Gamer Lifestyle r.

Przyśpieszamy gry komputerowe!

Przyśpieszamy gry komputerowe! Czyli poradnik o tym co zrobić, by uzyskać maksymalną wydajność, bez rezygnowania z dobrodziejstw graficznych.

Każdy gracz marzy o tym, aby wciągnąć z posiadanego sprzętu komputerowego jak najwięcej w grach, nie każdy może sobie pozwolić na zakup podzespołów komputerów takich, które pozwolą na bezproblemowe wykorzystanie technologii zawartych w grach. Są jednak pewne triki, które umożliwiają grę nawet w najnowsze tytuły na sprzęcie 3-5 letnim. Pamiętajcie, że to nie będą maksymalne ustawienia, jakie oferuje dany tytuł. Z wielu funkcji trzeba będzie zrezygnować, ale z takich, które umożliwią czerpanie radości z płynnej rozrywki.

Przyśpieszamy gry komputerowe

Przyśpieszamy gry komputerowe

Optymalizujemy system operacyjny

Zanim przejdziemy do sedna sprawy, czyli do samych ustawień gry, konieczne trzeba zoptymalizować system operacyjny. Przede wszystkim należy sprawdzić i upewnić się czy są zainstalowane najnowsze sterowniki do karty graficznej, dźwiękowej i innych urządzeń. Przeanalizować wszystkie aplikacje pracujące w tle i wyłączyć niepotrzebne – nawet te z paska narzędzi. Zakończyć działanie uruchomionej przeglądarki internetowej i komunikatorów, głównie Skype oraz Gadu-Gadu. Odłączyć wszystkie urządzenia z których aktualnie nie korzystamy tj. drukarka, kamera internetowa, tablet graficzny, czytniki kart pamięci czy inne urządzenia, które zajmują pamięć procesora. Warto wykonać defragmentację dysku twardego.

Do zautomatyzowania pewnych czynności polecam YAC, darmowy program, który umożliwia wyłączenie niektórych aplikacji działających w tle, wyczyszczenie systemu i śmieci, oczyszczenie rejestru, śladu w Internecie, zwolnienie pamięci RAM i sieci oraz wiele innych niezbędnych funkcji w tym zabezpieczających. YAC Booster to widget wbudowany w program, daje możliwość zwolnienie pamięci RAM i sieci w locie, bez konieczności wchodzenia do odpowiedniej zakładki w programie. Dzięki tej aplikacji możemy szybko i bezpiecznie zoptymalizować system operacyjny.

GeForce Experience pomoże zaś w automatycznym zoptymalizowaniu gry, ale czasami się zdarzy, że program nie zadziała, gdyż może uznać, że komputer nie spełnia wymagań tytułu. Co w takim przypadku należy zrobić? Trzeba działać samemu.

Przyśpieszamy gry komputerowe

Co raz częściej zdarza się, że deweloperzy udostępniają opcję autodetekcji ustawień na podstawie posiadanego sprzętu. Autodetekcja ta poprzedzona jest testem wykonanym w środowisku gry. Tytuł sam dobierze odpowiednie według niego parametry, ale czy faktycznie są to dobre ustawienia? Tak! Jednakże nie oznacza to, że wykonana sekwencja testowa i dobór odpowiednich parametrów jest jednoznaczny z tym, że gra jest zoptymalizowana, bo tak niestety nie jest! Autodetekcja to narzędzie dla leniwych, którzy nie chcą się bawić w ręczne ustawienia. Dla nieco bardziej otwartych na wyzwania pragnę przedstawić kilka rzeczy, które pomogą szybko przyśpieszyć dany tytuł.

Rozdzielczość

Czy rozdzielczość wpływa na wydajność? Nie ulega wątpliwości, że tak. Maksymalna rozdzielczość jaką oferuje karta graficzna i monitor. zwiększana automatycznie próbowanie każdego wyświetlanego piksela, przy tym zostanie jeszcze bardziej obciążony procesor graficzny. Można więc wywnioskować, że rozdzielczość jest kluczowym ustawieniem, który wpływa na wydajność gry. Obniżenie rozdzielczości znacznie poprawi wydajność i przyśpieszenie gry.

Tryb wyświetlania obrazu

Jeżeli została poprawnie dobrana rozdzielczość, to przychodzi czas na tryb wyświetlania. Zazwyczaj jest to tryb pełnoekranowy, pełnoekranowy w oknie oraz w oknie. Każda z tych opcji znacząco wpływa na grę. Tryb pełnoekranowy w oknie najlepiej sprawdza się w uzyskiwaniu najlepszej wydajności i szybkości, nieznacznie lepiej sprawdza się wyświetlanie w oknie. Odradzam wybór trybu wyświetlania pełnoekranowego.

