r.

Riot Games o swoim systemie anti-cheat

Cheat no more? To się okaże.
  • System, o którym mowa, nie jest jeszcze zaimplementowany do League of Legends. LoL ma “starszy” system anti-cheat.
  • Nowy system jako pierwsze otrzymają nowe gry Riotu. Dopiero później pojawi się w LoL-u.
  • Ten anti-cheat zostanie wykorzystany m.in. w Project A.

Cheaters gonna cheat

Od dwóch dekad obserwujemy rozwój systemów zapobiegających cheatowaniu w grach. Kontrolowanie pamięci klienta gry przeradza się w metody pozwalające na sprawdzanie systemu operacyjnego. To już nie tylko software, to także sprawdzanie hardware’u – sprzęt komputerowy fizycznie wmontowany w komputer.

Jeśli pasjonujecie się IT, to z pewnością nie będziecie mieli problemów ze zrozumieniem oryginalnego artykułu. Riot postanowił posłużyć się zrozumiałymi dla większości metaforami.

Tryb użytkownika

Kupujemy sprzęt komputerowy. Instalowane są sterowniki, które umożliwiają współpracę sprzętu z jądrem. Dzięki temu możemy w pełni korzystać z powłoki systemowej.

Architekturę systemu operacyjnego można uprościć do trybu użytkownika (to, co na zewnątrz) i trybu jądra (to, co w środku). W trybie użytkownika odpalane są wszystkie aplikacje i programy, z których korzystacie na co dzień: przeglądarka, WinRAR, ulubiona gra MOBA. Same z siebie nie mogą wiedzieć, czy odpaliliście np. Cheat Engine. Zamiast tego komunikują się z jądrem systemu i sprawdzają, czy na ich procesy (np. leagueoflegends.exe w Menedżerze zadań) nie wpływają inne procesy (np. cheatengine.exe).

Tak, Riot jest w stanie stwierdzić, czy macie jednocześnie włączoną Ligę Legend i Cheat Engine.

Obecnie można spotkać się z “niewykrywalnymi cheatami”, które w opisie mają “totally ring 0” – czyli takimi, które działają na poziomie jądra systemowego. Innymi słowy gra myśli, że nasz bohater od początku mógł widzieć przeciwników przez ściany i wydaje się jej, że to normalne. ECC Vitality ktoś-coś?

Riot zatrudnił osobę, która miała wykryć czity niewykrywalne z trybu użytkownika i dodać opracowane rozwiązanie do riotowego systemu anti-cheat. Ogłoszenie nadal wisi na LinkedIn.

Co muszę wiedzieć?

  1. Riot ma możliwości swobodnie przeglądać “zawartość Waszego komputera”. Wykorzystuje to jednak do tego, by upewnić się, że w ich grach nie będzie ani jednego cheatera. Zgodziliście się na to przez wyrażenie zgody na politykę prywatności Riotu.
  2. Riot dokłada wszelkich starań, by ich gry były pozbawione cheaterów.
  3. Anti-cheat ma duże znaczenie w przypadku Projektu A – tworzonej strzelanki ze świata Runeterry. Warto wspomnieć, że system został zaimplementowany już pierwszego dnia pracy nad Project A.