League of Legends r.

Co z niesamowitym banrate Yasuo? Odpowiedź Riotu!

Riot postanowił odpowiedzieć na temat niesamowitego banrate Yasuo, punktów za wizję i tego, jak szukają aktorów użyczających głosu bohaterom.

Riot:

W tym tygodniu mówimy o pracy nad nagraniami głosu, przyglądamy się punktom za wizję i częstym wizytom Yasuo w koszu dla zbanowanych.

Wygląda na to, że Yasuo jest banowany w niemal każdej grze. Co Riot ma do powiedzenia ludziom, którzy lubią nim grać?

Szczerze? Yasuo to skurczybyk. To zabójczy, przypominający ronina bohater, który potrafi wykonywać w grze nieprawdopodobne zagrania, skacząc i tnąc dookoła, zostawiając za sobą chaos i śmierć… Przynajmniej wtedy, gdy należy do wrogiej drużyny. Jesteśmy podekscytowani tym, że stworzyliśmy postać, którą ludzie uwielbiają grać tak bardzo, jak ją samą, ale jest nam także smutno, że z powodu swojej popularności została praktycznie wykluczona z gry.

Chcemy, abyście mogli grać Yasuo. Momenty, gdy skacze od stwora do stwora, o włos unikając śmierci, albo ląduje, trafiając 5 osób superumiejętnością i zdobywając pentakill, są niesamowicie satysfakcjonujące i ekscytujące — musimy tylko sprawić, by działo się to sposób, który daje waszym przeciwnikom wrażenie, że mogą podejmować znaczące decyzje podczas spotkania z tym bohaterem.

Moglibyśmy łatwo zmniejszyć częstość banowania go, skupiając się na surowej sile, ale zapewne musiałby stać się tak słaby, że wybranie go stawiałoby grających Yasuo w BARDZO niekorzystnym położeniu, nie mówiąc o zagrożeniu spójności jego tła fabularnego. Yasuo i tak już ma problemy z popularnością na wyższych kręgach gry i gracze, którzy poświęcili się doskonaleniu gry tym bohaterem, mają coraz mniej okazji, by nim grać (i nawet oni nie dostają tylu nagród, ilu należałoby się spodziewać).

Niezłym wskaźnikiem wspomnianego zjawiska jest obecność tego bohatera w grze profesjonalnej:

  • 2016 r.: 19 wyborów, 1 ban (dla porównania Nidalee miała 404 wybory i 930 banów)
  • 2017 r.: 1 wybór, 1 ban

* Chociaż te liczby zdecydowanie nie są wyczerpujące i zapewne nie w pełni reprezentują wspomniany problem, to ciekawe, że w najbardziej nastawionym na rywalizację środowisku Yasuo ma trudności z przedarciem się na Summoner’s Rift.

Jesteśmy zdania, że jeśli chcemy doprowadzić go do stanu, w którym pozostałby popularny, unikając jednocześnie praktycznie obowiązkowego zbanowania, musimy poprawić nie tylko jego cechy. Już wcześniej zajmował wysoką pozycję na naszej liście bohaterów, którym chcieliśmy przyjrzeć się pod kątem potencjalnej aktualizacji umiejętności (myślimy o Rek’Sai, Kindred, Heimerze itd.), a po publikacji 10 banów jego pozycja jeszcze wzrosła, podobnie jak to się stało z jego odpowiednikami w postaci LeBlanc i Azira.

Chcę podkreślić, że jeszcze nie zaczęliśmy analizy jego umiejętności, ponieważ pracujemy nad kilkoma innymi projektami, ale przyjrzymy się mu w ciągu kilku najbliższych tygodni. Spodziewam się, że gdy skończymy, Yasuo będzie wyglądał i zachowywał się bardzo podobnie jak do tej pory, ale siła w jego zestawie umiejętności zostanie rozłożona inaczej, umożliwiając przeciwnikom podejmowanie bardziej znaczących decyzji, przy jednoczesnym zachowaniu większości wrażeń, jakie aktualnie zapewnia gra gibkim szermierzem. Jak już mówiłem, cieszymy się, że Yasuo jest bohaterem, którym ludzie uwielbiają grać. Teraz musimy tylko znaleźć uczciwy sposób przekonania jego przeciwników, by zaakceptowali swój los, gdy odbierze im ostatni oddech swoim mieczem.

Prawdę mówiąc, z radością wysłuchamy waszych przemyśleń na ten temat! Co najbardziej lubicie, grając jako Yasuo? Czego nie cierpicie, gdy gracie przeciwko niemu? Dajcie nam znać w komentarzach!

Riot Asyrite, główny producent, rozgrywka na żywo

Jak działają nowe punkty za wizję?

Niedawno dokładnie wyjaśniliśmy to na forum (tutaj znajdziecie pełną odpowiedź), poniżej podajemy streszczenie głównych założeń:

Punkty za wizję to przybliżona miara wkładu w wizję w grze, a ich system można w skrócie przedstawić następująco: „zdobywacie około 1 punktu za minutę życia totemu, które zapewniacie albo które odbieracie”. Zwykle punktacja mieści się w zakresie 5-150 punktów.

