r.

Wybór butów dla różnych bohaterów

Które buty powinniśmy kupować dla poszczególnych championów?

W sezonie trzecim pojawiła się nowinka, która całkowicie zmieniła to, jak gramy w LoL-a – ulepszenia do butów. Okej, zdecydowana większość graczy nadal skupia się na Obronie terytorialnej (i od omówienia właśnie tych butów zaczniemy artykuł), ale pozostałe wybory też są strasznie użyteczne i warto się nimi czasem zainteresować. Kiedy jednak warto kupić inne buty niż właśnie Obrona terytorialna? Jakie buty nadają się dla innych championów? Sprawdźmy!

 

Obrona terytorialna

Homeguard_item

Znane, uwielbiane i najczęściej używane ulepszenia do butów. Dzięki bonusowi możemy szybko się uleczyć, wrócić na linię, złapać tę jedną falę minionów, przeciwnika czy obronić wieżę przed czymś, co normalnie by ją od razu zniszczyło. Bonus do speeda i tempo leczenia to główny powód, dla którego te buty są uniwersalnym wyborem dla każdego, zwłaszcza wtedy, gdy przegrywamy mecz. Są jednak bohaterowie, którzy wynoszą korzystanie z tych bonusów na wyższy poziom – przykładem, który tu zaprezentujemy, będą Maokai i (oczywiście) Hecarim.

 

Maokai_Square_0

Maokai 

Drzewo, które od zmian w sezonie 4 regularnie pokazuje się na topie – i to z dobrym skutkiem. Z jego AoE redukcją obrażeń, wbudowaną tankowatością oraz CC, wbiegnięcie w amoku na przeciwnika i zadanie mu niemałych strat to nic wyjątkowego. Na chwilę obecną meta pokazuje, że Teleport to podstawa dla toplanera – zwłaszcza na scenie profesjonalnej. Maokai potrafi z tego niesamowicie dobrze skorzystać dzięki gankom z użyciem swojego doskoku z rootem. W połączeniu z Obroną terytorialną, jego wpływ na teamfighty potrafi znacząco się zwiększyć. Szybki powrót do bazy i natychmiastowy teleport daje mu wielki boost do movement speeda, co oznacza, że Mao może szybko dobiec do celu, zatrzymać go doskokiem, a następnie odrzucić w stronę swojej drużyny. Jeśli mu się to uda, to taka pojedyncza akcja może wygrać teamfight. Dzięki Obronie terytorialnej, Teleportowi i jego własnemu kitowi, Maokai w dalszym ciągu pozostaje bardzo popularnym i użytecznym toplanerem.

 

Hecarim 

Hecarim

Hecarim używa Obrony terytorialnej w ten sam sposób, w jaki robi to Maokai. Po zmianach w tym championie zniknął on niemal na stałe z jungli, a zamiast tego pojawił się w górnej alei – i to z dużym powodzeniem. Dzieki nietypowym skalowaniom, Heca – nawet budowany w tanka – potrafi zadać niemałe obrażenia. Jego pasywka pozwala mu nie tylko ignorować kolizję z innymi jednostkami, ale także skaluje się z AD i movement speedem. Z tego właśnie powodu Obrona terytorialna staje się strasznym narzędziem w jego rękach – jego prędkość przez krótką chwilę pozwala mu zadać niesamowite obrażenia. W połączeniu z Teleportem, jest on w stanie nagle dołączyć do walki i zdemolować tylną linię za pomocą znacznie zwiększonego AD oraz mocnego AoE na jego ulcie. Wprawdzie po nerfach jest on grywany rzadziej niż poprzednio, ale połączenie Obrony terytorialnej, Teleporta i tego championa jest chyba jedną z najbardziej przerażających rzeczy, które mogą zobaczyć przeciwne squishy postacie.

 

Żwawość

Alacrity_item

Żwawość jest jednym z rzadziej wybieranych ulepszeń do butów, ale jego plusy nadal mogą być wykorzystane, jeśli weźmiemy pod uwagę konkretnego championa i okazje. Jedyne, co daje nam to ulepszenie, to +20 bazowego movement speeda. Największą różnicą między Obroną terytorialną, Furią a tym właśnie wyborem jest to, że ten boost działa zawsze, niezależnie od czasu opuszczenia bazy albo od tego, czy trafiliśmy wroga. W zależności od bohatera, możemy użyć tego bonusa ofensywnie lub defensywnie. Przykładami, które tutaj zaprezentujemy, są Caitlyn oraz Kog’Maw.

