r.

Tier List Mid Lane – Patch 5.10

Uaktualnienie 5.10 nie wprowadziło diametralnych zmian w rozgrywce, ani w balansie bohaterów. Nadszedł czas, aby po raz kolejny sporządzić tier listę bohaterów na pozycji "mid lane". 

Przypominam, że Tier Lista jest jedynie subiektywną oceną. Każdy z bohaterów dobrze grany nadaje się idealnie do tego, aby wygrywać gry. Dlatego jeśli masz inne zdanie, to proszę o zachowaniu kultury w komentarzach.

Zapoznaj się również z naszymi innymi tier listami i counterpickami:

Wstęp i zmiany w Meta Game

Zaznaczam, że poniższa lista jest zestawieniem pod solo Q! W innym przypadku z pewnością niektóre picki znalazły by się wyżej (np. Azir, Cassio, Orianna, Viktor, LeBlanc, Lulu, Kog’Maw, Urgot, Varus), a inne niżej (np. Annie, Fiora, Fizz, Talon).

Gracze powoli przyzwyczaili się do mety z naciskiem na bohaterów typu tank. Naturalną koleją rzeczy jest kombinowanie jak obejść takowych tanków. Możemy zauważyć podział na trzy zasadnicze grupy bohaterów, które są obecnie skuteczne:

  • Poke – Bohaterowie z ogromnym zasięgiem potrafią zmiękczyć przeciwny team przed walką samemu nie narażając się na obrażenia. Stąd widzimy wzrost popularności takich picków jak Azir/Kog’Maw/Twisted Fate/Xerath/Ziggs)
  • Tanky – Bohaterowie ze zwiększoną przeżywalnością są w stanie stać w środku teamfightów i nie są narażeni na to, że przeciwny front lane zabije ich lub wypchnie poza obszar walki. Picki typu Cho’Gath/Diana/Swain/Vladimir
  • Assasins – Bohaterowie z dużą mobilnością, którzy mogą zanurkować po przeciwnych carry. Następuje powolny powrót takowych postaci, ponieważ “tanki” i twarda inicjacja obecnie występują z obu stron – zabójca potrafi wykorzystać ten fakt i przedrzeć się do wybranych przez siebie celów. Stąd widzimy na wysokich miejscach Dianę/Fizza/Talona/Zeda

W obecnej mecie najgorzej radzą sobie po prostu bursterzy, który opierają się na combo oraz magowie z małym zasięgiem umiejętności.

Tier I

[table “” not found /]
  • Ahri – Idealny wybór na solo Q. Pełni ona nadal rolę zabójcy, jeśli kogoś złapie na wykroku. Należy również pamiętać, ze oprócz tego oferuje ogromne obrażenia AoE. Po 6 poziomie niemożliwa do złapania; dzięki skokom ma ogromny potencjał do outplayowania wrogów ze skillshotami.
  • Cho’Gath – Bardzo dobry pick w mecie tanków; dlaczego? Ponieważ mamy zawsze w zespole twardą inicjację, a jego umiejętności są idealne do dobrego Follow-upa. Jeśli nie dostanie ogromnego stopmpa w early game staje się niemalże nieśmiertelny do końca gry
  • Diana – zgodnie z przewidywaniami, które wysunąłem w ostatniej liście wspięła się ona na sam szczyt. Oferuje ona niesamowity stosunek obrażeń do wytrzymałości i mobilności. Bardzo dobrze sprawdza się przeciwko mało mobilnym carry
  • Talon – wiele osób zlinczuje mnie za przesunięcie go do Tier I, jednak uważam to za słuszny wybór. Zajął on miejsce osłabionego Zeda. Jeśli w zespole brakuje obrażeń fizycznych to Talon jest idealnym wyborem. Posiada on ogromny potencjał do snowballowania i posiada jeden z najmocniejszych power spike’ów ze wszystkich bohaterów mid game.
  • Twisted Fate – kolejny wybór, który nie spodoba się większości czytelników. TF jest coraz częstszym wyborem zarówno na scenie e-sportowej jak i solo Q. Z Ghostem/LB/LE/Runami na MS potrafi on wyłapać każdego wroga na wykroku. W połączeniu z silnym gankerem wywiera ogromna presję na przeciwniku w early oraz mid game. W late oferuje bardzo cenny poke

