r.

Tower Dive – zrobić, czy zostawić? Oto jest pytanie!

Przypomnijcie sobie te wszystkie razy, gdy Wasz przeciwnik uciekał pod wieżę z 100HP, a Wy nic z tym nie mogliście zrobić, bo baliście się zdive'ować. Może niesłusznie?

maxresdefault

Tower divingiem w LoL-u można nazwać sytuację, gdy wkraczamy w strefę zasięgu wrogiej wieży, aby zabić  przeciwnika/przeciwników; celem jest również doznanie jak najmniejszych obrażeń od wieży i niezginięcie w drodze po zabójstwo. W początkowej fazie gry wieże zadają mnóstwo obrażeń w porównaniu do posiadanego życia, więc gdy wraz z przeciwnikiem uderzycie się raz pod jego wieżą, to i tak możesz zginąć, bo wieża zacznie Cię bić.

Pomysł na dive’y powstaje, gdy chcemy zabezpieczyć zabójstwo i złoto, które dostaniemy dzięki niemu. Prowadzi to do przewagi w doświadczeniu i w buildzie przedmiotów oraz w zabezpieczaniu większej ilości zabójstw i objective’ów. Zazwyczaj siedziałbyś i skupiłbyś się na farmieniu, ale gdy przeciwnik ma małą ilość HP, many albo obu z tych, prowadzi to do napięcia i chęci do ukarania go za to.

Problem jest w tym, że ta pokusa w połączeniu z ludzkimi błędami często prowadzi do chybionych dive’ów. SoloQ przeważnie wiąże się z błędną komunikacją i zbyt słabą synchronizacją zespołu. Są bariery językowe, błędy techniczne, różnice w poziomie grania itp. które prowadzą do zmniejszenia szansy na udane nurkowanie.

e36159e4a5f90612e9fdc2d9674ed2603b2e6d297e52e1ead6132c5607f052ea

Czego NIE robić

Oglądacie czasem FireMageAl na YT? Często wrzuca filmy z ludźmi, którym skok pod wieżę się nie udał.

Pierwsza scena jest najbardziej klasycznym złym divem. Lissandra pushuje, więc myśli nad zaczęciem walki z Azirem. Jej przeciwnik ma mało HP i Many, więc wydaje się łatwym celem. Lissandra jednak źle oceniła słabość przeciwnika. Agresywnie sflashowała, aby rozpocząć walkę w zasięgu wieży, użyła ulta i podpalenia, a wtedy zauważyła, że nie ma już many. Azir szybko reaguje Flashem/ultem i odpycha Lissandrę ponownie w zasięg wieży. Bez many i Flasha jest łatwym killem.

Drugi nieudany dive jest gankiem Rammusa, który stara się pomóc Renektonowi z Irelią. Zapominają tylko, że to jest cholerna Irelia! Jest świetna w poruszaniu się pod wieżą. Reset jej Q-Bladesurge pozwala na szybkie i zwinne ruchy, a wtedy Irelia używa mechaniki, aby przyciągnąć ich dalej w głąb wieży przed tym, jak zaczęła ich atakować. Przeciwnicy dostali dużo darmowych obrażeń od wieży, a sama Irelia nic prawie nie musiała robić. Rammus zaczyna się poddawać i ucieka, lecz Renekton nie przestaje i nie ma pojęcia o:
a)obrażeniach, jakie może zadać,
b)obrażenia, jakie on dostanie,
c)fakcie, że countergank zaczyna być bardzo prawdopodobny. Renekton więc ginie po tym, jak Kha Zix przyszedł.

 

resized_insanity-wolf-meme-generator-get-20-stacks-on-mejais-tower-dive-their-summoner-platform-0df087

Ostatnia walka jest przykładem nadmiernego zaangażowania. Była ona ostrą próbą drużyny pushującej, ale komunikacja i brak pingów drużyny pod wieżą świadczy o braku wahania do zaprzestania walki. Przeciwna drużyna jest dosyć mocno wypushowana, lecz ma mało many. To nie jest zbyt istotne, jeśli macie za sobą dużą paczkę minionów, lecz oni poszli dalej. Brak wizji też był niebezpieczny, ale nie aż tak, jak zgrupowanie. Każdy z czterech przeciwników trzymał się ciasno siebie, co jest świetnym celem dla Barda i Nunu do złapania ich i wybicie.

Tutaj mamy kolejny przykład złego tower dive’a albo dobrego duo Cho’Gatha i Vayne. Całkiem dobre zgrupowanie, lecz nie mają wypushowanej fali minionów pod wieżę, co prowadzi do wielu błędów.

