League of Legends r.

★ Dostaniemy więcej prestiżowych skórek K/DA? ★ Zmiany jungli ★ Buffy Barona i wieży inhibitora ★ Zmiany ARAM-a w 2019 r. ★ Kiedy zobaczymy zmiany run i przedmiotów? ★ Bug ze sklepem: nie będzie zwrotów kapsuł Blood Moon ★ Kiedy Sylas będzie silny, a kiedy nie?

Ktoś planuje kupić Prestiżową K/DA Ahri i Evelynn?

Informacje na dziś:

★ Dostaniemy więcej prestiżowych skórek K/DA?

Czy brakuje Wam czegoś w życiu, na przykład nowych prestiżowych skórek K/DA? W tym momencie otrzymaliśmy dwie prestiżowe skórki K/DA – dla Kai’Sy i Akali.

Logiczną rzeczą byłoby uzupełnienie zespołu K/DA o Evelynn i Ahri, prawda?

Możliwe, że tak będzie, ponieważ Riot Mort (@Mortdog na Twitterze) potwierdził oficjalnie wydanie tych skinów (ale czy na pewno? może to żart?):

Będziemy robić Prestiżową K/DA Ahri i Evelynn 🙂

Hm, to wygląda aż za dobrze, prawda?

★ Zmiany jungli

Meddler wreszcie zdradził nam więcej szczegółów na temat zmian jungli.

Zmiany w patchu 9.2

Skalowanie obozów

  • Standardowe obozy: skalowanie doświadczenia – do 150% → do 125%
  • Obozy dające buffy: skalowanie doświadczenia – do 157% → do 125%
  • Krab: skalowanie złota i doświadczenia – do 200% → do 180%

Chilling Smite

  • Obrażenia: 28-164 (20 + 8 co poziom) → 20-156 (12 + 8 co poziom)

Challenging Smite

  • Obrażenia DoT: 20-54 → 19-42
  • Całkowite obrażenia: 60-152 → 57-125
  • Czas trwania DoT: 3 sekundy → 2 sekundy
  • Nie daje już wizji na oznaczonym celu.

Z czego wynikają te zmiany?

Jak stwierdził Meddler, zdaniem twórców wpływ junglerów jest zbyt znaczący (w grach na wszystkich poziomach). Jako że junglerzy mają duże możliwości kontroli w early, nie powinni wtedy zadawać tak wiele obrażeń, jak zadają obecnie.

Proces redukcji zdobywanego doświadczenia został zaczęty już w przedsezonie (patch 8.23) – Riot jednak nie chciał przesadzić, zwłaszcza że nie mógł tego naprawić ze wzgledu na przerwę świąteczną. Te zmiany okazały się jednak zbyt małe.

Inne potencjalne zmiany

Prawdopodobne są też inne zmiany dotyczące jungli, jednak na razie nie mają one przypisanych określonych ram czasowych.

Riot rozważa m.in. przywrócenie użytecznej alternatywy dla Chilling/Challenging Smite po usunięciu Tracker’s Knife. Przedmiot ten został usunięty ze względu wywoływane przez niego problemy z grą strategiczną/makro – wymuszał konkretnie zorganizowaną grę i wybór określonych junglerów. Zlikwidowanie go sprawiło jednak, że powstało miejsce na inne ulepszenie Smite’a. Do tej pory twórcy próbowali wersję dającą tarczę i przyśpieszenie – w pewien sposób wygląda to obiecująco, jednak jeszcze nie wiadomo, czy zostanie wprowadzone do gry. Możliwe są inne rozwiązania.

Ważnym aspektem jest też efektywność junglerów w grze profesjonalnej i standardowej. Wpływ jungli w grach profesjonalnych (i tych zorganizowanych w wyższych dywizjach) jest mniejszy niż w solo queue. Nie oznacza to, że junglerzy są słabi, ale ta różnica między grami na różnych poziomach stawia dodatkowe wyzwania w balansowaniu bohaterów, przedmiotów etc.

A co z…

…gankami na drugim poziomie?

Meddler wyjaśnił, że obecnie na wszystkich poziomach wyróżniają się pewni junglerzy. Niektórzy mają możliwość efektywnego gankowania już na drugim poziomie – inni nie (np. Camille, Xin Zhao). Twórcy wierzą jednak, że to problem indywidualny tych postaci, nie ogólny.

…krabem?

Część bohaterów jest silniejsza przeciwko krabowi, a część słabsza. Riot bada obecnie, czy ścieżka powrotu pomijająca kraby nie wiąże się ze zbyt małą liczbą korzyści. Oczywiście bezpieczna, pasywna gra bez podejmowania interakcji z innymi graczami nie powinna zapewniać tylu zysków, co bardziej ryzykowne zagrania, ale Riot nie chce, by ta różnica była aż tak widoczna.

…presją ze strony junglera?

Częstotliwość ganków i wczesna presja junglera również są obserwowane przez Riot. Obecnie twórcy chcą sprawdzić, jak na te aspekty wpłyną zmniejszone obrażenia, nerfy dominujących junglerów i zmniejszone skalowanie obozów.

