r.

Osu! – klikacz dla wytrwałych

Dziś przedstawię Wam grę, która z pozoru wygląda niesamowicie nudno i mało interesująco. Nie dajcie się zwieść! To tytuł, po który sięgnęłam równo pięć lat temu i od tamtego czasu wracam do niego bardzo regularnie. Sprawdźcie sami, o co chodzi!

Tutaj możecie znaleźć oficjalną stronę tej gry.

Let’s click!

osu! Logo

No to od początku… Z czym to się je?

Osu! to (bardzo uzależniająca) gra rytmiczna. Standardowa rozgrywka polega na, uwaga, klikaniu w kółka. Tak, serio. Jedyna trudność to to, że klikać trzeba do rytmu piosenki lecącej w tle. Okej, a skąd je brać i czy jest jakaś ich ograniczona ilość? Pobrać możecie je tutaj, na oficjalnej stronie Osu! w zakładce beatmaps, bo tak nazywają się piosenki ze zmapowanymi do nich elementami. Tworzone są one przez graczy w edytorze wbudowanym w grę, co oznacza, że w tym momencie baza jest naprawdę spora. Dominują piosenki japońskie, ale znaleźć tam tak naprawdę można wszystko. No, ale lećmy dalej.

Jak w to się gra? Nic trudnego!

1. Tryb Standardowy

osu

W kółko znajdujące się po prawej, jak się pewnie domyślacie, wystarczy w odpowiednim momencie po prostu kliknąć. No dobra, powiecie, ale skąd mamy wiedzieć, w którym konkretnie momencie? Ano, trzeba zwrócić uwagę na “aureole”. Zwężają się one aż do momentu, w którym nachodzą na kółko – wtedy klikamy. Oczywiście, wszystko to kwestia wprawy i wyczucia rytmu.

No dobra, dobra, ale co to za wężyk? To jest tak zwany slider. Nie jest skomplikowany w obsłudze – wystarczy kliknąć i – nie puszczając przycisku myszki – przesunąć kursorem po szlaczku. Jeśli zastanawiacie się, w jakim tempie macie to zrobić, nie martwcie się – w momencie kliku pod kursorem pojawi się piłeczka, za którą po prostu podążacie myszką.

osu spinner

To tutaj to spinner. Żeby go zaliczyć, trzeba z wciśniętym przyciskiem myszki robić kółka wokół centrum. Im szybciej, tym więcej punktów dostajemy. A, no i co do punktów – ich liczba znajduje się w prawym górnym rogu. Pod nią jest nasza celność, po lewej jest tabela wyników w rankingu, poniżej nasze combo, czyli ile razy kliknęliśmy bez pomyłki. Na górze natomiast znajduje się coś w rodzaju paska HP. Jeśli zbyt dużo razy nie trafimy, po prostu przegrywamy.

Dodatkowa wskazówka: zamiast używać przycisków myszki, możecie także wciskać z i/lub x. Bardzo polecam.

No i jeśli chodzi o tryb standardowy, to by było na tyle. Ale nie, to nie jest wszystko, co Osu! ma do zaoferowania! Oprócz trybu multiplayer i modów utrudniających, takich jak na przykład hidden, w którym kółka znikają tuż przed momentem, w którym mamy w nie kliknąć lub flashlight, podczas którego widzimy tylko obszar znajdujący się bezpośrednio wokół kursora, gra posiada jeszcze 3 inne tryby gry!

2. Taiko

osu taiko

Tutaj zasady są już prostsze, mamy na klawiaturze przypisane po dwa przyciski do konkretnego koloru, domyślnie są to z i v do niebieskiego oraz x i c do czerwonego. Wciskamy je w momencie, gdy kółka przesuwające się na górze przysłaniają to jasne, szare po lewej.

3. Catch the Beat

osu ctb

Owocki time! Mój ulubiony z dodatkowych trybów. Strzałkami sterujemy postacią na dole i łapiemy spadające z góry jabłka i inne dziwne rzeczy. Dodatkowo możemy przytrzymać klawisz Shift, wtedy nasz ludzik dostaje kopa i rusza się dwa razy szybciej.

4. Osu!Mania

osu osumania

Najbardziej, moim zdaniem, wymagający tryb dodatkowy. Na tym screenie sprawa nie wygląda jeszcze skomplikowanie, bo obsługujemy tylko cztery klawisze (domyślnie d, f, j, k). Wszystko się komplikuje, gdy na najwyższym poziomie trudności ilość przycisków może wzrosnąć do aż dziewięciu

Okej, podstawy znacie, teraz możecie ruszać do boju! Na początku będziecie prawdopodobnie mieć trudność nawet z kliknięciem w odpowiedniej chwili, ale nie demotywujcie się, bardzo szybko załapiecie, o co tu chodzi. Gdy już ogarniecie, zapraszam do wspólnej gry! 🙂 Znaleźć mnie nie powinno być trudno, w menu po prawej na dole jest opcja rozwinięcia czatu, listy użytkowników i znajomych.

Czekam na Wasze pierwsze relacje w komentarzach!

[latest_posts  category = “gamerlifestyle” count = “6”]