r.

Twitch i Kalista – bliźniacy urodzeni z dużym odstępem czasu?

Pewien użytkownik Reddita postanowił przyjrzeć się tym dwóm postaciom i doszedł do wniosku, że są prawie identyczne. Tylko kim lepiej grać?

Szczur, Duch, dwa bratanki

Pewien użytkownik Reddita zauważył, że obydwie postacie używają mechaniki, która pozwala im na coś w rodzaju stackowania, a później aktywowania ich by zadać obrażenia. Ale dlaczego mielibyśmy wybierać Twitcha, gdy Kalista jest dostępna?

Twitch

Sprawdźmy najpierw co potrafi Twitch:

  • Może stać się niewidzialny i to daje mu świetne możliwości zasadzek, oraz ucieczek.
  • Posiada nieuchronne obrażenia, które nie mogą być zredukowane.
  • Nawet po użyciu umiejętności, która wykorzystuje stacki do obrażeń, same stacki nie znikają i dalej zadają obrażenia.
  • Twitch podczas walk drużynowych posiada wielki zasięg, który pozwala mu zostać w bezpiecznej odległości.
  • Dzięki umiejętności specjalnej może zaatakować wiele celów na raz.

Kalista_Square_0

A teraz Kalista:

  • Jest niesamowicie mobilna. Dzięki swym skokom bardzo trudne jest trafienie ją skillshotem.
  • Posiada ogromny zasięg na swoim Q, a obrażenia na tej umiejętności skalują się z AD.
  • Ma dużą kontrolę wizji. Może w tym samym czasie mieć aż 3 strażników, którzy obserwują dżunglę.
  • Dzięki swojej pasywce, gdy zaatakuje razem z Przysiężonym, 12% całkowitego zdrowia celu może zostać użyte przeciw niemu jako magiczne obrażenia, dzięki czemu dobrze sobie radzi z tankami.
  • Dzięki więzi z supportem, może łatwo farmić.
  • Pokażmy teraz wyższość Rozdarcia nad Skażeniem:
  • Rozdarcie, przy zabójstwie jednostki się odnawia.
  • Może zwrócić manę po użyciu do zabicia więcej niż 1 miniona.
  • Może być stackowane w nieskończoność.
  • Obrażenia mogą być porównywalne do smite’a, dzięki czemu Kalista ma kontrolę nad Baronem i Smokiem tak jak Nunu.
  • Wielokrotne spowolnienie.

A co z bazowymi statystykami?
Twitch podczas lvlowania dostaje więcej AS i many niż Kalista, lecz ona ma większą obronę i przyrost AD co lvl. No to teraz pobawimy się cyferkami. Załóżmy, że kupiliśmy Doran’s Blade’a jako pierwszy item (oczywiście bez runek i masterek).

Twitch
Twitch zada:

  • 1 aa, następnie E = 56AD + (20+(15+(.25*7))) + 12NO (nieuchronne obrażenia) = ~105 obrażeń
  • 6 aa, następnie E = 56ADx6 + (20+(156+(1.5*7))) + 72NO = ~529 obrażeń

Kalista_Square_0

Kalista zada:

  • 1 aa, następnie E = 70AD + (20+(.6*70)) = ~132 obrażeń
  • 6 aa, następnie E = 70ADx6 + (20+(.670)) + (10+(.270))5 = ~582 obrażeń

A więc Kalista na początku gry wypada lepiej. A co z końcem gry? Załóżmy, że złożyliśmy builda, który ma największe win ratio na champion.gg.  Kalista ma w tym momencie 254 AD, a Twitch 275 Ad i 70% szansy na uderzenie krytyczne, oboje mają oczywiście lvl 18.

Twitch
Twitch zada w tym momencie:

  • 1 aa, następnie E = 275AD{2.5} + (80+(35+(.25175))) + 36TD = ~882 obrażeń z uderzeniem krytycznym*, ~470 bez uderzenia krytycznego
  • 6 aa, następnie E = 275AD2 + (275AD2.5)4 + (80+(356+(1.5175))) + 216TD = ~3989 obrażeń z 4 uderzeniami krytycznymi

Kalista_Square_0
Kalista:

  • 1 aa, następnie E = 254AD + (60+(.6*254)) + 10 = ~476 obrażeń
  • 6 aa, następnie E = 254AD6 + (60+(.6254)) + (32+(.3254))5 + 60 = ~2337 obrażeń

Twitch zadaje więc więcej obrażeń w late game. Kalista musiałaby mieć 1,65 sekundy więcej na jeden aa by zadać tyle samo obrażeń co on. Oczywiście są to dane bez masterek i run na celach, które nie mają pancerza. Każda z tych postaci może atakować kilka celów jednocześnie (najczęstszym przedmiotem na Kalistę jest Runaan), lecz to Kalista może lepiej się ustawić podczas walki drużynowej.
I dochodzimy do momentu w którym zadajemy sobie pytanie: “Kim lepiej zagrać?“. Kalista ma oczywiście lepszą mobilność, lepszy engage i disengage, i posiada dobry CC, którego możemy użyć ponownie po zabiciu nim jakiejś jednostki, lecz może atakować tylko 3 przeciwników na raz i nie może wybrać nikogo poza pierwszym. Twitch natomiast ma duże, nieuchronne obrażenia, zasięg, i jeśli się dobrze ustawi, to może nawet atakować całą drużynę jednocześnie. Nie zapominajmy również o jego niewidzialności oraz zwiększonym AS po jej skończeniu. Osobiście uważam, że Riot powinien trochę wzmocnić szczurka, jeśli chodzi o CC, bądź mobilność. Kalista i Twitch mają bardzo do siebie zbliżone mechaniki gry, lecz to i tak Kalista bezproblemowo wygra, dzięki swoim CC i mobilności których szczurkowi brakuje.