…powerfarmingiem i respawnem campów?

Gracze coraz częściej wnioskują do Riotu o szybsze respawny potworów w dżungli, prosząc przy tym o wzmocnienie powerfarmingu oraz dodatkowych ponoszonych kosztów ganków. Czym jest powerfarming? Jest to styl gry niektórych junglerów, polegający na pozyskiwaniu złota ze stworów w dżungli i dokonywania ganków głównie wtedy, gdy będzie to dla nich opłacalne (patrz: Master Yi). Powerfarming jest również uprawiany przez postacie, które nie są w stanie zgankować przed konkretnym poziomem (zazwyczaj 6). Ich priorytetem jest przede wszystkim wbicie go jak najszybciej.

Riot testował takie rozwiązanie w środku 8 sezonu. Wniosek był taki, że nie da się dostosować gry do każdej postaci dopóki model farmienia campów nie będzie bardziej przewidywalny, optymalny. Dodatkowo sprawę utrudnia fakt, że postacie typowe dla powerfarmingu (Jax, Master Yi, Udyr) są silne zarówno na niskim, jak i wysokim ELO.

…ulepszeniami z jungli?

Obecnie rzadko wykorzystywany jest Bloodrazor – co prawda ma grupę stałych użytkowników, jednak jest ona dość mała – i zmniejsza się wraz ze wzrostem MMR.

Negatywne wrażenia dotyczą też Warriora, który nie wydaje się wystarczająco satysfkacjonujący i interesujący w porównaniu do pozostałych ulepszeń, które oferują coś więcej niż tylko statystyki.

Praca nad tymi przedmiotami nie ma priorytetu ze względu na ważniejsze kwestie związane z itemami opierającym się na krycie, a także z ogólnym balansem. W przyszłości możliwe są jednak zmiany tych przedmiotów.

★ Buffy Barona i wieży inhibitora

W patchu 9.2 pojawią się buffy Barona i statystyk wieży inhibitora

W 20 minucie buff Barona będzie nieco słabszy, żeby na wczesnym etapie nie okazywał się tak dominujący (2-48 AD i 20-80 AP zamiast 24-48 AD i 40-80 AP, 50-70% redukcji obrażeń stworów zamiast 70%).

Wieże inhibitora będą miały 70 punktów pancerza i odporności na magię zamiast skalowania 55-70 między 31 a 45 minutą.

★ Zmiany ARAM-a w 2019 r.

Niektórzy gracze – po zobaczeniu zmian dotyczących ARURF-a – poczuli się zawiedzeni, jako że Riot aktualizuje czasowy tryb, a zapomina o tym, który dostępny jest na stałe – czyli o ARAM-ie. Fani Howling Abyss mogą się jednak cieszyć – twórcy planują zająć się tym problemem, o czym poinformował Riot Mort na Reddicie:

Już zobowiązaliśmy się do podobnych (jeśli nie lepszych) poprawek ARAM-ów w pierwszej połowie 2019 r.

★ Kiedy zobaczymy zmiany run i przedmiotów?

Wiemy już wszystko o zmianach jungli w patchu 9.2 i kolejnych. To jednak nie koniec ciekawych wiadomości. Riot już wcześniej wspominał, że chce skupić się na ogólnym ujęciu obrażeń w grze. W patchu 9.2 przewidziano wstęp do tych zmian w runach:

  • Adaptacyjne (slot 1 i 2): 10 → 9 [AP: 10 → 9, AD: 6 → 5,4]
  • Pancerz (slot 2 i 3): 5 → 6
  • Odporność na magię (slot 2 i 3): 6 → 8

RiotMapleNectar poinformował, że bardziej rozbudowana kontynuacja tych zmian pojawi się w patchu 9.3 lub 9.4 i skupi się na runach i przedmiotach.

★ Bug ze sklepem: nie będzie zwrotów kapsuł Blood Moon

10 stycznia o godz. 19:00 czasu polskiego na wyprzedaży znajdowały się nowe kapsuły Blood Moon oraz Punkty Prestiżu. Wszystko to z powodu błędu, który sprawił, że zawartość PBE trafiła od razu na serwer live. Kapsuły oraz Punkty Prestiżu można było zakupić już za 1 Niebieską Esencję.

Błąd trwał przez 14 minut. W tym czasie kilka tysięcy graczy z każdego regionu było w stanie sfinalizować transakcję. Wczoraj rioter KenAdamsNSA zapowiedział, że zakupione w wyniku błędu Punkty Prestiżu oraz Prestiżowy Aatrox zostaną cofnięte, a ich koszt zwrócony.

Nie zapowiadano jednak żadnych kroków celem zwrócenia kapsuł Blood Moon. Jak się okazuje: nie będzie zwrotów, zostają one z Wami na zawsze. Rioter wyjaśnił, że choć mają narzędzia do szybkiego usunięcia kilku przedmiotów z Waszego ekwipunku, to cofnięcie skórek za półdarmo wiąże się z tysiącami różnych transakcji: pozyskane skórki mogły zostać zrerollowane, przepyłowane na pomarańczową esencję itd.