Klatki na sekundę

Na początek tego akapitu, pragnę uświadomić, że oko ludzkie nie jest wstanie wyłapać różnic jakie występują między 30 a 60 klatek na sekundę i co się w tym czasie dzieje. Kolejną rzeczą jaką warto podkreślić jest to, że nie ma czegoś takiego jak 200, 300, 400 FPS’ów. Wyobrażam sobie właśnie Wasze miny jak to czytacie i pewnie mówicie – ale jak to? Toż w CS:GO mam ponad 300 kl/s! Muszę Cię zasmucić, bo ilość wyświetlanych prawidłowo klatek na sekundę zależna jest od częstotliwości odświeżania monitora, a w drugiej kolejności sprzętu. W ustawieniach gry warto wybrać ograniczenie do 30 kl/s, a najlepiej do wyświetlacza. Można podkręcić monitor o kilka punktów odświeżania, ale grozi to spaleniem matrycy. Szczegółowo o klatkach na sekundę będzie w oddzielnym artykule.

Synchronizacja pionowa

Jedni mówią, że powinno się wyłączyć, ale czy aby na pewno? Postaram się udowodnić zobrazowaniem dlaczego synchronizacja pionowa powinna być włączona. Jeżeli V-Sync jest włączony, to narzuca karcie graficznej ograniczenie, które nie pozwala procesorowi graficznemu na tworzenie dodatkowych klatek obrazu. Tym samym GPU nadąża za tym, co wyświetla monitor bez opóźnień i bez przeskoków, ilość FPS’ów zostaje zbita do maksymalnie 60 czyli tylu ile może wyświetlić monitor i pozwolić na to sprzęt.

Szczegółowość obiektów

Szczegółowość obiektów 3D powinna zostać obniżona w grach, gdzie mamy styczność z otwartą i szczegółową przestrzenią, Wysokie ustawienie obiektów 3D na terenach otwartych może skutkować zwiększeniem obciążenia procesora graficznego, a co za tym idzie? Zwiększa się pobór mocy oraz temperatura. W innych przypadkach możemy ustawić większe próbkowanie.

Ambient Oclusion

Zaawansowana, niezwykle obciążająca metoda cieniowania obiektów, która opiera się głównie na oświetleniu rozproszonym, czyli odbitym od innych obiektów. Ambient Oclusion pozwala szczegółowym obiektom rzucać cienie na same siebie, co daje realistyczny i efektowny wygląd modeli. Ale moment! Przecież takiej opcji w grach nie ma! A no nie ma. Ambient Oclusion działa pod postacią technologii SSAO, HBAO oraz HDAO. Ostatnia opcja maksymalnie obciąża cały komputer. Wyłączenie AO pozwoli na uzyskanie większej wydajności.

Wygładzanie krawędzi

Antyaliasing, bo tak nazywa się wygładzanie krawędzi polega na zlikwidowaniu “schodków” i dopisaniu piksela o odpowiednim kolorze sąsiadującym tak, aby przejście barw było płynne. Istnieje kilka rodzajów antyaliasingów jest nim MSAA oraz nowsze MLAA oraz FXAA. Im większy mnożnik tym więcej próbek pikseli zostaje poddanych obróbce. Nie należy ustawiać wysokiego mnożnika, gdyż grozi to obciążeniem procesora, aby osiągnąć balans należy ustawić najmniejszy mnożnik, a nawet wyłączyć tę opcję.

NVIDIA GameWorks

Jeżeli w grze są ustawienia pochodzące z technologii NVIDIA GameWorks, należy je wyłączyć. Gdyż należą do zaawansowanych technologii, które w pełni działają z najnowszymi kartami graficznymi od zielonych.

Teraz posiadasz odpowiednią wiedzę na temat tego, co wpływa na wydajność i szybkość gier oraz tego co trzeba skonfigurować, aby uzyskać najlepsze wyniki. Pora włączyć grę i zabrać się za ustawienia! Dodam, że na karcie graficznej GTX 560 Ti 1GB, 8GB Ram i i7 2600K gram w The Division na ustawieniach mieszanych, ale głównie średnie, osiągając przy tym średnio 40-60 kl/s w zależności od sytuacji. Dzięki tej wiedzy mogłem odpalić grę Wiedźmin III Dziki Gon na wysokich ustawieniach osiągając stałe 30 kl/s!

[latest_posts category=”gamerlifestyle” count=”6″]