 Tier II

[table “” not found /]
  • Azir – powoli wraca do łask graczy, jego oczywistym problemem jest wysoki skillcap, dodatkowo nie w każdej kompozycji okazuje się skuteczny, łatwiejszy do skoordynowania w grach premade
  • Annie – uniwersalny, prosty pick. Burst, duża ilość CC a co najważniejsze na solo Q – bardzo szybko snowballuje
  • Anivia – Anivia w dobrych rękach sieje pogrom, początek gry jednak bywa dość ciężki. Idealnie nadaje się do bronienia pod wieżą jak i idealnie pasuje do kompozycji teamów bazujących na AoE. Idealnie nadaje się do walk w wąskich ścieżkach jungli
  • Cassiopeia – Typowy „Hyper” AP Carry idealny do late game. Jeśli uda się jej zabić przeciwnika bez problemu zrobi to kolejny, kolejny i kolejny raz. Jednak nie ma róży bez kolców, przez swoją kruchość może również negatywnie snowballować
  • Fiora – pewnie wiele osób wytrzeszczy teraz oczy – Fiora Mid Lane?  Jest ona dobrym wyborem, jeśli wybieramy jako drudzy bohatera na mid lane a na przeciw nas nie stanie bohater silny podczas fazy laningu. Wystarczy jeden błąd przeciwnika a Fiora może zdobyć zabójstwo, a snowballuje ona niczym Talon, o ile nie mocniej. Może być ona grana, ponieważ w zespołach jest o wiele więcej tanków i twardej inicjacji – Fiora potrafi to wykorzystać. Ktoś zaraz powie – no ale przeciwnik też ma multum CC! – Zauważmy tylko, że są one używane na AD Carry obecnie i mid lanerzy mają o wiele więcej czasu do popisu podczas walk drużynowych.  Jak pól roku temu pisałem o Cho, Dianie, Kog’Mawie czy Varusie na środkowej alei też mnie określono mianem wariata, a jak widać są obecnie bardzo grywalne picki. Stawiam dychę, że podobnie będzie w przypadku Fiory/Tryndameree/Mastera na mid lane
  • Fizz – po ostatnich małych buffach ponownie widzimy go w roli AP Carry, o dziwo okazuje się on skuteczny – a to za sprawą małej zmiany buildu, w którego skład obecnie wchodzą Ioniańskie Buty (nie zawsze) oraz Morello. Z 40 % redukcją czasu oczekiwania na umiejętności jest on całkowicie nieuchwytny dla wrogów
  • Lissandra – zaczęła być ponownie grana również na mid lane. Radzi sobie całkiem nieźle. Królowa CC w teamfightach
  • Lulu – po raz kolejny Lulu zaczyna być grana na środkowej oraz górnej alei. Jeśli posiadamy w zespole Hyper ADC i kogoś do peelowania to dobranie Lulu do tej kompozycji jest zabójczo skuteczne.
