League of Legends r.

Niewrażliwość i nienamierzalność w Lidze

Niewrażliwość i nienamierzalność to jedne z najciekawszych efektów w League of Legends. Czas rozebrać je na czynniki pierwsze!

Bohaterowie w Lidze mogą być poddawani działaniu różnych efektów. Począwszy od wzmocnień do prędkości ruchu, przez stuny i snare’y na stazie i niewrażliwości kończąc. Te dwa ostatnie są oczywiście najciekawsze i pozwalają na najbardziej pokrętne i godne uwagi zagrania.

 

Czym jest niewrażliwość

Najprościej rzecz ujmując jest to 100% redukcja obrażeń. Jest to również jedyny efekt, który blokuje obrażenia nieuchronne (true damage). Myślę też, że jest to najsilniejszy buff, który champion może otrzymać ponieważ pozwala na zniwelowanie nawet najsilniejszego burstu (już niedługo, Syndra). Poczucie, że nasz przeciwnik dostaje raka, kiedy Kayle po raz kolejny ograła go z użyciem swojej R-ki jest również bardzo miłym dodatkiem.

 Kayle, Interwencja

Kayle posiada chyba jedną z silniejszych umiejętności tego typu. Potrafi ona ocalić zarówno siebie jak i dowolnego sojusznika za pomocą jednego kliknięcia. Brak opóźnienia pozwala w tym wypadku również na wyczekanie momentu, w którym przeciwnik użyje swojego najniebezpieczniejszego skilla (R Garena czy Dariusa). Jednocześnie, efekt trwa od 2 do 3 sekund, więc pozwala nie tylko na przeżycie, ale często również na pokonanie przeciwnika (który po kilku takich akcjach najprawdopodobniej zdecyduje się nie wracać na swoją aleję).

Taric, Kosmiczna Poświata

Najwspanialszy wśród wspierających również ma w swoim błyszczącym arsenale ochronę sojuszników przed obrażeniami. Od pozostałych odróżnia ją jednak to, że od naciśnięcia R do zadziałania umiejętności mijają 2,5 sekundy (sama niewrażliwość trwa tyle samo). Niektórzy mogą stwierdzić, że Kayle nie musi czekać a i tak jest niezniszczalna o pół sekundy dłużej. To prawda, ale Kayle w przeciwieństwie do Tarczy Waloranu, nie może podzielić się odpornością ze wszystkimi przyjaciółmi.

Być może nie zablokujecie tą umiejętnością burstu Rengara, który rzucił się na Waszego prowadzącego, jednak 3-osobowy dive po przeciwnika jest już całkiem łatwy. Jedno jest pewne – będziecie przy tym wyglądać bajecznie!

Kindred, Jagnięcy Spokój

Owca i Wilk są w świecie Runeterry uosobieniem śmierci. Nie jest to jednak ich jedyne powołanie. Za pomocą swojej superumiejętności Kindred mogą odpędzić szpony śmierci od wszystkich jednostek, które mają mniej niż 10% swojego maksymalnego zdrowia (oczywiście dopóki znajdują się w zasięgu działania). I naprawdę, chodzi tu o wszystkie jednostki, ponieważ Wieczni Łowcy potrafią przedłużyć życie bohaterom, stworom, neutralnym potworom, a nawet samemu Baronowi! Efekt trwa 4 sekundy więc w większości przypadków pozwala na przeżycie burstu, czy umiejętności wykańczających, a często również na szczęśliwe zakończenie pojedynku, czy bush-trapa. Z wystarczającą praktyką umożliwia również przeżywanie większości dive’ów!

Tryndamere, Niezmordowany Szał

Technicznie rzecz biorąc nie jest to niewrażliwość jak u wyżej wymienionych postaci. Buff ten polega bowiem na uniemożliwieniu spadku zdrowia Króla Barbarzyńców poniżej 1 punktu. Jest to jednocześnie najdłużej trwający tego typu efekt w grze, bowiem marnuje przeciwnikom całe 5 sekund życia. Ponadto umożliwia maksymalne wykorzystanie części pasywnej Q, która zwiększa się wraz z każdym % brakującego zdrowia. Otrzymujemy w tym wypadku 60 AD po jej wymaksowaniu.