 

caitlyn 

Caitlyn

Cait jest postacią, która ma swoje wzloty i upadki i pojawia się na pro-scenie tylko w przypadku, gdy drużyna jest zbudowana wokół niej. Jest to postać popularna wśród graczy z tego powodu, że jest łatwa mechanicznie – ma proste skillshoty i bardzo łatwy ult w połączeniu z ogromnym zasięgiem. Jej problemem jest jednak brak sensownego mechanizmu ucieczki (nie licząc dość kapryśnie działającego [E] oraz rzuconej pod nogi wroga pułapki). W dodatku, jej obrażenia w midgame są słabe, dopóki nie dołoży ona kilku przedmiotów, które je wspomogą. Jeśli ciągłe gankowanie jej wciąż ją zabija ze względu na w/w wady, to znaczy, że przez dłuższy czas będzie bezużyteczna. Żwawość daje +20 bazowego movement speeda, co stwarza większe możliwości kite’owania przeciwników i ich skillshotów, a to coś, co niesamowicie pomaga postaci skupiającej się właśnie na obijaniu z daleka.

 

KogMaw1 

Kog’Maw

Kog’Maw znajduje się w tej chwili w dość ciekawym miejscu, gdzie może realizować rolę dwóch różnych carry z różnym źródłem obrażeń. Jako ADC stanowi hyper carry, który zadaje obrażenia zależne od % max HP wroga z dużego zasięgu za pomocą swojego [W]. Na midzie natomiast, kreatura ta używa swojego dalekiego zasięgu na [E] i [R], żeby bardzo mocno obić wroga, gdy ten nie jest w stanie do niego podejść. Wiele profesjonalnych drużyn korzysta właśnie z tego bohatera podczas fazy pick and ban jako kogoś, kogo można wrzucić właśnie w dwie różne role – i co pasuje do kilku teamcompów (przykładowo do oblegania wież). Żwawość jest dość istotnym ulepszeniem, biorąc pod uwagę fakt, że jedną z największych słabości Koga jest jego brak mobilności. Chcecie, żeby Wasz rzygacz był poza zasięgiem wroga i niszczył go z dalekiego zasięgu. Żwawość daje nam boosta do movement speeda, dzięki czemu Kog staje się nieco bardziej niezależny od sojuszników i może łatwiej utrzymać się poza zasięgiem przeciwnika. Może i nie jest to największy boost, jaki moglibyśmy sobie wymarzyć, ale lepsze to niż nic…

 

Furia

Furor_item

Ulepszenie to jest bardzo użyteczne, gdy nasz bohater jest kimś opierającym się na agresywnym stylu gry. Boost do speeda po trafieniu wroga pozwala nam trzymać się go dużo łatwiej niż zwykle. Głównymi beneficjentami tego ulepszenia są właśnie asasyni i wojownicy. Nie jest to wprawdzie najpopularniejsze ulepszenie – znajduje się także w innych itemach (jak Moc Trójcy 40px-Trinity_Force_item czy popularny ostatnio Czarny Tasak The_Black_Cleaver),ale nadal jest ciekawą opcją dla każdej tego typu postaci. W całkiem dobry sposób może to zobrazować Fiora albo Vayne.

 

FioraSquare

Fiora

Od czasu wypuszczenia nowej Fiory, jej styl zdążył już sporo namieszać w grze. Jej dashe oraz bloki sprawiły, że stała się kimś przerażającym przy pojedynkach 1v1, zwłaszcza biorąc pod uwagę jej stopniowe osłabianie przeciwnika za pomocą % true damage i wysokie skalowania od AD. Zdecydowana większość jej obrażeń bierze się właśnie z autoataków połączonych z dashem z [Q] oraz wzmocnieniem z [E]. Właśnie z tego powodu ulepszenie Furia sprawuje się na niej całkiem dobrze. Daje jej to dodatkowego movement speeda, a to oznacza łatwiej osiągalnego heala z ulta – a to potrafi wygrać teamfighty. Połączenie obrażeń, doskoków i większej mobilności z butów daje nam dobry przykład wykorzystania ulepszeń w skuteczny sposób.

