League of Legends r.

Poradnik do nowych AP itemów!

Patch 8.4 zmienił przedmioty dla magów oraz dodał nowe. Nie wiecie jeszcze, kiedy je powinniście budować? Ten artykuł Wam pomoże! 

Przedmioty z maną i redukcją czasu odnowienia

Potrzebujesz CDR-a? Tracisz szybko manę? Każdy z tych itemów da Ci 10% CDR i 500 many. Najczęściej będziesz budować jeden z nich jako pierwszy przedmiot. Wybór między którymś z nich będzie zależny od tego, czy:

  • chcesz dominować linię, mieć lepszy poke oraz więcej early AP;
  • chcesz mieć więcej AP w lategamie, więcej many oraz defensywną aktywkę;
  • chcesz mieć spowolnienie, potencjał na łapanie źle pozycjonujących rywali oraz mieć lepsze kite’owanie.

Każdy z tych 3 przedmiotów będzie składać się z Lost Chapter.

Zaginiony Rozdział niczym się nie różni od tego sprzed patchu. Dostał tylko 10% CDR oraz kosztuje 200 złota więcej. Pamiętaj o tym, że sam Lost Chapter nadal regeneruje manę za zdobywanie poziomu, ale nie ma już starego Morello, które zwraca manę za zabójstwa i asysty. Jeśli już zdecydujemy się na upgrade na jeden z 3 mana przedmiotów, to dostaniemy czystą manę. Więc pomyśl 2 razy, czy wykorzystałeś wystarczająco zwrot many co poziom.

Luden’s Echo – dominacja na linii, dodatkowy poke na umiejętnościach, najwięcej AP w early

Echo Luden ma najwięcej czystego AP ze wszystkich 3 przedmiotów na manę (nie licząc wystackowanego Archangel’s Staff), ale jednocześnie jest najdroższym z nich. Pasywka jest świetna na częsty poke. Nie daje już prędkości ruchu.

Kiedy kupować?

  • Przedmiot jest dla dominujących linię, bardzo dobry na postaciach, które mają umiejętność z dobrym przelicznikiem na AP i niskim czasem odnowienia, dzięki któremu można często zużywać stacki z Ludena i polepszać swój poke (postanie takie jak Lux, Ziggs, Xerath, Syndra).
  • Jeśli grasz postacią, która nie używa dużo spelli w teamfightach (Ahri, Brand). Nie buduj na postaciach, które spamią dużą ilością skilli (Ryze) czy na zużywających manę przez okres czasu (Aurelion Sol). Wtedy lepiej się zaopatrzyć w inny mana item.

Archangel’s Staff / Seraph’s Embrace – lategame AP, dużo więcej many, defensywna tarcza

Kostur Archanioła ma najmniej podstawowego AP względem pozostałych mana przedmiotów, ale ma najwięcej AP w lategamie. Ma również najwięcej many w każdej fazie gry. Jednakże posiada najsłabszy early game, nie ma dodatkowych obrażeń z pasywki lub aktywki, póki nie wystackuje Uścisku Serafina. Łezka w połączeniu z Lost Chapter daje praktycznie nieograniczoną manę na linii. Cenowo jest pomiędzy Ludenem a GLP.

Kiedy kupować?

  • Archangel jest najlepszym mana itemem pod late. Daje najwięcej AP, gdy wystackujemy Łezkę. Prawie nieskończona mana na linii.
  • Ten przedmiot w przybliżeniu daje tyle samo AP co pozostałe, ale tracimy na pasywce/aktywce. Będziesz mieć więcej AP później, ale tracisz na trade’ach w czasie laningu i prawdopodobnie nie zniszczysz rywala na linii. Można powiedzieć, że kupując Kostur, oznajmiasz, że farmisz do late’a (Veigar, Orianna).
  • Kup ten przedmiot, gdy spamisz skillami i potrzebujesz ogromnej ilości many (Ryze, Orianna, Ziggs) lub gdy skalujesz się z maną (Kassadin, Ryze) albo gdy masz wysokie koszty many (Kassadin po paru R-kach, Veigar) bądź gdy masz umiejętności kosztujące manę na sekundę (Anivia, Karthus, Aurelion Sol).
  • Kup ten item, gdy potrzebujesz defensywnej aktywki z Seraph’s Embrace w późniejszej fazie gry. Przyda Ci się, gdy przeciwnicy mają asasynów lub będą focusowali Ciebie. Tarcza jest również przydatna, jeśli będziesz chciał grać agresywnie w teamfightach.
  • Pamiętaj, że nie musisz koniecznie rushować tego przedmiotu. Możesz po prostu kupić Łezkę (oraz Lost Chapter, jeśli chcesz), zbudować inny AP przedmiot i skończyć Archangela, gdy będziesz bliski wystackowania Łezki.

Hextech GLP-800 – spowolnienie z aktywki ułatwiające trafienie skilli, łapanie rywali, kite’owanie, gonienie przeciwników i all-inowanie

GLP nie ma już pasywki z Katalizatora i posiada czystą manę. Jego AP jest pomiędzy pozostałymi mana itemami, ale rekompensuje to aktyw, który dostał buffa na rangę i nie ma już czasu castowania, ale “sople” są wolniejsze, mają mniejszy hitbox i słabszy slow. Masz z nich większe obrażenia od pasywu Ludena, ale dłuższy cooldown.

Kiedy kupować?

