League of Legends r.

Piramida wartości w League of Legends

Ucząc się grać w nowe gry, nie tylko w LoL-a, gracz musi nauczyć się określonych rzeczy, by móc osiągnąć wyższy poziom. Bez podstaw nie możemy wejść na wyższe szczeble drabinki rankingowej. Ale jak to wygląda w League of Legends? Zapraszam do lektury.

Bronze:

  • CS-y
  • Objective’y
    – wieże
    – Baron Nashor
  • Asysty
  • Kille

W Bronzie przede wszystkim ważne jest dobre CS-owanie. Nawet stratę złota przez kilka śmierci możemy zniwelować dobrą farmą. Potem skupiamy się na objective’ach, gdzie wieże są ważniejsze od Barona. Zabrana wieża daje nam profity przez całą grę, a nie parę minut. Musimy się też nauczyć, że asysta jest równie dobra co zabójstwo.

Silver:

  • Kupowanie przedmiotów
  • Kupowanie dobrych przedmiotów
  • Kupowanie dobrych przedmiotów sytuacyjnych

Dlaczego podzieliłem to na trzy? Cóż, po pierwsze już samo posiadanie przedmiotów jest przewagą nad przeciwnikiem. Jeśli item nie jest całkowicie bezużyteczny na bohaterze, którym gracz, będziesz miał “jakąś” przewagę. Następnie ważne jest, aby budować prawidłowe przedmioty dla swojej roli (np. kupowanie support itemów na supportach). Potem ważne jest budowanie odpowiednich przedmiotów do danego matchupu, typu Banner of Command, gdy gramy przeciw full AP team lub Ninja Tabi, gdy rywale są w pełni AD.

Gold:

  • Micro i macro game
  • Laning

Będąc w Złocie, zaczynamy się uczyć, jak działa gra. W low elo ważne jest, byś wiedział, że jeśli nie dewastujesz przeciwnego lanera, to wciąż jest ok. Powinieneś wiedzieć też, gdzie najlepiej wardować i o jakiej porze oraz o jakie wardy prosić,  gdy chcesz dać TP na inne linie w celu pomocy sojusznikom. Powinieneś też wiedzieć, kiedy należy grać agresywnie na linii i pushować, kiedy grać pasywnie i freezować miniony, a kiedy pozwolić im zginąć od Twojej wieży. Dopiero gdy potrafisz wykorzystać te 2 rzeczy, możesz myśleć o robieniu playsów swoim mainem. Dlatego ludzie z high elo polecają grać np. Annie, ponieważ możesz skupić się na nauce gry, a nie na micro gamie.

Ważną rzeczą jest to, by nauczyć się, jak nie pozwalać rywalom się snowballować. Zabronienie przeciwnikom CS-wania, brania objective’ów oraz niepozwalanie im się zabić odbiera im możliwości zdobycia golda. Dlatego dobrze nie ginąć na linii, ponieważ nawet jeśli rywal lepiej lasthituje od nas, to nie uzyska większej przewagi w złocie, jeśli nie będziemy mu dawać się zabijać. Branie pierwszej wieży nie pozwoli tego zrobić rywalom. Otrzymanie pomocy w 1 v 1 to dodatkowe złoto dla naszej drużyny dzięki asystom.

Plat 5:

  • Champion pool
  • Przeciwstawienie się zagrożeniom ze strony rywali
  • “Bycie lepszym od rywala”
  • Wygrywające i przegrywające matchupy

Na niskiej Platynie potrzebujesz już sobie znaleźć grono postaci, którymi głównie będziesz grał. Powinieneś mieć postać, która będzie dla Ciebie free winem, jednego zastępcę oraz 2 do 3 herosów, którzy będą na zasadzie “przetrwam do late’a i dam radę”. Na tym poziomie powinieneś już znać zagrożenia ze strony rywali, np. jako toplaner split pusher Twoim zagrożeniem jest toplaner dobry w teamfightach. Nieważne, jakim split pusherem grasz na jakiego teamfightera – przegrasz, jeśli nie będziesz splitował poprawnie. Później musisz się nauczyć, kiedy lane jest wyrównany, np. 2 split pusherów lub 2 teamfighterów. Musisz wtedy wiedzieć, jak wypracować sobie przewagę, by wyjść lepiej w ostatecznym rozrachunku. To właśnie jest to “bycie lepszym od rywala”.

Teraz przechodzimy do wygrywających matchupów. Nie ma sensu brać Teemo w Nasusa, jeśli nie wiemy, jak wygrać Teemo na Nasusa. Musisz wiedzieć, dlaczego dany champion ma przewagę nad innym i naucz się to wykorzystywać. Wtedy dowiesz się również, jak działają “auto-lose matchup”. Powinieneś się wtedy nauczyć, jak CS-ować pod wieżą oraz jak zachęcić junglera do pomocy, zamiast ciągle pingować. Jako support powinieneś nauczyć się roamować i upewnić się, że Twój ADC przetrwa bez Ciebie (to jest najważniejsze przy roamie).

