Każdy z tych tytułów posiada swoje wady oraz zalety, dlatego też po kolei będę opisywał każdą grę, a następnie podliczał punkty. Niestety nie będzie to mocno adekwatne, ponieważ każdemu może podobać się inna gra, ale postaram się zrobić wszystko, aby przybliżyć Wam zalety i wady każdej z gier.
Jak będę punktował?
Aby ustawić na podium poszczególne gry, potrzebuję punktacji. A jak będę oceniał? Trzy punkty dostanie gra z najlepszą jakością do danej rundy, dwa z mniejszą, a jeden z najmniejszą. Czasami doliczę 0,5 punktu, gdy gra teraz “czegoś” nie ma, ale wszystko wskazuje na to, że będzie “to” dostępne w niedalekiej przyszłości. Rund będzie 11, więc mam nadzieję, że uda mi się to zrobić jak najlepiej.
Runda I – Ilość postaci
Gdyby w grach nie było postaci, to bez sensu byłaby gra. W końcu gdy każdy grałby tylko wojownikiem, każdemu by się to znudziło prędzej czy później. Na chwilę obecną w Paladins dostaniecie 26 postaci, a następne mają wychodzić regularnie. W Overwatchu znajdziemy ich 24, a kolejne będą dostępne, ale nie będą widzieć światła dnia tak często, jak w grze z poprzedniego zdania. No i pozostał nam Team Fortress, w którym znajdziemy tylko 9 postaci, ale faktem na pewno jest to, że gdy gra miała swoją premierę, i tak robiło to niemałe wrażenie.
- Punktacja:
- Paladins – 3 punkty + 0,5 za częste wychodzenie nowych postaci
- Overwatch – 2 punkty
- Team Fortress – 1 punkt
Runda II – Ilość graczy
Nawet najlepsza gra na świecie nie utrzyma się, jeżeli nie będzie komu w nią grać. I tutaj Overwatch jest królem, zaraz po nim Paladins, a dopiero potem Team Fortress, który niestety powoli umiera i oddaje swoje zaszczytne miejsce dla młodszych produkcji.
- Punktacja:
- Paladins – 2 punkty
- Overwatch – 3 punkty
- Team Fortress – 1 punkt
Runda III – Możliwość gry na starszych komputerach
To chyba logiczne, że stara gra ma mniejsze wymagania niż ta nowsza. Dlatego też TF > Paladins > Overwatch.
- Punktacja:
- Paladins – 2 punkty
- Overwatch – 1 punkt
- Team Fortress – 3 punkty
Runda IV – Jakość wykonania map
Aby bić się na mapach w grach, dobrze by było, aby były one wykonane z najmniejszymi szczegółami. Overwatch niewątpliwie wypada najlepiej. Dużo rozgałęzień, budynki itp. A jak dalej? No i tutaj Team Fortress pomimo swoich lat, nadal ma lepsze mapy niż w Paladins, w którym to niestety są one po prostu płaskie i nie ma dużych możliwości manewrowania.
- Punktacja:
- Paladins – 1 punkt
- Overwatch – 3 punkty
- Team Fortress – 2 punkty
Runda V – Sposób rozwoju postaci
No cóż. Blizzard nie dał nam możliwości personalizacji naszych bohaterów i faszerowania ich “sterydami”. Co innego w przypadku Paladins, w którym to nie dość, że mamy karty budujące postać, to jeszcze możemy dokupywać rzeczy w trakcie gry. TF również ma całkiem niezły sposób rozwoju, ponieważ jest tam ekwipunek z przedmiotami, które możemy na siebie założyć.
- Punktacja:
- Paladins – 3 punkty
- Overwatch – 1 punkt
- Team Fortress – 2 punkty
Runda VI – Dodatki do gry (skiny, wierzchowce itp.)
