r.

Czy Unity padnie? Amazon udostępnił darmowy silnik: Lumberyard!

Łatwość, ogromna społeczność, multiplatformowość i ogromne możliwości Unity stanowią o tym, że ugruntował sobie on silną pozycję na rynku. Brakuje mu jednak obsługi nieco... lepszej grafiki. Naprzeciw jemu pojawia się Lumberyard, bazujący na CryEngine (Evolve, Crysis, ArcheAge), wprowadzający jednak wiele usprawnień do niego.  Co ważniejsze - w pełni darmowy. Gdzie tkwi haczyk?

Jakiś czas temu plotkowano, że Amazon wykupił Crysisa za około 70 mln dolarów. Szczegóły zawartej między tymi firmami umowy licencyjnej nie były znane światu… do teraz. Jak się okazuje, Prorok i jego uniwersum pozostają bezpieczni. Amazon zaprezentował swój “własny” (ukształtowany potem i łzami tworzącej go firmy Crytek) i w pełni darmowy silnik, który nazwano Lumberyard, z polskiego skład drewna. Brzmi niepozornie? A nie powinno. Poniżej screen z gry Evolve:

Evolve

Robi wrażenie, nie?

Co z tym haczykiem?!

Ukryte, dodatkowe opłaty? Szczęście, że nic z tych rzeczy! W życiu zawsze jednak chodzi o te nieszczęsne pieniądze, a jaki byłby sens w wydawaniu tak potężnego silnika w pełni darmowo? Amazon stawia na producentów gier wieloosobowych: jako jego moduł oferowany będzie GameLift, jedna z części Amazon Web Services, w cenie tylko 1.5$ za 1k aktywnych użytkowników dziennie. Technologię do obsługi serwerów zapewniła jedna z przejętych przez Amazona firm – Double Helix. Jest jakość? Jest.

Co wejście Lumberyarda oznacza dla graczy?

Monopol na rynku jest zły – brak konkurencji nie wymusza na producencie rozwoju. Unity musi zacisnąć pasa – Lumberyard ma ogromne szanse rozwoju dzięki swojej dostępności, prostoty obsługi i mnogości rozwoju, możliwości graficznych. Oba te silniki walczyć będą ze sobą na rynku gier indie, którego znaczenie ogromnie wzrosło na przestrzeni ledwie kilku lat! Może nagłe przestawienie się z Unity na Lumberyard nie byłoby takie łatwe i prędkie, jednak… Cóż, suma sumarum, to gamedev zadecydują o tym, kto zwyciężył!

Najważniejsze informacje o silniku Lumberyard:

  • wciąż w fazie beta
  • ogromna multiplatformowość: możliwość tworzenia pod PS4/Xbox One/PC(Windows, Linux, OS X), jak i w przyszłości platform mobilnych,
  • planowana kompatybilność z Oculus Riftem
  • pełne wsparcie dla Twitch.tv (być może dostępna będzie opcja streamowania gry podczas tworzenia jej!)
  • usługi w chmurze: Amazon Web Services
  • full wypas grafa

[latest_posts category=”gamerlifestyle” count=”6″]