  • Kup GLP, gdy masz CC lub wolno lecące umiejętności, aktyw ułatwi Ci trafienie ich (Morgana, Aurelion Sol).
  • Kup GLP, gdy Twoja postać polega na all-inie. Zwiększy Twój burst, a slow ułatwi pogoń za rywalem (dobre na Ekko lub Swainie).
  • Dobry na postacie polegające na kite’owaniu rywali (Aurelion, Cassio). Aktyw przyda Ci się, zanim kupisz Rylaia.
  • Jeśli zamierzasz roamować, to dodatkowy slow z aktywki Ci w tym pomoże.
  • Jeśli grasz postacią, która nie używa dużo spelli w teamfightach (Ahri, Brand). Nie buduj na postaciach, które spamią dużo ilością skilli (Ryze). Wtedy lepiej się zaopatrzyć w inny mana item.

Inne AP przedmioty

Są jeszcze inne AP przedmioty, które Riot dodał lub zmienił w ostatnim patchu. Przejrzyjmy je!

Nie będę uwzględniał Rylaia, Rabadona czy Void Staffa, ponieważ dostały tylko zmiany na liczbach, sytuacje, w których je składamy, nie uległy zmianie.

Oblivion Orb i Morellonomicon – czysty magic pen do burstowania celi bez magic resów, redukcja heali, zdrowie dla tankowatości

Zapomnij o starym Morello. Teraz to już nie ten sam przedmiot. Głębokie rany nakładamy obrażeniami magicznymi na każdym poziomie zdrowiaNie daje już ani many, ani CDR-ów. Kula Zagłady działa prawie tak samo jak stara Nawiedzona Maska – daje AP, HP i przebicie odporności na magię. Oblivion Orb można złożyć tylko w Morello.

Kiedy kupować?

  • Buduj, jeśli chcesz burstować squishy cele. Działa tak samo jak stara “mała” maska, więc będzie dobre na każdej z postaci, która ją budowała (Zyra, Brand, Vel’Koz)
  • Oblivion Orb nie musi być koniecznie upgrade’owany w Morello. Oba przedmioty dają tyle samo przebicia. Jeśli nie potrzebujesz na razie głębokich ran, to nie musisz kończyć Morellonomiconu i sama Kula będzie dawała radę.
  • Buduj Morello na rywali, którzy się dużo healują (Vladimir, Mundo, Soraka, Maokai). Grievous wounds z każdej z Twoich umiejętności będzie redukować ich leczenie.
  • Buduj, jeśli chcesz mieć AP i być trochę bardziej tankowaty dzięki 300 zdrowia.

Haunting Guise i Liandry’s Torment – zwiększanie obrażeń w czasie walki, “rozpuszczanie” tanków, defensywne zdrowie

Liandry’s już nie daje przebicia odporności. Teraz zwiększa obrażenia w czasie. Zmieniono obrażenia z 2% obecnego zdrowia na 1% maksymalnego. W połączeniu z drugą pasywką nadal dobre na tanków. Nawiedzona Maska to mała wersja Udręki, tylko bez obrażeń od HP.

Kiedy kupować?

  • Kup, gdy grasz postacią, która zadaje obrażenia w czasie, które zwiększą obrażenia z pasywki (trutka Cassio, pasyw Branda, rośliny Zyry).
  • Dobre na niektórych AP tanków (Zac, Amumu), ponieważ mogą zwiększyć swoje obrażenia, nie tracąc tankowatości.
  • Jeśli nie potrzebujesz DoT z Udręki, to zostaw samą Haunting Guise. Kupując Liandry, nie zwiększysz procentowego zwiększania obrażeń.
  • Kontruje tanki w połączeniu z Rylaiem.
  • Buduj, jeśli chcesz mieć AP i być trochę bardziej tankowaty dzięki 300 zdrowia.

Spellbinder – dużo AP, pasywna prędkość ruchu, jeszcze więcej AP i MS z aktywu

Zaklinacz Zaklęć daje 100 AP i pasywny MS, tak samo jak stare Luden’s Echo. W przeciwieństwie do niego ma aktywa, który za stackowanie umiejętności w pobliżu (podobnie jak E Kassadina czy pasyw Maokaia), zwiększa nam AP i prędkość ruchu.

Kiedy kupować?

  • Gdy potrzebujesz MSa do kite’owania (Vel’Koz), do gonienia (Vlad), engage’u (Lissandra) lub AP i MS do all-inu (Ekko).
  • Kup, gdy potrzebujesz pasywnego movement speedu.
  • Gdy w drużynie masz postać, która spami skillami (Ryze, Karthus, Skarner). Przyspieszy Twoje stackowanie.

Twin Shadows – duszki, które dają slowa i wizję, predkość ruchu i redukcja czasów odnowienia, niski koszt

Kupujesz dla duszków i ich slowu oraz dla niskiej ceny. Czasem dla CDR-a. Dobre na supportów.

Kiedy kupować?

  • Gdy chcesz łapać źle ustawionych rywali lub gdy chcesz engage’ować z dalekiej odległości, albo gdy chcesz robić wizję na rywali, przy okazji spowalniając ich.
  • Gdy potrzebujesz 10% CDR.
  • Gdy chcesz kite’ować, gonić lub roamować dzięki pasywnemu MS.
  • Gdy jesteś supportem i chcesz AP oraz więcej CC.

Mam nadzieje, że dzięki temu poradnikowi zmiany w AP przedmiotach nie są już dla Was… czarną magią! Ba dum tsss. Upatrzyliście wśród tych przedmiotów jakieś OP itemy dla Waszych mainów? Piszcie śmiało!