League of Legends r.

Power Spike: Czym jest i jak go wykorzystać?

Podczas analizowania meczów czy choćby oglądania profesjonalnych gier, często można usłyszeć termin "power spike". Czym one są?

Power spike to nic innego jak znaczny zastrzyk mocy. Przyjrzyjmy się dwóm najlepiej rozpoznawalnym rodzajom.

Level Spikes

Każdy czempion w LoL-u posiada coś, co nazwiemy tutaj “zestawem”. Zestaw to sposób, w jaki skille działają wzajemnie na postacie oraz jakiego rodzaju narzędzia dają im ich zdolności. Na przykład, zestawy postaci takich jak Fiora są skupione na blisko-zasięgowej mobilności i zadawaniu obrażeń jednemu celowi. Maokai natomiast swój zestaw kieruje bardziej w stronę przeszkadzania i kontroli.

Level Spike to zjawisko, które zachodzi, gdy postać osiąga poziom, który pozwala im na zutylizowanie swojego zestawu bardziej efektywnie. Oczywistym przykładem służącym zaobrazowaniu tego może być Jarvan IV na topie.

Większość Jarvanów weźmie na pierwszym poziomie Q, Dragon Strike. Daje to trochę zasięgu użytecznego na linii.

Później, na poziomie drugim, Jarvan weźmie E, Demacian Standard.

Spójrzcie, jak te skille działają razem, tworząc jego zestaw:

Q i E działają razem. Jeśli Dragon Strike dotknie rzuconego Demacian Standard, Jarvan rzuci się w stronę flagi i podrzuci wszystko na swojej drodze.

Tutaj uaktywnia się trochę czynników pomagających Jarvanowi:

  • Otrzymuje mobilność dzięki swojemu zestawowi. Może być użyta do rozpoczęcia walki albo ucieczki przed gankiem.
  • Jarvan ma teraz CC. Może przeszkodzić przeciwnikowi w użyciu skilla albo zadać więcej obrażeń.
  • Większa szansa na wykorzystanie zmniejszania wartości pancerza z Q.
    • Mobilność zagwarantuje większą swobodę w uderzaniu wroga.
    • E daje więcej prędkości ataku, co oznacza więcej uderzeń.
    • Jego podrzucenie pozwala na uderzenie więcej razy.

Można wywnioskować, że Jarvan na poziomie drugim ma zagwarantowane swoje klasyczne combo i jest znacznie mocniejszy niż wcześniej. To jest Level 2 Spike.

Teraz przykład z Pantheonem.

Na pierwszym poziomie Pantheon zazwyczaj przychodzi na linię ze swoim Q, Spear Shot, które pozwala mu na dobijanie minionów zasięgowo albo na obijanie przeciwnika.

Na poziomie drugim Pantheon bierze W, Aegis of Zeonia, które pozwala na doskoczenie do przeciwnika i zestunowanie go.

Tutaj zachodzi zmiana dynamiki na linii. Wróg musi teraz uważać na wymiany z Pantheonem, którego potencjał znacznie wzrósł. Tak jak Jarvan, Pantheon ma teraz CC i mobilność, chociaż w przypadku Pantheona mobilność może być zutylizowana tylko poprzez rzucenie się na wroga.

Na poziomie trzecim Pantheon weźmie E, Heartseeker Strike. To daje mu niesamowity potencjał do zabijania.

Skill sam w sobie zadaje 3 jednostki obrażeń podczas channelowania, ale największym zagrożeniem jest pasywka. Każda jednostka poniżej 15% HP ma 100% szansy na dostanie kryta z Q albo auto ataków Pantheona.

Oznacza to, że jeżeli przeciwnik kiedykolwiek spadnie na low HP, zestaw Pantheona pozwoli na zbliżenie się do niego, zestunowanie go na czas trwania E i wykończenie go z Q z magiczną, stuprocentową szansą na trafienie krytyczne.

Pantheon dostaje power spike na 2 i 3 poziomie.

Mam już ulta!

Dalej mamy najbardziej znany level spike w LoL-u, Level 6 Spike. To jest duży punkt zwrotny dla wielu bohaterów, gdyż dostają swoją umiejętność ostateczną na tym poziomie. Postaci takie jak Lux i Synda mają od teraz ogromny potencjał do zabijania.

Lux może zbombardować wroga swoimi czarami, a gdy jego życie dobiega już końca, dobić go z ulta. Daje jej to także dużo zasięgu i pozwala na naciskanie na inne linie.

