MMR
Aby zrozumieć system rankingowy, trzeba wiedzieć o systemie za niego odpowiadającym, czyli MMR. MMR to “Matchmaking Ranking”, czyli w wolnym tłumaczeniu “ranking kojarzony”. Jest to najważniejsza liczba w ocenianiu rankingu gracza. Problem z MMR jako oceny umiejętności jest taki, że zwyczajnie go nie widać. Nie ma żadnego wyświetlacza w kliencie Ligi i nie ma sposobu aby go sprawdzić. Jedyną możliwością, aby mieć jakieś pojęcie o swoim MMR jest spojrzenie na nieoficjalne strony dotyczące statystyk w LoL-u. Witryny te mogą przewidzieć MMR na podstawie rankingu i jakości gier. Wasze MMR jest płynne, zmienia się pod względem wygranych i przegranych, i jest ostatecznym sposobem na zmierzenie Waszych umiejętności.
LP
Punkty Ligowe to system, z którym każdy z graczy (grających rankedy) musi się oswoić, gdyż określa pozycję w dywizji. LP to liczby, których gra używa do promocji albo degradacji gracza między dywizjami. Po prostu, kiedy macie 100 punktów, dostajecie promocję do następnej dywizji (poprzedzoną grami o awans). Ale jeśli pula Waszych punktów wynosi 0, jesteście zagrożeni spadnięciem do dywizji niżej. Posiadając tą wiedzę można łatwo wywnioskować, że system ten wykorzystuje serie wygranych i przegranych do zmiany Waszych klasyfikacji. W przeciwieństwie do MMR, zawsze możecie sprawdzić swoje LP, oraz zawsze będziecie wiedzieć ile punktów zyskaliście lub straciliście.
Przeciętnie gracze tracą/zyskują około 15 do 30 LP na każdą grę. Liczba ta jest uzależniona od jakości gry. Jakość gry jest bazowana na skumulowanym MMR każdego teamu, więc jeśli jeden team ma większe MMR, system spodziewa się ich wygranej. Gra będzie obliczać straty i zyski w LP w ten sposób:
Drużyna | LP |
---|---|
Wygrana drużyny z większym MMR | Mniej LP za wygraną |
Wygrana drużyny z mniejszym MMR | Więcej LP za wygraną |
Przegrana drużyny z większym MMR | Więcej straconych LP za przegraną |
Przegrana drużyny z mniejszym MMR | Mniej straconych LP za przegraną |
Klasyfikacja
Dochodzimy do tematu, który zdecydowana większość graczy kojarzy. Ta metoda, niestety, jest mało efektywna, ale stanowi łatwą drogę do oceny umiejętności gracza. Jest (zazwyczaj) spora różnica między graczami ze Srebra i Platyny. Możecie spojrzeć na dywizję i mieć jakieś pojęcie jakie umiejętności dany gracz przejawia na Summoner’s Rift.
Klasyfikacja to coś, co gracze usilnie starają się podbić poprzez granie rankedów. Prawdopodobnie przez naturalny symbol statusu, który sprawia, że im wyżej w rankingu jesteście, tym ważniejsi/lepsi jesteście. Jest to dość płytkie spojrzenie na czyjeś kompetencje w grze, ale zazwyczaj się sprawdza. Jeśli chcecie jakiejś dogłębnej analizy czyjegoś skilla, na pewno nie możecie ocenić go na podstawie dywizji.
Istnieje parę stereotypów odnośnie klasyfikacji w społeczeństwie graczy, które trzeba rozwiać. Wielu uważa, że gracze z Brązu i Srebra są słabymi graczami generalnie, ale statystyki twierdzą inaczej. Niewielu to wie, ale zdecydowana większość graczy gra właśnie w Brązowo-Srebrnych barwach. Właściwie to równo 50% graczy znajduje się w przedziale Brąz II – Silver I. To jest prawdziwa średnia, więc z tą wiedzą można statystycznie powiedzieć, że poniżej średniej są tylko gracze z Brązu III i niżej.
Wielu z Was pewnie się nie spodziewało takiego krzywek obrazu graczy.
Mamy nadzieję, że spojrzycie teraz z innej perspektywy na system rankingowy. Wiedza na jego temat nie jest niezbędna, ale aby zrozumieć w pełni sznurki umieszczające Was w dywizjach, jest to niezwykle przydatne.