  • Katarina – wiele osób mówi, że jest łatwa do skontrowania. Po części mają rację, jednak nie do końca. Katarinę za pomocą odpowiednich bohaterów oraz zagrań da się z pewnością upilnować na samej linii. W przypadku walk drużynowych sprawa jest trudniejsza. Nie zawsze wszyscy mogą mieć wysoki poziom HP, czasem decydujące o jej przerwaniu [R] CC akurat może być na cooldownie bądź zostać wykorzystane na innego wroga. Na szczęście przez wzrost ogólnej wytrzymałości kompozycji drużyn jest ona mniej groźna aniżeli wcześniej.
  • Karthus – od dłuższego czasu z Karthusem jest pewien problem – jest to całkowita nieobliczalność. Może on snowballować pozytywne oraz negatywnie, a jego skuteczność jest uzależniona od zbyt wielu czynników, aby znalazł się wyżej w tier liscie.
  • Kog’Maw – jakieś dwa miesiące temu pisałem o wielkim potencjale tego bohatera na mid lane. W końcu jest on wykorzystywany. Prawdziwa bestia w late game, posiada AP przeliczniki oraz magiczne obrażenia na wszelkich umiejętnościach. Dosłownie spala bohaterów z dużą ilością HP. Znalazł bym się on zdecydowanie w T1, gdyby była to lista do gier premade, jednak na solo Q może mu czasem zabraknąć czasu gry, aby zdobyć wystarczającą ilość przedmiotów.
  • Orianna – jest ona dość uniwersalnym wyborem, który spisuje się poprawnie w każdej kompozycji teamu. Posiada zarówno właściwości ofensywne i defensywne. Dzięki tym drugim idealnie nadaj się do kompozycji chroniących swojego AD Carry
  • Swain – okazuje się, że nieźle sobie również radzi na środkowej alei, jeśli tylko złapie feed, to jest nie do zabicia przez resztę gry, najbardziej porównałbym jego zastosowanie w zespole do Cho’Gatha
  • Urgot – Nie sprawdza się on zawsze we wszystkich kompozycjach teamów
  • Vladimir – podobnie jak w przypadku Swaina oprócz górnej alei pojawia się na mid lane, gdzie od mid game staje się prawdziwym Hyper AP Carry
  • Viktor – Postać bardzo dobra, jednak w odpowiednich rękach. Posiada bardzo specyficzny styl grania, dwie umiejętności obszarowe oraz  [W] wspomagające inicjację teamu lub pełniące funkcję defensywną. Dzięki swojemu przedmiotowi potrafi zyskać niesamowite ilości AP
  • Xerath – ogromny poke wygrywający gry
  • Zed – nadal mocny bohater, jednak nerfy zepchnęły go z TI
  • Ziggs – po małych buffach powoli zaczyna deptać po piętach Xerathowi; możemy tu zaobserwować zwiększenie się popularności Ziggsa

