Na początku zacznijmy od jakże bolesnych statystyk dla Kleda
- Zagrano nim ponad 14 000 gier w ligach platyna+
- Jego win ratio wynosi około 41 %, co nie jest aż tak tragicznym wynikiem jak może się wydawać w przypadku nowych bohaterów, warto zauważyć, że dziś poziom wygranych skoczył już w górę o 1,5 %
- Jest wybierany on w około 7 % gier i ten współczynnik ciągle rośnie
- Mimo tak słabych wyników jest banowany w 26 % gier, oczywiście jest to typowy efekt obawy przed nowym bohaterem, którego umiejętności nikt nie zna
- W 72,7 % jest wybierany na górną aleję, gdzie posiada 42,6 % win ratio. W drugiej kolejności gracze próbują nim junglować – 21,9 %, jednak w tym przypadku jego współczynnik zwycięstw jest niższy, gdyż wynosi jedyne 35,88 %
- Zdecydowanie wyższe win ratio osiąga on w przypadku, gdy jest budowany defensywnie, aniżeli ofensywnie
- Największą szansę na wygraną daje nam rozkład umiejętności Q -> W -> Q -> E -> Q -> R -> Q- > W -> Q -> W -> R -> W -> W -> E -> E
- W przypadku run najlepszą kombinację stanowi następujące zestawienie:
- Marki: AD lub AS w przypadku jungli
- Seale: Pancerz lub HP na poziom
- Glyphy: Odporność na magię płaska lub na poziom, lecz niewiele odbiegają runy na % CDR
- Quinty: Prędkość ruchu lub Penetracja Pancerza w przypadku jungli
- W przypadku specjalizacji wygrywają ustawienia
- 18/12/0 (Fervor of Battle)
- 12/0/18 (Grasp of the Undying)
Odejdźmy od statystyk
Myślę, że jego win ratio bez jakichkolwiek buffów może skoczyć do około 48-52 %. Na obecną chwilę widzimy tendencje, które pokazują, że ludzie próbują go budować zbyt ofensywnie, co kończy się zazwyczaj wielkim fiaskiem. Moim skromnym zdaniem warto na nim budować następujące przedmioty
Frozen Mallet – Kled bez Skaarla posiada zwiększony zasięg ataku, który sprawi, że bardzo łatwo za pomocą tego przedmioty będziemy w stanie gonić oraz kite’ować przeciwników. W przypadku formy ze Skaarlem spowolnienie będzie jeszcze większe
Warmog’s Armor – daje nam uniwersalną ochronę oraz 10 % CDR. Myślę, że zamiennikiem może tu być Streak’s Gage
Spirit Visage – w przypadku starcia z silnymi kompozycjami AP. Jeśli potrzebujemy bardziej uniwersalnej ochrony możemy zastąpić go Zz’Rot Portalem lub Guardian Angelem
Thornmail – posiadamy dużo HP z poprzednich przedmiotów, dlatego najlepszym rozwiązaniem będzie tani Thormail dla zwiększania ilości pancerza
i myślę, że to starczy jeżeli chodzi o defensywę. Oczywiście obowiązkowo do tego dodajemy buty. Zostaje nam jedno miejsce na przedmiot, który zwiększy nasz potencjał ofensywny. Kwestią jest wyczuć odpowiedni moment, w którym zacząć je składać, optymalnie myślę, że może być to 3-4 przedmiot, jeśli dużo nie umieramy.
- Death’s Dance – najbezpieczniejszy wybór. Z tak dużym HP zwiększy się nasza przeżywalność dzięki lifestealowi i umiejętności biernej przedmiotu
- Trinity Force – razem z Spirit Visage oraz Warmogiem możemy dobić do przydatnego 40 % CDR oraz ułatwi pogonie/ucieczki
- Phantom Dancer – niezwykle przydatny, przeciwko nafeedowanym AD Carry w szczególności połączony z Thormailem
To warto kupić tego Kleda
Moim skromnym zdaniem – tak i to z innych powodów aniżeli kwestia tego czy jest dobry/słaby. Uwielbiam takie smaczki jak jego głos czy model bohatera. O sam balans się nie martwię, ponieważ akurat Riot pilnuje aby nowi bohaterowie posiadali rozsądne win ratio. Bohater w swoim gameplayu pozostawia pole dla kilku sztuczek oraz kombinowania. Oczywiście nie jest to poziom złożoności Azira, ale również nie jest on tak łopatologiczny jak Illaoi. Polecam z całego serca i mam nadzieję, że pomogłem Wam z decyzji o zakupie oraz z pomysłem jak nim grać