★ Kiedy Sylas będzie silny, a kiedy nie?

Rioter Blaustoise razem z Benobą w trakcie swojego streama postanowił zebrać pytania z czatu dotyczące nowej postaci – Sylasa. Pozyskane dane zapisywał w notatniku, by pomóc w tworzeniu idealnej kompozycji do gry. Wszystko udostępnił na swoim streamie.

Jak za pomocą różnych sytuacji istniejących w grze możemy zmierzyć, kiedy Sylas będzie silny lub nie?

  • Jaki wpływ na Sylasa mają picki w grze?
  • Czy Sylas będzie miał najbardziej zmienny wskaźnik wygranych zależnie od przeciwników?
    • Czy współczynnik zwycięstw Sylasa jest bardziej zależny od innych linii niż jego?
  • Popularność wyboru i współczynnik zwycięstw Sylasa w zależności od innego bohatera
    • Czy Sylas będzie sobie radził gorzej przeciwko postaciom z mniej ciekawymi superumiejętnościami?
  • Czy będzie to tym częściej brane pod uwagę na niskim ELO?

Analizując gry, w których wystąpił, możemy pogrupować postacie wroga, z których ultów Sylas czerpie najwięcej. Każda postać będzie miała inną wartość punktową, zatem:

  • 4 pkt (najlepsze postacie): Malphite, Amumu, Nunu.
  • 3 pkt (neutralne postacie): Ahri, bez znaczenia.
  • 2 pkt (słabe postacie).
  • 1 pkt (najgorsze postacie).

Uwaga! Nie dążymy do uzyskania 20 punktów, zamiast tego szukamy konkretnych synergii (np. z jego zestawem umiejętności).

Przykładowe kompozycje przeciwnej drużyny:

  • 4, 4, 4, 4, 4 (20/20 pkt)
  • 4, 3, 3, 3, 1 (14/20 pkt)
  • 4, 4, 3, 1, 1 (13/20 pkt)

Zależnie od takiej punktacji dla przeciwnej drużyny decydowalibyśmy się na wzięcie Sylasa… lub nie.

Riot Blaustoise uważa, że do zwycięstwa Sylasowi powinna wystarczyć dwójka postaci o wartości 4 punktów.

Grupy według rodzaju superumiejętności:

  • Użyteczność – Tahm Kench, Ryze itd.
  • Zasięgowe CC – Ashe, Sejuani itd.
  • Resety [ulty, których cooldown się resetuje zależnie od warunków, np. Darius, Caitlyn – dop. aut.]

Konkretna superumiejętność danej postaci może przeważyć o tym, czy wybierzemy Sylasa.

Co możemy oszacować, grając przeciwko Sylasowi?

Win rate zależny od liczby postaci w drużynie przeciwnej posiadających jakąś transformację:

  • 1 postać: -0,1% win rate dla Sylasa,
  • 2 postacie: -0,5% win rate,
  • 3 postacie: -2,5% win rate.

Do przemyślenia: czy postać posiadająca transformację będzie mierzyć się z Sylasem na linii? Jaki będzie poziom interakcji pomiędzy nimi?

Duża a mała pula bohaterów znanych graczowi Sylasa:

  • Przywoływacz A gra Sylasem i kilkoma innymi bohaterami.
    • Jest OTP/mainem – dobrze zna Sylasa, więc będzie mu szło lepiej w samej grze.
  • Przywoływacz B gra Sylasem i większą liczbą innych bohaterów.
    • Dobrze zna ulty innych, więc będzie lepiej wykorzystywał ich superumiejętności.

Ciekawsze kategorie postaci przeciwko Sylasowi:

  • Posiadające transformację – Nidalee, Elise itd.
  • Posiadające system amunicji – Teemo, Corki.
  • Posiadające wysoki przelicznik AP – Amumu, Sejuani itd.

Domysły dotyczące silnych i słabych stron Sylasa

Pod uwagę wzięto więcej niż same superumiejętności!

Synergia superumiejętności bohatera z zestawem umiejętności Sylasa

  • Przykład
    • Amumu używa Q, by dostać się do Sylasa i użyć na nim R.
    • Sylas ma E (dash), by wydostać się z zasięgu R Amumu.

Superumiejętności, które lepiej działają z określonym zestawem umiejętności:

  • Przykład
    • R Xayah zapewnia jej niewrażliwość i (prawie) gwarantowany stun na E.
    • Sylas nie może zestunować na E (nie wykorzystuje combo, które ma Xayah).

Synergia superumiejętności bohatera z zestawem umiejętności Sylasa:

  • Przykład
    • R Vladimira [z którego otrzymuje heal – dop. aut.].

Riot Blaustoise uważa, że gracze dziś nie zwracają tak dużej uwagi na counterpicki, dlatego nie uwzględnił w analizie tego, czy win rate Wyzwolonego z Kajdan byłby bardziej zależny od kompozycji drużyny przeciwnika niż jego własnej.

★ A na koniec…

To dopiero ciekawy bug…