r.

How To Play Janna

Przedstawiamy profesjonalny poradnik dla wszystkich, którzy są zainteresowani grą Janną. Sprawdź, w jaki sposób możesz ulepszyć swoją grę!

Jakiś czas temu zrobiłam dłuższy poradnik do Sony:

Ze względu na jego miłe przyjęcie i zainteresowanie tematem, postanowiłam kontynuować tę serię. Tym razem wezmę się dokładnie za Panią Burz, która przez bardzo, ale to bardzo długi okres była numerem jeden we wsparciu. Co zabawniejsze, nawet po wielu otrzymanych nerfach, dalej uchodzi za jednego z silniejszych supportów.

Omówienie skilli

Janna_Tailwind

Pasyw Janny został poważnie osłabiony i chociaż minął od tego szmat czasu, mogę przypomnieć, że wcześniej dawał sojusznikom prędkość poruszania się nie tylko wtedy, gdy przemieszczali się w stronę Janny. Na działanie jej pasywu był wyznaczony pewien obszar, który swego czasu był nawet dosyć spory. Aktualnie sojusznicy biegnący w stronę tego supporta zyskują 8% prędkości ruchu. Jeśli już o szybkości mowa, to w zasadzie Janna posiada jej wystarczającą ilość, aby odradzić Wam na początku gry kupowanie dla niej butów. O wiele bardziej przyda Wam się ulepszanie itemu dla wsparcia, którym za niedługo się zajmiemy. Ważne też jest, by zawsze przy grupowej ucieczce Janna była na przodzie, mogąc obdarzyć resztę swoim buffem.

HowlingGale

[Q] Wyjąca Wichura to niezmiernie mobilny spell, którym możemy sterować od początku do końca. Pojedyncze wciśnięcie powoduje tworzenie się tornada i pokierowanie go w wyznaczone przez nas kursorem miejsce po maksymalnie 3 sekundach ładowania trąby. Oczywiście, mając pełną kontrolę nad tym zaklęciem, zawsze możemy wcisnąć ponownie [Q], aby rzucić naszą umiejętność w dowolnym momencie. Pamiętajmy jednak, że za każdą następną sekundę ładowania tej umiejętności zadaje ona dodatkowe obrażenia (+10% mocy umiejętności) i podrzuca przeciwnika na kolejne 0.25 s, a trąba ma o 20% dłuższy tor ruchu! Jeśli jednak potrzebujesz użyć [Q] natychmiastowo, wystarczy przycisnąć ten klawisz dwa razy. Oczywiście obrażenia, długość zaklęcia oraz sam czas trwania podrzucenia będzie krótszy, jednakże w wielu sytuacjach ta umiejętność potrafi uratować przed niebezpieczeństwem. Poniżej znajdziecie wszelkie spelle, które może skontrować Janna: Co potrafi skontrować Janna?

SowTheWind

[W] Zefir to jeden z powodów, który sprawia, że nasza Janna jest prawie jak błyskawica. Jego bierna umiejętność zwiększa prędkość ruchu Królowej Burz oraz pozwala przenikać przez jednostki! Staje się on nieaktywny tylko w czasie odnowienia [W]. A jak Zefir działa w użyciu? Cóż, oprócz zadania DMG skalowanego przez +50% mocy umiejętności, zmniejsza w znacznym stopniu prędkość ruchu zaznaczonemu przez nas wrogowi. Umiejętność niezmiernie przydatna podczas gonitwy.

EyeOfTheStorm

[E] Oko Cyklonu to tarcza, którą naprawdę trzeba dobrze opanować, aby jej odpowiednio używać. W odróżnieniu od mojej ulubienicy – Sony – Janna przed 6 levelem nie posiada żadnego sustainu. Jedynym sposobem na utrzymanie się na linii jest dokładne analizowanie ruchów przeciwnika, by – tuż przed rozpoczęciem animacji – nałożyć tarczę na swojego ADC. Aby przetrwać początkową fazę gry, musisz zachować naprawdę wyostrzony wzrok; każde Twoje opóźnienie spowoduje utratę życia Twojego sojusznika na linii. Nie zapominajmy także, że oprócz pochłaniania obrażeń, daje premię do obrażeń zadawanych przez podstawowe ataki.

ReapTheWhirlwind

[R] Monsun to obosieczny miecz. Może uratować albo zepsuć cały teamfight. Moim zdaniem, to jeden z najsilnieszych ultów dla supportów przez możliwość odrzucenia wrogów i tym samym uzdrowienia sojuszników. Leczenie trwa 3 sekundy; tak samo, jak w przypadku [Q], nie musimy go skalować, wszystko zależy od sytuacji, w jakiej chcemy go użyć. Jeśli chcemy szybko odepchnąć wrogów, należy tylko przycisnąć [R]; jeśli pragniemy uleczyć naszych towarzyszy, powinniśmy przytrzymać ten klawisz do jego zakończenia.

