Overwatch r.

Wszystko, co musisz wiedzieć o grze Moirą

Zbiór ciekawostek, porad i przydatnych trików, które przydadzą się podczas gry najnowszym ofensywnym healerem - Moirą.

Kim jest Moira?

Moira to najnowsza bohaterka w Overwatch. Jest ona healerem, ale też potrafi zadać potężne obrażenia. W istocie podstawową zdolnością grania nią na wysokim poziomie jest używanie jej obrażeń, jako narzędzia do utrzymywania zasobów leczenia. Dorzucając do tego sprytną umiejętność ucieczki, otrzymujemy bardzo elastyczny dodatek do gry.

Umiejętności

Na początek krótkie przypomnienie jej zdolności.

  •  Biotyczny Chwyt 

    • [LPM] Używając lewej ręki, Moira zwiększa swoją energię biotyczną i leczy znajdujących się przed sobą sojuszników.
    • [PPM] Prawą ręką wystrzeliwuje wiązkę energetyczną dalekiego zasięgu, która wysysa życie z wrogów oraz leczy Moirę i regeneruje jej energię biotyczną.
  •  Kula Biotyczna [E]

    • Moira wystrzeliwuje odbijającą się kulę biotyczną i może wybierać między efektem regenerującym, który leczy sojuszników lub wyniszczającym, który rani wrogów.
  •  Zniknięcie [SHIFT]

    • Moira teleportuje się na niewielką odległość.
  •  Koalescencja [Q]

    • Moira emituje wiązkę o dużym zasięgu, która zarówno leczy sojuszników, jak i przenika bariery i rani wrogów.


Porady na każdą zdolność

Biotyczny Chwyt

  • Zarówno [LPM] jak i [PPM] nie mają czasu odnowienia, pracują na zasadzie systemu zasobów. Kiedy leczysz sojuszników [LPM] zużywasz zasoby biotyczne. Możesz czekać, aż się uzupełnią lub co ważniejsze naładować je, poprzez wysysanie życia z wrogów [PPM].
  • Oczywistą rzeczą jest, że musisz zadawać obrażenia prawym przyciskiem myszy, gdy tylko nadarzy się okazja, tak żeby zagwarantować sobie możliwość leczenia, kiedy tego będziesz najbardziej potrzebować. Wykorzystuj każdą możliwość, żeby zadać trochę obrażeń w koło, jeśli tylko żaden z sojuszników pilnie nie potrzebuje twojej pomocy.
  • Musisz uporać się z maksymalnym zasięgiem Biotycznego Chwytu. Zanim zaczniesz pierwszą grę, skorzystaj z Obszaru treningowego przez tyle czasu, aż w pełni wyczujesz ten zasięg. Zaskoczy Cię jaki dystans możesz zachować i że nie musisz znajdować się zaraz w centrum walki, by być użytecznym.
  • Pamiętaj, że jako Moira możesz bardzo szybko zużyć biotyczne zapasy. Jak już pisałem dbanie o tę wartość to podstawowa zdolność. Jej leczenie znajduje się na poziomie 80 HPS (Health Per Second). Łatwo jest z tym przesadzić i wyczerpać cenne zasoby.
  • Kiedy leczysz kilku sojuszników naraz, zaleca się „sprayowanie” ich po łuku, tak by pokryć wiele celów odrobiną zdrowia – to utrzyma ich w grze. Jeśli zaczniesz zmieniać cele, możliwe, że uda Ci się uzdrowić każdego na tip-top, ale znowu pamiętaj, by przestać w momencie, gdy osiągną maksymalną liczbę punktów zdrowia.
  • Zadawanie obrażeń jest na poziomie 50 DPS (Damage Per Second), ale ma również efekt samoleczenia. Należy oczekiwać leczenia na poziomie 33 HPS w momencie kontaktu z wrogiem.

 

Kula Biotyczna

  • Wielu początkujących graczy Moiry wpada w pułapkę, polegającą an tym, że odbijają leczącą kulę od swoich stóp, myśląc, że to zmaksymalizuje samoleczenie. Jest to o wiele bardziej efektywne, kiedy używasz tej zdolności jako efekt leczenia drużynowego. Czyli po prostu rzucaj nią w grupę.
  • Lecząca kula zwiększa zdrowie sojuszników w tempie 75 HPS, ale jej zasoby znajdują się na poziomie 300 punktów zdrowia. To więcej niż wystarczająco by podładować większość z Twoich „lekkich” kolegów z drużyny.
  • Chociaż wielu zawodowców uważa, że Kula Biotyczna jest najlepiej używana jako narzędzie zadające obrażenia, nie lekceważ mocy idącej z rzucania jej w Twój zespół, szybkiego doskoku i rozpylania punktów zdrowia w koło, przy pomocy Biotycznego Chwytu.
  • Oprócz zadawania obrażeń nasza kula spowalnia wrogów, którzy chcą się z nami zmierzyć. Oczywiście tak długo, jak mają z nią kontakt. Zadaje ona obrażenia na poziomie 50 DPS. Jednak pamiętaj, że maksymalnie może zadać 200 obrażeń. Obie kule mają ograniczenie maksymalnej wartości.
  • Kula zadająca obrażenia jest najbardziej efektywna w zamkniętych przestrzeniach, oczywiście tam, gdzie może się swobodnie odbijać, pozostając w kontakcie z wrogami. Działa to na zasadzie wkurzającej Strzały Rozpryskowej Hanzo, tylko trwa ona dłużej. Niejednokrotnie, gdy jej dobrze użyjemy, jesteśmy w stanie zdobyć wielobójstwa, nawet gdy na pierwszy rzut oka starcie jest dla nas przegrane.

