Pokemon GO r.

Pokemon GO: Co jest najważniejsze IV/CP czy Ruchy (Moveset)?

Pokemon GO to taka gra, w której Pikachu nie jest równy drugiemu Pikachu. Zauważyłem, że wśród graczy panuje ogromna dezinformacja na temat tego, jaki Pokemon jest dobry i jakie jego statystyki są najważniejsze. Jedni krzyczą, że CP; drudzy, że IV; trzeci, że Moveset. Przyszedł najwyższy czas, aby matematycznie wyjaśnić wszelkie mechanizmy dotyczące statystyk i skuteczności Pokemonów oraz porównać je ze sobą, by wydać ostateczny werdykt. Pomoże to Wam w podjęciu właściwiej decyzji, czy takiego stwora dodać do ulubionych, czy przerobić na cukierki. 

IV, czyli Individual Values

Pierwszą statystyką, którą powinniśmy wziąć na warsztat, jest zdecydowanie IV. Rozwinięcie tego skrótu to Individual Values. Są to indywidualne DODATKOWE statystyki. Nie bez powodu zaznaczyłem CAPS LOCKIEM i kolorem słowo “dodatkowe”, ponieważ oprócz IV każdy  z Pokemonów posiada BAZOWE trzy statystyki:

  • Attack (Atak)
  • Defense (Defensywa)
  • Stamina (HP/Punkty Życia)

IV to bonusowe statystyki, dodane do bazowych, które mieszczą się w przedziale od 0 do 15. Są one przydzielane całkowicie losowo – z zastrzeżeniem, że Pokemony wyklute z jajek posiadają ŚREDNIO większe IV od tych złapane dziko; co nie oznacza, że nie ma możliwości złapania 100% IV Pokemona, jak i wyklucia się 0% VI Pokemona z jajka. Mówimy o średniej.

Pokemon jest genetycznie perfekcyjny (100% VI), jeśli posiada +15/15/15 na Ataku/Defensywy/HP. Ma to ostateczne odzwierciedlenie w wyższej liczbie CP takowego osobnika – z pewnością zauważyliście to, porównując do siebie dwa Pidgeye z pełnym paskiem CP. Przy okazji chciałbym obalić jeden mit – wielkość i waga Pokemonów NIE wpływają na IV.

Jak sprawdzić IV Pokemona? Ta statystyka nie wyświetla się w grze i samemu trzeba ją obliczyć według specjalnego wzoru z dwoma niewiadomymi. Z doświadczenia jednakże wiem, że liczenie tego ręcznie nie wchodzi jakkolwiek w grę i polecam skorzystać z przeznaczonych do tego narzędzi. Najlepszym z nich jest Poke Assistant (Click!), w którym wpisujemy CP/HP oraz liczbę Stardustu potrzebną na ulepszenie Pokemona. W efekcie otrzymamy możliwy zakres IV dla naszego Pokemona. Im wyższy poziom Pokemona, tym zakres ten będzie bardziej sprecyzowany. Dodatkowo istnieje jeszcze przydatna aplikacja na Androida o nazwie GoIV (Click!). Bez obaw, za żadne z tych narzędzi nie grozi ban, ponieważ jakkolwiek nie wpływają one na API gry.

Czas na ostateczną analizę IV. Abyście rozumieli dokładnie ten system, posłużę się przykładem. Weźmy Pikachu na 40 poziomie:

Pikachu

KAŻDY Pikachu posiada bazowo:

  • 124 Ataku
  • 108 Defensywy
  • 70 HP

Jednakże nie każdy Pikachu jest taki sam. Na każdej ze statystyk możemy uzyskać dodatkowo od 0 do 15 punktów. Czyli realnie Pikachu może posiadać:

  • 124-139 Ataku (12 % różnicy)
  • 108 -123 Defensywy (13 % różnicy)
  • 70-85 HP (21 % różnicy)

Jak widać, w tym przypadku IV daje nam 12-21 % różnicy w zależności od danej statystyki Pokemona.

Dla odmiany weźmy na warsztaty o wiele silniejszego Pokemona, którym jest Snorlax (40 poziom):

Snorlax

  • 180-195 Ataku (8 % różnicy)
  • 180-195 Defensywy (8 % różnicy)
  • 320-335 HP (5 % różnicy)

W tym przypadku IV daje nam jedynie 5-8% różnicy w zależności od danej statystyki Pokemona.