Jeśli zatem na koniec gry macie 121 punktów za wizję, można to skrótowo opisać tak: „mój wkład w wizję w tej grze był wart około 2 godzin życia totemu”. Ta liczba bierze się z trzech głównych źródeł:

  • Zapewniany czas życia totemu: każda minuta życia totemu, którą zapewniacie, umieszczając totemy, da wam 1 punkt (wartości punktów mogą być ułamkowe). Dodatkowo istnieje mnóstwo modyfikatorów tego wyniku, takich jak wymienione poniżej.
  • Odbierany czas życia totemu: gdy usuniecie totem (zdobywając złoto za zniszczenie totemu), dostaniecie 1 punkt za każdą minutę pozostałego życia totemu (przy założeniu, że totemom permanentnym pozostało co najmniej 1,5 minuty życia).
  • Mechanika wizji: różne elementy mechaniki zapewniające wizję wpływają na podstawową punktację (zwykle od 0,1 do 0,5 punktu) i mogą także zapewniać dodatkowe punkty, jeśli spowodują ujawnienie ukrytych bohaterów lub potężnych potworów (zwykle od 0,1 do 1 punktu). Należy do nich Rozkwit Wróżbity, aktywacja talizmanu, umieszczenie totemu, totem wędrującego kraba, Sokole Oko Ashe, Strażnik Kalisty i Wyostrzone Zmysły Quinn. Sokole Oko, które ujawni całą drużynę atakującą Barona, da znacznie więcej punktów niż umiejętność W Quinn, która nie odkryje niczego (chociaż i tak zapewni trochę punktów).

Typowa liczba punktów za wizję może być wartością jednocyfrową (krótka gra, w której nie używacie dobrze talizmanu), aż po znacznie przekraczającą 100 (długa gra z często używanym Kamieniem Widzenia). Generalnie skupiający się na wizji dżunglerzy mają przewagę w krótszych grach, podczas gdy wykorzystujący Kamień Widzenia wspierający osiągają więcej punktów w dłuższych grach.

Istnieje sporo zasad uzupełniających i modyfikatorów (jak poprzednio, zajrzyjcie do pełnego wpisu na forum, by przeczytać pogłębioną analizę), ale takie są podstawy!

Meddler, główny projektant rozgrywki

W jaki sposób wybieracie aktorów udzielających głosu nowym bohaterom?

Wybierając głos dla nowego bohatera, musimy zacząć od głębokiej analizy tego, kim ma być dany bohater. Każda kapsuła (zespół zajmujący się bohaterem) ma autora fabuły, który odpowiada za ożywienie danego bohatera; autorzy pomagają kapsule znaleźć odpowiedzi na takie pytania jak: W jaki sposób ten bohater wpasowuje się w tło Runeterry? Pod jakim względem jest wyjątkowy? Jakie wrażenia zapewni gra tym bohaterem? I, co najważniejsze, jakie ma zdanie na temat soczku z grzybków? Gdy możemy powiedzieć, że mamy więcej odpowiedzi niż pytań, zaczynamy próbować znaleźć głos bohatera.

Poszukiwanie zaczyna się od biografii i skryptu od naszego autora. Biografia często zapewnia pewien kontekst dla aktora i umożliwia zrozumienie motywacji bohatera, podczas gdy skrypt jest tym, co aktor będzie czytał podczas właściwego przesłuchania. Gdy te materiały zostaną napisane, zespół ds. nagrań głosowych Riot proszony jest o rozpoczęcie poszukiwań. Zaczynamy od wysłania materiałów do różnych agencji aktorskich, które reprezentują szukanych przez nas aktorów dubbingowych. Kilka dni później napływają pierwsze pliki dźwiękowe od agencji. Gdy słuchamy próbnych nagrań, zwykle naszą uwagę przyciągają aktorzy, którzy wyróżniają się, prezentując przekonującą kreację. To oni mogą najlepiej pasować do nowego bohatera.

Po wielu przesłuchaniach sporządzamy listę pięciu do dziesięciu osób, które mogłyby użyczyć głosu, którego szukamy. Ważne jest, aby każdy aktor z tej listy wnosił do bohatera coś unikalnego. Następnie zapraszamy wybranych aktorów na przesłuchanie bezpośrednie. To moment, gdy spędzamy nieco więcej czasu z każdym aktorem i dajemy wskazówki, pomagające w ustaleniu interpretacji w kabinie nagraniowej.

Po przesłuchaniu nagrań bezpośrednich i wybraniu naszych ulubionych wykonań, autor, projektant dźwięku i producent nagrań głosowych zaczynają przygotowywać prezentację dla zespołu pracującego nad bohaterem. Prezentacja zawiera kilka wybranych ujęć aktora wykonanych podczas przesłuchania bezpośredniego, a także pierwszy cykl przetwarzania głosu bohatera. Gdy prezentacja jest gotowa, nadchodzi pora, by pokazać reszcie zespołu, nad czym pracowaliśmy i kto według nas może być głosem naszego nowego bohatera. Jeśli zespołowi to się spodoba, podejmujemy następne kroki. Jeśli nie spełniliśmy oczekiwań, próbujemy ponownie, aż do skutku.

Diggity Jones, główny producent, grupa infrastruktury nagrań głosowych