 

Vayne0

Vayne

Vayne jest postacią mobilną niejako z założenia. Jej doskok na [Q] oraz pasywka pozwalają dość łatwo doczepić się do celu i pożreć każdego – i carry, i tanka. Jej wielka mobilność podczas pojedynków i teamfightów to coś, co rozdziela mocne Vayne od tych słabych. Vayne buduje się na różne sposoby – zwiększając attack speeda, obrażenia czy crity. Najczęściej spotykanym na niej przedmiotem jest Ostrze Zniszczonego Króla 40px-Blade_of_the_Ruined_King_item, które daje jej dodatkowego slowa – dość istotnego przy jej niskim zasięgu. Wprawdzie boost porównywalny z Furią znajduje się już w jej pasywce, ale wzmocnienie go właśnie tymi butami daje nam jeszcze większą możliwość do obiegania przeciwnika według naszego uznania. Dzięki temu, jest ona dużo mniej podatna na ataki wroga i może go dużo łatwiej kite’ować, a także trzymać się od niego z daleka (lub wręcz przeciwnie, nie dając mu szans na ucieczkę). Kiedy spotykasz wrogów, którzy starają się wciąż trzymać na Twojej głowie i nie dają Ci rozwinąć skrzydeł, właśnie to ulepszenie do butów może dać Ci szansę na utrzymanie się z daleka od takich postaci.

 

Kapitan

Captain_item

Ulepszenie idealne dla postaci, które wolą dać coś drużynie, zamiast wziąć to dla siebie. Dzięki temu ulepszeniu dajecie dodatkowego speeda dla sojuszników, którzy poruszają się w Waszym kierunku. Jest to boost idealny dla kogoś, kto sam w sobie jest dość małym zagrożeniem, ale potrafi dać bardzo dużo, trzymając przeciwnika z daleka. Janna i Nunu są bardzo dobrymi przykładami na skuteczne ich użycie.

 

Janna_Square_0

Janna

Jest to disengage’owy support, który – dzięki swojemu ultowi i [Q] – idealnie nadaje się do utrzymania przeciwnika z daleka od najważniejszych sojuszników. Dzięki buffowi do AD z shieldem jest wręcz stworzona do oblegania wież, a w połączeniu z odpowiednim ADC jest bardzo mocnym lanerem. Janna nie stanowi najlepszego wyboru, jeśli chodzi o zagrywki typu flash-ult, ale za to świetnie sprawdza się, trzymając się za swoimi sojusznikami, ale wspomagając ich na każdym kroku. Support ten ma już wbudowany bonus Kapitana w swoją pasywkę, ale kupienie tych właśnie butów zdecydowanie go zwiększa. Korzystając z nich, może pomóc swojemu ADC i APC kite’ować, pozwalając im atakować wrogów i szybko wycofywać się w stronę swojego ukochanego supporta. Twoim zadaniem jako Janny nie jest atakowanie wroga – masz utrzymać go przy życiu za wszelką cenę, a właśnie te buty wspierają to zadanie w największym stopniu.

 

Nunu 

Nunu

Irytujący król counterjungle’owania, którego największym celem jest zrobienie piekła z życia jego przeciwnika biegającego po lesie. Agresywne wardy, kradnięcie mu buffów i doprowadzanie do tego, by jego obecność na liniach była zerowa – oto największe zadanie Nunu. Jedną z jego najbardziej denerwujących wad jest jednak to, że nie ma praktycznie niczego mocno skalującego się w lategame. Jedyne, co robi w późniejszych fazach, to buffowanie swoich carry oraz utrzymywanie ich z daleka za pomocą slowów z [E] – jego lategame skupia się wokół pomagania swojemu ADC i wtedy sprawdza się zdecydowanie najlepiej. Kapitan pomaga mu spełnić swoje zadanie supportowego junglera – zarówno, jeśli chodzi o wycofanie się, jak i szybkie dołączenie do Nunu nagle rzucającego swojego ulta między 4 przeciwnikami…

