na mapie:
- 2 demonów: 15 many,
- 4 demonów: 30 many,
- 6 demonów: 45 many.
Postacie z pochodzenia Demon
| Nazwa postaci | Koszt postaci (skala 1-5) |
|---|---|
| Swain | 5 |
| Brand | 4 |
| Aatrox | 3 |
| Evelynn | 3 |
| Morgana | 3 |
| Varus | 2 |
| Elise | 1 |
Dragon
- Bonus: gdy na planszy znajduje się 2 postacie Dragon, otrzymują 75% niewrażliwości na obrażenia magiczne.
Postacie z pochodzenia Dragon
| Nazwa postaci | Koszt postaci (skala 1-5) |
|---|---|
| Aurelion Sol | 4 |
| Pantheon | 5 |
| Shyvana | 3 |
Exile
![]()
- Bonus: gdy na planszy znajduje się 1 postać Exile, rozpoczyna walkę z tarczą równą 100% maksymalnego zdrowia, gdy obok nie znajduje się żadna inna jednostka.
Postacie z pochodzenia Exile
| Nazwa postaci | Koszt postaci (skala 1-5) |
|---|---|
| Yasuo | 5 |
Glacial
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
- Bonus: procentowa szansa na zestunowanie atakiem na 2 sekundy w zależności od liczby glaciali na mapie:
- 2 glaciali: 20% szans,
- 4 glaciali: 33% szans,
- 6 glaciali: 50% szans.
Postacie z pochodzenia Glacial
| Nazwa postaci | Koszt postaci (skala 1-5) |
|---|---|
| Anivia | 5 |
| Ashe | 3 |
| Braum | 2 |
| Lissandra | 2 |
| Sejuani | 4 |
| Volibear | 3 |
Hextech
- Bonus: rzuca we wrogą jednostkę z przedmiotem bombę, która wyłącza wszystkie przedmioty na 7 sekund w zasięgu zależnym od liczby hextechów na mapie:
- 2 hextechów: jednego pola,
- 4 hextechów: dwóch pól.
Postacie z pochodzenia Hextech
| Nazwa postaci | Koszt postaci (skala 1-5) |
|---|---|
| Camille | 1 |
| Jayce | 2 |
| Jinx | 4 |
| Vi | 3 |
Imperial
![]()
![]()
![]()
![]()
- Bonus: określona liczba postaci zadaje podwójne obrażenia w zależności od liczby imperiali na mapie:
- 2 imperiali: jeden imperial zadaje podwójne obrażenia,
- 4 imperiali: wszyscy imperiale zadają podwójne obrażenia.
Postacie z pochodzenia Imperial
| Nazwa postaci | Koszt postaci (skala 1-5) |
|---|---|
| Darius | 1 |
| Draven | 4 |
| Katarina | 3 |
| Swain | 5 |
Noble
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
- Bonus: +50 pancerza i odporności na magię oraz +30 pkt. zdrowia przy uderzeniu wroga w zależności od liczby nobli na mapie:
- 3 nobli: losowy sojusznik,
- 6 nobli: wszyscy sojusznicy.
Postacie z pochodzenia Noble
| Nazwa postaci | Koszt postaci (skala 1-5) |
|---|---|
| Fiora | 1 |
| Garen | 1 |
| Kayle | 5 |
| Leona | 4 |
| Lucian | 2 |
| Vayne | 1 |
Ninja
![]()
![]()
![]()
![]()
- Bonus: dodatkowe procentowe obrażenia ataku w zależności od liczby ninja na mapie:
- dokładnie 1 ninja: jeden ninja otrzymuje +50 obrażeń od ataku i mocy umiejętności
- dokładnie 4 ninja: wszyscy ninja otrzymują +80 obrażeń od ataku i mocy umiejętności.
Postacie z pochodzenia Ninja
| Nazwa postaci | Koszt postaci (skala 1-5) |
|---|---|
| Akali | 4 |
| Kennen | 3 |
| Shen | 2 |
| Zed | 2 |
Pirate
- Bonus: gdy na planszy znajdują się 3 postacie Pirate, po każdej rundzie przeciwko innemu graczowi pojawia się skrzynia zawierająca do 4 sztuk złota (może zawierać 0 złota).
Postacie z pochodzenia Pirate
| Nazwa postaci | Koszt postaci (skala 1-5) |
|---|---|
| Graves | 1 |
| Gangplank | 3 |
| Pyke | 2 |
| Miss Fortune | 5 |
| Twisted Fate | 2 |
Phantom
![]()
![]()
![]()
- Bonus: gdy na planszy znajduje się 2 postacie Phantom, przeklina wroga na początku starcia, ustawiając jego HP na 100 punktów.
Postacie z pochodzenia Phantom
| Nazwa postaci | Koszt postaci (skala 1-5) |
|---|---|
| Karthus | 5 |
| Kindred | 4 |
| Mordekaiser | 1 |
Robot
![]()
- Bonus: gdy na planszy znajduje się 1 postać Robot, rozpoczyna walkę z pełną maną.
Postacie z pochodzenia Robot
| Nazwa postaci | Koszt postaci (skala 1-5) |
|---|---|
| Blitzcrank | 2 |
Void
- Bonus: ataki podstawowe i umiejętności wybranych bohaterów pochodzenia Void zadają nieuchronne obrażenia:
- 2 jednostki Void: jeden losowy bohater pochodzenia Void,
- 4 jednostki Void: wszyscy bohaterowie pochodzenia Void.
