Wątpliwość tę postanowił rozwiać Meddler:
Liczba LP jest bazowana na porównaniu Twojego MMR ze średnim MMR przeciwnika. Powinno ono być zbliżone, jeśli zostaliście do siebie dopasowani, jednak pojawiają się pewne odchylenia. W grze, w której Twoje MMR jest mniejsze niż średnie MMR wroga, otrzymasz więcej LP (to gra, która statystycznie ma mniejszą szansę na zwycięstwo, więc nagroda jest wyższa). W grze, w której Twoje MMR jest wyższe niż przeciętne, otrzymasz mniej LP.
Rioter przyznał również, że całość jest mocno zbliżona do metody Elo używanej w rankingach szachowych. Została ona opracowana przez profesora Arpada Elo jeszcze w XX wieku. Pozwalała ona na porównanie poziomu poszczególnych szachistów na podstawie skonfrontowania wyników ich meczów (ponieważ nie da się ocenić samych ruchów w grze). Jeśli gracz zwyciężył w danej partii, oznacza to, że zagrał w niej na wyższym poziomie niż przeciwnik. Przegrana analogicznie sugeruje gorszą prezentację, a remis – podobny poziom.
Co ważne, Arpad Elo zwrócił uwagę, że aby ocenić grę danego szachisty, musimy ją porównać z poziomem jego przeciwników i tym, jak sobie z nimi radził. W teorii przed turniejem możemy ocenić wynik gry – osoba niżej w rankingu od przeciwnika powinna przegrać. Jeśli jednak okazał się on inny, analogicznie wpłynie to na ranking gracza. Osoba oceniana jako gorsza po wygranej znacznie wzrośnie w rankingu, bo efekt meczu był niezgodny z przewidywaniami.
Oczekiwany wynik liczono za pomocą dość skomplikowanej metody matematycznej, ciekawym jednak zdradzę, że oczekiwany wynik traktowano jako zmienną losową w rozkładzie Gaussa.
Oczywiste jest, że nie uzyskamy w ten sposób dokładnego wzoru na to, jak Riot liczy nasze MMR i zyskiwane LP, jednak możemy ocenić na podstawie wyników naszych meczów, czy graliśmy na teoretycznie łatwiejszego, czy trudniejszego przeciwnika (i czy warto się chwalić wygraną).
Podsumowując:
- Jeśli wygrywasz z trudniejszym przeciwnikiem, dostajesz więcej LP.
- Jeśli przegrywasz z trudniejszym przeciwnikiem, tracisz mniej LP.
- Jeśli wygrywasz z łatwiejszym przeciwnikiem, dostajesz mniej LP.
- Jeśli przegrywasz z łatwiejszym przeciwnikiem, tracisz więcej LP.