 

Zniekształcenie

Distortion_item

Ostatni zakup to coś, co jest mokrym snem dla części bohaterów. Ulepszenie to daje nam 20% CDR do trzech ważnych spelli przywoływacza – Teleporta, Ghosta oraz – co najważniejsze – Flasha. W dodatku, każde zaklęcie dostaje dodatkowy boost do movementa – Flash i Teleport otrzymują chwilowego boosta do speeda po użyciu, a Ghost otrzymuje zwiększenie wartości własnego przyśpieszenia. Postacie opierające się na tych spellach osiągną w ten sposób największe profity. Przykładami idealnymi będą Annie oraz Twisted Fate.

 

Annie

Annie

Annie – zależnie od linii – gra na dwa różne sposoby. Mała dziewczynka wrzucona na środkową aleję szybko miażdży wroga za pomocą nieuniknionego bursta oraz CC, dzięki czemu w kilka sekund potrafi stopić pasek zdrowia wroga od 100 do 0. W międzyczasie wrzucona na supporta, jest kimś, kto bardzo szybko (i mocno) rozpoczyna walki poprzez AoE lub punktowego stuna, co pozwala jej drużynie wskoczyć na bezradne cele. Ostatnimi czasy to właśnie drugi styl przeważa w profesjonalnych rozgrywkach, podczas gdy pierwszy spotyka się z dużym sukcesem na soloQ. Tak czy owak, Annie korzysta ze swojego Flasha, by móc częściej rozpoczynać walki od użycia go i zrzucenia miśka na niczego niespodziewających się przeciwników. Z tego właśnie powodu, to ulepszenie do butów jest czymś, co rushuje niejedna Annie, zwłaszcza na supporcie – oznacza to dla niej częstsze rozpoczynanie walk. Zakup tych butów zmniejsza CD na Flashu, a o to przecież nam chodzi, prawda?

 

TwistedFate

 Twisted Fate

TF jest ciekawym championem, który dopasowywał się do mety już kilkukrotnie w ciągu całego swojego istnienia. Może on korzystać z wielu zaklęć Przywoływacza – zarówno Flasha, jak i Ignite’a, Teleportu, Exhausta czy Ghosta. Jego styl opiera się na roamingu i teleportach za pomocą ulta, by szybko dołączyć do walki z niespodziewającym się niczego wrogiem, w czym pomaga mu jego pasywka (przewaga w złocie oznacza, że nie straci on na ganku tyle, co część innych postaci). Opiera się on na swoich spellach, zarówno ofensywnie, jak i defensywnie. Ghost i Flash pozwalają mu doskoczyć do wroga i użyć na nim żółtej karty, a wykorzystanie Teleporta daje mu natomiast dodatkową szansę na zgankowanie przeciwnika i powrót na linię (w połączeniu z ultem, oczywiście). Zniekształcenie stwarza nam możliwość używania tych umiejętności dużo częściej. Dodatkowa redukcja cooldownów to zawsze dobry pomysł dla postaci tak często i różnorodnie korzystającej z tych spelli. Dzięki temu, może ona częściej używać swoich umiejętności do nagłego zatrzymania przeciwnika.

 

Tak jak w przypadku każdego innego przedmiotu, budowanie butów zawsze oznacza wzięcie pod uwagę wielu różnych czynników. Chodzi o to, czego potrzebuje nasz bohater, co zaszkodzi przeciwnikowi, co wspomoże drużynę, a powstrzyma wrogów, jak bardzo jesteśmy do przodu lub do tyłu w porównaniu z innymi, w jaki sposób gramy… Czynników jest wiele i nadal są ważne, nawet w momencie kupienia czegoś tak banalnego, jak ulepszenie do butów. Użycie ich wprawdzie nie daje aż tak dużo jak pełny item, ale czasami nawet ta malutka zmiana może oznaczać bardzo wiele dla wyniku meczu.

 

 

(I tak wiem, że wszyscy kupią Obronę terytorialną).

 

 

Źródło: blog Team Dignitas