Sytuacja z wczoraj – grając Jaycem na midzie przeciwko Akali jako zaklęcia wybrałem Błysk oraz Barierę. W pewnym momencie wrogie miniony zaczęły niebezpiecznie zbliżać się do mojej wieży, a z uwagi na trwającą już jakiś czas wymianę ciosów z Akali obydwoje cierpieliśmy na znaczny ubytek zdrowia. Po wyczuciu odpowiedniego momentu Akali postawiła swoją Osłonę Zmierzchu, szykując się do nieuchronnego dive’u w moim kierunku. Osłonięta walczącymi minionami nie musiała się obawiać mojego poke’u w postaci Q. Kiedy byłem już wystarczająco blisko jej pozycji, rzuciła się na mnie, licząc na łatwe zabójstwo. Nie wzięła jednak pod uwagę tego, że wciąż posiadałem nieużyty czar ochronny, który w całości pochłonął obrażenia z Podpalenia, które na mnie nałożyła podczas finałowej konfrontacji. Z walki wyszedłem zwycięsko z pozostałymi 50 HP tylko dzięki temu, że wstrzymałem się z użyciem bariery kilka minut wcześniej. Pozwoliło mi to na uzyskanie przewagi na środkowej alei, którą potem jedynie powiększałem z każdym kolejnym zabójstwem osłabionej Akali.
Nie ukrywam, że wielokrotnie zdarzyło mi się popełniać także proste błędy, polegające na przedwczesnym odpaleniu całego arsenału zaklęć, jaki posiadałem, w pierwszych starciach z wrogiem. Często kończyło się to moją porażką, bo albo zjawiał się nagle wrogi jungler, a będąc pozbawionym Błysku, nie miałem szans na ucieczkę, albo z kolei w starciu na śmierć i życie z przeciwnym midlanerem nie mogłem osłonić się tarczą lub się podleczyć, co w przypadku walki np. przeciwko Zedowi jest szalenie istotne.
Przechodzimy zatem do meritum sprawy, to jest do czasu odnowienia zaklęć przeciwnika. W jaki sposób możemy wykorzystać wiedzę na ten temat do własnych celów? I co ważniejsze, jak możemy dzięki temu uzyskać przewagę na linii? Wpierw jednak kilka słów wstępu na temat samych zaklęć.
Zaklęcia Przywoływacza posiadają trzy różne czasy odnowień w zależności od tego, w jaki sposób rozdzielimy swoje masterki oraz czy posiadamy Iońskie Buty Jasności Umysłu. W każdej z wymienionych sytuacji otrzymujemy procentowe skrócenie czasu odnowienia czarów Przywoływacza. Wybranie umiejętności Przenikliwość w drzewie Determinacji skraca cooldown umiejętności o 15%. Z kolei buty dodają dodatkowy bonus w postaci 10%. W rezultacie podczas klasycznego meczu na Summoner’s Rift możemy otrzymać całkowity bonus w wysokości 25% skrócenia czasu odnowienia zaklęć. Poniżej przedstawiona jest tabela z czasami odnowienia z uwzględnieniem poszczególnych wartości bonusu.
Czar | Standardowy czas odnowienia | Bonus 15% z masterek | Bonus 10% od butów | Całkowity bonus 25% z masterek i butów |
---|---|---|---|---|
Błysk | 5:00 | 4:15 | 4:30 | 3:45 |
Teleport | 5:00 (03:20) | 4:15 (02:50) | 4:30 (3:00) | 3:45 (2:30) |
Uzdrowienie | 4:00 | 3:24 | 3:36 | 3:00 |
Wyczerpanie | 3:30 | 2:58 | 3:09 | 2:37 |
Podpalenie | 3:30 | 2:58 | 3:09 | 2:37 |
Oczyszczenie | 3:30 | 2:58 | 3:09 | 2:37 |
Duch | 3:00 | 2:33 | 2:42 | 2:15 |
Bariera | 3:00 | 2:33 | 2:42 | 2:15 |
Porażenie | 1:15 | 1:03 | 1:07 | 0:56 |
W przypadku Teleportu wartości podane w nawiasach oznaczają czas odnowienia po przerwaniu czaru, np. w przypadku zniszczenia wieży, do której się teleportujemy w danym momencie. Warto także zaznaczyć, że bonus ten nie dotyczy czasu pozwalającego na ponowne użycie Porażenia wynoszącego 15 sekund, więc o ile samo zaklęcie będzie się szybciej odnawiać, tak czas potrzebny na jego dwukrotne użycie pozostaje ten sam.
Jak możecie zauważyć, w skrajnych przypadkach czas odnowienia umiejętności możemy skrócić niemal o minutę. To oznacza, że możemy znacznie częściej angażować się w agresywną walkę z przeciwnikiem, nękać go Podpaleniem i Wyczerpaniem, jednocześnie samym pozostając w miarę bezpiecznym.
Korzyści płynące ze śledzenia użycia czarów wrogiego Przywoływacza
W trakcie starć z przeciwnikiem dobrym nawykiem jest niewątpliwie sygnalizowanie drużynie użycia przez niego swoich umiejętności. Informacja ta pozwoli sojuszniczemu junglerowi na szybki i pewny gank. Ma on wtedy świadomość tego, że a) gracz, który aktywnie informuje drużynę o użyciu przez wroga umiejętności ma głowę na karku, b) jego gank nie pójdzie na marnę, gdyż przeciwnik ma ograniczone możliwości ucieczki.
W zależności od tego, jakie zaklęcia posiadamy, możemy uzyskać nad przeciwnikiem przewagę na wiele sposobów. W przypadku Błysku możemy pozwolić sobie na nieco agresywniejszą grę na linii, gdyż w razie czego szybko będziemy się w stanie wycofać. Z kolei Teleport pozwali nam na wywieranie większej presji, zarówno na linii, jak i na innych obszarach mapy – jest to szczególnie odczuwalne we wczesnej fazie gry, gdy kluczowe jest zdobywanie złota.
Nie zapominajmy o informowaniu sojuszników o czasie odnowienia umiejętności wroga – pozwoli Wam to na aktywne planowanie starć zgodnych z Waszym planem, a nie podyktowanych przez przeciwnika.
Dajcie znać w komentarzach o swoich doświadczeniach z tą techniką 🙂 Jestem ciekaw, czy Wam też zdarzały się takie close-calle, jak ten opisany przeze mnie.