Ciekawostki

  • Kradzież życia oraz Spell vamp nie mają żadnego efektu, jeśli za cel obieramy niewrażliwe jednostki.
  • Niewrażliwy bohater, który nosi Thornmaila będzie “odbijać” obrażenia. Dzieje się tak ponieważ kolczuga oddaje dmg, który zostałby zadany przed jego redukcją.
  • Niewrażliwość nie redukuje obrażeń lasera fontanny. Niestety, nie będzie bajecznych dive’ów pod obelisk…

Nienamierzalność

Jak sama nazwa wskazuje jest to efekt, który nie pozwala bohaterowi zostać namierzony, czy trafionym przez umiejętności lub pociski. (Wyjątkiem jest R-ka Soraki). Dodatkowo, uniemożliwia strzałowi wieży zadanie obrażeń celowi oraz resetuje jej aggro. W przeciwieństwie do niewrażliwości, nienamierzalność ma kilka odmian:

Usunięcie z mapy

  • Zew Przeznaczenia Kalisty całkowicie usuwa jej Przysiężonego z gry na maksymalnie 4 sekundy. Jest on w tym czasie również niewrażliwy na obrażenia.
  • Halucynacje Shaco sprawiają, że klaun znika na 0,5 sekundy będąc w tym czasie niewrażliwym na wszelkie obrażenia. Nie jest to jednaka redukcja, o której mogliście przeczytać wyżej ponieważ nie chroni przed obrażeniami w czasie, są “pauzowane” na czas tworzenia klona.

Częściowa niewrażliwość

Efekt ten usuwa wszystkie pociski wycelowane w danego bohatera, jednak nie powstrzymuje obrażeń w czasie i nie przerywa więzi. Oznacza to, że nie uratuje Was przed W-ssaniem Fiddlesticksa, czy Kajdanami Dusz Morgany.

  • [E] Elise czyni ją nienamierzalną przez 2 sekundy lub do ponownego użycia umiejętności na wrogim celu.
  • [E] Fizza zapewnia mu odporność na trafienie przez 0,75 sekundy lub do użycia drugiej części spella.
  • Cel pożarcia Tahm Kencha zyskuje częściową niewrażliwość na 5 sekund po wymaksowaniu (połowa tego czasu po połknięciu przeciwnika).
  • [W] Vladimira zmienia go w okres kałużę krwi uodparniając wampira na wszystkie trafienia.

Doskoki

Pociski wystrzelone w tych bohaterów trafią ich po zakończeniu działania umiejętności, a obrażenia w czasie działają normalnie.

  • [W] Maokaia pozwala mu na uniknięcie skillshotów podczas podróży do celu.
  • [Q] Mastera Yi czyni go niewrażliwym, kiedy skacze między wrogami.
  • [R] Zeda uniemożliwia jego trafienie podczas doskakiwania do ofiary.
  • [R] Rek’Sai nie pozwala jej trafić podczas podróży do tunelu.

Staza

Jest to swoiste połączenie niewrażliwości z nienamierzalnością. Chroni przed obrażeniami, jednak uniemożliwia bohaterowi w tym stanie na jakiekolwiek akcje. Efekt stazy zapewniają:

Klepsydra Zhonyi

Często wybierany przez magów itemek, który oprócz mocy umiejętności oraz pancerza pozwala na wprowadzenie posiadacza w złoty stan na 2,5 sekundy. W tym czasie możemy obmyślać strategię dalszej walki, czekać na odnowienie ważnej umiejętności lub po prostu patrzeć jak nasi sojusznicy giną w walce.