Tier III

UWAGA! TIER III TO NADAL BARDZO DOBRE POSTACIE!!!

[table “” not found /]
  • Brand – sprawdza się przede wszystkich w kompozycjach obszarowych. Castowanie jego umiejętności chwilkę trwa i ich efekty/obrażenia są zależne od siebie. Jednak jak mu wyjdzie to… „kyrie eleison „
  • Ekko – zaraz wszyscy zaczną krzyczeć jaki on jest OP… tak samo ludzie krzyczeli po tym jak Ryze dostał rework, a teraz siedzi on na 40 % win Ratio. W przypadku Ekko jest za dużo “Ale” w jego umiejętnościach, aby były w pełni wykorzystane. Oczywiście jak uda się pełne perfekcyjne combo ze stunem, tarczą, podwójnym trafieniem Q i zwieńczeniem lub ucieczką z R to bomba, jednak najczęściej Ekko zginie gdzieś po drodze. Inni zabójcy o wiele wcześniej mogą wbiec w przeciwny zespół i kogoś zabić. W przypadku Ekko trzeba czekać bardzo długo, a wrogowi spadnie HP do BARDZO niskiego poziomu. Wtedy oczywiście wyrżnie wszystkich w pień, jednak do tego czasu jest 5v4 lub wybór totalnego ryzyka. Uważam, że to dobry pick, jednak do miana OP dużo mu brakuje – czas nam pokaże prawdę o tym bohaterze, póki co nie ma sensu wrzucać go zbyt wysoko. Chociaż możliwe, że zasługuje na solidne TII.
  • Kayle – skuteczna w kompozycjach chroniących swojego carry
  • Galio – nie masz flasha = czekasz, czekasz… dostał ostatnio małego buffa na [E] ale jeszcze czegoś mu brakuje
  • LeBlanc – wcześniej trzymałem ją w LCS Tierze, który został zlikwidowany. Wydaje mi się więcej w tej bohaterce toksyczności aniżeli skuteczności. Tylko z ogromnym feedem (do którego ma oczywiście predyspozycje) jest w stanie być również przydana w late game. Raczej bym ją umieścił w wysokim T2, jednak jak wiadomo w następnym uaktualnieniu dostanie nerfy na [E] oraz [W] i zagości zapewne na dłużej w tym miejscu listy
  • Lux – typowy pick „all or nothing”. Jeśli zacznie snowballować to bez problemu będziesz w stanie zabijać nią 2-5 przeciwników za pomocą swojego compa. Z drugiej strony, jeśli wszystko nie pójdzie po jej myśli to jedynie będzie smyrała przeciwników do końca gry.
  • Kassadin – przypadkiem pominięty w poprzednich listach. Umieszczam go w TIII – póki co bohater nie oferujący nic ciekawego.
  • Malzahar – na solo Q wydaje się on być dość mocnym pickiem w szczególności, gdy jego [R] czasem będzie wykorzystane w celach defensywnych. Najlepiej sprawuje się on jednak z kompozycjach z twardą inicjacją.
  • Master Yi – podobne zastosowanie co Fiora, z tą różnicą, że o wiele więcej ryzykujemy.
  • Mordekaiser – jakimś cudem przegapiłem jednego z moich ulubionych bohaterów w zestawieniu! Serce mówi TII, rozum TIII
  • Syndra – po usunięciu DFG nie tak dobra jak wcześniej, jednak nadal pełni swoją rolę
  • Tryndameree – podobnie jak Master Yi
  • Veigar – po otrzymaniu stosownych buffów w końcu jest grywalny, gdyby jeszcze poprawili jego [W]…
  • Vel’Koz – do niedawna grany przede wszystkim w roli Supporta, jednak w obecnej meta game ponownie wraca na środkową aleję. Jest szczególnie skuteczny jeśli przeciwny team nie posiada zbyt dużo „gap closerów”,  a my dobrą inicjację
  • Varus – na solo Q może dostać zbyt łatwo stompa, na premade z pewnością o wiele bardziej użyteczny
  • Yasuo – niestety nie jest on tak uniwersalny jak kiedyś za sprawą nerfów. Sprawdza się faktycznie w tych kompozycjach, gdzie posiadamy jakieś natychmiastowe podrzucenia z innego źródła

Tier IV

[table “” not found /]
  • Akali – obecnie wraca do łask na top lane po ostatnich buffach, jednak na mid lane jest to słaby pick. Oczywiście nie jest złą postacią! Po prostu na górnej alei ma łatwiejsze życie
  • Jayce – każdy inny AD lepiej sprawuje się na midzie, dostał zbyt dużo nerfów
  • Heimerdinger – specyficzny pick dla „freakow”. Nie jest zły, jednak gracze nie rozumieją jego mechaniki i niezwykle ciężko w takim przypadku jest wykorzystać jego potencjał.

Better Other Role/LCS Tier

Ezreal1KennenGragas_Square_0KarmaMorganaNidaleeSquareRyzeZyraSquare

  • Ezreal – Lepszy na ADC, jeśli chcemy AD poke to lepszy jest Varus
  • Kennen – Lepszy na Top Lane
  • Gragas – Lepszy na Top Lane/Jungle
  • Karma – Lepsza na Top Lane/Support
  • Morgana – Lepsza na Top Lane/Support
  • Nidalee – Lepsza na Jungle
  • Ryze – Lepszy na Top Lane
  • Zyra – Lepsza na Support