r.

Reworki – Czy to ma sens?

Przez ostatnie Riot prowadzi strategię masowych reworków, zazwyczaj nie wynika z tego nic dobrego. Postacie po nich stają się zbyt OP lub UP, często tracą też swoją tożsamość. Prześledźmy całą historię "metamorfoz" bohaterów i spróbujmy je ocenić

Ashe

Ashe

    • Historia
      • Ashe była jedną z bohaterek, która nie dostawała zmian przez lata. Dopiero w niedawno Riot stwierdził, że powinno ona iść pod nóż
    • Rework
      • Na pierwszy rzut oka zmiany nie były istotne, jednak gdy im się przyjrzeć, to możemy spostrzec, że Ashe stała się pierwszym “Utility” AD Carry w pełnym tego słowa znaczeniu. Przez całą grę oferuje multum CC dla własnego zespołu, a dzięki reworkowi w late game zyskała ona trochę AS – sprawia to, ze nie odstaje pod względem obrażeń od innych “strzelców” jak to miało miejsce do tej pory. Do tego dochodzi nowy system uderzeń krytycznych, który jest trafiony w dziesiątkę.
    • Werdykt
      • Zdecydowanie zmiany na plus. Brawo dla Riotu
    • Good Old Times – Retrospekcja Video

Evelynn

Evelynn

      • Historia
        • W momencie wydania jej niewidzialność była zwykła umiejętnością, nie jak obecnie cechą bierną. Sama niewidzialność była o wiele bardziej silna, Evelynn  mogła stać dosłownie centymetr od wroga będąc niewykryta. [E] Redukowało Pancerz, a [R] zapewniało jej duży zastrzyk AS/MS po zabójstwie lub asyście oraz zyskanie do 50 % uleczenia życia
      • Rework
        • O ile na samym początku po tej reworku Evelynn wydawała się postacią nadal posiadającą tożsamość zabójcy (Grasp + R) to z czasem niestety zaczęła się przemieniać w postać, na którą zaczęto budować przedmioty defensywne. Późniejsza zmiana jej super umiejętność (zmiana zdawania maksymalnego % HP przeciwnika na obecnego stanu życia wroga) dokończyła dzieła zniszczenia. Obecnie buduje się się ją raczej na AD lub hybrydę AD/AP z dwoma przedmiotami defensywnymi (najczęściej Omen + Benshee), przez co jej gameplay zamiast na szybkim zabójstwie wroga polega na okładaniu go przez kilka sekund w stylu bruisera
      • Werdyk
        • Skaszaniony Rework zabierający tożsamość i jej pierwotne przeznaczenie
      • Good Old Times – Retrospekcja Video

Gragas

Gragas_Square_0

      • Historia
        • Pierwotne umiejętności Gragasa nie wiele różniły się od obecnych, jednak posiadał on ogromne przeliczniki AP pozwalające mu niemalże zabijać w sekundę przeciwniaka
      • Rework
        • Po zmianach dostał on tonę dodatkowego CC – Slow na  [Q], Stun na [E], jednak dramatycznie obniżono obrażenia. W końcu duża wąsata postać z beczką pod pachą zaczęła być wytrzymała! Na początku był dość słaby, jednak obecnie po kilku buffach wraca on do łask
      • Wedykt
        • Jak najbardziej pozytywnie, tematycznie nie wyglądał na maga a nim był. Sam gameplay bohatera pozostał ciekawy, zmieniła się tylko jego rola
      • Good Old Times – Retrospekcja Video

Nidalee

NidaleeSquare

      • Historia
        • Nidalee w poprzednich sezonach bazowała przede wszystkim na możliwości zabrania prawie całego HP przeciwnikowi jedną dzidą. Obrażenia były horrendalne, a sama postać całkowicie nie do dogonienia. Postać pumy była praktycznie nie używana do bezpośredniej walki
      • Rework 
        • Riot od początku nie widział co zrobić z Nidalee. Początkowo było to osłabienie przeliczników. Sprawiło to, ze zaczęto grać nią na AD/Tanka. W końcu doczekaliśmy się “reworku” z nowa mechaniką “hunt”. Wcześniej problemem były toksyczne dzidy niemożliwe do skontrowania. I co? Riot zamienił to na niemożliwy do skontrowania doskok z dalekiego zasięgu po trafieniu dzida, bądź oznaczeniu celu pułapką. Teraz wydaje się ona zbalansowanaa po serii nerfów
      • Werdykt
        • Porażka. Riot z jednej toksycznej mechaniki stworzy kolejną
      • Good Old Times – Retrospekcja Video