Bard, Zmiana Przeznaczenia

Obszarowy efekt klepsydry, który wpływa na wszystkie jednostki. Włączając w to bohaterów, stwory, neutralne i epickie potwory oraz budowle (oprócz Nexusa). Ult Wędrującego Opiekuna pozwala mu na ratowanie sojuszników przed obrażeniami w czasie, ułatwia jego drużynie dive’y, opóźnia śmierć Barona lub po prostu, daje raka golemom próbującym zainicjować w drużynę, która nagle zaświeciła na złoto.

Ekko, Chronostrzaskanie

Umiejętność ta pozwala Ekko na cofnięcie błędów, które popełnił przez ostatnie 4 sekundy i cofnięcie się do (miejmy nadzieję) lepszej dla siebie pozycji. Dzieciak z klepsydrą jest niewrażliwy i nienamierzalny przez 0,5 sekundy. Po przeteleportowaniu się do swojej poprzedniej lokacji zadaje przeciwnikom ogromne obrażenia i odzyskuje część utraconego wcześniej zdrowia. Co ciekawe, umiejętność tą można również wykorzystać do szybkiego powrotu na linię po trwających mniej niż 4 sekundy zakupach. (Niestety drogie Panie, to nie dla was).

Lissandra, Lodowy Grobowiec

Jest to umiejętność, która może być użyta zarówno w defensywie jak i ofensywie. Po użyciu na sobie, Lodowa Wiedźma wchodzi w stazę na 2,5 sekundy, odzyskując zdrowie, zadając duże obrażenia i spowalniając przeciwników na obszarze wokół niej. Umożliwia królowej śniegu bardzo ryzykowne zagrania, jednocześnie pozwalając jej przeżyć, by o tym opowiedzieć.

Zilean, Chronoskok

Dziadek z zegarkiem może umieścić na wybranym sojuszniku runę czasową, która aktywuje się po śmierci celu. Wprowadza go wtedy w stazę na 2 sekundy, a następnie przywraca dużą część zdrowia. Jest to jednocześnie jedna z najbardziej użytecznych i pożądanych umiejętności. W początkowej fazie gry utrudnia nafeedowanie przeciwnika, a później pozwala na ratowanie naszych prowadzących przed śmiercią.

Aatrox, Studnia Krwi

Bohater, którym prawie nikt nie gra również posiada w swoim arsenale efekt stazy. Po straceniu całego zapasu zdrowia, Studnia Krwi umieszcza bohatera w stazie i przywraca mu zdrowie przez maksymalnie 3 sekundy. Nie będę się tutaj rozpisywał… Serio, kto tym gra?!

Anioł Stróż

Przedmiot, który jest aktualnie budowany na większości postaci. Zapewnia przyzwoite statystyki oraz część pasywną, która bardzo przypomina superumiejętność Zileana. Po otrzymaniu śmiertelnych obrażeń, Anioł Stróż wprowadza nas w 4-sekundową stazę, po czym przywraca nas do świata żywych dając nam 700 punktów lub 30% maksymalnego zdrowia (w zależności, która wartość jest większa) oraz 30% maksymalnej many. Myślę, że nie trzeba tutaj tłumaczyć, dlaczego jest szczególnie polecanym przedmiotem dla leśników i prowadzących…

Podsumowanie

No cóż, na koniec pozostało mi jedynie zachęcić Was do spróbowania swoich sił na Fields of Justice, grając powyższymi bohaterami. Naprawdę warto, ponieważ opanowanie tych dwóch efektów może solidnie przyczynić się do wielu Waszych sukcesów na Summoner’s Rift. Poza tym, nawet jeżeli nie macie zamiaru grać Kayle, czy innymi Kindred, to warto wiedzieć z czym się walczy, aby lepiej sobie z tym radzić!

Napiszcie w komentarzach, co myślicie o nienamierzalnośći i niewrażliwości. Lubicie te efekty, czy może sądzicie, że są zbyt irytujące? A może mainujecie któregoś z powyższych bohaterów? Zapraszam do dyskusji!