Ciężko niestety ocenić czy TF, czy jednak nasi “paladyni” posiadają więcej dodatków. Jedno jest jednak pewne. Overwatch ma ich niestety najmniej (tylko skiny). W Paladins dostaniemy skiny + wierzchowce, a w Team Fortress skiny do broni oraz kosmetyczne czapki, kurtki itp.
- Punktacja:
- Paladins – 2,5 punktu
- Overwatch – 1 punkt
- Team Fortress – 2,5 punktu
Runda VII – Ilość map
Była jakość, to musi być i ilość. I tak wygrywa “forteca”, zaraz po niej mamy produkcję “zamieci”, a dopiero potem Hi-Rez, któremu i tak należy się dodatkowe pół punktu, ponieważ nowe testowe plansze wychodzą co patch.
- Punktacja:
- Paladins – 1 punkt + 0,5 punktu
- Overwatch – 2 punkty
- Team Fortress – 3 punkty
Runda VIII – Ilość stylów rozgrywki w tym momencie
I tutaj znowu wygrywa nasz staruszek od Valve. Siedem stylów rozgrywki, gdy jeden się nam znudzi, bierzemy drugi. Niestety w Paladins jest ich najmniej, bo tylko trzy.
- Punktacja:
- Paladins – 1 punkt
- Overwatch – 2 punkty
- Team Fortress – 3 punkty
Runda IX – Prędkość dodawania nowych postaci
Blizzard ostatnio powiedział, że maksymalnie czterech bohaterów na rok, ale za to w Paladins dostaniecie jednego bohatera na miesiąc, maksymalnie dwa. W TF niestety od momentu wydania gry nic się nie zmieniło i nadal jest tylko 9 klas.
- Punktacja:
- Paladins – 3 punkty
- Overwatch – 2 punkty
- Team Fortress – 1 punkt
Runda X – Spolszczenie gry
W Overwatchu dostaniemy świetny polski dubbing oraz dobrze przetłumaczone menu + resztę gry. W TF będzie to już tylko menu oraz przedmioty, tak samo w przypadku Paladins.
- Punktacja:
- Paladins – 1,5 punktu
- Overwatch – 3 punkty
- Team Fortress – 1,5 punktu
Runda XI – Cena gry
No i tutaj nie ma co się zastanawiać. Overwatch na premierze był drogą grą (nadal jest). Team Fortress był płatny tylko w latach 2007-2010, a Paladins to typowe F2P.
- Punktacja:
- Paladins – 3 punkty
- Overwatch – 1 punkt
- Team Fortress – 2 punkty
Aby nie było później pytań – gdy obie gry wypadały tak samo, wliczałem miejsca, które mogły zająć (punkty) i dzieliłem na dwie gry.
Werdykt
No i jak wypadły te trzy gry na podium? No cóż, na pierwszym miejscu znajdziemy Paladins (24 p.), na drugim Team Fortress 2 (22 p.), a na trzecim Overwatcha (21 p.). Ja ze swojej strony mogę powiedzieć, że grałem w każdą z tych gier i praktycznie każdą polubiłem, aczkolwiek do TF-a mam jakiś sentyment i chyba lubię go najbardziej.
No to w co grać?
No dobra. Paladins wygrało, ale czy to znaczy, że dwie pozostałe gry są gorsze? Bynajmniej. W każdą grę powinno się zagrać i ocenić. Sam znam ludzi, którzy grają w każdy z tych tytułów i bawią się świetnie. Każda gra ma swój urok, a co za tym idzie – ciężko wydać naprawdę sprawiedliwy werdykt dla każdego. Jedni powiedzą, że to jest kopią tamtego, drudzy, że ta gra jest Overwatchem dla ubogich, a jeszcze inni będą po prostu grać. Po prostu należy spróbować wszystkiego.
A Wy? W jaką z tych gier najbardziej lubicie grać? A może przydzielilibyście punkty nieco inaczej? Piszcie w komentarzu, bo bardzo mnie to interesuje!