Podobnie Syndra może użyć swojego zestawu do harassowania i pojedynkowania się. Jeśli spadniecie kiedyś na wystarczająco niskie HP, a Syndra będzie miała wystarczająco dużo swoich kul dookoła, żywi stamtąd nie wrócicie. Jej ult działa jako target spell, więc nie ma opcji wyflashowania z niego. To daje jej obłędne umiejętności pojedynkowania się, bo jej ult nie może być zoutplayowany (z nielicznymi wyjątkami).

Późniejsza gra

Powyższe spike’i są łatwe do wywnioskowania. Uzupełniają zestawy postaci i dają dostęp do nowych czarów. Jednakże czempioni mogą uzyskać power spike nawet w late game.

Na przykład: Syndra dostaje dodatkowy efekt do swoich umiejętności, kiedy tylko wbije na nich maksymalny poziom. Oznacza to, że na 9, 13 i 18 (poziomy, na których zazawyczaj skille są wymaksowane), Syndra dostanie sporego kopa do siły.

Orianna jest postacią mocno polegającą na swoim ulcie. Na poziomie 16., kiedy Orianna maksuje ulta, ma on 80 sekund cooldownu i zadaje 300 obrażeń. Porównajcie to do ulta na 6. poziomie – 110 sekund cooldownu i 150 obrażeń. Całkiem spora różnica.

Niektóre postacie wymagają nie tylko posiadania skilla, ale inwestycji w niego.

Dobrym przykładem jest Gangplank. Jego ult staje się coraz potężniejszy z każdym ulepszeniem, ale ma też interesujące combo. Eksplozje z jego beczek są dewastujące, ale jest spora szansa, że beczki zostaną zniszczone przez wroga. GP osiąga max wydajności na 13. poziomie, kiedy jego Q i E są wymaksowane.

Item Spikes

Inną formą power spike jest Item spike. Kiedy myślicie o postaci i wyobrażacie sobie, jakie przedmioty są na nich dobre, zgadujecie jakie są ich item spike’i.

Postacie budują konkretne przedmioty, bo przynoszą korzyści dla ich zestawu i dają spory boost do ich stylu gry. Kiedy czempion skończy składanie tych cennych przemiotów, będzie o wiele potężniejszy od czempionów, którzy jeszcze tego nie zrobili.

Nawet jeśli wszyscy dogonią z buildem taką postać, niektórzy czempioni używają przedmiotów po prostu lepiej.

Poniżej jest parę przykładów Item Spike’ów.

 +

Jax czerpie korzyści ze wszystkiego, co Trinity Force może dać. Daje mu niesamowity potencjał do pojedynkowania się i do zadawanych obrażeń, bo aktywowanie Spellblade jest dla niego wyjątkowo proste. Kiedy Jax zbuduje ten przedmiot, staje się jednym z największych zagrożeń na Summoner’s Rift.

+

Większość midlanerów pod AP będzie myślało o zbudowaniu Luden’s Echo. Ten przedmiot nie dość, że daje sporo AP i zwiększa prędkość poruszania się, to na dodatek zadaje dodatkowe obrażenia kiedy czar trafi przeciwnika. Większość tych midlanerów będzie w ciągłym ruchu, starając się zrobić jakieś dobre playsy, więc pasywka Luden’s Echo będzie dostępna praktycznie cały czas.

+

Zhonya pasuje do zestawów Kennena i Fiddlesticksa zbyt dobrze. Ich obszarowe ulty będą działać nawet, kiedy oni sami są nie do ruszenia. Kiedy w końcu zdobędą Klepsydrę, te dwa czempiony zmieniają się w potwory engage’u i sami mogą zmienić oblicze gry.

ADC

 + Attack Speed

Warto wspomnieć, że ADC są zwykle powolni w zdobywaniu spike’ów przez parę czynników.

Po pierwsze, ich umiejętności nie są zazwyczaj sprawą pierwszorzędną. Najwięcej obrażeń zadają przez prawoklik i ich umiejętności pomagają w tym albo dają więcej utility.

Po drugie, składają przedmioty nieznośnie wolno. Ich item spike pochodzi z posiadania dobrej kombinacji obrażeń, szansy na kryta i prędkości ataku. Żadna z tych rzeczy nie jest zła samodzielnie, ale bez pozostałej dwójki ADC nie będzie w stanie sprostać żadnemu tankowi.

Należy pamiętać, że pomimo powolnych spike’ów, ADC nadal potrafią zmienić oblicze gry.

 

Podsumowanie

Mam nadzieję, że ten tekst pomoże Wam w zrozumieniu czym są power spike’i. Jest to dość ważne, bo pomaga przejąć kontrolę nad grą, wykorzystać sytuację, w której przez te parę minut to Wasza drużyna jest silniejsza. W tym czasie możecie zbudować więcej przedmiotów i wbić wyższy poziom, co prowadzi do zwycięstwa!