League of Legends r.

Poziom trudności bohatera a jego siła

Praktycznie na każdym kroku mijamy się z różnymi ocenami poziomów trudności poszczególnych bohaterów, często słysząc przy tym "noob champ" i inne zwroty - czy są to jednak obiektywne oceny?

Jak już wiemy, Riot przypisuje ocenę trudności każdemu z istniejących bohaterów, którą zobaczyć możemy na osobistej witrynie każdej postaci w kliencie gry lub na stronach internetowych takich jak leagueoflegends.wikia.pl. Bohaterowie posiadający bardziej skomplikowane mechaniki oraz unikalne i niezwykłe skille mają większą szansę na otrzymanie wyższej oceny trudności. 

Pamiętajcie jednak, że ocena trudności wcale nie jest oceną siły danego bohatera! Gdyby rzeczywiście tak było, granie prostszymi championami straciłoby całkowity sens. Dużo lepszym rozwiązaniem byłoby nauczenie się gry bohaterem z o wiele trudniejszą mechaniką, który byłby wtedy mocnym aniżeli granie prostymi bohaterami – nie wspominając o tym, że takowe poszłyby w zupełne zapomnienie. Dobrym przykładem tego jest choćby nasza zdolna mid lanerka Annie. Dziewczynka nie dość, że jest bardzo tania i wręcz nie posiada mechaniki, jest bardzo silna i często wyciągana na linię, jeśli dopiero zaczynamy naszą przygodę ze środkową aleją bądź chcemy zagrać luźną grę, co wcale nie skazuje nas na straty i przegranie linii.

Jak można wywnioskować po pewnym czasie gry w Ligę, zamiast mocy, większa trudność koreluje z większą elastycznością danego bohatera. Pisząc “elastyczność”, mam na myśli większe zdolności mobilne danego bohatera lub też przypasowanie go do więcej niż jednej linii, co jest bardzo przydatne przy grze OTP. Jednakże sama elastyczność nie określa, jak silny jest champion.

XIN

Statystyki Xina na swoim profilu – raczej trudno tu o niską ocenę, która może być jednak myląca!

Pisząc bardziej konkretnie, bohater może być sztywny i nadal silny – najczęściej takim przypadkiem jest bohater, który tak dobrze sprawuje się w swojej sytuacji, że spokojnie można pominąć ich resztę. Jednym z ulubionych tego przykładów jest właśnie Xin Zhao, który może iść tylko w jednym kierunku – do walki! Xin sprawuje się w swojej roli tak dobrze (obrażenia, pojedynki, CC) i tak wiarygodnie, że może czasem wydawać się zbyt OP. Grając tym bohaterem nie mamy jednak zbyt wielkiego pola do popisu, on po prostu wskakuje na Ciebie i zabija.

Tak więc widzimy, że mistrzowie linii (którzy robią szczególnie dobrze jedynie jedną rzecz) mogą być bardzo silni. Xin Zhao jest bohaterem z dość niską oceną, jednak był pewien okres w historii gry, gdzie granie przeciwko niemu było dość przerażające. Wracając do punktu wyjścia, Riot stara się, aby każdy z bohaterów był w miarę zbliżony do siebie poziomem swojej mocy i, chociaż jest to trudne, aby każdy nadal spełniał swoją własną niszę. Z punktu widzenia projektowania, dodanie stopnia “trudności” do bohatera (czyli bardziej skomplikowany mechanizm, elastyczność oraz różne rodzaje narzędzi i opcji w zestawie) w razie potrzeby może pomóc w tworzeniu niszy dla każdego znaku- możemy myśleć o tym jak o narzędziu do projektowania gry.

Pamiętajcie, że poziom trudności nie powinien stawać na Waszej drodze do zagrania i wypróbowania danego bohatera, który akurat zaczął Was interesować. Znalezienie czegoś dla siebie, czegoś idealnie pasującego do Twojego stylu gry, jest kluczem do czerpania przyjemności z rozgrywki! Nie warto także słuchać tego, co inni sądzą o danym bohaterze i skreślać go po usłyszeniu kilku słów na jego temat – każdy z nas lubi co innego.