Postacie z pochodzenia Void
| Nazwa postaci | Koszt postaci (skala 1-5) |
|---|---|
| Cho'Gath | 4 |
| Kassadin | 1 |
| Kha'Zix | 1 |
| Rek'Sai | 2 |
Wild
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
- Bonus: każdy atak jednostki zapewnia furię (5 ładunków); każdy ładunek daje 10% prędkości ataku w zależności od liczby wildów na mapie:
- 2 wildów: bonus tylko dla sojuszników o pochodzeniu Wild,
- 4 wildów: bonus dla wszystkich sojuszników, nie można uniknąć ich ataków podstawowych.
Postacie z pochodzenia Wild
| Nazwa postaci | Koszt postaci (skala 1-5) |
|---|---|
| Ahri | 2 |
| Gnar | 4 |
| Nidalee | 1 |
| Rengar | 3 |
| Warwick | 1 |
Yordle
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
- Bonus: Yordle mają procentową szansę na unik ataku oraz efektów przy trafieniu w zależności od liczby yordli na mapie:
- 3 yordli: 30% szans na unik,
- 6 yordli: 60% szans na unik,
- 9 yordli: 90% szans na unik.
Postacie z pochodzenia Yordle
| Nazwa postaci | Koszt postaci (skala 1-5) |
|---|---|
| Tristana | 1 |
| Poppy | 3 |
| Kennen | 3 |
| Lulu | 2 |
| Veigar | 3 |
| Gnar | 4 |
Wszystkie postacie
| Nazwa postaci | Klasa 1 | Klasa 2 | Pochodzenie 1 | Pochodzenie 2 | Koszt (skala 1-5) |
|---|---|---|---|---|---|
| Anivia | Elementalist | Glacial | 5 | ||
| Karthus | Sorcerer | Phantom | 5 | ||
| Kayle | Knight | Noble | 5 | ||
| Miss Fortune | Gunslinger | Pirate | 5 | ||
| Swain | Shapeshifter | Demon | Imperial | 5 | |
| Yasuo | Blademaster | Exile | 5 | ||
| Akali | Assassin | Ninja | 4 | ||
| Aurelion Sol | Sorcerer | Dragon | 4 | ||
| Brand | Elementalist | Demon | 4 | ||
| Cho’Gath | Brawler | Void | 4 | ||
| Draven | Blademaster | Imperial | 4 | ||
| Gnar | Shapeshifter | Wild | Yordle | 4 | |
| Kindred | Ranger | Phantom | 4 | ||
| Leona | Guardian | Noble | 4 | ||
| Sejuani | Knight | Glacial | 4 | ||
| Aatrox | Blademaster | Demon | 3 | ||
| Ashe | Ranger | Glacial | 3 | ||
| Evelynn | Assassin | Demon | 3 | ||
| Gangplank | Blademaster | Gunslinger | Pirate | 3 | |
| Katarina | Assassin | Imperial | 3 | ||
| Kennen | Elementalist | Ninja | Yordle | 3 | |
| Morgana | Sorcerer | Demon | 3 | ||
| Poppy | Knight | Yordle | 3 | ||
| Rengar | Assassin | Wild | 3 | ||
| Shyvana | Shapeshifter | Dragon | 3 | ||
| Veigar | Sorcerer | Yordle | 3 | ||
| Volibear | Brawler | Glacial | 3 | ||
| Ahri | Sorcerer | Wild | 2 | ||
| Blitzcrank | Brawler | Robot | 2 | ||
| Braum | Guardian | Glacial | 2 | ||
| Lissandra | Elementalist | Glacial | 2 | ||
| Lucian | Gunslinger | Noble | 2 | ||
| Lulu | Sorcerer | Yordle | 2 | ||
| Pyke | Assassin | Pirate | 2 | ||
| Rek’Sai | Brawler | Void | 2 | ||
| Shen | Blademaster | Ninja | 2 | ||
| Varus | Ranger | Demon | 2 | ||
| Zed | Assassin | Ninja | 2 | ||
| Darius | Knight | Imperial | 1 | ||
| Elise | Shapeshifter | Demon | 1 | ||
| Fiora | Blademaster | Noble | 1 | ||
| Garen | Knight | Noble | 1 | ||
| Graves | Gunslinger | Pirate | 1 | ||
| Kassadin | Sorcerer | Void | 1 | ||
| Kha’Zix | Assassin | Void | 1 | ||
| Mordekaiser | Knight | Phantom | 1 | ||
| Nidalee | Shapeshifter | Wild | 1 | ||
| Tristana | Gunslinger | Yordle | 1 | ||
| Vayne | Ranger | Noble | 1 | ||
| Warwick | Brawler | Wild | 1 | ||
| Twisted Fate | Sorcerer | Pirate | 2 | ||
| Jinx | Gunslinger | Hextech | 4 | ||
| Jayce | Shapeshifter | Hextech | 2 | ||
| Vi | Brawler | Hextech | 3 | ||
| Camille | Blademaster | Hextech | 1 | ||
| Pantheon | Guardian | Dragon | 5 | ||
| Kai'Sa | Ranger | Assassin | Void | 5 |