Otacza ich ostatnio wiele kontrowersji i nie wiadomo, co przyniesie przyszłość. Przez cały sezon 5 byli między młotem a kowadłem, a to coś, czego bardziej doświadczeni weterani jeszcze nie uświadczyli. Niedługo zmieni się meta, za nami patch 5.16, więc to dobry czas, żeby przyjrzeć się ADC i ich wpływowi na grę.
Już wiele razy próbowano wytłumaczyć, dlaczego ADC nie mają takiego wpływu na grę, jak kiedyś. Od wprowadzenia mety tanków było jasno widać, że z ADC jest coś nie tak i nie są już w stanie konsekwentnie dostarczać dużych ilości obrażeń w późnych fazach gry. Ten stan wytłumaczono właśnie metą i wszyscy sądzili, że gdy ona odejdzie, ADC wrócą na szczyt łańcucha pokarmowego. Tak się jednak nie stało – tanki zanikają, ADC nie powracają, więc to nie meta była źródłem problemu. Wybicie się magów kontrolujących i rework przedmiotów AP pozwolił dostrzec, że problem jest dużo większy niż tylko meta.
ADC bazujące na auto-atakach
Zazwyczaj podczas laning phase ADC nie wraca do bazy, dopóki nie zbierze dość pieniędzy na K.W. Miecz (B.F. Sword) , a więc około 55 minionów (zakładając, że nie zabił nikogo lub nie zdobył złota globalnego). To najdroższy przedmiot pierwszego rzędu w grze, a na dodatek, od reworku Krwiopijca
w 4.10, ADC są zmuszone budować Ostrze Nieskończoności
Co więcej, kiedy przegrywasz linię i musisz wrócić do bazy przed uzbieraniem odpowiedniej ilości złota, wiesz, że przed Tobą ciężka droga. Musisz zadowolić się Kilofem przeciwko przeciwnikowi z K.W. Mieczem, a to sprawia, że jesteś niesamowicie w tyle. Nadrobienie tego jest prawie niemożliwe, a nawet jeśli wydostaniesz się z laning phase w jako takiej formie, to enemy ADC i tak będzie miał nad Tobą przewagę i zapewni więcej obrażeń dla swojej drużyny.
To tylko następna kompozycja z Sivir
Biorąc pod uwagę wszystko wymienione wyżej, dochodzimy do oczywistego wniosku, że ADC bazujące na auto-atakach upadły i trudno im wrócić do dawnej chwały. Jedynym wyjątkiem jest tutaj Sivir. Nerf na prędkość poruszania się dawaną przez [R] Wielkie Łowy trochę ją skrzywdził, ale nie zranił esencji tej postaci, będącej pożyteczną dla reszty i zadającej obrażenia jednocześnie. Była najlepszym wyborem przez długi czas, ponieważ jest bardzo wszechstronną postacią. Jej ult ma dużo zastosowań i jest bardzo przydatny w teamfightach, przez co ma jeden z najwyższych pick/ban rate w grach profesjonalnych. Radziła sobie też we wszystkich kompozycjach – engage, disengage, poke.
Pomimo tego, ostatnio bezdyskusyjnie królowały ADC, które nie polegają na szybkim kupnie Ostrza Nieskończoności
Optymalizacja
To żaden sekret, że sposób budowania ADC jest bardzo stabilny. Dla nich budowanie się pod glass-cannon jest obowiązkowe. Sposoby osiągnięcia tych maksymalnych możliwych obrażeń nie są aktualnie zróżnicowane i nie pozwala się na żadne odchylenia od normy, bo inaczej nie osiąga się optymalnych rezultatów. Problem można przedstawić prostą analogią:
Jeśli masz daną długość boków prostokąta (10 metrów) i próbujesz stworzyć taki z największą powierzchnią, tylko jedna opcja jest dobra:
1*9 = 9
2*8 = 16
3*7 = 21
4*6 = 24
5*5 = 25
6*4 = 24, etc.
W LoL-u oznacza to, że build z najwyższym DPS-em powinien zawierać trochę wszystkiego:
Siłę Ataku (Krwiopijec
Żeby uniknąć takiej standaryzacji itemizacji, należy zreworkować przedmioty na AD. Wtedy ADC nie będą musieli polegać tylko na auto-atakach, ale też na czymś innym. (Trochę już to zrobiono z Kalistą i jej Rozdarciem).
Innym problemem ADC jest cała idea crit chance. To nieprzewidywalne, a oni muszą podejmować swoje decyzje, biorąc pod uwagę szczęście, które pozwoli im na crit. Jeśli Twoja szansa wynosi 40%, to – czysto matematycznie – uderzysz krytycznie raz na 3 auto-ataki. Jeśli idziesz po ryzykownego killa, zadanie obrażeń krytycznych w pierwszym ataku, a nie w ostatnim, może drastycznie podwyższyć Twoje szanse na wygrany pojedynek. Możliwe, że warto byłoby rozważyć usunięcie szansy na trafienie krytyczne, żeby pomóc ADC.
Co przyniesie przyszłość?
Riot wysyłał różne sygnały odnośnie przyszłości ADC i pozostawił społeczności zagadkę. Wprowadzenie Zwiastunu Zeke’a
Nadzieję dają ADC także nerfy na przedmioty typu Mroźne Serce
Więcej informacji odnośnie ADC udzielił Riot Ghostrawler, który, zapytany o buffowanie ich, odpowiedział, że chciałby zobaczyć gry, w których posiadanie ADC nie byłoby obowiązkowe. Ostatnio nawet było tak przez pewien czas, gdy Mordekaiser na bocie miał 56.1% winrate. Możliwe, że kiedyś bruiserzy na bocie zastąpią tradycyjne kompozycje.