Przydatne tipy

  • Początkowa faza gry może sprawiać trudności przy poke’ujących postaciach. Supporty typu Sona, Karma, Nami bądź Lulu są strasznie upierdliwe, zwłaszcza przez ich DMG zadawany Tobie i Twojemu ADC. Nie tylko wsparcie potrafi dopiec Jannie – Caitlyn, Lucian czy Ezreal to także paskudne istotki, które lubią sprawiać nam ból. Jeśli dajecie się obić jednocześnie ze swoim ADC, sytuacja robi się krytyczna, a Ty wciąż borykasz się z dylematem, na kogo masz rzucić tarczę. Mała podpowiedź – jeśli zauważysz, że Wasze early nie zapowiada się zbyt ciekawie, ustawiaj się dalej – tak, by przeciwnicy nie mogli Ciebie dosięgnąć. W ten sposób skupisz się na ochronie kolegi z drużyny.
  • Wymiany z Soną bądź Nami nie są w ogóle wskazane. One w każdej sytuacji mogą się uleczyć, Ty zaś – zamiast skupiać się na pojedynkach z przeciwnym wsparciem – powinieneś pilnować swojego paska many, aby w razie kryzysowej sytuacji poratować shieldem sojusznika z dolnej alei. Poza tym, umiejętności Janny nie przedstawiają się tak samo, jak u wymienionych wyżej pań, jej zadanie znacznie się od nich różni, zatem wchodzenie w bójki doprowadzi Cię tylko do szybkiej śmierci.
  • Ultimate ma dwie strony medalu – albo odpycha, albo wypycha. O odpychaniu wrogów już wspomniałam, teraz zajmę się drugim sposobem działania Monsunu. Lubię taką taktykę nazywać “ofensywnym Flashem”, bo w zasadzie opiera się na zużyciu Flasha w celu znalezienia się przed wrogiem, którego chcemy wypchnąć do naszej drużyny.
  • Przy próbie szybkiego zniszczenia wrogiej wieży zapamiętaj, aby rzucać shield na swojego ADC, który zyska bonus do ataku (nawet jeśli stoicie przy swoich minionach i na horyzoncie nie widać żadnego zagrożenia – to po prostu nieważne, powinieneś nauczyć się rzucać Oko Cyklonu [E] także dla zwiększenia obrażeń).
  • W teamfightach zwróć uwagę, kto i dlaczego najbardziej potrzebuje Twojej opieki, którą możesz zaoferować ze swojej tarczy, a także dzięki [Q] i umiejętności przerwania niektórych zaklęć.
  • Stealowanie Janną nie jest wcale takie trudne, zwłaszcza dzięki [Q], które posiada bardzo długi tor lotu.


Próbowałam znaleźć steal drake’a po Flashu przez ścianę i z użyciem [R] w celu odepchnięcia wrogów, ale nie udało mi się do niczego takiego dotrzeć (szkoda, że sama nie nagrywałam swoich akcji, przynajmniej mogłabym Wam pokazać, jak powinno to zostać dobrze wykonane).

  • Pamiętajcie! Grając Janną, musicie poczuć, jak bardzo mobilni jesteście i jak wiele możecie zrobić dla swojego teamu. Macie w sobie tyle mocy i umiejętności, że możecie uratować swojego sojusznika z niemalże każdej opresji. Do takich wyczynów wystarczy tylko kilka przydatnych przedmiotów…

Niezbędne przedmioty

355488261

Totem Widzenia nie powinien nikogo zdziwić. Jak czas pokazuje, nie opłaca się składać go do końca ze względu na ograniczenie do trzech wardów (+ jeden pink) na każdą postać.

Talizman_Wst pienia_przedmiot

Talizman Wstąpienia jest wybierany na Jannie zamiast Roszczenia Królowej Lodu po buffie, który otrzymał w patchu 5.10 (więcej informacji o jego zmianach znajdziecie pod:  Patchnote 5.10). Jest teraz bardziej opłacalny, poza tym – jakoś zawsze bardziej pasował mi na Jannę: stoisz z tyłu, rzucasz tarczę, a Twój pasyw z przedmiotu Cię w tym czasie wzbogaca. Zwiększona regeneracja zdrowia oraz many także stanowi kluczowy powód do zainwestowania w ten przedmiot (plus jego unikalne użycie dające 40% speeda wszystkim znajdującym się wokół nas na 3 sekundy).

7967033

Buty Mobilności to jedyny mądry wybór na Jannę, przy czym ponownie odradzam kupowanie butów pod cooldown, ponieważ i tak wyciągniemy jego maksymalną dostępną ilość z innych przydatnych nam przedmiotów.

Tygiel_Mikaela_przedmiot

Tygiel Mikaela przydaje się w każdej rozgrywce dzięki niwelacji CC. Już samo zrobienie kielicha pomaga nam utrzymać odpowiedni poziom many, aby dzielnie asystować naszej drużynie.

Naszyjnik_ elaznych_Solari_przedmiot

Ostatnio na temat Żelaznego Naszyjnika Solari wypowiadał się sam Meteos: Meteos na temat Solari; przedmiot ten daje nam niezwykłą przewagę i komfort gry na postacie pod AP.

Randuins-Omen-New-Icon

Omen Randuina zapewnia nam pancerz oraz potrzebną ilość HP, niezmiernie przydatny na postacie pod AD.

Ardent_Censer_item

Ognisty Trybularz po otrzymanym buffie jest aktualnie bardzo dobrym wyjściem na Jannę, ponieważ gdy osłaniamy tarczą, bądź leczymy naszych sojuszników, otrzymują oni buffa w postaci 15% AS oraz dodawane im są magiczne obrażenia od ataku, dlatego warto budować go, gdy nasz team składa się w większości z AD postaci.

Zeke's_Herald_item

Herold Zeke’a jest także bardzo przydatny. Więcej na jego temat znajdziecie pod: Rework Zeke

Runy

Osobiście używam takich:

WWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWW

[Kliknij w obrazek aby powiększyć]

Dostarczają mi one odpowiednią ilość many, która jest niezbędna podczas ochrony sojusznika w początkowych fazach gry. Jeśli jednak nie czujecie się zbyt pewnie, możecie połowę glifów zamienić na te pod magic resist, aby nieco wzmocnić swoją postać.

Jeśli budujecie Jannę nieco inaczej i chcielibyście podzielić się swoimi spostrzeżeniami, to zapraszam do podjęcia tematu w komentarzach.