Ryze

Ryze

      • Historia
        • Kiedyś był on grany w 100 % AP. Posiadał największy burst w League of Legends za sprawią [R], które dawało zastrzyk dodatkowego AP
      • Rework
        • W pewnym momencie Riot stwierdził, że będzie on wytrzymałym magiem bazującym na manie. Wszystko by było ok, niestety dostał tak duży zasięg co było całkowicie niemożliwe do skontrowania (później to zmieniono). Miał okres swojej świetności jednak po kilku nerfach okazał się przeciętną postacią.
      • Werdykt
        • Co by nie mówić Ryze to postać typu faceroll. Niby combo ma znaczenie, ale w rzeczywistości wszystko opiera się w jak najszybszym nawalaniu w klawisze, często w losowej kolejności. Wszystko połączone z “on click” umiejętnościami. Daje to zabójczo nudną mieszankę. Riot doskonale o tym wiedział. Niestety rework, który otrzymaliśmy jest katastrofalny, stał się on o wiele słabszym bohater z ciężkim do trafienia skillshotem. Nadal posiada tragiczne early oraz mid game. Zdecydowanie na minus. 
      • Good Old Times – Retrospekcja Video

Sion

Sion

      • Historia
        • Pamiętacie starego Siona? No właśnie, większość z Was nie pamięta, jedyni weterani League of Legends, gdy w drugim sezonie dominował na solo Q (grało się nim full AP z roamowało po mapie zabijając każdego na combo). Po nerfach nikt nim nie grał. Był taką durną hybryda, która posiadała 2 skille z przelicznikami AP i obrażeniami magicznymi oraz pozostałe umiejętności związane z AD/AS.
      • Rework
        • Dostaliśmy tanka z prawdziwego zdarzania – niezwykle wytrzymałego z toną CC
      • Werdykt
        • Zdecydowanie jest to obecnie bohater, którym gra się niesamowicie (Ach te [R] CHO CHO MOTHERFUCKER!). Popularność postaci wzrosła niesamowicie. Jedna z najbardziej udanych zmian Riotu. Jest nadal trochę zbyt OP, ale to nie szkodzi! Kilka zmian w balansie i wszystko będzie ok. Gdyby każdy rework miał tak wyglądać…
      • Good Old Times – Retrospekcja Video

Veigar

Veigar0

      • Historia
        • Gdyby ktoś nie pamiętał w ramach kronikarskiego obowiązku przypominam – “stary” Veigar mógł natychmiast stunować z [E] i zadawał natychmiast duże obrażenia w jeden wybrany cel
      • Rework
        • Jedna z najdziwniejszych decyzji o samym podjęciu reworku, została ona spowodowana zaledwie kilkoma tygodniami, w których zaczął on być wybierany na supporta w rozgrywkach e-sportowych. Nagle Riot stwierdził, że jest on totalnie toksyczny. Dostaliśmy [Q] będące skillshotem, [E] z opóźnionym zapłonem oraz obniżone obrażenia. Teraz po serii kilku buffów jest znośny do grania
      • Werdykt
        • Tragedia! Po “reworku” posiadał on win ratio na poziomie 35 %, a jego popularność jeszcze spadła (a i tak była niska). Pokazuje to tylko jak Riot potrafi podejmować pochopne decyzje
      • Good Old Times – Retrospekcja Video

Podsumowanie

Z pewnością znajdzie się więcej bohaterów, którzy również otrzymali diametralne zmiany w swoim gameplayu (między innymi Ahri, Cassiopeia, Fizz, Soraka, Twitch Viktor, Xerath, Zilean). Uważam jednak przykłady za najbardziej reprezentatywne i obrazujące sukcesy oraz porażki riotu w reworkach postaci. A Wy wspominacie może jakaś starą mechanikę lub bohatera z zeszłych sezonów? Dajcie znać w komentarzach. Może ten artykuł trochę Wam odświeży pamieć:

A oto lista przyszłych reworków, aby były lepsze aniżeli dotychczasowe: