Tak jak obiecałem - przedstawiam Tier Listę na kolejną pozycję dla aktualizacji 6.7. Podejrzewam, że wzbudzi ona wiele kontrowersji. Oto mój subiektywny pogląd na silę bohaterów z górnej części mapy
EDYTUJĘ WPIS/TWORZE LISTĘ NA ŻYWCA, MIŁEJ ZABAWY, MOŻECIE ODŚWIEŻAĆ 🙂
Zanim zaczniemy rozważania dotyczące Tier Listy, chciałbym przedstawić swój pogląd na obecną metę gry w lesie. W ostatnim czasie jest kilka głównych faktorów wpływających na junglerów Są to:
- Guinsoo oraz Devourer – połączenie tych dwóch przedmiotów sprawia, że tacy bohaterowie jak Xin/Yi/Jax/Shyvana zyskują kosmiczne obrażenia. Nie byłoby nic w tym złego, gdyby nie fakt, że po zbudowaniu tych przedmiotów mogą iść totalnie w defensywę zyskując niesamowity stosunek obrażeń do wytrzymałości
- Runic Echoes – przedmiot mimo nerfów wydaje się silny, dlatego postacie typowo AP lub Tank AP wydają się przyzwoitym wyborem
- Ulepszenie Warrior – niestety wypada ono niezwykle słabo i postacie określane jako AD Casterzy (poza małymi wyjątkami) na obecną chwilę nie są zbyt mocni
- Zmiana mety na top lane – obecnie postacie “tank” raczej witają na górnej alei, gdzie mogą szybciej uzbierać gotówkę, aby być skuteczniejszymi – za pomocą specjalizacji undying grasp mimo braku sustainu radzą one sobie doskonale. Właśnie z tego powodu widzimy ich mniej w lesie – ponieważ o wiele szybciej zbudują na górnej alei Sunfire’a aniżeli Cinderhulka w lesie
- Bohaterowie zasięgowi – Graves/Kindred zyskują w obecnej mecie za sprawą zasięgowych AA, którymi mogą kite’ować metę tanków i dominujących postaci typu melee
Co jeszcze oprócz tego wpływa na pozycje bohaterów na Tier Liście:
- To, jak dani bohaterowie sprawdzają się na solo Q od brązu do średniego diamentu – czyli na poziomie „Kowalskiego”
- Czy określone postacie posiadają w obecnej mecie skuteczne kontry
- Szybkość snowballowania i jego przełożenie na docelowy czas gry
Tier Lista – Jungle – Patch 6.7
Tier I
- Amumu – pewnie wielu z Was powie “To postać dla Brązów” ja wychodzę z założenia, że im bohater bardziej prosty w obsłudze i bardziej oczywisty tym łatwiej nasz team potrafi z nami współgrać, a my sami jesteśmy w stanie skupić się na innych aspektach gry aniżeli “ojeja co tu wcisnąć, aby nie spieprzyć comba”. Z Runic Echoes budowany pół w tanka, pół w AP wydaje się obecnie doskonałym wyborem
- Diana – wsadziłem ją do T1 jednak zaznaczam – NIE ZAWSZE – jest ona bardzo zależna od kompozycji zespołu. Według mnie to pick idealny, gdy top, mid są typowo AD. W innym przypadku będzie ustępować pozostałym bohaterom w tym twierze. Dlaczego uważam ją za mocną? Posiada doskonały power spike w mid game, który obecnie jest najistotniejszy dla przebiegu gry
- Ekko – obecnie jest on prawdziwą kosą. Radzi sobie na górnej alei o wiele lepiej, jednakże jako leśnik również sprawuje się dobrze. Jedyne co mu potrzeba do szczęścia to Iceborn i Cinderhulk, następnie gdy pójdziemy w przedmioty defensywne to staniemy się mobilną bestią o niesamowitych obrażeniach i wytrzymałości
- Graves – nic dziwnego, że Riot kombinuje nad jego nefem. Jego [E] po skumulowaniu daje nam efektywność przedmiotów pancerz/odporność na magię o wartości niemalże 4800 złota! W ten sposób budowany dość ofensywnie bywa niezwykle wytrzymały, a gdy połączymi to z lifestealem, to jesteśmy w stanie solować 2,3 a przy dobrych wiatrach i 4,5 wrogów
- Jarvan IV – chyba jeden z niewielu dobrych AD Casterów /Junglerów w obecnej mecie. Trafił tutaj za sprawą ostatniego buffu [R], obecnie gdy dobrze wymierzymy combo (Q+E+R) to jesteśmy w stanie sprzątność obszarowo kilku wrogom 70 % HP. Pamiętajcie tylko, aby w przedmiotach skupić się na penetracji typu Flat (Warrior, Hexdrinker, Ghostblade)
- Jax – Devorer + Guinsoo + Umiejętnosć bierna = 2.5 AS. Dokładamy do tego przedmioty defensywne i mamy prawdziwą bestię!
- Kindred – niezwykle silne early oraz mid game, mobilność, gamechanhing [R], z pewnością im wyższy poziom tym lepiej sobie radzi, jednak wymasterowana z pewnością będzie również skuteczna na niższych dywizjach
- Master Yi – gdy budowano go jako “AD Papiera” był on ryzykowną postacią możliwą do skontrowania. Obecnie posiada tak dobry stosunek DMG/Survi, że jakiekolwiek CC nie potrafi to zatrzymać przed wbijaniem kolejnych multi-killi
- Nidalee – serio to nie tylko LCS pick! Obecnie jest to jedna z niewielu bohaterek, która jest w stanie wykonać dawno zapomniamy “counterjungling” i ukarać nieuważnych przeciwników
- Shyvana – mimo małych nerfów nadal silna. Dzieki szybkiemu czyszczeniu jungli i dużej mobilności wywołuje niezwykła presję na całej mapie
- Xin Zhao – niemalże identyczne powody dominacji jak w przypadki Yi i Jaxa
- Warwick – już słyszę ‘ale on nie gankuje przed 6 lv…” tak się składa, że obecnie raczej gankowanie jest mało istotnym elementem u junglera. Tanie wardy, darmowe trinkety, kraby na rzekach. To nie zdecydowanie czasy dla typowych “gankerów”. Po 6 lv i w mid game wilczek robi swoją robotę
Tier II
- Elise – po nerfach niektórzy pakują ją do TIV – według mnie całkowicie niesłysznie, pajęczyca nadal jest silną bohaterką z niezwykłym impactem podczas early raz mid game
- Gragas – przez chwile zastanawiałem się nad wrzuceniem go do T1 i z pewnością jeśli by się tym znalazł, to nikt by nie protestował. Jeśli mainujesz “grubasa” to doskonale wiesz jak wrogowie mają przekichane
- Kayle – oczywiście o wiele mocniejsza na topie oraz midzie, jednakże w jungli również nieźle się sprawuje, jej minusem jest jednak zależność od przedmiotów, a jak wiadomo w lesie gotówka leci o wiele wolniej
- Kha’zix – drugi najlepszy AD Caster w obecnej mecie, wystarczył mały buff i naprawienie kilku błędów przez Riot, aby stał się wartościowym pickiem
- Maokai – jest on typową postacią do inicjacji, niestety w takim przypadku trzeba posiadać niesamowitą wytrzymałość – a w jungli ciężko szybko uzbierać hajs na defensywę, dlatego wydaje on się lepszym top lanerem
- Nunu – po buffach [E] jest prawdziwą maszyną do spowalniania. O dziwo “słow” jest dość skutecznym CC w obecnej mecie tanków, których możemy kiteować w ten sposób
- Poppy – o wiele lepsza na top lane
- Rammus – lepszy na topie, ale w jungli daje również radę
- Sejuani – grosza wersja Amumu, dobra jako element set-ów bazujących na “wombo-combo”
- Shaco – jeden z niewielu zabójców, który ostał się w jungli. Wraz z nowym przedmiotem potrafi ściągnać w sekundę przeciwnego Carry
- Sion – osobiście dla mnie zbyt drętwy aby być wyżej, jednak nieźle się skaluje (darmowe HP) wraz z kolejnymi cyferkami wybijającymi na timerze
