Projekt, który został później ochrzczony jako Tomb Raider: Ascension (nie mylić z fanowskim filmem o takiej samej nazwie), zaczął swój żywot w 2009 roku i jak już wcześniej wspominaliśmy, mógł on wyglądać inaczej od tego, co mamy dzisiaj.
Tomb Raider: Ascension czerpało inspiracje z takich gier jak Ico, Shadow of the Colossus oraz Resident Evil. Reboot przygód Lary Croft miał zawierać Ogromnych, nadnaturalnych przeciwników oraz dziecięcego towarzysza, który podążał za Larą, mogliśmy walczyć z przeciwnikami będąc na koniu przemierzając otwarty świat zapełniony atrakcjami.
Szkice koncepcyjne zostały pokazane zaraz po zapowiedzeniu gry i zawierają one sporo elementów, które finalnie nie zawitały do gry. Według tych szkiców, nowe przygody Lary miały być horrorem. Przed wypuszczeniem oficjalnej, zmienionej wersji gry w 2013 roku, EIDOS wypuściło promocyjną cyfrową książkę pod tytułem “Tomb Raider – Final Hours“, która zawierała sporo obrazków oraz film z porzucanego prototypu z podtytułem Ascension:
Nazwa Tomb Raider nigdy nie pojawiła się w Guardian of the Light (spin-off serii Tom Raider dop. Redakcja) – Crystal zatrzymali to na ich kolejny projekt, który przez ludzi z wewnątrz nazywany był Tomb Raider 9 lub Tomb Raider: Ascension. Odkładając na bok oczywiste nawiązanie do biblii, ekipa dowodzona przez dyrektora kreatywnego Tima Longo została poproszona o wymyślenie skrajnie innego pomysłu na przygodę Lary Croft. I to jest dokładnie to, co zrobili.
Kiedy Longo podszedł po raz pierwszy do próby zdefiniowania gry, Lara miała połączyć swoje sił z 6 letnią dziewczynką o imieniu Izumi […] wkrótce gracz odkryłby magiczne zdolności Izumi do manipulacji wodą i wchodzenia w interakcje z wyspą. Po kilku miesiącach pracy, pomysł został uznany za zbyt nieziemski i trudny do zrozumienia dla Tomb Raider. Izumi została na początku zastąpiona przez małpę, która miała towarzyszyć Croft w jej przygodzie. Kiedy jednak to nie wypaliło, dzieci i zwierzęta został zastąpione przez bardziej groźną postać na wyspie: gigantyczne potwory.
W drugim podejściu do gry, Lara miała jeździć konno i walczyć z tymi potworami, gdy te rzucały w nią drzewami w sekwencji, która przypominała gry z serii God of War. Dalsze udoskonalanie pomysłu gigantycznego potwora obrały kierunek przypominający prawdziwy horror z kreaturami przypominającymi zombie, które miałyby przemierzać skrytą przez mgłę wyspę.
Najważniejsze zmiany
Poniżej znajduje się lista największych zmian w grze:
- Tytuł został zmieniony z “Tomb Raider: Ascension” do samego “Tomb Raider”, aby podkreślić, że seria zaczyna od nowa.
- Aspekty fantasy zostały znacznie zredukowane. Ascension miało zawierać wielu nadnaturalnych przeciwników. Gigantyczne potwory oraz kreatury a’la ożywieniec są na wielu szkicach koncepcyjncyh oraz na nagraniu z wczesnej alfy, które wyciekło do internetu, a znajduje się na końcu artykułu.
Przy okazji można też zobaczyć porównanie Lary i olbrzyma.
- Lara nie może już jeździć konno. Opcja ta została porzucona przez twórców .
- Główna bohaterka w pewnym etapie produkcji miała małą dziewczynkę, jako swojego towarzysza. Następnie twórcy postanowili zastąpić dziecko małpką. Żaden z tych pomysłów nie trafił jednak do oficjalnej wersji gry.
Tomb Raider: Ascension prototyp nagranie:
To by było na tyle, jeśli chodzi o Ascension. Oczywiście, gra miała w fazie produkcji różne inne zmiany, ale były one mniejsze i nie są warte wspominania. Napiszcie, co sądzicie o takich klimatach przygód Panny Lary. Wolicie obecną produkcje, czy może chcielibyście walczyć z olbrzymami jeżdżąc konno i mając ze sobą małą towarzyszkę?