League of Legends r.

Gracze LoL-a obawiają się projektu ustawy Senatu USA ws. loot boksów

Kilka dni temu udostępniono do publicznego wglądu treść projektu ustawy The Protecting Children from Abusive Games Act, który ma chronić młodzież poniżej 18 r.ż. przed "mechanizmami znanymi w kasynach, obecnie implementowanych w grach". Zdaniem amerykańskich graczy, ustawa ma spore prawdopodobieństwo uprawomocnienia.

Oryginalna treść projektu ustawy

https://www.hawley.senate.gov/sites/default/files/2019-05/Loot-Box-Bill-Text.pdf

Na czym polega ustawa?

The Protecting Children from Abusive Games Act w jasny sposób zamierza zdefiniować mechanizmy pay2win i loot boksów w grach, zakazując stosowania ich w usługach oferowanych na terytorium Stanów Zjednoczonych dla młodzieży. Zaproponował ją republikanin Josh Hawley.

Ustawa zakłada, że sprzedaż loot boksów osobom poniżej 18 r.ż. jest wykroczeniem. Nawet jeśli sprzedaż miałaby się odbywać na innej drodze, to nadal jest oferowanie przedmiotu z losową zawartością w grze za prawdziwe pieniądze.

Według definicji z projektu ustawy, termin “loot boks” oznacza przedmiot (np. skrzynkę) zapewniający dodatkową transakcję (np. skina) w interaktywny, wirtualnym produkcie z przeznaczeniem rozrywkowym (np. w grze). Musi spełniać dwa warunki: zapewniać losowy przedmiot (lub zwiększenie wartości czegoś innego) lub pozwolić użytkownikowi na dokonanie kolejnej transakcji, w której wynikowa zawartość nie jest mu znana.

Oryginał definicji loot boksu:

(8) LOOT BOX.—The term ‘‘loot box’’ means an add-on transaction to an interactive digital entertainment product that—
(A) in a randomized or partially randomized fashion—
(i) unlocks a feature of the product;
or
(ii) adds to or enhances the entertainment value of the product; or
(B) allows the user to make 1 or more additional add-on transactions—
(i) that the user could not have made without making the first add-on transaction; and
(ii) the content of which is unknown to the user until after the user has made the first add-on transaction.

Czy w League of Legends jest p2w lub loot boksy?

Choć wielu graczy mogłoby znaleźć dziesiątki naciąganych teorii związanych z pay2win w Lidze, gra nie posiada mechanizmów p2w per se.

Co innego z loot boksami. Skrzynki, torby, gemstone’y i łupy z Warsztatu Hextech pasują do proponowanej definicji. Zarówno zapewniają produkty w losowy sposób, jak i umożliwiają dokonywanie dodatkowych transakcji (losowania skin shardów na permanentną skórkę, zakupywania postaci z champion shardów za pomocą NE i tym podobne).

Od czego się zaczęło?

Od niespełna kilku lat coraz głośniej mówi się o tym, że gry komputerowe zaczynają przypominać małe kasyna. Największy problem pojawia się w grach multiplayer: z powodu mnogości kupowanych przez innych dodatków kosmetycznych, gracze zaczynają czuć presję wydawania pieniędzy. Zamiast wydawać duże sumy na konkretne skórki, preferowane są inne metody, mechanizmem podobne do tych, które znamy w kasynach. Loot boksy nie kosztują zbyt dużo, ale pozwalają wiele wygrać: zakup skrzynki za 5 dolarów daje szansę na wylosowanie przedmiotu wartego 10 razy więcej. To jest problem, z którym zdaniem Senatu USA należy walczyć.

Dyskusje rozgorzały zwłaszcza po premierze Star Wars Battlefront II – gry do bólu przepełnionej mikrotransakcjami, pay2win i wszystkim tym, z czym chciałby dziś walczyć Senat. Wiele krajów wdrożyło specjalne przepisy powiązane z mikrotransakcjami (w 2017 r. Belgia uznała loot boksy za hazard, zabraniając ich w grach wydawanych w tym kraju, a Chiny nakazały wdrożyć większą transparentność: producenci gier zmuszeni byli podać spodziewaną zawartość oraz procentowe szanse wypadnięcia poszczególnych przedmiotów).

Czy Riot może zmienić system tylko na serwerze NA?

Riot może usunąć loot boksy zarówno na NA, jak i innych serwerach – wszystko zależy od decyzji firmy. Prawo amerykańskie obowiązuje jedynie terytoria USA i usługi oferowane na nich.

Na ten moment firma nie wypowiadała się w tym temacie.

A gdyby Riot oznaczył League of Legends jako grę 18+?

Problem loot boksów (i usuniętego cygara Gravesa) zostałby rozwiązany na dobre… ale spowodowałoby to kolejne problemy w związku z ofertami reklamowymi, marketingiem i jego ograniczeniami. Grze zupełnie nie opłaca się przechodzić na model “tylko dla pełnoletnich”.

Gdyby projekt ustawy został przyjęty, co musiałaby zrobić Liga?

Usunąć możliwość kupowania łupu za RP… lub zupełnie usunąć łupy warsztatu Hextech. Pociągnęłoby to za sobą widoczne konsekwencje w postaci zwiększenia liczby przepustek, ich ceny, ilości produkowanych limitowanych skórek, zwiększenia cen w całej grze.

To są tylko gdybania

Mam nadzieję, że wystarczająco podkreśliłem to, że jest to projekt ustawy, który może – ale nie musi – zostać przyjęty taki, jakim jest lub w zupełnie zmienionej formie. Nie chcę siać paniki – nie znam prawa amerykańskiego i nie wiem, jak można interpretować taki dokument oraz czy można sobie pozwolić na tak dowolną interpretację, jaka występuje w polskim prawie (moja ulubiona forma, czyli jeden zakaz i sto wyjątków rozbitych po załącznikach do ustawy i innych przepisach). Obserwując reakcję amerykańskich graczy Ligi widać, że są przejęci całą sytuacją – część z nich wierzy jednak, że będzie to kolejny niewypał amerykańskiego rządu.