Upadek czterech jest bliski, a kilku nie ma prawie HP. To, co działało na ich korzyść, to mądre pozycjonowanie i zaatakowanie z tyłu. Przychodzili 1v1 i Vayne oraz Cho zmusili ich do zostania daleko za wieżą oraz tri-bush. W rezultacie widzimy 2 kille dla Vayne i Cho’Gatha.

To, co te filmy nam mówią, to to, że ważna jest komunikacja i wizja. Są to klucze do udanego nurkowania.

Jak zrobić to dobrze

Dobry dive jest przemyślany. Musicie wiedzieć, ile macie HP/many, ile ma ich przeciwnik, ile użyjecie umiejętności, ile zostaniecie pod wieżą oraz czy ktoś nie nadchodzi z pomocą. Nie ma sensu nurkować pod wieżę, jeżeli od razu zginiecie albo użyjecie wszystkich swoich umiejętności tylkopo to, by zobaczyć, że nie macie many na ucieczkę. Bylibyście zaskoczeni, jak często się to zdarza.

Zazwyczaj przeciwnik może zwalczyć dive 1v1, więc poproście sojusznika, by wam pomógł. Wasz jungler będzie niezmiernie ucieszony na sposobność zdobycia łatwego killa/asysty. Musicie tylko szybko i strategicznie myśleć. Wyobraźcie sobie, co się stanie zaraz. Pomoże to Wam w decyzji, czy atakować, czy nie.

4ce8bad9241b04478535bef145cffa608346e0114af7b864aed7d3f92705a86d

Aby bronić się przed dive’ami, musicie nauczyć się wardować. Pomoże Wam to w przewidzeniu ruchów przeciwnika i zawołaniu po pomoc. Jeśli chcecie gankować, to również potrzebujecie wardów. Najlepiej ulepszcie swoje trinkety, by więcej ich móc kłaść, bądź zamieńcie je na Sweeper Lens. Zwiększy to twoją kontrolę na linii. Postawcie warda albo najlepiej pinka, w np. tri-bushu na topie, aby wiedzieć czy ktoś się nie zbliża. Jeżeli nie, możecie gankować.

W tym filmie możemy zobaczyć fragment EU LCS z najlepszą drużyną- Fnatic. 4 ludzi nurkuje za Unicorns of Love. UOL ma tylko 3 ludzi oraz obrażenia od wieży, by odeprzeć ruch Fnatic. Niestety dla nich, Fnatic ma zbyt dużo CC. Co jest warte uwagi, to komunikacja i żonglowanie agresywnością wieży. Pierwszy, który był na celowniku wieży, był Alistar, ale wyszedł z zasięgu. Wtedy Ashe dostała możliwość kilku uderzeń we wroga, nim złapała agro od wieży i musiała flashować z zasięgu, a wieża przeniosła się na miniony. Następnie Gragas został oznaczony, lecz również użył Flasha do przeżycia tej potyczki, a wieża przeniosła się na Alistara, który również spalił Flasha. Fnatic użyło wielu Błysków, aby uniknąć śmierci- czyli to, do czego Czary Przywoływacza są stworzone.

To jest oczywiście profesjonalny i wcześniej przygotowany dive, coś, czego na SoloQ nie znajdziecie. Główne rzeczy, które Wam pomogą podczas nurkowania, to:

  1. Wiedza o umiejętnościach i ich kosztach/obrażeniach, jakie zadają
  2. Wiedza o Czarach Przywoływacza przeciwnika i czy akurat się odnawiają
  3. Prośba o pomoc przy nurkowaniu
  4. Miej dużą wizję, bądź skontruj ich.
  5. Wiedza o tym, gdzie przeciwnicy (nie tylko jungler) się znajdują

56194802

Itemizacja jest dosyć dobra podczas dive’owania, ale to zależy, na jakiej fazie gry akurat jesteś. Zbyt wcześnie, a Ty byłeś tylko raz w bazie? Armour, HP albo dużo obrażeń jest czymś, nad czym się zastanawiasz przed divem. Jeśli naprawdę chcesz bezpiecznie zanurkować, kup Ohmwrecker i wyłącz wieżę na kilka sekund. Jednak lepszym przedmiotem byłby Randuin Omen albo Righteous Glory, które trochę by Ci zwiększyły siłę.

Kończąc, chcę Wam dać mix, czego nie można robić, gdy ma się za przeciwnika świetnego gracza. Mid laner z drużyny Team Liquid’s Korean, Fenix, przeciwstawił się samotnie 4 innym światowej sławy graczom i zdobył quadrę.

Źródło:
http://team-dignitas.net/articles/blogs/League-of-Legends/7636/tower-diving-the-dos-and-donts