Werdykt: W przypadku słabych Pokemonów różnica wywołana przez różnice IV daje nam 10-25%, jeśli chodzi o jego statystyki. W przypadku silnych Pokemonów wpływ IV maleje poniżej 10%, ponieważ wartości w zakresie 0-15 są o wiele mniejszym procentowym udziałem dużych liczb. Tłumacząc na najbardziej proste słowa – IV ma większy wpływ na Pokemony typu: Weedle, Pidgeye i Rattata aniżeli na Snorlaxa, Vaporeona czy Dragonite. Dodatkowo wpływ tym mniejszy, im wyższy poziom Pokemona

CP, czyli Combat Power

Tutaj najwięcej osób jest w błędzie, gdy mówi, że ta statystyka jest jakkolwiek istotna. W rzeczywistości NIE MA ona jakiegokolwiek znaczenia. Tłumaczę dlaczego. CP jest jedynie wynikiem kalkulacji Ataku/Defensywy/HP ograniczonej poziomem Trenera. Jest ona jedynie ODZWIERCIEDLENIEM sumy innych statystyk. Oczywiście im wyższy poziom Pokemona, tym więcej CP, jednak wzrost tej liczby wynika jedynie z racji wzrostu wcześniej wspomnianych wskaźników. Poziom Pokemona to czynnik, na który mamy 100 % wpływ w przeciwieństwie do losowo przydzielanego IV i Movesetu. To po prostu nasza decyzja czy zainwestujemy w niego cukierki i stardusty

Przy okazji wspomnę co obrazuje zapełniający się pasek nad Pokemonem. Pokazuje on ile % maksymalnego CP posiada Pokemon w stosunku dla naszego poziomu trenera. Jeżeli poziom Pokemona  zrówna się z poziomem trenera, to pasek zapełni się w 100 %. Każdy power-up to 0.5 poziomu Pokemona.

Przykładowo jeżeli maksymalne CP Snorlaxa z 0 IV to 3112, to na 20 poziomie trenera/pokemona w 100% zapełniony pasek zobrazuje 1556 CP.

Moveset

Jak dobrze wiecie każdy z Pokemonów posiada losowe przydzielane ruchy z pośród określonej dla niego puli. Oczywiście najistotniejszą częścią zabawy jest tutaj wzajemne kontrowanie się żywiołów, jednakże w tej analizie nie możemy brać tego pod uwagę, aby była ona rzetelna. Ruchy dzielą się te na podstawowe oraz specjalne. Każdy posiada bazową wartość oraz czas trwania. Na tej podstawie możemy uzyskać statystykę DPS czyli obrażenia na sekundę. Dodatkową zmienną jaką możemy ująć to stab – czyli mechanika, w której zyskujemy 25 % obrażeń jeśli żywioł ataku jest tożsamy z typem Pokemona (np. Pikachu atakujący elektrycznym atakiem zyska na nim 25 % obrażeń).

 

Obecnie najbardziej optymalną formą walki jest sytuacja, w której atakujemy podstawowym atakiem, a następnie po naładowania paska energii używamy ataku specjalnego przez określoną liczbę interwałów. Na tej podstawie możemy obliczyć “Weave/Slope DPS” – czyli obrażenia zadawane falami. Na podstawie tej statystyki możemy stwierdzić, że różnica w obrażeniach między tym samym Pokemonem (o identycznym poziomie oraz IV) może wynosić aż do 50 %! (choć zazwyczaj około 30 %). To ogromna różnica! 

Pełne zestawienie wszystkich możliwych kombinacji zajdziecie pod tym adresem (Click!), najciekawsze statystyki na jakie możemy wrócić uwagę w tabeli to:

  • Atk PKMN % – obrazuje jaką siłę obrażeń posiada Pokemon z danym Movesetem w porównaniu do Mewtwo z najlepszym możliwym Movesetem
  • Atk Move % – obrazuje jaką siłę obrażeń posiada Pokemon z danym Movesetem w stosunku do innego Movesetu tego samego Pokemona. 100 %  – oznacza najlepszą możliwą kombinację

Jako ciekawostkę dodam, że jeśli Pokemon broni Gyma, to stosuje ataki co 2 sekundy, gdy samemu atakując go ręcznie możemy ten czas skrócić niemalże do 0 (chodzi o przerwy między atakami).

Podsumowanie

Wiec podsumujmy na co zwracać uwagę podczas oceniany Pokemonów. Najważniejsze są ruchy (Moveset) – zazwyczaj różnica w tym przypadku może wynosić 30-50 %! W drugiej kolejności, wracajmy uwagę na IV, które mogą nam dać dodatkowe 10 %; CP to statystyka, którą nie powinniśmy się sugerować pod innym kątem, aniżeli to jaki wydatek Stardustów/cukierków, które będziemy musieli ponieść na ulepszanie Pokemona. Podsumowując. W przypadku, gdy znajdziemy +80 % IV Pokemona z perfekcyjnym Movesetem, to bez większych wyrzutów sumienia możemy w niego inwestować.

/przepraszam za literówki, które niebawem poprawię – obowiązki rodzinne – jednak mam nadzieję, że są na tyle nieuciążliwe w porównaniu do przekazanej wiedzy, że mi je wybaczycie; a sam tekst jest zrozumiały