Plat 3:

  • Wpasowywanie się
  • Kombinacje
  • Kompozycje

Wpasowanie się do drużyny jest jedną z głównych rzeczy, jeśli mówimy o zdobywaniu wyższych dywizji. Bierz daną postać, gdy pasuje do teamcompu, np. Yasuo, gdy team ma więcej niż 1 knock-up lub Oriannę, gdy ktoś w drużynie może “dostarczyć kulę”, byś mógł zultować. W ten sposób uczymy się różnych kombinacji, typu branie Malphite’a lub Alistara, gdy mamy taką Oriannę lub branie Varusa/Kog’Mawa, gdy naszym supportem jest Lulu lub Janna. Z miejsca przechodzimy do kompozycji, które sugerują styl gry Twojej drużyny. Każda kompozycja jest dobra, jeśli odpowiednio grasz. Poke Comp jest dobry, jeśli będziecie siege’ować, a Engage Comp będzie dobry, jeśli mamy wytrzymałych tanków.

Plat 1:

  • Kolejność kupowania itemów
  • Czas, w którym powinniśmy mieć dany item
  • Siła i słabości danego buildu

Powinieneś znać core build na każdego granego przez Ciebie bohatera. Dobrze by było, jeśli stworzyłbyś customowe item sety pod każdą z granych przez Ciebie postaci. Powinieneś również odpalić sobie sandboxa i poprzez zabijanie każdego miniona aż do full buildu zapisywać sobie, w jakich ramach czasowych uzyskasz złoto na dany przedmiot. Przykładowo:

  • zajęło mi 3 minuty, by mieć 1 079 złota z perfect CS i mam na Lost Chapter
  • lub w skrócie: 9 min – 3 351 perfect CS – Luden’s Echo

W tym momencie powinieneś również wiedzieć, kiedy Twoje obecne przedmioty są przewagą nad rywalem. Na przykład jeśli masz dobry push i wróciłeś z bazy z Lost Chapterem, a rywal jeszcze go nie ma, to możesz go zaspamić umiejętnościami, by był zmuszony do farmy pod wieżą. Jeśli jesteś w odwrotnej sytuacji, to powinieneś unikać fightów i grać bezpiecznie.

Diamond 5:

  • Kontrola wave’u
  • Kontrola mapy
  • Kontrola przeciwnika
  • Kontrola emocjonalna
  • Kontrola fizyczna

Na poziomie Diamentu każda fala minionów powinna być odwzorowana w Twojej głowie. Powinieneś dokładnie wiedzieć, kiedy powrócić do bazy, kiedy pushować i kiedy jaka czynność daje Ci przewagę. Powinieneś tak kontrolować wave’a, by mieć kontrolę na mapą lub wizją. Jeśli cała drużyna przeciwnika znajduje się w zasięgu wzroku i wszyscy stoją w krzaku i robią trapa, to nie kontrolujesz tej części mapy, ale pozostałe 99%. Dzięki wizji możesz łatwo kontrolować przeciwnego junglera, który będzie marnował czas na ganki lane’ów, które go widzą. Wtedy Twój leśnik będzie sobie robił przewagę.

Powinieneś też wiedzieć, jak harassować rywali, by ci nie mogli dużo zrobić. Z low HP nie będą mogli roamować i będą musieli użyć many do farmienia. Jeśli się wrócą, to stracą XP i złoto. Co prowadzi nas do kontroli emocjonalnej i fizycznej? Upewnij się, że możesz grać bez tiltu, ponieważ jesteś w stanie poradzić sobie z emocjami. Bądź oazą spokoju, kwiatem lotosu na spokojnej tafli jeziora. Musisz wiedzieć, kiedy mute’ować ludzi, a kiedy pozwolić, by sprawy toczyły się same. Nie niszcz swojego sprzętu, nie możesz grać, jeśli złamiesz klawiaturę lub mysz. Powstrzymaj się od flame’u. Spróbuj wykorzystać każdą grę jako nowe doświadczenia i powód do nauki.

Diamond 1:

  • Zmuszanie rywala do decyzji

Faker jest w tym niesamowity, ponieważ zmusza Cię do wyboru między wzięciem miniona a straceniem HP. Ty też musisz się tego nauczyć. Musisz też wiedzieć, ile profitów z tego dostaniesz. Stworzenie sobie przewagi w minionach pozwala Ci osiągnąć power spike’i szybciej od rywala. Rywal z low HP jest zawsze dobrą rzeczą, ale musisz też wiedzieć, kiedy w ten sposób Cię baituje. Powinieneś założyć, ile obrażeń chcesz zadać wrogom, ale nie powinieneś zakładać, że chcesz tylko zabijać przeciwnika. Pamiętaj także o manie – harass jest dobry, ale strata na to 90% many jest raczej niekorzystna. Gdy widzisz, że rywal zamierza roamować, spróbuj mu to wybić z głowy za pomocą właśnie harassu – to go zmusi do powrotu do bazy.

Mam nadzieję, że te rady będą dla Was pomocne i owocem ich stosowania będzie awans w drabince rankingowej.