- Skarner – trochę zapomniany, jednak silny w szczególności podczas walk przy jego kryształach kontrolnych
- Trundle – naturalna kontra na metę typu tank
- Udyr – mimo nerfów nadal potrafi zrobić niemalże zamieszanie. Niezwykły potencjał do split-pushu i walk 1vs1
- Volibear – dobra toporna i ciężka do ubicia menda
- Zac – niezłe ganki i dość dobre skalowanie niemalże w każdym etapie gry
Tier III
- Dr.Mundo – o wiele lepszy na górnej alei, po nerfach [W] i [E] ma dość cieżki początek w jungli
- Fiddlesticks – w necie tanków jego [R] nie jest tak potężne
- Fizz – lepszy o wiele bardzie na midzie, aby był dobry w jungli Riot musiałby ponownie zmienić jego [W]
- Hecarim – koń po buffie jest okej, jednak nadal jest zbyt zależny od przedmiotów
- Lee Sin – w rękach osoby mainujacej Lee Sina nadal TI/TII, natomiast pod sterami okazyjnego gracza najwyżej T3. Jednak bez obaw, 2-3 nerfy mety tanków i znowy wskoczy do God Tieru
- Nocturne – słabszy odpowiednik innych “Dervorerowców” w przeciwieństwie do nich średni się sprawuje z Guinsoo
- Rek’sai – niestety obecnie w swoim cieniu, nie jest dobra ani jako tank, ani jako bruiser
- Quinn – lepsza na górnej alei
- Vi – zabita przez nerfy warriora, ustępuje innym bohaterom AD (Jarvan, Kha’zix)
- Wukong – lepszy na topie
Tier IV
- Aatrox – lepszy na topie
- Cho’Gath – lepszy na midzie
- Evelynn – overnerfed
- Olaf – lepszy na topie (niedługo dostanie buffy – PBE)
- Pantheon – zbyt szybko nawet po snowballu jego siła spada
- Rengar – nieskuteczny w mecie tanków
- Rumble – overnerfed
- Trynda – lepszy na topie
Kim jestem jako gracz? (Na argument „OMG SILVER PISAŁ TĄ LISTĘ”)
- Gram od bety
- Jestem uniwersalny – grałem +2000 gier na każdej pozycji (przeciętnie +100 gier każdym bohaterem)
- S1 – Platyna (nie było wtedy diamentu, top 100 EU)
- S2 – Diament
- S3-S5 – Diament I-IV
- S1-S2 – Coaching
- S2- Presezon S3 – Boosting (gdy jeszcze nie było to nielegalne w polityce Riotu)
- Po s5 zrobiłem sobie 3 miesięczną przerwę od LoL-a. Po powrocie (S6) wbiłem 2 smurf z Brązu V do Platyny III w poniżej 200 gier (70% win ratio). Na głównym koncie zacząłem dopiero niedawno zmagania. Po placementach wrzuciło mnie do PIII (przypominam, że maksymalnie po placmentach może wrzucić do PI, nawet jak ktoś miał wcześniej Mastera/Challangera)
- Prowadzę najpopularniejszy portal o League of Legends w Polsce i jestem autorem ponad 10 000 wpisów. Jestem chodzącą encyklopedią, pamiętam koszt many i cooldowny każdej umiejętności w grze. Od zawsze kręciły mnie analizy.
Jeśli macie jakiekolwiek pytania dotyczące danego picku, „dlaczego tak, a nie inaczej”, piszcie w komentarzach, na każde opowiem i odpowiednio się ustosunkuję. W kolejnych dniach tier listy na inne pozycje.