r.

Ultimate Poradnik Sezeon 5 – Kompozycje Drużyn

Wiele osób nawet nie zdaje sobie sprawy, że kompozycje drużyn na solo Q odgrywają wielkie znaczenie. Realia od początków League of Legends się zmieniły - niemalże każdego dnia mamy możliwość podglądania zawodowych drużyn. Na skutek tego wiele pomysłów i rozwiązań z rozgrywek eSportowych jest przenoszonych na rozgrywki rankingowe. Świadomość graczy jest o wiele większa, aniżeli niegdyś.  Możliwości zestawień bohaterów są setki, jednak istnieją pewne zasady, które zwiększą szansę Twojego teamu na wygraną. 

Role

W skład przepisu na idealną kompozycję zespołu wchodzi kilka rzeczy, pamiętajmy jednak, że czasem mimo dobrych proporcji oraz składników może wyjść zakalec. Zatem co jest nam potrzebne do szczęścia:

  • Inicjator – w końcu ktoś musi rozpoczynać walki. Akurat do tego wystarczy w miarę wytrzymała postać, która posiada efekt CC. Nie zawsze musi być to typowy tank, często wystarczy do tej roli bruiser. Powiecie pewnie, że w tym przypadku może sprawdzić się również Annie z Flashem. Fakt, jednak są to skrajne przypadki, które w bardzo łatwy sposób mogą się okazać fiaskiem, gdy combo nie zostanie dobrze trafione lub coś nie pójdzie po naszej myśli. Obecnie w tej roli znakomicie sprawdza się Jarvan, Lee Sin, Irelia, Gnar, Vi – są oni bardziej popularni, aniżeli typowe “tanki”, ponieważ oprócz CC oferują drużynie niezłe obrażenia. Do tej roli można wybrać również Amumu, Sejuani, Natiliusa, jednak należy wtedy pamiętać, aby w ramach rekompensaty inne postacie z drużyny zadawały duże obrażenia w późniejszym etapie gry.
  • Follower – po zaczęciu walki trzeba ją dalej kontynuować. W tym przypadku istnieją trzy rozwiązania. Pierwszym z nich jest bohater, który po inicjatorze dołoży własne CC unieruchamiając przeciwnika – zazwyczaj będzie to drugi bruiser lub najczęściej support, który dodatkowo może przyspieszyć zespół talizmanem. W drugim wariancie jest to Assasin, który zabija dany cel. Trzecią opcją jest AP Carry z obszarowym CC oraz obrażeniami. Follower jeśli nie zabija przeciwnika, to zyskuje cenny czas dla naszego AD Carry, który w tym czasie może uporać się z przeciwnym “front lanem”.
  • De-inicjator –  czasem niestety nasza drużyna będzie w opałach, w tym przypadku potrzebna nam postać, która przerwie natarcie przeciwnika. Idealnie do tego zazwyczaj nadają się zasięgowi supporci tacy jak Janna, Nami czy Lulu, te postacie najlepiej się sprawdzają, gdy w przeciwnym zespole są Assassini z dashem.

Jak zauważyliście wszystkie powyższe muszą posiadać specyficzny zestaw umiejętności, aby spełniać własną rolę, zazwyczaj chodzi po prostu o zazębiające się ze sobą efekty CC. Jeśli będziemy w stanie inicjować walki, jak również odeprzeć wroga to bez problemu powinniśmy wygrywać team-fighty.

Kompozycje

Istnieje kilka specyficznych kompozycji, które mogą być skuteczne przy spełnieniu pewnych warunków:

  • AoE – bazuje ona na obrażeniach obszarowych, w jej przypadku posiadamy zazwyczaj więcej obrażeń magicznych, aniżeli fizycznych. Celem takiej kompozycji jest natychmiastowe  unieszkodliwienie przeciwnika. Dobrze sprawdza się ona przeciwko mało wytrzymałym wrogom, bez możliwości de-inicjacji, natomiast jest mało skuteczna, gdy przeciwna drużyna jest niezwykle “tanky”. Jej wadą zazwyczaj jest również konieczność czekania na cooldowny wszystkich [R] członków zespołu oraz właściwa synchronizacja ich zagrań
  • Poke – jej ideą jest obicie przeciwnika przed rozpoczęciem teamfightu, w tym celu idealne są postacie, których ataki zarówno bazowe jak i umiejętności posiadają duży zasięg. “Zmiękczony” przeciwnik jest o wiele łatwiejszy do ubicia lub pozbawiony jednego z członków, który musi powrócić do bazy, aby zregenerować własny poziom zdrowia. Taką kompozycję kontrują postacie leczący własny zespół lub potrafiące w skuteczny sposób czyścić miniony przed wieżami pozostając bezpiecznym np. Anivia, Azir
  • Catch Them – polega na zestawieniu 2-3 postaci, które potrafią wyłapać przeciwnika stojącego w niewłaściwym miejscu, aby go wyeliminować przed właściwą walką. Idealnie w tej roli sprawdzają się postacie mobilne takie jak Kassadin, Ahri, Lee Sin, Vi, które na dłuższym dystansie są w stanie dogonić każdego wroga
  • Split push – zakłada posiadanie w zespole postaci mobilnych, która potrafi w szybki sposób czyścić miniony na przeciwległej linii, aniżeli toczone walki. Do skuteczne zagrywka w przypadku solo Q. Zarówno do jej działania i chronienia przed nią niezwykle skuteczny jest czar przywoływacza – teleport

Jak widać, każda z kompozycji posiada swoje wady oraz zalety. Jeśli nie masz pewności, że dane zestawienie pomoże Ci wygrać grę i nie natniecie się na kontrujący set-up, to nie namawiaj zespołu, aby się dostosował. Jeśli na samym początku wyboru bohaterów zdradzicie swoje zamiary możecie być łatwo rozgryzieni przez przeciwników.

Najczęstsze błędy

League of Legends to gra błędów, kto popełnia ich mniej ten wygrywa. Również w zestawieniach bohaterów jest kilka niewybaczalnych rzeczy

  • Brak late game – skończenie gry w 20-25 minut jest obecnie rzadkością. Jeśli wybierzecie Lee Sina, Tarica, Ezreala, Malphite i Twisted Fate’a w jednej drużynie to raczej możecie pożegnać się z szansą na wygraną
  • Brak CC – niestety nie posiadanie jakichkolwiek efektów CC zazwyczaj również uniemożliwia ujrzenie napisu “Viktory”. Staraj się, aby w Twojej drużynie znalazły się postacie spełniające “role” z początkowego akapitu, w którym je omawiam
  • Brak polaryzacji obrażeń – 4x AD? 4xAP? Wszystko pięknie i ładnie, jednak do czasu. Wraz z kolejnymi minutami przedmioty będą kontrować kompozycje, w których opieramy się jedynie na jednym rodzaju obrażeń.

Powyższy artykuł jest jedynie wstępem do większej całości, mam jednak nadzieję, że on Wam się spodobał. A może sami macie jakieś pomysły zestawień bohaterów? Jaki by był Wasz dream team? Napiszcie w komentarzach