League of Legends r.

Dlaczego czerwona strona mapy staje się silniejsza i co zrobił z tym przedsezon 2020?

Pojawienie się po czerwonej lub niebieskiej stronie mapy może mieć faktyczny wpływ na zwycięstwo. Przedsezonowe zmiany miały ukrócić panowanie niebieskiej strony mapy. Udało się?

Dwie strony mapy

Drużyna gracza zostaje losowo przydzielona na górną (czerwoną) lub dolną (niebieską) stronę mapy. Od dawna toczone są jednak spory o to, która z nich jest silniejsza i zapewnia więcej szans na wygraną. Niebieska strona od zawsze uchodziła za silniejszą.

Zmiany przedsezonowe w 2020 roku dotknęły również różnic pomiędzy tymi dwoma stronami.

Zobacz także: Czym różni się górna i dolna aleja?

Riot Meddler o zmianach w przewadze

Blue vs Red

Riot Meddler zdradził, że różnice w win rate’ach na poszczególnych alejach są jednym ze znaczących wskaźników podczas wdrażania większych zmian w League. Trendy różnią się w zalężności od kolejki (blind pick, flex, solo/duo), jak i regionu.

Jego zdaniem zwiększenie priorytetu wykańczania smoka jest bezpośrednią przyczyną lepszej kondycji czerwonej strony mapy. Przyznaje, że rioterzy są zadowoleni z obecnych zmian.

Czy to ma wpływ na moją grę?

Tak, przydzielona strona ma pewien wpływ na grę. Oczywiście nie można jej oskarżać o dobór sojuszników czy to, że Katarina poszła AFK-ować, a Soraka zabiera wszystkie kille po tym, gdy jungler nie przyszedł jej pomóc.

Kilka lat temu strony mapy porównał Vandiril. Nieruchomo stojąc w bazie obserwował, jak radzą sobie minionki na alejach. Zaobserwował, że miniony z niebieskiej strony mapy lepiej sobie radzą z dolną aleją, a z czerwonej – z górną. Zajęło im to nieco ponad 40 minut.

Przede wszystkim, na czym polegają przewagi stron?

Czy jedne miniony są silniejsze, a drugie słabsze? Nie.

Mapa nie jest identyczna. Youtuber ScrapComputer postanowił wymienić różnice na poszczególnych stronach. Są to między innymi:

  • położenie kamery nad postacią,
  • odległość od środka alei do wieży (różnica kilku milisekund pomiędzy dwoma stronami),
  • ułożenie obozów, sposób dojścia do nich,
  • ułożenie krzaków, przejść w dżungli.

Do tego dochodzą też własne preferencje. Niektórzy po prostu wolą grać z górnej bądź dolnej strony mapy, dlatego będą sobie lepiej na nich radzić.

Mały przykład

Więc w jaki sposób przewaga czerwonej strony wpłynie na Twoją następną grę? Załóżmy, że Twoja drużyna zauważa, że niebiescy atakują smoka. Czerwoni mogą przejść obok obozu blue buffa i uderzyć w samo centrum walki – wyjście z dżungli jest bezpośrednio przed smoczym leżem. Jedyna możliwość ucieczki dla niebieskich to wyjście z leża i udanie się w kierunku bota lub mida bądź użycie flasha przez ściany.

Z drugiej strony niebieska drużyna ma lepsze możliwości kradzieży smoka… Przewagę strony też trzeba umieć wykorzystywać.

Smoki stały się istotnym celem od czasu zmian przedsezonowych w 2020 roku w związku z wprowadzeniem dusz smoków. Te wpływają bezpośrednio na obydwie strony mapy poprzez sadzenie dodatkowych krzaków czy niszczenie ścian.

Przewagą czerwonej strony mapy jest więc sposób wejścia do smoka

Źródło: http://team-dignitas.net/articles/blogs/League-of-Legends/8526/vision-domination-warding-dragon-and-baron

Przewaga strony (solo/duo, flex i blind pick)

Czerwona strona staje się silniejsza

Do listopada 2019 roku niebieska strona mapy miała 0,8% przewagi nad czerwoną. Od tamtej pory zaczęło się to zmieniać. Obecnie różnica wynosi mniej niż 0,2% dla NA i EUW. Sytuacja wygląda trochę inaczej na serwerach koreańskim i wietnamskim, które startowały z ponad 1% różnicy w przewadze danej strony.

Czerwona strona jest zauważalnie silniejsza na flexach i blind pickach na NA. Tam różnica w przewadze wynosi nawet ponad 1,5%.

Wykresy od Riot Meddlera

Wykresy przedstawiają o ile procent różni się przewaga danej strony (niebieskiej lub czerwonej) od 50%. Wartości w górę to wartości ponad 50% (np. 50,2%), a wartości w dół – mniejsze niż 50% (np. 49,8%). Jeżeli kreska zalicza spadek, to winrate na tej stronie mapy jest niższy. Proste, prawda?

(Ranked) solo/duo

Serwer: NA

Peak: 1% różnicy

Obecnie: <0,2% różnicy

Serwer: EUW

Peak: 1% różnicy

Obecnie: <0,2% różnicy

Serwer: KR

Peak: 1,4% różnicy

Obecnie: 0,6% różnicy

Serwer: VN (wietnamski)

Peak: >2% różnicy

Obecnie: <1,5% różnicy

Blind pick

Serwer: NA

Peak: >2,5% różnicy

Flex

Serwer: NA

Peak: 2% różnicy