Zniknięcie

  • Wystarczy raz użyć tej umiejętności, by przekonać się, jak bardzo jest użyteczna. Co 6 sekund możesz użyć jej, by wyjść z niebezpiecznej sytuacji, więc miej się na baczności, gdy jest na cooldownie  i korzystaj z niej, gdy teamfight nie idzie po Twojej myśli.
  • Możesz użyć Zniknięcia w każdym kierunku, wliczając w to również ruch wstecz jako element zaskoczenia. Dzięki temu łatwo możesz się przebić przez obronę przeciwnika podczas walki i zaskoczyć go znienacka. Uważaj jednak, aby nie marnować tej zdolności w każdej mniej znaczącej wymianie, gdzie lepszą opcją jest zachowanie jej na sytuację, w której koniecznie musisz odskoczyć i się ukryć.
  • Czas odnowienia jest wystarczająco krótki, że możesz śmiało użyć Zniknięcia do powrotu do walki. Jednak im bliżej jesteś akcji, tym bardziej nie powinieneś tego używać, tylko i wyłącznie dla szybkości. Powtarzam, że to jest Twoje najważniejsze narzędzie przetrwania i musisz mieć je dostępne, gdy naprawdę tego najbardziej potrzebujesz.

Jak można wykorzystać Zniknięcie?


Koalescencja

  • Jest to moim zdaniem jedna z najlepszych umiejętności w grze. Najlepiej zachować ją do momentu, gdy pushujesz wraz z drużyną, a potrzebujecie dodatkowej ilości zasobów, by utrzymać drużynę przy życiu i jednocześnie spychać wrogów z drogi.
  • Są różne opinie na ten temat, ale z reguły najlepiej skupić się na leczeniu. Miejcie tendencję do odchodzenia od drużyny jedynie, gdy wrogowie mają około 15% zdrowia lub mniej. Obrażenia nie są tak powalające, a zawsze lepiej zachować ten czas na leczenie.
  • Koalescencja jest szczególnie użyteczna na mapach jak Hanamura, gdzie naciskasz w celu przejęcia punktu i musisz zapewnić drużynie odpowiednie bezpieczeństwo i wsparcie.
  • Pamiętaj, że ta super zdolność przenika przez bariery jak np. tarcza Reinhardta. To oznacza, że nie musisz skupiać się tylko i wyłącznie na sojusznikach, ale też np. na wykańczaniu wrogich supportów z niskim zdrowiem, którzy gdzieś tam się chowają.


Moira na tle innych

 

Kogo kontruje Moira?

W trakcie grania danym bohaterem zobaczymy, jak wpasowuje się w metę, czy kompozycję, odejdziemy od sztywnej listy słabych i mocnych kontr. Na ten moment jednak warto zobaczyć poglądowo, z kim nie powinniśmy mieć problemów, oczywiście lista ta jest bardzo elastyczna i może zostać niejednokrotnie zmodyfikowana.

Genji

Robotyczny ninja nie jest w stanie odbić naszych ataków, co czyni Moirę w dobrym położeniu przeciw niemu. Dodatkowo Zniknięcie pozwala na awaryjną ucieczkę i wprowadza element zaskoczenia.

 

Reinhardt/Orisa

Moira powinna dobrze sobie radzić przeciw tej dwójce. Dzięki temu, że jej obrażenia przebijają tarczę (o czym wspominałem). Nawet bastion rozstawiony za nimi staje się odsłoniętym celem.


Kto kontruje Moirę?

Ana

Jest prawdziwym utrapieniem. Jeden Granat Biotyczny i nie możesz leczyć siebie, jak i sojuszników.

D.Va

Obecnie Diva jest w stanie odbić naszą kulkę, za pomocą Matrycy Obronnej. Musisz na to uważać.


Z kim ma problemy?

Fara

Jest o tyle uciążliwa, że jej zasięg i mobilność są większe.

Smuga

Pomimo że Moira posiada dobry mechanizm ucieczki, ciężko jej będzie w stanie dorównać Smudze. Jej mobilność, w połączeniu z obrażeniami Cię wykończy.

Żołnierz/McCree/Żniwiarz

Wszyscy trzej ofensywni bohaterowie są w stanie wykończyć Moirę bardzo szybko. Żniwiarz wprawdzie musi się mocno zbliżyć, ale może łatwo flankować i z zaskoczenia wyłapać ją. Tak czy inaczej, jej życie będzie naprawdę utrudnione.

Wieprzu

Musisz zmierzyć się z samoleczeniem grubasa i jeszcze uniknąć lecącego w Twoją stronę haka. To jest zabawa w survival, dopóki Zniknięcie jest na cooldownie. Na szczęście najprawdopodobniej zmissuje kilkukrotnie, podczas zabawy z Tobą.


Gameplay

Na sam koniec obiecany gameplay Moiry w wykonaniu Custy, czyli gracza z Dallas Fuel. W tle usłyszycie wywiad z tym zawodnikiem, gdzie mówi między innymi o niebezpieczeństwach czyhających na Moirę na wszystkich mapach.

(Wersja angielska z dostępnymi napisami)

To by było na tyle, dajcie znać, jak Wam podoba się ten poradnik i czy chcielibyście podobne artykuły ujrzeć w przyszłości. Jeśli macie swoje rady odnośnie do gry nią to również się podzielcie.

A tak poza tym. Lubicie Moirę? Może ktoś jest już zdeklarowanym mainem?

Źródło